Projekta ID
23-TA-3263Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
16.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Faktiski tiesību akta grozījumu projekts paredz samazināt ostu valdes priekšsēdētāju mēnešalgu par 50% (mazo ostu valdes priekšsēdētājiem pat par 60%), bet ostu valdes locekļu mēnešalgu - pat aptuveni par 65% (jo plānots esošo atlīdzības apmēru 95% no valdes priekšsēdētāja mēnešalgas grozīt uz 70%). Tāpat ar šī tiesību akta grozījumiem ir paredzēts atteikties no reizi gadā izmaksājamās speciālās piemaksas, kura tiek izmaksāta, ja izpildās kritēriji par kravu apgrozījuma pieaugumu.
No tiesību akta grozījumu anotācijas izriet, ka atlīdzības samazinājums paredzēts tādēļ, ka ostu valdēs valsti pārstāv augsti stāvošas ministrijas amatpersonas, kurām jau par to veicamajiem pienākumiem pamatdarba vietā (ministrijā) paredzēts būtiski paaugstināt atlīdzību. Vēršam uzmanību, ka pretstatā ministriju amatpersonām, piemēram, Liepājas valstspilsētas pašvaldības amatpersonām nav paredzēts būtisks atlīdzības pieaugums.
Šī tiesību akta anotācijā ostas valdes pienākumi tiek salīdzināti ar publisku personu kapitālsabiedrību padomes pienākumiem un izdarīts secinājums, ka ostas valdi būtībā varētu pielīdzināt padomei publisku personu kapitālsabiedrībā. Šāds salīdzinājums ir atzīstams par korektu un pamatotu. Tāpat ir prakse, ka vairāku ministriju vadošās amatpersonas ieņem padomes locekļa amatus valsts kontrolētajās publisku personu kapitālsabiedrībās. Līdz ar to zināmā mērā ostu valdes un publisku personu kapitālsabiedrību padomes atrodas salīdzināmos apstākļos. Konstatējot kādu personu atrašanos salīdzinošos apstākļos, valstij būtu jānodrošina līdzvērtīgas un nediskriminējošas šo personu tiesības, tajā skaitā, arī tiesības uz līdzvērtīgu atlīdzību.
Publisku personu kontrolēto kapitālsabiedrību padomes locekļu mēneša atlīdzības apmēru regulē Ministru kabineta 2020.gada 4.februāra noteikumi Nr.63 “Noteikumi par publiskas personas kapitālsabiedrību un publiski privāto kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu skaitu, kā arī valdes un padomes locekļu mēneša atlīdzības maksimālo apmēru” (turpmāk – Noteikumi). Saskaņā ar Noteikumiem lielas kapitālsabiedrības (arī, piemēram, Liepājas speciālā ekonomiskā zona, pārsniedz vismaz divas no trim Noteikumu 6.3.punktā minētajām kritēriju robežvērtībām un pēc kritērijiem būtu iedalāma lielo kapitālsabiedrību grupā) padomes priekšsēdētāja atlīdzības noteikšanai piemērojamais koeficients – ne vairāk kā 3 no Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā publicētās valstī strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba samaksas, bet padomes locekļu atlīdzība līdz 90% no padomes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības par darbu padomē, bet ne mazāk kā valstī noteiktā minimālā mēneša darba alga.
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2022.gadā mēneša vidējā bruto darba samaksa valstī par pilnas slodzes darbu bija 1`373 euro, bet transporta jomā – 1`278 euro. Pieņemot tiesību aktu grozījumus esošajā redakcijā un piemērojot 2022.gada datus par mēneša vidējo algu, ir novērojamas būtiskas atalgojuma novirzes starp identisku darba pienākumu veikšanu. Tā, piemēram, lielas ostas valdes priekšsēdētāja mēneša algas apmērs būtu 1`917 euro (valdes locekļu – attiecīgi 1`341 euro), bet tajā pašā laikā lielas publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības padomes priekšsēdētāja mēneša algas maksimālais apmērs var sasniegt 4`119 euro (valdes locekļu – attiecīgi 3`707 euro).
Šāda atalgojuma sistēma, kurā par vienu un to pašu veicamā darba apjomu ir novirze virs 50%, nav nedz pārdomāta, nedz ilgtspējīga. Valstī ir jābūt izstrādātam regulējumam, kurā paredzēts atalgojuma apmērs ostu valdes priekšsēdētājam un locekļiem, bet tas nevar būt būtiski atšķirīgs no regulējuma, kurš tiek piemērots publiski kontrolētu kapitālsabiedrību padomes locekļiem. Līdz ar to ostu valdes priekšsēdētāja un valdes locekļu atlīdzības apmērs būtu jāveido pēc vienlīdzības principa.
No tiesību akta grozījumu anotācijas izriet, ka atlīdzības samazinājums paredzēts tādēļ, ka ostu valdēs valsti pārstāv augsti stāvošas ministrijas amatpersonas, kurām jau par to veicamajiem pienākumiem pamatdarba vietā (ministrijā) paredzēts būtiski paaugstināt atlīdzību. Vēršam uzmanību, ka pretstatā ministriju amatpersonām, piemēram, Liepājas valstspilsētas pašvaldības amatpersonām nav paredzēts būtisks atlīdzības pieaugums.
Šī tiesību akta anotācijā ostas valdes pienākumi tiek salīdzināti ar publisku personu kapitālsabiedrību padomes pienākumiem un izdarīts secinājums, ka ostas valdi būtībā varētu pielīdzināt padomei publisku personu kapitālsabiedrībā. Šāds salīdzinājums ir atzīstams par korektu un pamatotu. Tāpat ir prakse, ka vairāku ministriju vadošās amatpersonas ieņem padomes locekļa amatus valsts kontrolētajās publisku personu kapitālsabiedrībās. Līdz ar to zināmā mērā ostu valdes un publisku personu kapitālsabiedrību padomes atrodas salīdzināmos apstākļos. Konstatējot kādu personu atrašanos salīdzinošos apstākļos, valstij būtu jānodrošina līdzvērtīgas un nediskriminējošas šo personu tiesības, tajā skaitā, arī tiesības uz līdzvērtīgu atlīdzību.
Publisku personu kontrolēto kapitālsabiedrību padomes locekļu mēneša atlīdzības apmēru regulē Ministru kabineta 2020.gada 4.februāra noteikumi Nr.63 “Noteikumi par publiskas personas kapitālsabiedrību un publiski privāto kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu skaitu, kā arī valdes un padomes locekļu mēneša atlīdzības maksimālo apmēru” (turpmāk – Noteikumi). Saskaņā ar Noteikumiem lielas kapitālsabiedrības (arī, piemēram, Liepājas speciālā ekonomiskā zona, pārsniedz vismaz divas no trim Noteikumu 6.3.punktā minētajām kritēriju robežvērtībām un pēc kritērijiem būtu iedalāma lielo kapitālsabiedrību grupā) padomes priekšsēdētāja atlīdzības noteikšanai piemērojamais koeficients – ne vairāk kā 3 no Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā publicētās valstī strādājošo iepriekšējā gada vidējās darba samaksas, bet padomes locekļu atlīdzība līdz 90% no padomes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības par darbu padomē, bet ne mazāk kā valstī noteiktā minimālā mēneša darba alga.
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2022.gadā mēneša vidējā bruto darba samaksa valstī par pilnas slodzes darbu bija 1`373 euro, bet transporta jomā – 1`278 euro. Pieņemot tiesību aktu grozījumus esošajā redakcijā un piemērojot 2022.gada datus par mēneša vidējo algu, ir novērojamas būtiskas atalgojuma novirzes starp identisku darba pienākumu veikšanu. Tā, piemēram, lielas ostas valdes priekšsēdētāja mēneša algas apmērs būtu 1`917 euro (valdes locekļu – attiecīgi 1`341 euro), bet tajā pašā laikā lielas publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības padomes priekšsēdētāja mēneša algas maksimālais apmērs var sasniegt 4`119 euro (valdes locekļu – attiecīgi 3`707 euro).
Šāda atalgojuma sistēma, kurā par vienu un to pašu veicamā darba apjomu ir novirze virs 50%, nav nedz pārdomāta, nedz ilgtspējīga. Valstī ir jābūt izstrādātam regulējumam, kurā paredzēts atalgojuma apmērs ostu valdes priekšsēdētājam un locekļiem, bet tas nevar būt būtiski atšķirīgs no regulējuma, kurš tiek piemērots publiski kontrolētu kapitālsabiedrību padomes locekļiem. Līdz ar to ostu valdes priekšsēdētāja un valdes locekļu atlīdzības apmērs būtu jāveido pēc vienlīdzības principa.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
6. Lielās un vidējās ostas valdes locekļa mēnešalgu nosaka 70 procentu apmērā un valdes priekšsēdētāja vietnieka mēnešalgu 90 procentu apmērā no ostas valdes priekšsēdētāja mēnešalgas. Mazās ostās valdes loceklim mēnešalgu nosaka, ja osta iepriekšējā kalendāra gadā ir nodrošinājusi kravu apgrozījumu, ne mazāku par 200 tūkstošiem tonnu. Mazās ostas valdes locekļa mēnešalgu nosaka minimālās mēneša darba algas apmērā un izmaksā par tiem mēnešiem, kuros ir bijusi valdes sēde un valdes loceklis tajā ir piedalījies.
Iebildums
Tiesību akta projekts paredz, ka tiek pārskatīta ostu valdes locekļu atlīdzības sistēma, t.sk, samazinot ostu valdes priekšsēdētāja mēnešalgas noteikšanai piemērojamo koeficientu.
Vienlaikus atbilstoši Noteikumu projekta 6.punkta nosacījumiem - mazās ostas valdes locekļa mēnešalgu nosaka minimālās mēneša darba algas apmērā un izmaksā par tiem mēnešiem, kuros ir bijusi valdes sēde un valdes loceklis tajā ir piedalījies (pie nosacījuma, ka osta ir nodrošinājusi noteikumos noteikto kravu apgrozījumu). Noteikumu projekta pielikumā ir noteikts, ka mazas ostas valdes priekšsēdētāja mēnešalgas noteikšanai piemērojamais koeficients ir 0,4.
Savukārt piemērojot iepriekš minēto koeficientu un aprēķinot mazas ostas valdes priekšsēdētāja mēnešalgu, tās apmērs sanāk mazāks nekā mazās ostas valdes locekļa mēnešalgas apmērs.
Uzskatām, tai skaitā izvērtējot tiesību projekta anotācijā iekļauto informāciju, ka nav pamatojuma tādā apmērā samazināt mazās ostas valdes priekšsēdētāja mēnešalgas noteikšanai piemērojamo koeficientu.
Gadījumā, ja šis koeficients tiek samazināts, mazās ostas valdes locekļu un valdes priekšsēdētāja mēnešalgas apmēra noteikšanā ir vērā ņemams, ka noteiktās mēnešalgas apmēra starpībai ir jābūt atbilstošai ar pienākumu izpildes intensitātes un veicamo pienākumu apjoma starpību starp iepriekš minētajām amatpersonām.
Rosinām precizēt.
Vienlaikus atbilstoši Noteikumu projekta 6.punkta nosacījumiem - mazās ostas valdes locekļa mēnešalgu nosaka minimālās mēneša darba algas apmērā un izmaksā par tiem mēnešiem, kuros ir bijusi valdes sēde un valdes loceklis tajā ir piedalījies (pie nosacījuma, ka osta ir nodrošinājusi noteikumos noteikto kravu apgrozījumu). Noteikumu projekta pielikumā ir noteikts, ka mazas ostas valdes priekšsēdētāja mēnešalgas noteikšanai piemērojamais koeficients ir 0,4.
Savukārt piemērojot iepriekš minēto koeficientu un aprēķinot mazas ostas valdes priekšsēdētāja mēnešalgu, tās apmērs sanāk mazāks nekā mazās ostas valdes locekļa mēnešalgas apmērs.
Uzskatām, tai skaitā izvērtējot tiesību projekta anotācijā iekļauto informāciju, ka nav pamatojuma tādā apmērā samazināt mazās ostas valdes priekšsēdētāja mēnešalgas noteikšanai piemērojamo koeficientu.
Gadījumā, ja šis koeficients tiek samazināts, mazās ostas valdes locekļu un valdes priekšsēdētāja mēnešalgas apmēra noteikšanā ir vērā ņemams, ka noteiktās mēnešalgas apmēra starpībai ir jābūt atbilstošai ar pienākumu izpildes intensitātes un veicamo pienākumu apjoma starpību starp iepriekš minētajām amatpersonām.
Rosinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
