Projekta ID
24-TA-803Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā nav ieskicēts datu, kas ir nepieciešamas jaunai kadastrālās vērtēšanas metodikai, iegūšanas veids, nav iespējams novērtēt piedāvātās sistēmas samērīgumu un iespējamo administratīvo slogu nekustamā īpašuma īpašniekiem. Lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu, tajā neietverot informāciju par jaunā vērtēšanas modeļa saturu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ekonomikas ministrija atbalsta Tieslietu ministrijas piedāvāto risinājumu kadastrālās vērtēšanas sistēmas saturiskai pilnveidošanai pa posmiem. Vienlaicīgi, EM nepiekrīt, ka ziņojumā tiek ietverti iespējamie nākotnē piemērojamie principi, piemēram, mērķis nodrošināt augstākās vērtības ekskluzīviem vai premium mājokļiem. Pirmkārt, nav skaidrs, kas, Tieslietu ministrijas prāt, būtu uzskatāms par ekskluzīvo vai premium klases īpašumu. Otrkārt, līdz šim nav panākta konceptuālā vienošanās par kadastrālās vērtēšanas iespējamo metodiku un to "kādas īpašuma raksturīpašības" ietekmē kadastrālo vērtību. Kadastrālā vērtēšana ir masveida īpašuma vērtēšana, kas balstās tirgus vērtībā. Masveida vērtēšana tiek saistīta ar konkrētu teritoriju un tas nenozīmē, ka katra atsevišķa teritorijā esošā īpašuma vērtība būtu pēc iespējas pielīdzināma tirgus vērtībai. EM uzskata, ka Ministru kabineta līmenī būtu jāpieņem lēmums par kadastrālās vērtēšanas konceptu, t.sk. izvērtējot apstākļus, kas ietekmē kadastrālo vērtību (šī brīža piemērojamie indeksi) un attiecīgi arī turpmāk tiktu ņemti vērā nosakot zemes, būves, vai vienotā kadastrālo vērtību. Šobrīd ziņojuma saturs nav pietiekami izvērsts, lai varētu saturiski izvērtēt Tieslietu ministrijas piedāvājumu kadastrālās vērtēšanas metodikas modelim.
Papildus EM norāda, ka mājokļu politikas ietvaros tiek risināts jautājums par to kādā veidā veicināt morāli un fiziski nolietota dzīvojamā fonda nomaiņu ar moderniem, energoefektīviem, lietošanai ērtiem mājokļiem. Ja nākotnē šāds mājoklis nozīmēs lielāku finanšu slogu tā īpašniekam, šobrīd tiks veicināts tieši otrreizējs dzīvokļu tirgus, izvēloties dzīvokļus vecajās sērijveida padomju laika dzīvojamajās mājās. Šāds aspekts būtu rūpīgi vērtējams, izstrādājot kadastrālās vērtēšanas jauno metodiku.
Papildus EM norāda, ka mājokļu politikas ietvaros tiek risināts jautājums par to kādā veidā veicināt morāli un fiziski nolietota dzīvojamā fonda nomaiņu ar moderniem, energoefektīviem, lietošanai ērtiem mājokļiem. Ja nākotnē šāds mājoklis nozīmēs lielāku finanšu slogu tā īpašniekam, šobrīd tiks veicināts tieši otrreizējs dzīvokļu tirgus, izvēloties dzīvokļus vecajās sērijveida padomju laika dzīvojamajās mājās. Šāds aspekts būtu rūpīgi vērtējams, izstrādājot kadastrālās vērtēšanas jauno metodiku.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Protokollēmuma 4.punkts dod uzdevumu Tieslietu ministrijai sagatavot grozījumus kadastrālās vērtēšanas regulējumā, balstoties uz 2.sadaļā ietverto informāciju. Informatīvā ziņojuma mērķis, ja Ekonomikas ministrija pareizi izprot informatīvā ziņojuma saturu, ir paredzēt pakāpenisko kadastrālās vērtēšanas metodikas maiņu un, līdz ar to, pakāpenisku jauno vērtību piemērošanu nekustamā īpašuma nodokļa vajadzībām. Ekonomikas ministrija atbalsta šādu pieeju un atbalsta informatīvā ziņojuma 2.sadaļā ietverto posmošanu. Vienlaicīgi informatīvā ziņojuma 2.sadaļa sniedz tikai fragmentāru informāciju par saturiski nepieciešamiem metodikas uzlabojumiem. Tāpat, ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā nav sniegta informācija par datu iegūšanas procesu, Ekonomikas ministrija nevar novērtēt iespējamo administratīvā sloga pieaugumu. Lūdzam precizēt uzdevumu, skaidri norādot, ka tiek atbalstīta kadastrālās vērtēšanas metodikas maiņa un jaunu vērtību noteikšana pa posmiem, neaprobežojot metodikas maiņu tikai ar 2.sadaļā ieskicētiem daļējiem risinājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrijai nav skaidrs, kas tiek saprasts ar šādām plašām Tieslietu ministrijai paredzamām tiesībām. Kadastrālās vērtēšanas metodika (gan bāzes vērtību noteikšanai, gan zemei un būvēm) ir noteikta Ministru kabineta noteikumu līmenī. Nebūtu pieļaujama situācija, ka Tieslietu ministrija veicot "nepieciešamās darbības" pieļautu normatīvā regulējuma pārkāpumu. Nav arī skaidrs pēc kādiem principiem tiks definēta "labākā proporcionālā atbilstība". Lūdzam svītrot protokollēmuma punktu.
Piedāvātā redakcija
-
