Projekta ID
24-TA-848Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka noteikumu projekts paredz noteikt izņēmuma kārtību tikai no Noteikumos Nr. 109 23. punktā noteiktās nevajadzīgās valsts kustamās mantas nodošanas kārtības, bet pārējā Noteikumu Nr. 109 III. nodaļā noteiktā kārtība arī uz Noteikumu projekta 26.1 punktā minēto valsts kustamo mantu netiek mainīta.
Vēršam uzmanību, ka nevar noteikt izņēmumu (sagatavoto noteikumu grozījumu 26.1., 26.2., un 26.3 punkti) no MKN 109 23.punktā paredzētās kārtības, piemērojot MKN 109 21.punktā noteikto, jo MKN 109 20., 21.punktā noteikta kārtība, kādā noskaidro publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc citai publiskai personai nevajadzīgās valsts kustamās mantas.
Vienlaikus, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai, savukārt, atbilstoši Atsavināšanas likuma 4.panta (11) daļa nosaka, ka publiskas personas kustamās mantas atsavināšanu attiecībā uz valsts mantu Ministru kabineta noteiktajos gadījumos, bet attiecībā uz atvasinātas publiskas personas mantu — attiecīgās atvasinātās publiskās personas lēmējinstitūcijas noteiktajos gadījumos var ierosināt, arī nenoskaidrojot publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc citai publiskai personai vai tās iestādēm nevajadzīgās kustamās mantas.
Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" (turpmāk - MKN 109) 18.punktā noteikti gadījumi, kuros valsts kustamās mantas atsavināšanu var ierosināt, nenoskaidrojot valsts iestāžu un atvasinātu publisku personu vai to iestāžu vajadzību pēc ministrijas, tās padotībā esošas iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā esošās nevajadzīgās valsts kustamās mantas. Līdz ar to ievērojot sagatavoto grozījumu mērķi, proti, lai Valsts policijas izmantoto nevajadzīgo specializēto kustamo mantu, piemēram, transportlīdzekli, kas paredzēta sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai, prioritāri var nodot pašvaldībai, Finanšu ministrija informē, ka šajā gadījumā, būtu nepieciešams veikt grozījumu MKN 109 18.punktā to papildinot, ka šāda nevajadzīgā specializētā kustamā manta (tehniskie līdzekļi) var tik atsavināta, nenoskaidrojot valsts iestāžu un atvasinātu publisku personu vai to iestāžu vajadzību pēc ministrijas, tās padotībā esošas iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā esošās nevajadzīgās valsts kustamās mantas. Gadījumā, ja šāds precizējums tiek ietverts MKN 109 18.punktā, šādu nevajadzīgo valsts kustamo mantu varēs atsavināt pašvaldībai, nenoskaidrojot publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc citai publiskai personai nevajadzīgās valsts kustamās mantas.
Ievērojot iepriekš minēto, aicinām attiecīgi precizēt sagatavoto noteikumu (grozījumu) projektu.
Vēršam uzmanību, ka nevar noteikt izņēmumu (sagatavoto noteikumu grozījumu 26.1., 26.2., un 26.3 punkti) no MKN 109 23.punktā paredzētās kārtības, piemērojot MKN 109 21.punktā noteikto, jo MKN 109 20., 21.punktā noteikta kārtība, kādā noskaidro publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc citai publiskai personai nevajadzīgās valsts kustamās mantas.
Vienlaikus, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai, savukārt, atbilstoši Atsavināšanas likuma 4.panta (11) daļa nosaka, ka publiskas personas kustamās mantas atsavināšanu attiecībā uz valsts mantu Ministru kabineta noteiktajos gadījumos, bet attiecībā uz atvasinātas publiskas personas mantu — attiecīgās atvasinātās publiskās personas lēmējinstitūcijas noteiktajos gadījumos var ierosināt, arī nenoskaidrojot publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc citai publiskai personai vai tās iestādēm nevajadzīgās kustamās mantas.
Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" (turpmāk - MKN 109) 18.punktā noteikti gadījumi, kuros valsts kustamās mantas atsavināšanu var ierosināt, nenoskaidrojot valsts iestāžu un atvasinātu publisku personu vai to iestāžu vajadzību pēc ministrijas, tās padotībā esošas iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā esošās nevajadzīgās valsts kustamās mantas. Līdz ar to ievērojot sagatavoto grozījumu mērķi, proti, lai Valsts policijas izmantoto nevajadzīgo specializēto kustamo mantu, piemēram, transportlīdzekli, kas paredzēta sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai, prioritāri var nodot pašvaldībai, Finanšu ministrija informē, ka šajā gadījumā, būtu nepieciešams veikt grozījumu MKN 109 18.punktā to papildinot, ka šāda nevajadzīgā specializētā kustamā manta (tehniskie līdzekļi) var tik atsavināta, nenoskaidrojot valsts iestāžu un atvasinātu publisku personu vai to iestāžu vajadzību pēc ministrijas, tās padotībā esošas iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā esošās nevajadzīgās valsts kustamās mantas. Gadījumā, ja šāds precizējums tiek ietverts MKN 109 18.punktā, šādu nevajadzīgo valsts kustamo mantu varēs atsavināt pašvaldībai, nenoskaidrojot publiskas personas vai tās iestāžu vajadzību pēc citai publiskai personai nevajadzīgās valsts kustamās mantas.
Ievērojot iepriekš minēto, aicinām attiecīgi precizēt sagatavoto noteikumu (grozījumu) projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka atbilstoši Noteikumos Nr. 109 noteiktajam informāciju par valsts iestādei nevajadzīgo valsts kustamo mantu publicē "Valsts nekustamie īpašumi" tīmekļvietnē. Valsts iestāde, kas atsavinās Noteikumu projekta 26.1 punktā minēto valsts kustamo mantu "Valsts nekustamie īpašumi" tīmekļvietnē:
1) publicēs informāciju par tai nevajadzīgo valsts kustamo mantu;
2) izdarīs atzīmi par konkrētās valsts iestādes tīmekļvietni (tās valsts iestādes tīmekļvietni, kurai ir nevajadzīgā kustamā manta (tehniskais līdzeklis)), kurā tiks norādīta konkrēta informācija par nevajadzīgo valsts kustamo mantu un informācija, ko pašvaldībai nepieciešams iesniegt, ja tā vēlas pieteikties uz konkrētu valsts kustamo mantu – tehnisko līdzekli.
No Noteikumos Nr.109 20. un 21.punkta izriet, ka ministrija, tās padotībā esoša iestāde vai kapitālsabiedrība patstāvīgi noskaidro attiecīgās ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu, kā arī citu valsts iestāžu, kapitālsabiedrību un atvasinātu publisku personu vai to iestāžu, sabiedriskā labuma organizāciju un sociālo uzņēmumu vajadzību pēc tās valdījumā vai turējumā esošās tai nevajadzīgās valsts kustamās mantas (tai skaitā valsts dzīvās kustamās mantas) un bez maksas publicē sabiedrības tīmekļvietnē informāciju par nevajadzīgo valsts kustamo mantu, norādot tās apjomu, bilances vērtību, tehnisko stāvokli un tehnisko aprakstu atkarībā no mantas veida, savukārt atbilstoši 21.punktam, valsts iestādes, atvasinātas publiskas personas, to iestādes, sabiedriskā labuma organizācijas un sociālie uzņēmumi, kuriem attiecīgā valsts kustamā manta ir nepieciešama, divu nedēļu laikā pēc informācijas par nevajadzīgo valsts kustamo mantu publicēšanas sabiedrības tīmekļvietnē, bet attiecībā uz valsts dzīvo kustamo mantu – piecu darbdienu laikā piesakās uz ministrijai, tās padotības iestādei vai kapitālsabiedrībai nevajadzīgo valsts kustamo mantu, izdarot attiecīgu atzīmi sabiedrības tīmekļvietnē.
Ņemot vērā Noteikumos Nr.109 noteikto, aicinām pārskatīt un izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt anotācijā norādīto, t.i., vai šajā gadījumā valsts iestāde nevis izdarīs atzīmi par konkrētās valsts iestādes tīmekļvietni, bet gan publicēs informāciju par attiecīgās valsts iestādes tīmekļvietni, kurā ir norādīta konkrēta informācija par nevajadzīgo valsts kustamo mantu.
1) publicēs informāciju par tai nevajadzīgo valsts kustamo mantu;
2) izdarīs atzīmi par konkrētās valsts iestādes tīmekļvietni (tās valsts iestādes tīmekļvietni, kurai ir nevajadzīgā kustamā manta (tehniskais līdzeklis)), kurā tiks norādīta konkrēta informācija par nevajadzīgo valsts kustamo mantu un informācija, ko pašvaldībai nepieciešams iesniegt, ja tā vēlas pieteikties uz konkrētu valsts kustamo mantu – tehnisko līdzekli.
No Noteikumos Nr.109 20. un 21.punkta izriet, ka ministrija, tās padotībā esoša iestāde vai kapitālsabiedrība patstāvīgi noskaidro attiecīgās ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu, kā arī citu valsts iestāžu, kapitālsabiedrību un atvasinātu publisku personu vai to iestāžu, sabiedriskā labuma organizāciju un sociālo uzņēmumu vajadzību pēc tās valdījumā vai turējumā esošās tai nevajadzīgās valsts kustamās mantas (tai skaitā valsts dzīvās kustamās mantas) un bez maksas publicē sabiedrības tīmekļvietnē informāciju par nevajadzīgo valsts kustamo mantu, norādot tās apjomu, bilances vērtību, tehnisko stāvokli un tehnisko aprakstu atkarībā no mantas veida, savukārt atbilstoši 21.punktam, valsts iestādes, atvasinātas publiskas personas, to iestādes, sabiedriskā labuma organizācijas un sociālie uzņēmumi, kuriem attiecīgā valsts kustamā manta ir nepieciešama, divu nedēļu laikā pēc informācijas par nevajadzīgo valsts kustamo mantu publicēšanas sabiedrības tīmekļvietnē, bet attiecībā uz valsts dzīvo kustamo mantu – piecu darbdienu laikā piesakās uz ministrijai, tās padotības iestādei vai kapitālsabiedrībai nevajadzīgo valsts kustamo mantu, izdarot attiecīgu atzīmi sabiedrības tīmekļvietnē.
Ņemot vērā Noteikumos Nr.109 noteikto, aicinām pārskatīt un izvērtēt, vai nav nepieciešams precizēt anotācijā norādīto, t.i., vai šajā gadījumā valsts iestāde nevis izdarīs atzīmi par konkrētās valsts iestādes tīmekļvietni, bet gan publicēs informāciju par attiecīgās valsts iestādes tīmekļvietni, kurā ir norādīta konkrēta informācija par nevajadzīgo valsts kustamo mantu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka "Valsts policija ir konstatējusi, ka daļa no iepriekš minētajiem tehniskajiem līdzekļiem, kas Valsts policijai kļuvuši nevajadzīgi, piemēram, speciāli aprīkoti transportlīdzekļi, būtu atsavināmi, tomēr, ņemot vērā pašlaik spēkā esošo tiesisko regulējumu (Noteikumu Nr. 109 23. punktu), Valsts policijas uzdevumu izpildē izmantotā nevajadzīgā valsts kustamā manta prioritāri ir nododama tai valsts iestādei, kura pirmā tos pieprasījusi. Tāpat šobrīd spēkā esošais tiesiskais regulējums neparedz izņēmuma gadījumu, ar kuru tiktu noteikts, ka valsts kustamo mantu, kas nepieciešama pašvaldībai tās autonomās funkcijas (sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšana) izpildei, prioritāri var nodot pašvaldībai, tādā veidā radot situāciju, ka nav iespējams sniegt atbalstu tām pašvaldībām, kuras nav pietiekami nodrošinātas ar tehniskajiem līdzekļiem. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus Noteikumos Nr. 109."
No anotācijā norādītā teikuma varētu arī secināt, ka atsevišķos gadījumos valsts kustamā manta, kas Valsts policijai kļuvusi nevajadzīga, piemēram, speciāli aprīkoti transportlīdzekļi, būtu atsavināmi, tomēr, ņemot vērā pašlaik spēkā esošo tiesisko regulējumu. Lūdzam attiecīgi redakcionāli precizēt norādīto teikumu, lai nepārprotami būtu skaidrs tās mērķis, jo norādīto teikumu ( konkrēti izcelto teikumu) var "nolasīt" kā izņēmuma gadījumu, proti, ka atsevišķos gadījumos tomēr Valsts policijai nevajadzīgā kustamā manta būtu atsavināma, ņemot vērā šobrīd spēkā esošo tiesisko regulējumu, kas noteikta Noteikumu Nr.109 23.punktā. Ja gadījumā tas tā nav domāts, aicinām to attiecīgi precizēt.
No anotācijā norādītā teikuma varētu arī secināt, ka atsevišķos gadījumos valsts kustamā manta, kas Valsts policijai kļuvusi nevajadzīga, piemēram, speciāli aprīkoti transportlīdzekļi, būtu atsavināmi, tomēr, ņemot vērā pašlaik spēkā esošo tiesisko regulējumu. Lūdzam attiecīgi redakcionāli precizēt norādīto teikumu, lai nepārprotami būtu skaidrs tās mērķis, jo norādīto teikumu ( konkrēti izcelto teikumu) var "nolasīt" kā izņēmuma gadījumu, proti, ka atsevišķos gadījumos tomēr Valsts policijai nevajadzīgā kustamā manta būtu atsavināma, ņemot vērā šobrīd spēkā esošo tiesisko regulējumu, kas noteikta Noteikumu Nr.109 23.punktā. Ja gadījumā tas tā nav domāts, aicinām to attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
