Atzinums

Projekta ID
24-TA-1707
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
27.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde “Ventspils Sociālais dienests” (turpmāk – Sociālais dienests) iebilst informatīvā ziņojuma par “Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam finansēšanu 2025.–2027. gadā” 7.4. nodaļai, kurā minēts, ka pārtikas atbalsta apmēru būs tiesības vienai personai saņemt 1 pārtikas preču komplektu ceturksnī (līdzšinējo 2 komplektu vietā).
Ņemot vērā pārtikas cenu pieaugumu, trūcīgās  mājsaimniecības ir jāatbalsta tādā pašā apmērā kā līdz šim. Līdz ar to Ventspils Sociālā dienestā priekšlikums ir: 
pārtikas atbalsta apmēru nosakot tiesības vienai personai saņemt 2 pārtikas preču komplektus ceturksnī.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums

Iebilstam, ka atbalsta saņēmēju grupās vairs netiks iekļautas mājsaimniecības, kurām piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss.
Priekšlikums iekļaut atbalsta saņēmēju lokā arī personas, kurām piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, nosakot ienākumu slieksni līdz kuram būtu izsniedzamas pakas.
Nereti maznodrošinātas mājsaimniecības statuss tiek piešķirts personām, kuru ikmēneša ienākumi tikai nedaudz pārsniedz trūcīgas mājsaimniecības statusa ienākumu slieksni un kuras nav darbspējīgā vecumā, līdz ar to saviem spēkiem nespēj palielināt savus ienākumus.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
LM savā ziņojumā norāda, ka “Aptauju rezultāti liecina, ka, salīdzinoši ar iepriekšējiem gadiem, 2023. gadā samazinās to respondentu īpatsvars, kas atbildējuši, ka ar pārtikas komplektu pietiek pusotram mēnesim vai ilgākam laikam, bet pieaudzis to respondentu īpatsvars, kas norāda, ka pietiek aptuveni mēnesim. Minētās izmaiņas liecina, ka pārtikas atbalsta nozīme trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām ir pieaugusi, proti, tās sagaida, ka pārtikas komplekti nodrošinās lielāku daļu viņu vajadzību pārtikas patēriņā.” (28.lpp.) Iepazīstoties ar ziņojumu, netop skaidrs, kāpēc maznodrošinātām personām pārtikas pakas būtu mazāk nepieciešamas, kā trūcīgām personām? Un kāds ir pamats ierobežot pārtikas paku apjomu? Jo visi pētījumi liecina, ka pakas ir nepieciešamas un būtiskas cik trūcīgās, tik pat arī maznodrošinātās mājsaimniecībās dzīvojošām personām un labklājības līmenis valstī nepieaug, tāpēc nepiekrītam LM priekšlikumiem.
Tukuma novadā, lielākais sociālās palīdzības saņēmēju īpatsvars ir personas ar invaliditāti un pensijas vecuma personas. Iespējams veicot plānoto pensiju indeksāciju situācija mainīsies. Ir pētīta esošā situācija esošo paku saņēmēju skaits, bet pētījums ir jāsasaista ar pensiju indeksāciju un citām plānotajām izmaiņām, kas ietekmēs personu ikmēneša ienākumus un kuras izskanējušas publiskajā telpā. Jo, radot labvēlīgāku regulāro ienākumu gūšanas vidi (nodokļu politiku, pensijas aprēķinu), palielinoties regulārajiem ienākumiem, samazināsies sociālās palīdzības saņēmēju skaits, līdz ar to finansējums, kurš nepieciešams paku nodrošināšanai tādejādi nepieciešamais finansējuma varētu kristies pats no sevis. Vēl varētu pieļaut dalīt, trūcīgām mājsaimniecībām atstāt esošo pārtikas paku apjomu, bet tiem, kuriem ienākumi virs trūcīgā līmeņa un tai pat laikā nesasniedz normatīvajos aktos noteikto ienākumu līmeni, kas dod tiesības saņemt pārtikas pakas, samazinātu uz  LM piedāvāto apjomu- vienu pārtikas preču komplektu ceturksnī.
 Saredzam, ka finanšu ietaupījumu varētu  gūt arī mainot atbalstu bērniem līdz 2 gadu vecumam. Šai mērķa grupai ir speciālas pārtikas pakas, bet papildus tiek dalītas arī parastās pārtikas un higiēnas pakas, kura saturs bērniem vismaz līdz 1 gadu vecumam nav atbilstošs. Rosinām bērniem līdz 2 gadu vecumam tomēr veidot vienu-speciālo mazgadīgo bērnu paku, ar bērna pārtiku un bērnam nepieciešamām higiēnas precēm. Mazliet uzlabojot bērnu pakas saturu,  bērni saņemtu vienu pilnveidotu paku, nevis trīs pakas, šāds risinājums radītu nelielu ietaupījumu.
Būtu labi pārskatīt arī pārtikas paku satur, saprotams, ka LM vēlme ir, lai pārtikas paka saturētu cilvēkam nepieciešamās uzturvērtības, bet lielākai daļas klientu ir sveši tāda veida produkti, kā olu un piena pulveris. Tas netiek lietots. Ņemot vērā, ka personai tomēr ir GMI vai citi ienākumi, pārtikas pakās esošos produktus  nevajadzētu uztvert, kā šīm personām vienīgos pieejamos pārtikas produktus. Izņemot produktus, kuri nav aktuāli vai netiek izmantoti, iespējams varētu pārtikas pakas iepirkt par zemāku cenu un tas ļautu ne tik smagnēji samazināt pieejamo atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums ilgtermiņā pārvērtēt bērnu higiēnas preču  - autiņbiksīšu  faktisko piemērotību atbilstoši bērna vecumam un svaram. Jo ir nācies saņemt informāciju no klientiem, ka izsniegtajā komplektā esošās autiņbiksītes (atbilstoši vecuma un svara kategorijai) tomēr neder, ir par mazu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums pakās esošo olu pulveri aizvietot ar līdzvērtīgu olbaltumvielu avotu saturošu produktu un atstāt vienu no produktiem auzu pārslas vai četru graudu pārslas, jo klienti šos produktus nelabprāt izmanto. Līdz ar to tiktu mazināts finansējuma izlietojums.
Rast līdzvērtīgu alternatīvu šķelto zirņu aizvietošanai, jo pagatavošanas process ir laikietilpīgāks nekā citu produktu pagatavošana, kā rezultātā klients tērē savus energoresursus (gāze, elektrība u.c.).
Ilgtermiņā meklēt risinājumus, lai paku saturā tiktu iekļauti šķiedrvielas saturoši produkti, kas ir būtiski personas veselībai. Esošajā paku saturā, galvenokārt, ir olbaltumvielas un ogļhidrātus saturoši produkti.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Priekšlikums ilgtermiņā meklēt risinājumus, sadarbībā ar izdales vietām, atbalsta paku piegādei personu dzīvesvietās, jo paku svara un ierobežotā transporta iespēju pieejamības dēļ, ne vienmēr klientiem ir iespējams pakas saņemt izdales punktos.
 
Piedāvātā redakcija
-