Atzinums

Projekta ID
23-TA-626
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
18.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Attiecībā uz anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktu “detalizēts izdevumu aprēķins” un “Cita informācija”:

Ņemot vērā divus paralēli notiekošos procesus – 1) noteikumu projekta virzību starpinstitūciju saskaņošanai un 2) Inspekcijas deleģēšanas līguma par BKUS speciālistu piesaisti un sadarbības kārtību saskaņošanu ar BKUS, salīdzinot abos dokumentu projektos paredzētos nosacījumus un piedāvāto finansēšanas kārtību, ir novērotas principiālās atšķirības finansēšanas principos un aprēķinātajā finansējuma apmērā, tādējādi Veselības ministrija nevar atbalstīt noteikumu projekta tālāko virzību, kamēr netiks panākta vienošanās par Inspekcijas un BKUS sadarbības principu finansiālo pusi.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Attiecībā uz anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktu “detalizēts izdevumu aprēķins”:

Viena no Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra (turpmāk- VTMEC) pamatfunkcijām ir veikt tiesu medicīniskās ekspertīzes t.sk. seksuālā vardarbībā cietušām personām. Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumu Nr.782 “Tiesmedicīniskās ekspertīzes veikšanas kārtība” 6.2 punkts nosaka, ka ekspertīzes noteicējs nodrošina ekspertējamās personas klātbūtni atbilstoši eksperta norādījumiem par ekspertīzes veikšanas vietu, datumu un laiku. VTMEC Klīniskā tiesu medicīnas nodaļā ir atbilstoši aprīkotas telpas, kur ir iespējams ekspertīzi veikt bērnam draudzīgā veidā VTMEC darba laikā iespējami īsā laikā.
Lai nodrošinātu konkrētu pakalpojumu: eksperta izbraukšanu uz citu iestādi (projekta “Bērna māja” īstenošanas vietu) ekspertīzes veikšanai, VTMEC nepieciešami papildu resursi, kas saistīti gan ar transporta izdevumiem, gan eksperta ceļā pavadīto laiku, gan ar papildus laiku, ko eksperts pavadīs projekta “Bērnu māja” īstenošanas vietā, jo ekspertīzes veikšanas laiks “Bērnu mājā” paredzams ilgāks nekā tas būtu, veicot ekspertīzi VTMEC telpās - lai veiktu ekspertīzi un atbildētu uz procesa virzītāja jautājumiem, ekspertam būs jāpiedalās kopā ar citiem speciālistiem bērna iztaujāšanā, medicīniskajā apskatē utt., kas varētu ieilgt līdz pat dažām stundām. Šajā laikā, atrodoties darba vietā VTMEC telpās, eksperts var paveikt 3-4 ekspertīzes.
Lai VTMEC varētu nodrošināt šādu pakalpojumu – izbraukšanu uz projekta “Bērna māja” īstenošanas vietu, kur arī tad tiktu veikta ekspertīze, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai ir nepieciešams noslēgt līgumu ar VTMEC par šāda pakalpojuma sniegšanu ar VTMEC ekspertu izbraukšanu uz “Bērna māju” un ekspertīzes veikšanu “Bērna māja” īstenošanas vietā.
Papildus nepieciešamā finansējuma aprēķins ir veikts uz 100 gadījumiem. Detalizētu finansējuma aprēķinu VM nosūtīs projekta sagatavotajam pēc nepieciešamības. Atbilstoši veiktajiem aprēķiniem 1 izbraukums uz projekta “Bērna māja” īstenošanas vietu kopā ar veikto tiesu medicīnisko ekspertīzi indikatīvi izmaksās 143 euro par vienu izbraukumu, attiecīgi nepieciešamais papildus finansējums veidojas 14 300 euro gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Attiecībā uz  anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktu “detalizēts izdevumu aprēķins” un “Cita informācija”:
Anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktā “detalizēts izdevumu aprēķins” ir norādīts, ka pozīcijā “Personāls/ārpakalpojums” ir iekļauti četri medicīnas darbinieki ar pakalpojuma līgumiem, kuriem ir aprēķināts papildus nepieciešamais finansējums, savukārt, sadaļā “Cita informācija” ir teikts, ka lai novērstu dubulto apmaksu no valsts budžeta līdzekļiem, pakalpojumus, ko sniegs minētās ārstniecības personas, reģistrēs, izmantojot talonu sistēmu (jau ierastajā veidā, kādā tiek organizēta ārstniecības personas sniegto veselības aprūpes pakalpojumu samaksa), kurus tālāk samaksās Nacionālais veselības dienests. Atsevišķi līgumi ar ārstniecības personām par darbu bērna mājā netiks slēgti. Ārstniecības personu pamatalgu maksās Veselības ministrija/Nacionālais veselības dienests (atbilstoši ārstniecības personu atalgojuma aprēķināšanai paredzētai speciālai formulai). Bērna mājas personāla atalgojuma budžetā neietilpst ārstniecības personu algas. Bērna mājas personāla budžetā ietilps tikai ārstniecības personu piemaksas, kuras ārstniecības personām tiek izmaksātas ar Veselības ministrijas kapitālsabiedrības valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” starpniecību. No minētā veidojas pretruna, ka, no vienas puses, jānodrošina, lai neveidojas dubultais finansējums un atsevišķi līgumi ar ārstniecības personām netiks slēgti, bet no otrās puses, ar medicīnas darbiniekiem tomēr tiks slēgti līgumi par ārpakalpojumiem.

Lūdzam novērst minēto pretrunu, vai anotācijā detalizēti skaidrot pozīciju atšķirības.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Attiecībā uz anotācijas 3.sadaļas 6.2.punktu “detalizēts izdevumu aprēķins”:
2024.gadam norādīta pozīcija “Personāls/ārpakalpojums (98 800 euro apmērā)”:
- četri medicīnas darbinieki (pakalpojuma līgums) 45 640 euro,
- trīs tiesu eksperti (pakalpojuma līgums) 30 960 euro;
- eksperts izpētes interviju veikšanai (pakalpojuma līgums) 15 000 euro;
- supervizors (pakalpojuma līgums) 7 200 euro.
Turpmākiem gadiem arī ir norādīts šīs pozīcijas aprēķins.

Šī pozīcija nav iekļauta papildus nepieciešamā finansējuma aprēķina kopsummā. Lūdzam precizēt papildus nepieciešamā finansējuma aprēķinu un/vai kopsummu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Attiecībā uz anotācijas 3.sadaļu “Cita informācija”:
Līguma priekšmetā starp Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju (turpmāk – Inspekcija) un Veselības ministrijas kapitālsabiedrību Valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – BKUS) tiks ietverta samaksa, kas paredzēta piemaksu piešķiršanai ārstniecības personām par darbu Bērna mājā. Minētajā līgumā tiks ietverti nosacījumi, kādas darbības ārstniecības personām jāveic Bērna mājā, saskaņā ar kādiem kritērijiem, kā arī tiks noteikta minēto piemaksu regularitāte.

Papildus nepieciešamā finansējuma aprēķinā anotācijas 3.sadaļas 6.2.punkta “detalizēts izdevumu aprēķins” nav iekļauts finansējums piemaksu piešķiršanai ārstniecības personām par darbu Bērnu mājā (par piemaksu tiek runāts sadaļā “Cita informācija”). Lūdzam precizēt papildus nepieciešamā finansējuma aprēķinu un/vai tā kopsummu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums precizēt, jo saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.2 panta (2) daļu novērtēt programmas darbību un veicināt tās attīstību un darbības kvalitāti ir starpinstitucionālās sadarbības programmas "Bērna māja" uzraudzības padomes mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam rast iespēju papildināt noteikumu projektu ar starpinstitucionālās sadarbības programma “Bērna māja” uzsākšanas laiku. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
15.2. nodrošina bērnu slimnīcas veselības aprūpes speciālistu iesaisti bērna medicīniskās apskates veikšanai.
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
16.2. nodrošina bērnu slimnīcas veselības aprūpes speciālistu iesaisti bērna medicīniskās apskates veikšanai.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka SOPA sistēmā paredzēts ievadīt sensitīvu informāciju par vardarbībā cietušo bērnu, lūgums paredzēt iespēju attiecīgajā informācijas sistēmā (SOPA) informāciju par vardarbībā cietušajiem bērniem noteikt ar ierobežotas pieejamības statusu.
Piedāvātā redakcija
-