Atzinums

Projekta ID
24-TA-1384
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
25.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 3.1.1. apakšsadaļā “Transports” (33. lpp) teikumu “Transporta sektora ļoti aktīva elektrifikācija būtiski veicinās SEG emisiju samazināšanu transportā, ja EV piedāvājums un cena turpinās uzlaboties un ja tiks turpināti EV izmantošanu veicinošie pasākumi”, lūdzam uzsvērt arī dzelzceļa elektrifikāciju/pārnesi no autotransporta uz dzelzceļu, lai nerastos maldīgs iespaids, ka runa ir tikai par autotransportu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 15. lpp teksta daļā “Transporta sektorā izaicinājumus rada vecu transportlīdzekļu īpatsvars, zems iedzīvotāju blīvums un augsts lauku reģiona iedzīvotāju īpatsvars (Latvijā - 30,2 % 2022. g. , savukārt ES vidēji – 25,2% ), kas veicina transportatkarību un mazina sabiedriskā transporta attīstības pasākumu efektivitāti. Papildus izaicinājumus rada arī sabiedriskā elektrotransporta un hibrīda transporta sistēmu attīstības risinājumu trūkums lauku reģionos.”, lūdzam iekļaut izaicinājumu pārcelt pasažierus un kravas no autotransporta uz dzelzceļu, kam var būt nozīmīga ietekme uz transporta radīto SEG emisiju straujāku samazināšanu (un vienlaikus esošās autotransporta infrastruktūras ilgāku kalpošanas laiku, kas netieši arī saistīts ar SEG emisiju samazinājumu - t.i., retāku emisiju intensīvo ceļu būvniecības darbu veikšanu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta 40. lpp transporta sektora 3.1.1.4. pasākuma otro punktu izteikt jaunā redakcijā, jo kravu transportēšanas uz ostām ierobežojums, izmantojot tikai dzelzceļa transportu praktiski nav īstenojams.
Piedāvātā redakcija
2) kravu pārvietošanu uz dzelzceļu, vienlaikus attīstot multimodālos kravu punktus, tādējādi sekmējot kravu piegādi ostām ar dzelzceļa transportu, tās pārkraujot dzelzceļa vagonos modālos punktos ārpus pilsētām;
 
4.
Rīkojuma projekts
Aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030. gadam
Priekšlikums
Lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar jaunu punktu atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā NEKP paredzētos investīciju apmērus (11 miljardi EUR) un nepieciešamību turpināt meklēt izmaksu efektīvākus veidus 2030. gada mērķu sasniegšanai Latvijā, līdz 2024. gada decembrim Klimata un enerģētikas ministrijai kopīgi ar Zemkopības ministriju sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā ziņojumu par iespējām īstenot izmaksu efektīvākus siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un piesaistes palielināšanas pasākumus ar mežu ciršanas apjomu samazināšanu, ņemot vērā arī Latvijas uzņemtās saistības dabas aizsardzības jomā un valdības deklarācijas mērķus.
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt plāna projekta pasākuma “3.1.1.25. Mobilitātes punktu izveidošana” (43.lpp.)  4. punktu ar tekstu, ka pasažieru platformu modernizācija un infrastruktūras uzlabošana tiks veikta ievērojot VAS “Latvijas dzelzceļš" izstrādāto universālā dizaina standartu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt skaidrāku pētījumu un inovāciju sasaisti ar klimatu un enerģētiku plāna projekta 2.1. apakšsadaļā “Mērķi un to izpildes novērtējums”, “Dimensija V: Pētniecības, inovāciju un konkurētspējas mērķi”. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt plāna projekta “1.5. Klimata rīcībpolitikas ceļakarte” apakšsadaļas 15. lpp teikumu “Latvijas finanšu sektora dalībniekiem (kredītiestādēm un citiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem) ir būtiski NEKP ietvaros noteikt privātā finansējuma piesaistes mērķus un finansējuma ieguldīšanas iespējas, lai varētu attīstīt finanšu instrumentus” norādot, ka arī citas kapitālsabiedrības, t.sk., publiskas personas vai atvasinātas publiskas personas, būtu jārosina izvērtēt šāda finansējuma piesaistes nepieciešamība un iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pasākumam ar kodu 3.1.1.27 “Attīstīt tranzīta koridorus un pieslēgumus tiem, novirzot intensīvas satiksmes plūsmas no dzīvojamām teritorijām” (38. lpp) ir noteikts rezultatīvais rādītājs, lūdzam papildināt plāna projekta 44. lpp ar informāciju par pasākumu, līdzīgi kā citiem plāna projektā ietvertajiem pasākumiem, piemēram, 3.1.1.26. “ZEZ un/vai maksas iebraukšanas zonu ieviešanas”, kā arī lūdzam noteikt nepieciešamo finansējumu tabulā “III Rīcībpolitikas un pasākumi mērķu sasniegšanai”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
Attiecībā uz plāna projektā ietvertā pasākuma ar kodu 3.1.1.13. "Mikromobilitātes infrastruktūras attīstīšana" aprakstā minēto, ka darbības ietvaros jāīsteno jaunu reģionālu veloceļu un Rīgas/Pierīgas savienojumu plānošana un integrēšana jau esošajos velomaršrutos, lūdzam skaidrot par kādiem savienojumiem un kādu esošo maršrutu integrēšanu un izpildītājiem šeit ir runa, kā arī lūdzam skaidrot terminu "reģionāls veloceļš". 
Vienlaikus lūdzam šā pasākuma aprakstā svītrot pēdējo teikumu: “Tāpat darbības ietvaros ir jāprecizē būvnormatīvi (EM un SM), nosakot, ka jaunu autoceļu vai pašvaldībās jaunu ielu būvniecības gadījumā vai veicot esošo autoceļu un ielu pārbūvi obligāti ir jāveido gājēju infrastruktūra un ir jāveido nodalīta veloinfrastruktūra, kur tas ir tehniski iespējams.” Norādām, ka gājēju un velosipēdu infrastruktūras izbūve faktiski vienmēr ir tehniski iespējama, bet tehniskie risinājumi var būt nesamērīgi dārgi, ņemot to vērā šāda prasība esošo autoceļu un ielu pārbūves gadījumā obligāti paredzēt izbūvēt gājēju infrastruktūru un veidot atdalītu velosipēdu infrastruktūru ir:
a) finansiāli nesamērīga (nesavietojama ar valsts autoceļu būvniecībai pieejamo finansējumu);
b) neracionāla gadījumos, kad šāda infrastruktūra ir netālu gar paralēlajiem ceļiem vai attiecīgais ceļa posms pirms vai pēc nav savienots ar gājēju un velosipēdistu infrastruktūru.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna projekta 39. lpp, transporta sektora pasākumu tabulas 3.1.1.33 pasākuma atbildīgo institūciju kolonnā lūdzam atbildīgās institūcijas papildināt ar Finanšu ministriju, ņemot vērā tās kompetenci attiecībā uz elektronisko norēķinu sistēmu, kas ir būtiski saistībā ar AFIR prasību izpildīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
Informācijas aktualizācijas nolūkos, lūdzam plāna projekta 43. lpp 3.1.1.24. pasākumu izteikt atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
3.1.1.24. Vienotas elektroniskās sistēmas pilnveides sabiedriskā transporta biļešu iegādei darbības ietvaros tiks īstenotas šādas darbības: 1) biļešu tirdzniecības ieviešana uz numurētām sēdvietām lietošanā līdz 2026. g. beigām; 2) autoostu biļešu tirdzniecības sistēmu pieslēgšana VBNIS  līdz 2024. g. beigām piltorpojekta ietvaros un līdz 2025.gada beigām pilnvērtīgā režīmā; 3) kases aparātu integrācija ar Vienotās biļešu noliktavas informācijas sistēmu; 4) vienotas biļešu produkta izveide un ieviešana Rīgas metropoles areālā pilotprojekta ietvaros.