Projekta ID
24-TA-1667Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Kārtība, kādā lieliem un nozīmīgiem publiskiem pasākumiem Latvijā tiek piešķirts valsts budžeta līdzfinansējums
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 23. janvārī pieņemtajam informatīvajam ziņojumam "Par finansējuma nodrošināšanu lieliem un nozīmīgiem pasākumiem" (prot.Nr.3 41.§, 9.punkts) atbalsta nodrošināšanas procesā bija paredzēts iesniegt Ministru kabinetā vēl divus informatīvus ziņojumus – pasākuma konceptuālai apstiprināšanai Ministru kabinetā un pēc dižpasākuma norises par pēc-pasākuma (ex-post) audita ziņojuma rezultātiem - faktiskajiem ārvalstu viesu radītā apgrozījuma pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumiem un līdzfinansējuma izlietojumu, kā arī par to, vai un kādu atbalsta summas pārrēķinu ir veikusi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt noteikumu projektu ar attiecīgajām normām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.2.4. ja finansējums tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, dižpasākuma īstenotājs neatbilst grūtībās nonākuša komersanta pazīmēm saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu;
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/ jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), lūdzam noteikumu projekta 2.2.4.apakšpunktu precizēt, lai nodrošinātu, ka ar terminu "komersants" tiek saprasts, ka komersants tiek vērtēts grupas līmenī. Vienlaikus ar skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju, kā arī lūdzam pārskatīt un precizēt pēc analoģijas citus attiecīgos noteikumu projekta punktus.
Papildus vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta c) apakšpunktā ietvertais nosacījums, proti, vai atbalsta pretendents atbilst savas valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu kolektīvu maksātnespējas procedūru, ir pārbaudāms tikai no atbalsta pretendenta iesniegtā apliecinājuma, līdz ar to aicinām papildināt MK noteikumu projektu ar pienākumu atbalsta pretendentam iesniegt attiecīgo apliecinājumu.
Papildus vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta c) apakšpunktā ietvertais nosacījums, proti, vai atbalsta pretendents atbilst savas valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu kolektīvu maksātnespējas procedūru, ir pārbaudāms tikai no atbalsta pretendenta iesniegtā apliecinājuma, līdz ar to aicinām papildināt MK noteikumu projektu ar pienākumu atbalsta pretendentam iesniegt attiecīgo apliecinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
4. Šo noteikumu ietvaros atbalstam tiek piešķirts valsts budžeta finansējums atbilstoši attiecīgā gada apropriācijai.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra varēs piešķirt atbalstu dižpasākuma īstenotājam tikai kārtējā gada budžetā šim mērķim paredzētā finansējuma ietvaros, savukārt visas normas, kas attiecas uz valsts budžetu, tajā skaitā apropriācijas palielinājumu, ir iekļaujamas kārtējā gada valsts budžeta un budžeta ietvara likumā. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 4. un 6.punktu, vienlaikus 5.punktu precizējot piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
5. Atbalstu dižpasākuma īstenotājam piešķir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra) šim mērķim paredzētā finansējuma ietvaros.
4.
Noteikumu projekts
7. Dižpasākuma īstenotājam atbalsta intensitāte no attiecināmajām izmaksām, kas noteiktas šo noteikumu 13. punktā, ir 50%, bet ne vairāk kā 90 % no faktiskajiem ārvalstu viesu radītā apgrozījuma PVN ieņēmumiem.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 7.punkts paredz, ka atbalsta apjoms nedrīkst pārsniegt summu, kas vajadzīga pamatdarbības zaudējumu segšanai un samērīgai peļņai attiecīgajā periodā, vai, gadījumā, ja tiek piemērots Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 8.punkts, ja atbalsts nepārsniedz 2,2 miljonus EUR, atbalsta maksimālo summu var noteikt 80% apmērā no attiecināmajām izmaksām. Aicinām atbilstoši pārskatīt un precizēt MK noteikumu projekta 7.punktu, lai būtu viennozīmīgi saprotams, ka piemērojamā atbalsta intensitāte atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta nosacījumiem.
Papildus aicinām pārskatīt un atbilstoši precizēt arī anotācijā ietverto rindkopu "Lai noteiktu dižpasākuma fiskālo neitralitāti, šo noteikumu ietvaros tiek noteikts, ka kopējā atbalsta summa vienam projektam ir ne vairāk kā 90% no faktiskajiem ārvalstu viesu radītā apgrozījuma PVN ieņēmumiem, nepārsniedzot dižpasākuma projekta attiecināmās izmaksas par dižpasākuma īstenošanu."
Papildus aicinām pārskatīt un atbilstoši precizēt arī anotācijā ietverto rindkopu "Lai noteiktu dižpasākuma fiskālo neitralitāti, šo noteikumu ietvaros tiek noteikts, ka kopējā atbalsta summa vienam projektam ir ne vairāk kā 90% no faktiskajiem ārvalstu viesu radītā apgrozījuma PVN ieņēmumiem, nepārsniedzot dižpasākuma projekta attiecināmās izmaksas par dižpasākuma īstenošanu."
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
11. Dižpasākuma īstenotāja projektam ir jāatbilst šādiem kritērijiem:
Iebildums
Lūgums papildināt Noteikumu projekta 11. pantu ar kritēriju, ka dižpasākumam ir jābūt jaunam pasākumam, kurš iepriekš nav bijis regulāri organizēts, pretējā gadījumā netiek ievērots fiskālās neitralitātes princips, jo iepriekš organizēto pasākumu ietekme uz ekonomiku jau ir ņemta vērā izstrādājot makroekonomiskās un fiskālās prognozes. Attiecīgi lūgums precizēt arī anotāciju. Jautājums par atbalstu regulāriem pasākumiem ir jāskata likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā kopā ar visiem ministriju un citu iestāžu iesniegtajiem prioritārajiem pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
13.3.2. ar pasākuma organizēšanu saistīto celtniecības pakalpojumu izmaksas;
Iebildums
Noteikumu projekta 13.3.2.punkts paredz, ka attiecināmās izmaksas dižpasākuma organizēšanai ir arī ar pasākuma organizēšanu saistītajiem celtniecības pakalpojumiem. Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar piemēriem, skaidrojot, kādas ar pasākuma organizēšanu saistīto celtniecības pakalpojumu izmaksas būtu attiecināmas uz dižpasākuma norisi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
21. Mēneša laikā pēc šo noteikumu 20. punktā saņemtās informācijas ekonomikas ministrs virza apropriācijas pārdali Ministru kabinetā par nepieciešamā finansējuma piešķiršanu dižpasākuma līdzfinansēšanai.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 21.punkta redakciju, svītrojot tajā paredzēto apropriācijas pārdali, jo šajā gadījumā nebūs apropriācijas pārdale no kādām citām budžeta programmām, tā vietā paredzot, ka ekonomikas ministrs virza lēmumu Ministru kabinetā par nepieciešamā finansējuma piešķiršanu dižpasākuma līdzfinansēšanai. Vienlaikus lūdzam precizēt arī anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
22. Aģentūra, ievērojot Ministru kabineta lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu pasākumam, piecu darba dienu laikā pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu un desmit dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas noslēdz līgumu ar dižpasākuma īstenotāju par projekta līdzfinansēšanu.
Iebildums
Noteikumu projekta 22.punkts paredz, ka aģentūra, ievērojot Ministru kabineta lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu pasākumam, piecu darba dienu laikā pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu un desmit dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas noslēdz līgumu ar dižpasākuma īstenotāju par projekta līdzfinansēšanu. Norādām, ka pēc Ministru kabineta lēmuma, lai Ekonomikas ministrijai palielinātu apropriāciju izdevumiem līdzfinansējuma nodrošināšanai kārtējā gadā būs vēl nepieciešams saskaņojums no Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas, līdz ar to lūdzam pārskatīt minētajā punktā noteiktos termiņus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kā un atbilstoši kādiem kritērijiem tiks klasificēts, kurš dižpasākums ir identificējams kā kultūras pasākums.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
35. Ja dižpasākums ir identificējams kā sporta pasākums, atbalstu dižpasākuma īstenotājam var piešķirt saskaņā ar šo noteikumu VI nodaļā iekļautajiem nosacījumiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 35.punkts paredz, ka gadījumā, ja dižpasākums ir identificējams kā sporta pasākums, atbalstu attiecīgā pasākuma īstenotājam var piešķirt saskaņā ar noteikumu VI nodaļas nosacījumiem, taču MK noteikumu projekta VI nodaļa paredz to, ka "Atbalsta piešķiršana paredzēta nesaimniecisku darbību veikšanai", aicinām izvērtēt un precizēt MK noteikumu projekta nosacījumus, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 13.3.12.apakšpunktā kā attiecināmās izmaksas ir plānotas starptautiska sporta pasākuma nodrošināšanai nepieciešamo sporta federācijas apstiprinātu sporta tiesnešu honorāru izmaksas, ko nevar uzskatīt par nesaimniecisku darbību, jo pārsvarā uz starptautiskiem pasākumiem tiek tirgotas biļetes, apraides tiesības u.c., kas ir uzskatāms par saimniecisko darbību.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
38. Atbalstu nepiešķir, ja dižpasākuma īstenotājam par pieteikto dižpasākumu ir piešķirts atbalsts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" (turpmāk – 1.2.3.1. pasākums) ietvaros.
Iebildums
Lūdzam papildināt Noteikumu projekta 38.punkta redakciju, nosakot, ka atbalstu nepiešķir arī tādos gadījumos, ja dižpasākuma īstenotājam par pieteikto dižpasākumu ir piešķirts arī cits finansējums no valsts budžeta līdzekļiem, piemēram, Valsts kultūrkapitāla fonda konkursu ietvaros, vai no nozaru ministriju budžetu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
44. Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, dižpasākuma īstenotājam ir pienākums atmaksāt Aģentūrai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo atbalstu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma V nodaļas nosacījumiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 44.punkts ir pretrunā MK noteikumu 54. un 65.punktiem, jo nelikumīgs komercdarbības atbalsts tiek konstatēts tikai gadījumā, ja tiek pārkāptas piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu prasības, nevis noteikumos noteiktās prasības, aicinām svītrot MK noteikumu projekta 44.punktu.
Papildus aicinām ietvert atgūšanas nosacījumu arī uz tādu gadījumu, ja ir konstatēts, ka ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā ieviešanas gaitā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, un tam nav iespējams piemērot Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. panta vai de minimis regulējuma nosacījumus, izsakot to, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Papildus aicinām ietvert atgūšanas nosacījumu arī uz tādu gadījumu, ja ir konstatēts, ka ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā ieviešanas gaitā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, un tam nav iespējams piemērot Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. panta vai de minimis regulējuma nosacījumus, izsakot to, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
"Ja ir konstatēts, ka ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts tā ieviešanas gaitā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, un tam nav iespējams piemērot Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. panta vai de minimis regulējuma nosacījumus, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta piešķīrējam saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
13.
Noteikumu projekts
VII. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi kultūras pasākumiem, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014
Iebildums
Aicinām konkrēti norādīt, saskaņā ar kuriem Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 2.punkta apakšpunktā norādītajiem mērķiem atbalsts tiks sniegts. Papildus lūdzam MK noteikumos skaidri definēt, kāda veida atbalsts tiks sniegts, proti, minēt, kuram Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 3.punkta apakšpunktam atbalsts atbilst.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
VII. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi kultūras pasākumiem, ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014
Iebildums
Lūdzam precīzi noteikt attiecīgajā MK noteikumu projekta sadaļā, kuras no MK noteikumu projekta 13.punktā uzskaitītajām izmaksām ir attiecināmas saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 5.punktu, ņemot vērā, ka, pirmšķietami, ne visas uzskaitītās izmaksas ir attiecināmas saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 5.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
45. Līdzfinansējumu šo noteikumu 34. punktā minētajiem dižpasākumiem piešķir saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. pantu, nepārsniedzot minētās regulas 4. panta 1. punkta "z" apakšpunktā norādīto robežvērtību un ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "a" un "b" apakšpunktu attiecībā uz atbalsta programmas vidējo gada budžetu.
Iebildums
Nav skaidrs, kādēļ MK noteikumu projekta 45.punktā ir minēta atsauce uz Komisijas regulas Nr.651/2014 1. panta 2. punkta "a" un "b" apakšpunktu. Lūdzam skaidrot, vai Ekonomikas ministrija šajā atbalsta programmā ir plānojusi sagatavot novērtējuma plānus, kurus iesniegs Eiropas Komisijai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 1. panta 2. punkta "a" un "b" apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
46. Pasākuma izmaksas ir attiecināmas no brīža, kad dižpasākuma īstenotājs ir iesniedzis aģentūrai iesniegumu par projekta īstenošanu, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētos nosacījumus par stimulējošo ietekmi. Darbu uzsākšana atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā minētajai definīcijai.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 5.punkta h) apakšpunkts paredz, ka atbalsts kultūrai un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai, ja ir izpildīti Komisijas regulas Nr.651/2014 53. panta nosacījumi, jau izpilda stimulējošās ietekmes nosacījumu. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt stimulējošās ietekmes nosacījuma ietveršanu MK noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
47. Šo noteikumu 7. punktā minēto atbalstu vienam līdzfinansējuma projektam var apvienot ar de minimis atbalstu, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā, izņemot 1.2.3.1. pasākumā, vai ad-hoc atbalsta projektā vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 8. panta 3. un 5. punktu un nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 53. panta 6. punktā.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 6.punktā ir noteikta maksimālā atbalsta summa attiecībā uz ieguldījumu atbalstu, nevis atbalsta intensitāte uz darbības atbalstu, kas, pirmšķietami, šīs atbalsta programmas ietvaros tiek sniegts. Aicinām precizēt MK noteikumu projekta 47. un 49.punktos ietverto nosacījumu, tostarp, pārliecinoties, ka MK noteikumu projekta 7.punktā ietvertais nosacījums praksē netiks pārkāpts, nodrošinot MK noteikumu projekta 47.punktā ietvertā nosacījuma izpildi.
Papildus, ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 7.punkts paredz, ka "Attiecībā uz darbības atbalstu atbalsts nepārsniedz summu, kas vajadzīga pamatdarbības zaudējumu segšanai un samērīgai peļņai attiecīgajā periodā. To nosaka iepriekš saskaņā ar pamatotām prognozēm vai izmanto atgūšanas mehānismu.", vēršam uzmanību, ka ir nepieciešams skaidri noteikt, ka finansējums piešķirts, nepārsniedzot summu, kas vajadzīga pamatdarbības zaudējumu segšanai un samērīgai peļņai, to nosakot saskaņā ar pamatotām prognozēm, vai izmantojot atgūšanas mehānismu. Vai arī, ja gadījumā, Ekonomikas ministrija izvēlas piemērot Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 8.punktā ietverto nosacījumu, paredzot, ka, ja atbalsts nepārsniedz 2,2 miljonus EUR, atbalsta maksimālo summu var noteikt 80% apmērā no attiecināmajām izmaksām, aicinām tad to attiecīgi norādīt.
Papildus, ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 7.punkts paredz, ka "Attiecībā uz darbības atbalstu atbalsts nepārsniedz summu, kas vajadzīga pamatdarbības zaudējumu segšanai un samērīgai peļņai attiecīgajā periodā. To nosaka iepriekš saskaņā ar pamatotām prognozēm vai izmanto atgūšanas mehānismu.", vēršam uzmanību, ka ir nepieciešams skaidri noteikt, ka finansējums piešķirts, nepārsniedzot summu, kas vajadzīga pamatdarbības zaudējumu segšanai un samērīgai peļņai, to nosakot saskaņā ar pamatotām prognozēm, vai izmantojot atgūšanas mehānismu. Vai arī, ja gadījumā, Ekonomikas ministrija izvēlas piemērot Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta 8.punktā ietverto nosacījumu, paredzot, ka, ja atbalsts nepārsniedz 2,2 miljonus EUR, atbalsta maksimālo summu var noteikt 80% apmērā no attiecināmajām izmaksām, aicinām tad to attiecīgi norādīt.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
48. Šo noteikumu 45. punktā minētais atbalsts tiek piešķirts ar aģentūras lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu komersantam.
Iebildums
Aicinām papildināt MK noteikumu projektu ar informāciju, ka atbalsta pretendenta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem Aģentūra vērtē uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
50. Atbalstu, kas sniegts citā atbalsta programmā, izņemot 1.2.3.1. pasākumā, vai individuālajā projektā, vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām var apvienot, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, kas noteikta šo noteikumu 49. punktā. Visas attiecināmās izmaksas, kas pārsniedz Komisijas regulā Nr. 651/2014 noteikto maksimāli pieļaujamo intensitāti, atbalsta saņēmējs sedz no līdzekļiem, kas nav saistīti ar jebkādu valsts atbalstu, tai skaitā de minimis atbalstu.
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu atbalsta kumulācijas nosacījuma lietošanu, aicinām MK noteikumu projekta 50.punktā ietverto kumulācijas nosacījuma 1.teikumu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
"Šo noteikumu ietvaros atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Atbalsta kumulācija ar atbalstu, kas saņemts 1.2.3.1.pasākuma ietvaros, ir aizliegta."
20.
Noteikumu projekts
51. Ja pēc komercdarbības atbalsta piešķiršanas aģentūra konstatē, ka netika ievērota šo noteikumu 46. punktā minētā prasība par stimulējošo ietekmi, dižpasākuma īstenošanai piešķirtais publiskais finansējums uzskatāms par nelikumīgu komercdarbības atbalstu.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 5.punkta h) apakšpunkts paredz, ka atbalsts kultūrai un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai, ja ir izpildīti Komisijas regulas Nr.651/2014 53. panta nosacījumi, jau izpilda stimulējošās ietekmes nosacījumu. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt stimulējošās ietekmes nosacījuma piemērošanu un MK noteikumu projekta 51.punkta svītrošanu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
53. Dižpasākuma īstenotājam atbalstu nepiešķir, ja tas atbilst kādai no Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā vai 3. punkta "c", "d" vai "e" apakšpunktā minētajām nozarēm, ja iestājas kāds no Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 5. punktā minētajiem nosacījumiem vai ja uz dižpasākuma īstenotāju attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktam.
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta nosacījums ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), lūdzam MK noteikumu projekta 53.punktu precizēt, lai nodrošinātu, ka ar terminu "komersants" tiek saprasts, ka komersants tiek vērtēts grupas līmenī. Vienlaikus ar skaidrojumu lūdzam papildināt anotāciju, kā arī lūdzam pārskatīt un precizēt pēc analoģijas citus attiecīgos noteikumu projekta punktus.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
53. Dižpasākuma īstenotājam atbalstu nepiešķir, ja tas atbilst kādai no Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā vai 3. punkta "c", "d" vai "e" apakšpunktā minētajām nozarēm, ja iestājas kāds no Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 5. punktā minētajiem nosacījumiem vai ja uz dižpasākuma īstenotāju attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktam.
Iebildums
Ņemot vērā, ka šobrīd MK noteikumu projekta 53.punktā ietvertās atsauces uz Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 3.punkta apakšpunktiem nav pilnīgas, aicinām papildināt MK noteikumu projekta 53.punktu ar nosacījumu, ka atbalstu nepiešķir, ja atbalsta pretendents atbilst arī Komisijas regulas 1.panta 3. punkta "a" un "b" nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
56. Ja potenciālais dižpasākuma īstenotājs plāno komercdarbības atbalsta kumulāciju atbilstoši šo noteikumu 47. vai 50. punktam, potenciālais dižpasākuma īstenotājs iesniedz aģentūrai visu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, piemēroto intensitāti un plānoto vai piešķirto atbalsta summu. Aģentūra pirms lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu izskata minētos dokumentus un pārliecinās par kumulācijas normu korektu izpildi.
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu informācijas iesniegšanu komercdarbības atbalsta kumulācijas gadījumā, lūdzam izteikt MK noteikumu 56.punkta pirmo teikumu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
"Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu."
24.
Noteikumu projekts
58. Šo noteikumu 57. punktā minētais atbalsts tiek piešķirts ar aģentūras lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu komersantam.
Iebildums
Aicinām papildināt MK noteikumu projektu ar informāciju, ka atbalsta pretendenta atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem Aģentūra vērtē uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
61. Aģentūra pirms de minimis atbalsta piešķiršanas dižpasākuma īstenotājam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī.
Iebildums
Aicinām MK noteikumu projekta 61.punktu papildināt ar VVU definīciju, piemēram, šādā redakcijā: "Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr.2023/2831 2.panta 2.punktā noteiktajam."
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
62. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, izņemot saņemto atbalstu 1.2.3.1. pasākumā, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu, izņemot saņemto atbalstu 1.2.3.1. pasākumā, par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus.
Iebildums
Aicinām pārskatīt un izvērtēt, vai MK noteikumu projekta 62.punkta otrais teikums nav pretrunā MK noteikumu 7.punktā norādītajam nosacījumam par maksimālo atbalsta intensitāti.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
63. Aģentūra lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt līdz 2030. gada 31. decembrim, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteikto darbības termiņu.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 8.pantā ir noteikts, ka attiecīgo regulējumu "piemēro līdz 2030. gada 31. decembrim", savukārt, Komisijas regulas Nr.2023/2831 7.panta 3.punkts nosaka to, ka "Pēc šīs regulas spēkā esības perioda beigām ikvienu de minimis atbalstu, kas atbilst šīs regulas nosacījumiem, var likumīgi piešķirt vēl sešus turpmākos mēnešus.", savukārt MK noteikumu projekta 63.punktā tiek lietotas atsauces uz abiem minētajiem regulējuma punktiem, taču ir noteikts, ka "lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt līdz 2030. gada 31. decembrim". Aicinām pārskatīt vai nu MK noteikumu 63.punktā norādīto termiņu, nosakot to līdz 2031.gada 30.jūnijam (ņemot vērā regulējumā paredzēto pārejas periodu), vai pārskatīt MK noteikumu 63.punktā ietvertās atsauces.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir norādīts, ka Ekonomikas ministrija nodrošina aģentūras lēmumā piešķirtā finansējuma pieejamību dižpasākuma īstenotājam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, iesniedzot apropriācijas pārdali. Norādām, ka atbilstoši likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 61.pantam Ministru kabinets pieņem lēmumu apropriācijas palielinājuma apjomu līdzfinansējumam dižpasākumu organizēšanai. Turklāt finanšu ministram ir tiesības palielināt apropriāciju Ekonomikas ministrijai izdevumiem līdzfinansējumam dižpasākumu organizēšanai Latvijā, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijā sniegto informāciju par plānoto finansējuma nodrošināšanas procesu. Turklāt, ievērojot anotācijā minēto par nepieciešamību nodrošinātu finansējumu vidējā termiņā, lūdzam iekļaut skaidrojumu par finansējuma ieplānošanas procesu turpmākajiem gadiem, paredzot, ka tas tiks ieplānots budžeta sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta lēmumam.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir norādīts, ka dižpasākuma īstenotājam ir pienākums atmaksāt aģentūrai projekta ietvaros saņemtā līdzfinansējuma starpību. Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras turpmāko rīcību ar saņemto līdzfinansējuma atmaksu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā pie prasību un izmaksu samērīguma pret ieguvumu izvērtējuma ir norādīts, ka līdzfinansējuma piešķiršana dižpasākumu īstenošanai sekmē Latvijas ekonomikas attīstību, tādējādi kompensējot ar dižpasākuma organizēšanu saistītos valsts budžeta izdevumus. Lūdzam precizēt sniegto informāciju, ņemot vērā, ka līdzfinansējuma piešķiršana nekompensēs ar dižpasākuma organizēšanu saistītos valsts budžeta izdevumus.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūgums dzēst anotācijas 3. sadaļā “cita informācija” norādīto informāciju un norādīt, ka apropriācijas palielināšana vidējam termiņam tiks paredzēta likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ietverot pantu, kas paredz lemt par apropriācijas palielinājumu kārtējā gadā un, ja pasākums aptver vairākus gadus no vidēja termiņa budžeta ietvara, par atļauju uzņemties ilgtermiņa saistības dižpasākumu organizēšanai, ņemot vērā plānoto pozitīvo ietekmi uz ekonomiku un nodokļu ieņēmumu palielinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ievērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 11.panta 1.punkta a)apakšpunktā noteikto, aicinām papildināt anotāciju ar norādi, ka 20 darba dienu laikā pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās Ekonomikas ministrija nodrošinās kopsavilkuma informācijas iesniegšanu Eiropas Komisijā, izmantojot SANI2 sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Aicinām pārskatīt anotācijas 5.sadaļā ietverto MK noteikumu projekta punktu izvērtējumu par atbilstību piemērojamajiem komercdarbības atbalsta regulējumiem, korekti atspoguļojot katra piemērojamā Komisijas regulas Nr.651/2014 un Komisijas regulas Nr.2023/2831 punkta nosacījumu. Skaidrojam, ka šobrīd vairāku Komisijas regulas Nr.651/2014 punktu izvērtējums iztrūkst, ņemot vērā, ka MK noteikumu projektā nav ietverti visi Komisijas regulas Nr.651/2014 53.panta nosacījumi, kā arī nav norādīts, ka kāds no piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu nosacījumiem ir pārņemts stingrāk (kaut gan, piemēram, MK noteikumu projektā ietvertais nosacījums par maksimālajām atbalsta intensitātēm ir stingrāks nekā to paredz piemērojamie regulējumi).
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
9. Dižpasākuma īstenotājs, kurš nav PVN maksātājs, var attiecināt PVN izmaksas šo noteikumu 7. punktā minētajā atbalsta intensitātē.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 2.2.apakšpunkts paredz, ka dižpasākuma īstenotājam – gala labuma guvējam ir jāatbilst 2.2.2.apakšpunktā noteiktajam, proti, tam ir jābūt pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) maksātājam, veidojas pretruna, jo MK noteikumu projekta 9.punkts paredz, ka dižpasākuma īstenotājs var arī nebūt PVN maksātājs, aicinām novērst pretrunu starp attiecīgajiem MK noteikumu projekta punktiem.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
12.9. ja atbalstu plānots apvienot ar de minimis atbalstu, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai ad-hoc atbalsta projektā vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, – visu informāciju par citu plānoto un piešķirto komercdarbības atbalstu, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu projekta 12.9.apakšpunkts dublē MK noteikumu projekta 50. un 62.punktus, līdz ar to aicinām dzēst MK noteikumu projekta 12.9.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
23. Par komercdarbības atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad aģentūra pieņem lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu dižpasākuma īstenotājam.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 23.punkts dublē MK noteikumu projekta 48. un 58. punktā ietvertos nosacījumus, aicinām izvērtēt MK noteikumu projekta 48. un 58.punktu svītrošanu.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot Ekonomikas ministrijas pieeju, kāpēc tā vērtēs Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta komercdarbības atbalsta pazīmju izpildi tikai MK noteikumu projekta 34. un 35.punktā minētajos gadījumos un tas netiks darīts MK noteikumu projekta 36.punktā minētajos gadījumos. Aicinām pārskatīt un, iespējams, attiecīgo vērtēšanu attiecināt arī uz MK noteikumu projekta 36.punktā minētajiem gadījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
43. Ja, piešķirot atbalstu dižpasākumiem kultūras nozarē, ieņēmumi no maksas par pakalpojumu nepārsniedz 50 % no kopējiem izdevumiem, atbalsts netiek uzskatīts par komercdarbības atbalstu un netiek piemēroti komercdarbības atbalsta nosacījumi.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu 34.punktu, gadījumā, ja atbalsta pretendentam, kas veic darbības kultūras nozarē, ieņēmumi no maksas par pakalpojumu nepārsniedz 50 % no kopējiem izdevumiem, tiek secināts, ka tas nav saimnieciskās darbības veicējs, un tikai tādēļ atbalsts tam netiek uzskatīts par komercdarbības atbalstu un netiek piemēroti komercdarbības atbalsta nosacījumi. Aicinām atbilstoši papildināt MK noteikumu projekta 43.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
57. Atbalstu šo noteikumu 36. punktā minētajiem dižpasākumiem piešķir saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 01.07.2024 stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", kas paredzēja arī attiecīgā tiesību akta nosaukuma maiņu, aicinām precizēt MK noteikumu projekta 57.punktu, svītrojot vārdus "un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijā ietverto informāciju atbilstoši pie MK noteikumu projekta izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem.
Piedāvātā redakcija
-