Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2519
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projektā paredzētās izmaiņas normās, kas skar de minimis atbalsta sniegšanu un attiecīgi Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam piemērošanas jautājumus, lūdzam anotācijā skaidrot, vai paredzētās izmaiņas atbilst minētās regulas prasībām. Līdzīgi lūdzam skaidrot arī noteikumu 18. punktā paredzēto izmaiņu (iekārtu papildinājumu) atbilstību Eiropas Savienības prasībām, kā arī 18.3. apakšpunktā minētās regulas piemērojamību 18. punktā minētajām iekārtām. Papildus norādām, ka, ja noteikumu projektā ir ieviestas kādas Eiropas Savienības regulu prasības (sk., piemēram, noteikumu projekta 29. punktā (noteikumu 18.3. apakšpunktā) ievietoto atsauci), nepieciešams aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, tostarp 1. tabulu. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 8.1.6. sadaļā minēto informāciju par biomasas iekārtu (malkas, brikešu) iegādi vienlaikus ar citu atjaunojamo energoresursu iekārtu iegādi ievietot arī anotācijas 1.3. sadaļā, skaidrojot noteikumu projekta regulējumu. Papildus lūdzam izvērstāk skaidrot minēto normu (noteikumu projekta 19. punktā paredzētā 16.1.1.1 apakšpunkta 2. teikumu), īpaši skaidrojot to, kāpēc aktivitāte atbalstāma tikai tad, ja iekārtu iegāde tiek veikta kopā ar kādu no šo noteikumu 16.1.2. vai 16.1.3. apakšpunktā minētajām iekārtām, bet ne, piemēram, gadījumā, kad kāda no 16.1.2. vai 16.1.3. apakšpunktā minētajām iekārtām jau ir iepriekš iegādāta ne projekta ietvaros vai pat iepriekš projekta ietvaros. Attiecīgi lūdzam sniegt skaidrojumu vai precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pašreizējais noteikumu regulējums paredz, ka konkursa ietvaros atbalstu nevarēja saņemt, ja dzīvojamā mājā tiek veikta saimnieciskā darbība, izņemot konkrētus gadījumus. Lūdzam izvērstāk anotācijas 1.3. sadaļā skaidrot, kādēļ projektā paredzēts svītrot attiecīgo regulējumu, vairs neparedzot tādu ierobežojumu atbalsta saņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā minēto projekta iespējamo ietekmi uz vidi, tostarp gaisa kvalitāti, kā arī iedzīvotāju veselību, lūdzam anotācijā skaidrot, kādēļ tomēr projektā paredzētais risinājums atzīts par nepieciešamu, kā arī detalizētāk skaidrot minētās iespējamās problēmas ar Eiropas Savienības tiesību aktu izpildi un iespējamo rīcību problēmu rašanās gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam izvērtēt anotācijas 2.1. sadaļā ietverto informāciju un pilnveidot ietekmes aprakstu, ņemot vērā noteikumu projektā paredzēto regulējumu. Piemēram: 1) formulējums "dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašnieki", šķiet, nav pilnīgs, ņemot vērā noteikumu projektā paredzēto regulējumu arī attiecībā uz daudzdzīvokļu mājām; 2) biedrības un reliģiskās organizācijas arī ir juridiskas personas, attiecīgi lūdzam precizēt ietekmes aprakstu attiecībā uz juridiskām personām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Ņemot vērā, ka anotācijas 6. sadaļā ietverta norāde, ka sabiedrības līdzdalība uz tiesību akta projektu neattiecas, lūdzam iekļaut atbilstošu skaidrojumu. Papildus lūdzam norādīt projekta izstrādē iesaistītās institūcijas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pašreizējā noteikumu 9.2. apakšpunkta redakcija paredz, ka konkursa ietvaros atbalstu piešķir, ja citstarp daudzdzīvokļu māja vai dzīvojamā māja ir nodota ekspluatācijā līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai Vides investīciju fondā, un to apliecina ieraksts zemesgrāmatā. Noteikumu projekts paredz izmaiņas normā, norādot nevis uz mājas nodošanu ekspluatācijā, bet gan pieņemšanu ekspluatācijā, to paredzot kā nosacījumu arī citās projektā paredzētajās normās (piemēram, 10. un 11. punktā). Lūdzam anotācijā izvērstāk pamatot minētās izmaiņas, to nepieciešamību un samērīgumu attiecībā uz projekta iesniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai projekta 11. punktā (9.2.2 apakšpunktā) korekti lietoti vārdi "ir īstenota", tādējādi norādot uz jau pabeigtu aktivitāti, kaut arī norma attiecas uz jaunbūvi. Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt.
Papildus lūdzam norādīt konkrētu brīdi, kurā nosacījums vērtējams (piemēram, projekta iesnieguma iesniegšanas dienā; salīdzinājumam 9.2.1 apakšpunktā norādīts "līdz projekta iesnieguma iesniegšanas dienai Vides investīciju fondā").
Lūdzam arī izvērtēt, vai piecu gadu termiņš (tāds pats, kā noteikumu 9.2.1 apakšpunktā) jaunbūvei ir samērīgs un vai nav nepieciešams noteikt ilgāku termiņu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai palīgteikums "kas saražota ar 16.2. apakšpunktā minētajām iekārtām" projekta 15. punktā (noteikumu 9.4. apakšpunktā) ir korekts (salīdzinājumam lūdzam sk., piemēram, noteikumu 52.2. apakšpunkta redakciju (projekta 40. punkts)).
Lūdzam arī skaidrot, vai noteikumu 52.2. apakšpunkts nedublē 9.4. apakšpunktā paredzēto normu. Attiecīgi lūdzam precizēt vai sniegt skaidrojumu par normu.
Papildus lūdzam skaidrot, vai nosacījums pēc būtības nav projekta izpildes nosacījums, nevis atbalsta piešķiršanas nosacījums, kuru var novērtēt uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot noteikumu projekta 16. punkta (noteikumu 10. punkta) piemērošanu kontekstā ar noteikumu 16.3. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā izvērstāk pamatot noteikumu projekta 17. punktu (noteikumu papildinājumu ar 11.5. apakšpunktu), izklāstot tajā paredzētos gadījumus un to nepieciešamību. Īpaši lūdzam skaidrot 11.5.2. apakšpunktu un tā piemērošanu ("zeme, kas saistīta"), 11.5.4. apakšpunktā paredzēto normu, kā arī abu minēto normu piemērošanu kontekstā ar citām noteikumu normām (piemēram, 52.1. apakšpunktu).
Lūdzam arī skaidrot, vai regulējums vismaz daļēji nedublē jau citas noteikumos paredzētās normas (sk., piemēram, 19.1 punktā ietverto norādi "un ir uzstādītas uz zemes, dzīvojamā mājā, daudzdzīvokļu mājā vai citās ēkās", kā arī noteikumu 9.3.1 un 9.3.2 apakšpunktu (projekta 13. un 14. punktu)). Apstiprinošas atbildes gadījumā lūdzam precizēt projektu, nodrošinot, ka normas nedublē viena otru un ir savstarpēji saskanīgas. Alternatīvi lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par minēto normu saturu un savstarpējo piemērojamību.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta normās lietoto norāžu uz nekustamā īpašuma veidiem korektumu un sniegt skaidrojumus vai nepieciešamības gadījumā precizēt, ja formulējumi nav lietoti konsekventi. Piemēram:
1) projekta 24. punktā (noteikumu 16.2 punktā) lietots formulējums "dzīvojamā mājā, daudzdzīvokļu mājā vai dzīvokļa īpašumā";
2) projekta 26. punktā (noteikumu 16.4 punktā) - "daudzdzīvokļu mājas dzīvokļa īpašumā vai dzīvojamā mājā" (sk. arī 16.5.1 apakšpunktu),
3) projekta 40. punktā (52.2. apakšpunktā) u.c. punktos - "dzīvojamās mājas vai daudzdzīvokļu mājas".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot noteikumu 18. punktā paredzētās izmaiņas (projekta 29. punkts), skaidrojot 18.3. apakšpunkta paredzēšanas nepieciešamību. Lūdzam arī izvērtēt nepieciešamību sadalīt normu divos atsevišķos punktos, ņemot vērā, ka no anotācijā minētās informācijas nav viennozīmīgi skaidrs, vai visas minētās regulas ir piemērojamas visiem 18. punkta ievaddaļā minētajiem koksnes biomasas katlu vai kamīnu veidiem. Attiecīgi lūdzam precizēt vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Aicinām izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 45. punktu (noteikumu 58. punkts) formulējumu, tā sākuma daļā norādot nevis "grozījumi šajos noteikumos, kas paredz veikt izmaiņas 1. pielikumā", bet konkrēti "grozījumi šo noteikumu 1. pielikumā". Papildus vēršam uzmanību, ka norma anotācijā nav vispār skaidrota, attiecīgi lūdzam anotācijā skaidrot normu un pamatot tās nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 21. un 22. punktu (noteikumu 16.4. apakšpunkta precizēšanu un 16.5. apakšpunkta svītrošanu), lūdzam izvērtēt, vai noteikumu 2. pielikuma 8. punkta formulējumā ietvertā norāde uz mājsaimniecību (savukārt 9. punktā - norāde uz daudzdzīvokļu māju) ir korekta. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērstāk anotācijā pamatot noteikumu 1. pielikumā paredzētās izmaiņas attiecībā uz atbalsta apmēru diferencēšanu atkarībā no atrašanās vietas, kā arī to atbilstību vienlīdzības principam. Vēršam uzmanību, ka anotācijas skaidrojumā tiek pretnostatīti Rīgas reģiona un pārējo Latvijas reģionu mājsaimniecību ienākumi, bet ne savstarpēji visu Latvijas reģionu mājsaimniecību ienākumi. Papildus paužam bažas, ka nav pilnīgi saprotama šī paša kritērija (vidējie ienākumi uz vienu mājsaimniecības locekli) izmantošana kā pamatojums projekta iesniedzējiem, kuri ir saimnieciskās darbības veicēji. Papildus norādām, ka no anotācijā ietvertās informācijas izriet, ka vērtēta tiek nekustamā īpašuma atrašanās vieta, taču no 1. pielikuma redakcijas tas skaidri neizriet (drīzāk var noprast, ka vērtējama ir iegādes vieta). Attiecīgi lūdzam sniegt izvērstāku pamatojumu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu 2. pielikuma 5. sadaļas 5.9. apakšpunkta redakcijas atbilstību noteikumu projektā paredzētajam regulējumam (sk., piemēram, noteikumu 9.4. un 52.2. apakšpunktu) un attiecīgi precizēt vai sniegt skaidrojumu. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu 2. pielikuma 5. sadaļas 5.7. apakšpunkta redakcija neatbilst noteikumu projekta 9.-11. punktam.
Attiecīgi lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā projekta 20. punktu (noteikumu papildinājumu ar 16.1.1 apakšpunktu), aicinām izvērtēt, vai nav nepieciešamas izmaiņas citās noteikumu normās (piemēram, 16.3. apakšpunktā, 19.1. apakšpunktā u.c.). Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekta 31. punktā jaunā redakcijā izteiktajā noteikumu 19.2. apakšpunktā nav nepieciešama norāde ne tikai uz projektēšanu un pieslēguma izveidi, bet arī uz siltummezgla izveidi. Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikumu projektā lietoto saikļu "un" un "vai" lietojumu (piemēram, noteikumu 24.9. apakšpunktā (projekta 36. punkts) starp vārdiem "katla" un "kamīna", šķiet, lietojams saiklis "vai", nevis "un"). Vēršam uzmanību, ka saikļu lietojums ir būtisks normu korektai piemērošanai. Attiecīgi aicinām izvērtēt un, ja nepieciešams, precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai korekti noteikumu 2. pielikuma 2.2. sadaļā svītrota aile "Esošais karstā ūdens saražošanas veids". Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
-