Atzinums

Projekta ID
24-TA-280
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā Finanšu ministrijai doto uzdevumu Nr.24-UZ-100 Ministru kabinetam noteikt, kādos gadījumos kopā ar gada pārskatu iesniedzams saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas vai zvērināta revidenta ziņojums, lūdzam papildināt/precizēt MK noteikumus:
1. Izteikt 103.punktu šādā redakcijā: 
“103. Ja biedrībai vai nodibinājumam apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā ir lielāks par 1 000 000 euro, tā gada pārskatu revidē (pārbauda) un par veiktās revīzijas (pārbaudes) rezultātiem revidenta ziņojumu sniedz zvērināts revidents (vairāki zvērināti revidenti) vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība (turpmāk – zvērināts revidents) atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likumam.”

2. Aizstāt 104.punktā vārdus "kompetentam grāmatvedības vai revīzijas jautājumos" ar vārdiem "izpratnei par grāmatvedības vai revīzijas jautājumiem".

3. Izteikt 105.punktu jaunā redakcijā
"“105. Organizācija Biedrību un nodibinājumu likumā noteiktajā termiņā  iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā (elektroniskās deklarēšanas sistēmā) valdes parakstītu gada pārskata vai saīsinātā gada pārskata un:
105.1. finansiālās darbības revīzijas institūcijas brīvā formā sagatavota ziņojuma atvasinājumu, ja organizācijai pārskata gadā apgrozījums (ieņēmumi) pārsniedz 1 200 euro, bet ir mazāks par šo noteikumu 103. punktā noteikto;
105.2. zvērināta revidenta ziņojumu (atvasinājumu), ja organizācijas apgrozījums (ieņēmumi) atbilst šo noteikumu 103. punktā noteiktajam.”

4.   Papildināt noslēguma jautājumus ar 116. punktu šādā redakcijā:
Noteikumu 103. punkta un 105. punkta jaunā redakcija ir piemērojama, sākot ar 2024. gada pārskata gadu.”
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt izstrādes pamatojumu ar informāciju, ka likums "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā" paredz arī noteikt, kādos gadījumos kopā ar gada pārskatu iesniedzams saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas vai zvērināta revidenta ziņojums.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Mērķa apraksts" arī  ar informāciju:
"Projekts paredz noteikt gadījumus, kādos biedrībām un nodibinājumiem, iesniedzot gada pārskatu, tam ir jāpievieno saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas ziņojums vai zvērināta revidenta atzinums."
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" ar šādu tekstu:

Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr.439 103. punkts nosaka, ja biedrībai vai nodibinājumam, kam piešķirts sabiedriskā labuma statuss, apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā ir lielāks par 800 000 euro, tā gada pārskatu revidē (pārbauda) un par veiktās revīzijas (pārbaudes) rezultātiem revidenta ziņojumu sniedz zvērināts revidents (vairāki zvērināti revidenti) vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība (turpmāk – zvērināts revidents) atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likumam.
Šāds apgrozījuma kritērijs, kad biedrības vai nodibinājuma gada pārskatu revidē (pārbauda) zvērināts revidents, MK noteikumos Nr. 439 tika iestrādāts, šo ieņēmumu kritēriju pielīdzinot Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā (GPKGPL) noteiktajam kritērijam – neto apgrozījumam – 800 000 euro, kad mazām sabiedrībām ir noteikta gada pārskata ierobežotā pārbaude. Šobrīd GPKGPL tiek virzīti grozījumi, lai palielinātu komercsabiedrību lieluma kritēriju robežvērtības. Minētās robežvērtības tiek palielinātas par 25%, tātad tiks palielināta arī robežvērtība – neto apgrozījums par 25%, kad mazām sabiedrībām ir jāveic gada pārskatu ierobežotās pārbaudes. Plānots, ka  minētais neto apgrozījuma kritērijs turpmāk būs 1 000 000 euro.
MK noteikumu Nr. 439 105. punkts nosaka, ka organizācija Biedrību un nodibinājumu likumā noteiktajā termiņā  iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā (elektroniskās deklarēšanas sistēmā) valdes parakstītu gada pārskata vai saīsinātā gada pārskata un zvērināta revidenta ziņojuma (ja tāds ir nepieciešams), vai finansiālās darbības revīzijas institūcijas brīvā formā sagatavota ziņojuma atvasinājumu.
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 439 organizācijas apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā ietver visus organizācijas ieņēmumus, kas norādīti ieņēmumu un izdevumu pārskatā atbilstoši šo noteikumu prasībām. Nosakot organizācijas atbilstību apgrozījuma kritērijam, apgrozījumā (ieņēmumos) netiek ietverts tāds viens saimnieciskā darījuma gadījums (piemēram, nekustamā īpašuma atsavināšana vai mantojuma saņemšana), kura rezultātā kopējā saimniecisko darījumu kopsumma vienā no diviem iepriekšējiem pārskata gadiem ir pārsniegusi 100 000 euro pārskata gadā. 
             
Šobrīd pēc Valsts ieņēmumu datiem:
2021.gadā:
biedrības, kam nav ieņēmumu – 8526;
biedrības ar ieņēmumiem no 0,1 – 1 200 euro – 2741;
biedrības, kuru ieņēmumi pārsniedz 800 000 euro – 52, t.sk. sabiedriskā labuma organizācijas, kurām šobrīd gada pārskatus ir nepieciešams pārbaudīt zvērinātam revidentam – 28;
biedrības, kuru ieņēmumu pārsniedz 1 000 000 euro – 47;
nodibinājumi, kam nav ieņēmumu– 510;
nodibinājumi ar ieņēmumiem no 0,1 – 1 200 euro  – 124;
nodibinājumi, kuru ieņēmumi pārsniedz 800 000 euro – 22,  t.sk. sabiedriskā labuma organizācijas, kurām šobrīd gada pārskatus ir nepieciešams pārbaudīt zvērinātam revidentam – 15;
nodibinājumi, kuru ieņēmumu pārsniedz 1 000 000 euro – 16.
2022.gadā:
biedrības, kam nav ieņēmumu– 7873;
biedrības ar ieņēmumiem no 0,1 – 1 200 euro – 2455;
biedrības, kuru ieņēmumi pārsniedz 800 000 euro – 63, t.sk. sabiedriskā labuma organizācijas, kurām šobrīd gada pārskatus ir nepieciešams pārbaudīt zvērinātam revidentam – 35;
biedrības, kuru ieņēmumu pārsniedz 1 000 000 euro – 48;
nodibinājumi, kam nav ieņēmumu– 473;
nodibinājumi ar ieņēmumiem no 0,1 – 1 200 euro – 121;
nodibinājumi, kuru ieņēmumi pārsniedz 800 000 euro – 25, t.sk. sabiedriskā labuma organizācijas, kurām šobrīd gada pārskatus ir nepieciešams pārbaudīt zvērinātam revidentam – 17;
nodibinājumi, kuru ieņēmumu pārsniedz 1 000 000 euro – 16.

Šobrīd noteikumu 104.punkts nosaka, ka vismaz vienam biedrības/nodibinājuma finansiālās darbības revīzijas institūcijas loceklim ir jābūt kompetentam grāmatvedības vai revīzijas jautājumos.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Likums "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā"  paredz, ka biedrība sagatavoto gada pārskatu iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam un tajos gadījumos, ko ir noteicis Ministru kabinets, kopā ar gada pārskatu iesniedz saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas vai zvērināta revidenta ziņojumu. Biedrībām/nodibinājumam atsevišķos gadījumos prasības izpilde attiecībā uz biedrības/nodibinājuma finansiālās darbības revīzijas institūcijas locekļa zināšanām grāmatvedības vai revīzijas jomā ir apgrūtinoša.

Risinājuma apraksts

Paredzēts grozīt MK noteikumu Nr. 439 103. punktu, nosakot, ka visām biedrībām un nodibinājumiem, kurām apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā ir lielāks par 1 000 000 euro, tā gada pārskatu revidē (pārbauda) un par veiktās revīzijas (pārbaudes) rezultātiem revidenta ziņojumu sniedz zvērināts revidents (vairāki zvērināti revidenti) vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība (turpmāk – zvērināts revidents) atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likumam.
Minētie grozījumi izstrādāti, ņemot vērā to, ka gada pārskatu revīzijas pieeja ir viens no galvenajiem līdzekļiem, kas nodrošina pārskatu kvalitāti, kas savukārt to lietotājiem (visām iesaistītajām pusēm) nodrošina pārliecību par uzņēmumu (t.sk., par nevalstiskajām organizācijām, ne tikai, par tām, kas ir sabiedriskā labuma organizācijas) darbības rezultātiem.  Vērtējot nevalstisko organizāciju darījumu būtību, var secināt, ka Valdības noteiktajās prioritārajās jomās (nodokļu risku minimizēšanā, interešu konflikta, kā arī noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizācijas novēršanas jautājumos) (2023. gada 15. septembra Deklarācija par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību – III sadaļas “Labklājīga Latvija” 23. un 36.punkts) attiecībā uz nevalstiskajām organizācijām bez sabiedriska labuma statusa pastāv līdzīgi neatbilstības riski kā  sabiedriskā labuma organizācijām. Līdz ar to revidenta lomas integrēšana visām nevalstiskajām organizācijām risku papildu kontrolei veicinās gada pārskata lietotāju aizsardzību un spēju pieņemt pamatotus ekonomiskos lēmumus, balstoties uz gada pārskata datiem. Prasība piesaistīt zvērinātu revidentu būs attiecināta uz nevalstiskajām organizācijām ar ievērojamu saimniecisko darījumu apjomu, proti, kas naudas izteiksmē pārsniedz 1 000 000 euro. Tādējādi biedrību un nodibinājumu, kuru apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā ir lielāks par 1 000 000 euro, gada pārskatu revidēs (pārbaudīs) un par veiktās revīzijas (pārbaudes) rezultātiem revidenta ziņojumu sniegs zvērināts revidents.
Indikatīvi tās varētu būt  64 nevalstiskās organizācijas, no tām 39 sabiedriskā labuma organizācijas.
Veicot grozījumus 105. punktā, paredzēts noteikt, ka organizācija finansiālās darbības revīzijas institūcijas brīvā formā sagatavota ziņojuma atvasinājumu gada pārskatam vai saīsinātā gada pārskatam pievieno, ja tās pārskata gadā apgrozījums (ieņēmumi) pārsniedz 1 200 euro, bet zvērināta revidenta ziņojuma atvasinājumu – 103. punktā noteiktajos gadījumos.
Tādējādi tās organizācijas, kurām pārskata gadā nav bijis apgrozījums (ieņēmumi) vai apgrozījums (ieņēmumi) nepārsniedz 1 200 euro, iesniedzot gada pārskatu Valsts ieņēmumu dienestā, varēs nepievienot finansiālās darbības revīzijas institūcijas brīvā formā sagatavota ziņojuma atvasinājumu.
Noteikumu 103. un 105. punkta jaunā redakcija ir piemērojama, sākot ar 2024. gada pārskata gadu.
Lai vienkāršotu prasības biedrības/nodibinājuma finansiālās darbības revīzijas institūcijas locekļiem, noteikumu 104.punktā noteiktā prasība tiek vienkāršota, paredzot, ka vienam revīzijas institūcijas loceklim ir jābūt izpratnei par grāmatvedības vai revīzijas jautājumiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu norādot, vai grozījumi 98.4. apakšpunktā un 7.pielikumā attiecas uz gada pārskatiem, kas tiek iesniegti 2025. gadā par 2024. gadu, vai uz gada pārskatiem par 2025.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Papildināt anotācijas sadaļu "Ietekmes apraksts" ar šādu informāciju:
"Biedrībām un nodibinājumiem būtiski samazināsies administratīvais slogs, jo vairāk nekā pusei biedrību un nodibinājumu turpmāk, iesniedzot gada pārskatus Valsts ieņēmumu dienestam, nebūs jāpievieno finansiālās darbības revīzijas institūcijas brīvā formā sagatavota ziņojums (atvasinājums). Provizoriskais biedrību un nodibinājumu skaits, kam, turpmāk iesniedzot gada pārskatu, nebūs jāpievieno finansiālās darbības revīzijas institūcijas ziņojums ir 10922 organizācijas (atbilstoši 2022.gada datiem), t.i., apmēram 55% no biedrību un nodibinājumu kopskaita.
Savukārt tām biedrībām un nodibinājumiem, kuru apgrozījums (ieņēmumi) pārsniegs 1 000 000  euro, turpmāk būs nepieciešams gada pārskatu revidēt (pārbaudīt) un par veiktās revīzijas (pārbaudes) rezultātiem revidentam sniegt ziņojumu.
Biedrību un nodibinājumu, kam bija piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss un kuru gada pārskatus bija jārevidē (jāpārbauda) zvērinātam revidentam, skaits 2021.gadā bija 43 un 2022.gadā – 52.
Biedrību un nodibinājumu provizoriskais skaits (2022.gada dati), kuru gada pārskatu būs jārevidē (jāpārbauda) zvērinātam revidentam, būs 64 organizācijas, tādējādi nevalstisko organizāciju skaits, kuru gada pārskatu pārbaudīs zvērināts revidents būtiski nepalielināsies, jo tas pieaugs tikai par 12."

 
Piedāvātā redakcija
-