Atzinums

Projekta ID
23-TA-172
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs"
Atzinums iesniegts
23.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Biedrība "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs" lūdz likumprojektu papildināt ar jauniem pantiem, kurā būtu paredzēti šādi grozījumi:
1. izteikt likuma 152.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā: "5) ja apdrošināšanas sabiedrība plāno veikt transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, tā iesniegumā papildus ietver apliecinājumu, ka apdrošināšanas sabiedrība ir dalībvalsts transportlīdzekļu biroja vai tam analogas organizācijas un attiecīgā garantijas fonda dalībniece, kā arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma izpratnē) biedrs un attiecīgā garantijas fonda dalībniece."
2. izteikt likuma 157.panta trešās daļas 3.punktu šādā redakcijā: "3) apliecinājumu, ka apdrošināšanas sabiedrība ir dalībvalsts transportlīdzekļu biroja vai tam analogas organizācijas un attiecīgā garantijas fonda dalībniece, kā arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma izpratnē) biedrs un attiecīgā garantijas fonda dalībniece."
Pamatojums iepriekš minēto grozījumu nepieciešamībai: šādi grozījumi nepieciešami, lai ieviestu direktīvas (ES) 2021/2118 (turpmāk - Direktīva) 1.panta 8. un 18.punkta prasības. Priekšlikumi grozījumiem Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā konceptuāli pārrunāti ar Finanšu ministriju un Latvijas Banku (toreiz vēl - Finanšu un kapitāla tirgus komisiju) 2022.g.

Direktīva (Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2021/2118 (2021. gada 24. novembris), ar ko groza Direktīvu 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību) ievieš daudz jaunu izmaiņu, bet viena no būtiskākajām izmaiņām – tiek ieviests jauns regulējums apdrošinātāja maksātnespējas gadījumā. Direktīva paredz, ka:  dalībvalstis izveido vai pilnvaro iestādi, kas sedz zaudējumus apdrošinātāja maksātnespējas/likvidācijas gadījumā (jauns 10.a pants (zaudējumu atlīdzināšana personām, kas cietušas negadījumā dalībvalstī, kas ir tās dzīvesvieta) un jauns 25.a pants (zaudējumu atlīdzināšana personām, kas cietušas negadījumā dalībvalstī, kas nav tās dzīvesvieta)),  cietušajām personām izmaksu veic cietušās personas dzīvesvietas valsts kompensācijas institūcija,  pārrobežu gadījumos cietušās personas dzīvesvietas valsts kompensācijas institūcija iet regresā pret kompensācijas institūciju valstī, kurā maksātnespējīgā apdrošināšanas sabiedrība ir reģistrēta un kas būs gala atbildētājs.
Līdz ar to Latvijas kompensācijas institūcijai, esošajam OCTA Garantijas fondam, būs jāuzņemas papildus saistības apdrošināšanas sabiedrības maksātnespējas gadījumā par tām apdrošināšanas polisēm, kuras izdevušas Latvijā reģistrētas apdrošināšanas sabiedrības ārpus Latvijas. Lai ieviestu Direktīvas prasības nacionālajā regulējumā, grozījumi nepieciešami Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā un Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā (turpmāk – APL). APL jāparedz, ka nedzīvības apdrošināšanas sabiedrība, kas saņēmusi licenci Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 19.panta pirmās daļas 10.punktā noteiktajā nedzīvības apdrošināšanas veidā, izņemot pārvadātāju atbildību, un plāno veikt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu citās dalībvalstīs ārpus Latvijas Republikas, izmantojot tiesības dibināt filiāli vai, ja tiek ievērots pakalpojumu sniegšanas brīvības princips, sniedzot apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumus, neatverot filiāli, iesniedz Latvijas Bankai rakstveida apliecinājumu, ka apdrošināšanas sabiedrība ir LTAB biedrs un attiecīgā garantijas fonda dalībniece. Vienlaikus ārējā normatīvajā regulējumā vēl būs nepieciešams atrunāt, ka apdrošināšanas sabiedrība sniedz informāciju LTAB par ārvalsts biznesa apjomu, attiecīgi no kura tiks rēķināti atskaitījumi Garantijas fondā. Šādi grozījumi nepieciešami, lai attiecīgi Latvijas Garantijas fonds būtu lietas kursā par ārpus Latvijas izsniegtajām OCTA apdrošināšanas polisēm, kuras izdevušas Latvijā reģistrētas apdrošināšanas sabiedrības, attiecīgi par kurām var nākties zaudējumus segt apdrošināšanas atlīdzību izmaksu veidā no Latvijas Garantijas fonda apdrošinātāja maksātnespējas gadījumā. Lai to īstenotu, apdrošināšanas sabiedrībai, kas reģistrēta Latvijā un kas vēlas sniegt OCTA pakalpojumus ārpus Latvijas citā dalībvalstī, jāpiedalās Latvijas Garantijas fonda finansēšanā atbilstoši tam, kā to paredz Direktīva.
Piedāvātā redakcija
Biedrība "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs" lūdz likumprojektu papildināt ar jauniem pantiem, kurā būtu paredzēti šādi grozījumi:
1. izteikt likuma 152.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā: "5) ja apdrošināšanas sabiedrība plāno veikt transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, tā iesniegumā papildus ietver apliecinājumu, ka apdrošināšanas sabiedrība ir dalībvalsts transportlīdzekļu biroja vai tam analogas organizācijas un attiecīgā garantijas fonda dalībniece, kā arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma izpratnē) biedrs un attiecīgā garantijas fonda dalībniece."
2. izteikt likuma 157.panta trešās daļas 3.punktu šādā redakcijā: "3) apliecinājumu, ka apdrošināšanas sabiedrība ir dalībvalsts transportlīdzekļu biroja vai tam analogas organizācijas un attiecīgā garantijas fonda dalībniece, kā arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma izpratnē) biedrs un attiecīgā garantijas fonda dalībniece."
Pamatojums iepriekš minēto grozījumu nepieciešamībai: šādi grozījumi nepieciešami, lai ieviestu direktīvas (ES) 2021/2118 (turpmāk - Direktīva) 1.panta 8. un 18.punkta prasības. Priekšlikumi grozījumiem Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā konceptuāli pārrunāti ar Finanšu ministriju un Latvijas Banku (toreiz vēl - Finanšu un kapitāla tirgus komisiju) 2022.g.