Atzinums

Projekta ID
22-TA-424
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar likumprojekta 14. panta otrajā daļā piedāvātajiem grozījumiem Autopārvadājumu likumā ir paredzēts papildināt minēto likumu ar 58.2 pantu šādā redakcijā: “58.2 Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 593/2008 ( 2008. gada 17. jūnijs ), par tiesību aktiem, kas piemērojami līgumsaistībām (Roma I) pārkāpšana

Par Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 593/2008 (2008. gada 17. jūnijs), par tiesību aktiem, kas piemērojami līgumsaistībām (Roma I) pārkāpšanu attiecībā uz pārvadājumu līgumu, piemēro naudas sodu pārvadātājam no astoņdesmit līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām.”

1. Regula (ES) 2022/694 papildina to pārkāpumu sarakstu, kas var izraisīt labas reputācijas zaudēšanu (Preambulas pirmā daļa). Attiecīgi labas reputācijas zaudēšana Autopārvadājuma likuma ietvaros ir saistīta ar speciālās atļaujas izsniegšanu. Ievērojot minēto, Regula (ES) 2022/694 pati par sevi neparedz, ka būtu nosakāms pastāvīgs sods par līgumsaistībām piemērojamā likuma pārkāpšanu, bet gan paredz, ka šāda nepareiza normatīvā akta piemērošana Regulas (ES) 2022/694 ietvaros uzskatāma par vidēji smagu pārkāpumu. Vienlaikus vēršama uzmanība, ka nepareiza tiesību akta piemērošana pati par sevi nenozīmē, ka tiek apdraudēta sabiedriskā kārtība, drošība jeb attiecīgi, ka tiktu saskatīta tāda sabiedriskā bīstamība, par kuru būtu piemērojams administratīvais sods. Tādējādi minētais ir nošķirams, piemēram, no pārvadājuma veikšanas bez atbilstošas dokumentācijas, kam piemīt minētā sabiedriskā bīstamība.

2. Likumprojektā nav norādes uz precīzu Regulas (ES) 593/2008 normu pārkāpuma konstatēšanas procedūru, ņemot vērā, ka attiecīgā Regula (ES) 593/2008, kā nosaka tās 1. pants, ir piemērojama līgumsaistībām civillietās un komerclietās gadījumos, kas saistīti ar tiesību normu kolīziju, kur kolīzijas izšķiršana nav Valsts policijas kompetencē. Proti, iztrūkst skaidrojums par procedūru, kādā Valsts policija konstatēs/uzzinās par minēto pārkāpumu, nebūdama iesaistīta strīdā, kura ietvaros izšķirams jautājums par piemērojamo regulējumu civillietā vai komerclietā.

3. Vienlaikus likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā nav norādes uz Regulas (EK) Nr. 593/2008 īstenošanu ar likumprojektu.

4. Tāpat likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) iztrūkst skaidrojums par nepieciešamību īstenot Regulas (ES) 2022/694 I. pielikuma 6. punktu (13. iedaļu) tieši ar Administratīvās atbildības likuma regulējumu nevis prioritāri ar Administratīvā procesa likuma regulējumu, kompetenci nosakot, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centram (attiecībā uz patērētājiem) izdot administratīvo aktu, ar kuru tiktu noteikts pienākums pārvadātājam ievērot piemērojamo tiesību aktu konkrētajā civillietā.

Ievērojot minēto, nepieciešams attiecīgi precizēt likumprojektu un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Iebildums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 7.4. sadaļas 4. punktu attiecībā uz likumprojekta ietekmi uz Valsts policijas kompetenci, ievērojot, ka likumprojekts ietver kompetenci Valsts policijai īstenot administratīvā pārkāpuma procesu par daudz plašāku pārkāpumu loku nekā pašreiz attiecīgajā sadaļā norādīts.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Atbilstoši šī likumprojekta 1.pantā piedāvātajiem grozījumiem Autopārvadājumu likumā aicinām precizēt likumprojekta 15.pantā ietvertās Autopārvadājumu likuma 60.panta trešās un ceturtās daļas redakcijas, attiecīgi aizstājot tajās vārdus "pašvaldības kontroles dienests" ar vārdiem "pašvaldības transporta kontroles dienests".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta normu atbilstību likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā norādītajām Eiropas Savienības tiesību aktu normām vai precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļu ar norādi uz nacionālajiem normatīvajiem aktiem, ar kuriem jau īstenotas attiecīgās Eiropas Savienības tiesību aktu normas.

Proti:

1) Likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā norādīts, ka Regulas (ES) 2022/694 I pielikuma piektās daļas 8. punkts ir īstenots ar likumprojekta 11. panta otro daļu.

Vēršama uzmanība, ka attiecīgā Regulas (ES) 2022/694 norma paredz:
Transportlīdzeklī nav kabotāžas pārvadājumu kontroles dokumentu (brauciena formulārs neregulāriem pārvadājumiem vai līgums, kas noslēgts starp pārvadātāju un pārvadājumu organizētāju, vai to apliecināta kopija speciālo regulāro pārvadājumu gadījumā) vai pēc pilnvarota kontroles darbinieka pieprasījuma nav iespējams uzrādīt šos kabotāžas pārvadājumu kontroles dokumentus.”

Savukārt attiecīgā likumprojekta norma paredz: “Par kabotāžas pārvadājumu kontroles dokumentu neuzrādīšanu pārbaudes uz ceļa laikā, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no četrpadsmit līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām, bet pārvadātājam — no piecdesmit sešām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām.”

Attiecīgi iztrūkst norāde par to, ka “Transportlīdzeklī nav kabotāžas pārvadājumu kontroles dokumentu”.

2) Likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā norādīts, ka Regulas (ES) 2022/694 I pielikuma otrās daļas 7. punkts ir īstenots ar likumprojekta 13. panta pirmo daļu.

Vēršama uzmanība, ka attiecīgā Regulas (ES) 2022/694 norma paredz: “Tahogrāfs darbojas nepareizi (piemēram, tahogrāfs nav pienācīgi pārbaudīts, kalibrēts un noplombēts)”.

Savukārt attiecīgā likumprojekta norma paredz: “Par autopārvadājumu veikšanu ar transportlīdzekli, izmantojot tahogrāfu, kuram nav veikta pirmreizējā vai periodiskā pārbaude, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no četrpadsmit līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām, bet pārvadātājam - no četrdesmit divām līdz astoņdesmit sešām naudas soda vienībām."

Attiecīgi minētā Regulas (ES) 2022/694 norma paredz plašāku sodāmo pārkāpumu loku nekā noteikts likumprojektā.

3) Likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā norādīts, ka Regulas (ES) 2022/694 I pielikuma 14. daļas 3. punkts ir īstenots ar likumprojekta 14. panta pirmās daļas 4. apakšpunktu.

Vēršama uzmanība, ka attiecīgā Regulas (ES) 2022/694 norma paredz: “Transportlīdzekļa vadītāja norīkojuma deklarācija ir viltota”.

Savukārt attiecīgā likumprojekta norma paredz: “Par transportlīdzekļa vadītāja nosūtīšanas deklarācijā uz Latviju papīra vai elektroniskā formā esošās informācijas neatbilstību publiskajā saskarnē, kas savienota ar IMI, piemēro naudas sodu pārvadātājam no četrdesmit divām līdz astoņdesmit sešām naudas soda vienībām.”.

4) Likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā norādīts, ka Regulas (ES) 2022/694 I pielikuma 14. daļas 6. punkts ir īstenots ar likumprojekta 14. panta pirmās daļas 7. apakšpunktu.

Vēršama uzmanība, ka attiecīgā Regulas (ES) 2022/694 norma paredz: “Pieprasītie dokumenti astoņu nedēļu laikā pēc pieprasījuma dienas nav iesniegti uzņēmējai dalībvalstij”.

Vienlaikus minētā Regulas (ES) 2022/694 norma satur atsauci uz Direktīvas (ES) 2020/1057 1. panta 11. punkta c) apakšpunktu, kas nosaka: “Pienākumu pārvadātājam pēc tieša tās dalībvalsts kompetento iestāžu pieprasījuma, kurā notiek norīkošana darbā, izmantojot ar IMI savienotu publisko saskarni, pēc tam, kad ir beidzies norīkojuma darbā laikposms, iesniegt šā punkta b) apakšpunkta ii) un iii) punktā minēto dokumentu kopijas, kā arī dokumentāciju saistībā ar darbā norīkotā transportlīdzekļa vadītāja atalgojumu, kas attiecas uz norīkojuma laikposmu, darba līgumu vai līdzvērtīgu dokumentu Padomes Direktīvas 91/533/EEK (21) 3. panta nozīmē, darba laika uzskaites lapas saistībā ar transportlīdzekļa vadītāja darbu un maksājumu apliecinājumus.”.

Savukārt attiecīgā likumprojekta norma paredz: “Par tādu pārvadājuma pakalpojuma sniegšanas nosacījumu noteikšanu, kas izraisa transportlīdzekļa vadītāja nosūtīšanas reglamentējošo noteikumu pārkāpšanu, ja ir zināms, ka šādas sekas būs, vai, ņemot vērā attiecīgus apstākļus, vajadzēja zināt, ka šādas sekas iestāsies,  piemēro naudas sodu nosūtītājam, ekspeditoram, līgumslēdzējam vai apakšuzņēmējam no četrpadsmit līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām.”.

5) Likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā norādīts, ka Regulas (ES) 2020/1055 2. panta 4. punkts ir īstenots ar likumprojekta 9. panta sesto daļu.

Vēršama uzmanība, ka attiecīgā Regulas (ES) 2020/1055 norma paredz: “Kravas pārvadātājiem nav atļauts ar to pašu transportlīdzekli vai, ja tas ir sakabināts transportlīdzeklis, ar tā paša transportlīdzekļa mehānisko transportlīdzekli veikt kabotāžas pārvadājumus tajā pašā dalībvalstī četru dienu laikā pēc pēdējā kabotāžas pārvadājuma beigām minētajā dalībvalstī.”

Savukārt attiecīgā likumprojekta norma paredz: “Par kabotāžas pārvadājumu veikšanu četru dienu laikā pēc pēdējā atļautā kabotāžas pārvadājuma Latvijas teritorijā piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no četrpadsmit līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām, bet pārvadātājam no četrdesmit divām līdz  astoņdesmit sešām naudas soda vienībām.”

Attiecīgi iztrūkst Regulā (ES) 2020/1055 ietvertā norāde: “ar to pašu transportlīdzekli vai, ja tas ir sakabināts transportlīdzeklis, ar tā paša transportlīdzekļa mehānisko transportlīdzekli”.

6) Izvērtēt, vai likumprojektā ietvertā norma, proti, likumprojekta 9. pants (likuma 54. panta 33. daļa) ir nacionālā norma, vai tā ietverta, pārņemot vai īstenojot attiecīgus Eiropas Savienības normatīvos aktus. Attiecīgi likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.1. sadaļā ir norāde, ka attiecīgā norma ietverta, īstenojot Savienības tiesību aktus, tomēr likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā iztrūkst attiecīgs atbilstības atspoguļojums.
Piedāvātā redakcija
-