Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
22-TA-186
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saistībā ar izziņas 5. punktā ietverto iebildumu lūdzam detalizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 16. decembra Direktīvas 2020/2184/EK par dzeramā ūdens kvalitāti (turpmāk - direktīva Nr. 2020/2184) 3. panta 3. punkta "a" apakšpunkta un 3. panta 5. punkta (kas paredz vairākas daļas) prasību pārņemšanu vai nepārņemšanu noteikumu projektā. Norādām, ka 3. panta 5. punkta pirmā daļa (ko ierobežo otrā un trešā daļa) satur rīcības brīvību neattiecināt visas direktīvas prasības noteiktiem uzņēmējiem, kas iesaistīti pārtikas apritē, savukārt noteikumu projekts atbilstošu vispārīgu izņēmumu no noteikumu projekta normu piemērošanas neparedz.
Tāpat arī līdzīgi lūdzam detalizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par Padomes 2013. gada 22. oktobra Direktīvas 2013/51/Euratom, ar ko nosaka iedzīvotāju veselības aizsardzības prasības attiecībā uz radioaktīvām vielām dzeramajā ūdenī (turpmāk - direktīva Nr. 2020/2184) 3. panta 3. punkta prasību pārņemšanu vai nepārņemšanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saistībā ar izziņas 26. punktā ietverto iebildumu paužam bažas, lai gan pienākums patērētāju informēšanai ir noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 28. janvāra regulas (EK) Nr. 178/2002, ar ko paredz vispārīgus pārtikas aprites tiesību aktu principus un prasības, izveido Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādi un paredz procedūras saistībā ar pārtikas nekaitīgumu (turpmāk - regula Nr. 178/2002), 10.pantā, direktīvas Nr. 2020/2184 14. panta 4. punktā un arī direktīvas 2013/51/Euratom 7. panta 3. punkta "b" apakšpunktā ietvertas speciālās tiesību normas un ar minētās regulas prasību izpildi var nebūt pietiekami, lai izpildītu minētajās direktīvas vienībās noteikto un pienācīgi pārņemtu šo direktīvu prasības. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu, pārņemot attiecīgās direktīvu prasības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt:
pirmkārt, noteikumu projekta 1. pielikuma 2.10. un 2.11. apakšpunktu, ņemot vērā, ka attiecīgo parametru vērtībām atbilstoši direktīvas Nr. 2020/2184 prasībām ir jābūt mg/l, kā arī nav skaidrs, kāda dezinfekcijas metode ("parametru nosaka, ja izmanto šādu dezinfekcijas metodi", savukārt direktīva Nr. 2020/2184 paredz atsauci uz metodēm) ir jāizmanto;
otrkārt, 1. pielikuma pielikuma 3.7. apakšpunktu atbilstoši direktīvā Nr. 2020/2184 noteiktajam, kas paredz, ka ūdenim nevajadzētu būt agresīvam. Papildus lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot minētās normas piemērošanu, proti, kādas sekas iestājas, ja ūdens tomēr ir agresīvs;
treškārt, 1. pielikuma 3.11. apakšpunktu  vai skaidrot attiecīgās piezīmes atbilstību direktīvā Nr. 2020/2184 noteiktajam attiecīgās piezīmes saturam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saistībā ar izziņas 2. punktā ietverto iebildumu lūdzam izziņā iekļauto skaidrojumu ietvert noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Saistībā ar izziņas 29. punktā ietverto iebildumu lūdzam skaidrot, kā paredzēts nodrošināt, ka Veselības ministrijas izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts "Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" (22-TA-2538) stāsies spēkā vienlaikus ar noteikumu projektu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 4. sadaļu ar informāciju par grozījumu sagatavošanu Ministru kabineta 2017. gada 14. novembra noteikumos Nr. 671 "Dzeramā ūdens obligātās nekaitīguma un kvalitātes prasības, monitoringa un kontroles kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2017, 228. nr.; 2018, 206. nr.), nodrošinot, ka tiek svītrotas normas, kurās regulēti noteikumu projektā ietvertie jautājumi, skaidrojot šo grozījumu būtību un nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Uzturam izziņas 37. punktā ietverto iebildumu un atkārtoti lūdzam precizēt (papildināt) noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā sniegto informāciju par direktīvas Nr. 2020/2184 un direktīvas Nr. 2013/51/Euratom prasību pārņemšanu noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka:
1) 5.4. sadaļas 1. tabulā norādīts, ka direktīvas 2020/2184 2.panta 5. un 6. punktā noteiktās definīcijas "pārtikas uzņēmums" un "uzņēmējs, kas iesaistīts pārtikas apritē" ir noteiktas regulas Nr. 178/2002 3. panta 2. un 3.punktā. Tomēr norādām, ka termina "pārtikas uzņēmums" skaidrojums atšķiras no Pārtikas aprites uzraudzības likumā ietvertā attiecīgā termina skaidrojuma, savukārt termins "uzņēmējs, kas iesaistīts pārtikas apritē" noteikumu projektā vispār netiek lietots, kādēļ nav gūstama pārliecība pār attiecīgo direktīvas prasību pārņemšanu nacionālajā tiesību sistēmā;
2) joprojām nav sniegta informācija par vairāku minēto direktīvas Nr. 2020/2184 prasību pārņemšanu, jo īpaši 4. panta 1. punkta "b" un "c" apakšpunktā, 12. panta 2. un 3. punktā, 13. pantā (izņemot 4. punktu), 14. panta 1. un 2. punktā, 15.-18. pantā, 24., 25. pantā, I pielikuma D daļā, II pielikumā (ciktāl šajā pielikumā iekļauts regulējums saistībā ar dzeramā ūdens monitoringa programmu) un IV pielikumā. Norādām, ka detalizēta informācija par direktīvas prasību pārņemšanu sniedzama arī gadījumos, kad ar noteikumu projektu nav paredzēts attiecīgās prasības pārņemt.
3) 5.4. sadaļas 1. tabulā nav skaidri saprotams, kā tiek pārņemtas direktīvas Nr. 2013/51/Euratom 6. panta un III pielikuma prasības, tādēļ lūdzam detalizēt skaidrojumu par konkrētās minēto direktīvu vienību pārņemšanu apakšvienību līmenī (nodrošinot, ka katram direktīvas pantam vai panta daļai un apakšpunktam (panta punktam un daļai) korespondē nacionāla normatīvā akta pants, panta daļa vai punkts), tai skaitā skaidrojot arī to, kā konkrēti minēto direktīvas vienību prasības tiek pārņemtas. Tāpat līdzīgi vēršam uzmanību, ka nav skaidri saprotams, kā tiek pārņemtas direktīvas Nr. 2020/2184 3. panta 5. punkta pirmās, otrās un trešās daļas prasības, arī 5., 14. panta un III pielikuma prasības;
4) joprojām nav sniegts pamatots skaidrojums par minētajās direktīvās ietvertās rīcības brīvības izmantošanu vai neizmantošanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 1. punktu, attiecīgo pilnvarojumu izdalot atsevišķos apakšpunktos un tādējādi nodrošinot pārskatāmāku un vieglāk uztveramu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk