Atzinums

Projekta ID
21-TA-614
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 4.punkts paredz, ka jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plānā paredzēto pasākumu īstenošanai izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu 2023., 2024. vai 2025. gadam vai atbilstošā vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Vienlaikus no plāna projektā sniegtās informācijas nav saprotams, kuriem pasākumiem būs nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums. Ja kāda pasākuma īstenošanai ir nepieciešamas papildu valsts budžeta finansējums, tad jānorāda tā apmērs un jāsniedz detalizēts aprēķins un rīkojuma projekta 4.punkts jāprecizē. Savukārt, ja pasākumi tiks nodrošināti esošā budžeta ietvaros un Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ietvaros, tad  rīkojuma projekta 4.punkts ir jāsvītro, kā arī jāprecizē plāna projekta sadaļā “Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” sniegtā informācija. Lūdzam veikt attiecīgus precizējumus.
 
Piedāvātā redakcija
“4. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plānā paredzēto pasākumu īstenošanai 2023. gadā un turpmākajos gados izskatīt gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām”
2.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šobrīd normatīvajos aktos nav skaidri noregulēts valsts un pašvaldību budžetu maksājumu publicēšanas apjoms un ierobežojumi (piemēram, i) kurš ir informācijas īpašnieks, ii) vai ir tiesības un kādā apmērā publicēt tiesībsargājošo iestāžu maksājumus, iii) kā rīkoties, ja maksājums ietver personas datus) Valsts kase nevar nodrošināt šo maksājumu publicēšanu atvērto datu formā. Vienlaikus, lai apmierinātu sabiedrības interesi un nodrošinātu sabiedrības tiesības uz informāciju par valsts un pašvaldību budžetu izpildi, Valsts kase turpinās darbu pie valsts un pašvaldību budžetu izpildes datu publicēšanas atvērto datu formā.
Līdz ar to lūdzam precizēt plāna projekta 5.apņemšanās 3.punkta b) punktu, paredzot, ka turpināsies darbs pie valsts un pašvaldību budžetu izpildes datu publicēšanas atvērto datu formā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt plāna projekta tabulas 3.apņemšanās  3.pasākuma b) punktā konkrētas iestādes kā, piemēram, SIF un VK. Lūdzam rast iespēju norādīt konkrētas atbildīgās institūcijas arī citos plāna projekta pasākumos, tādējādi izvairoties no vispārinājumiem kā “Visas ministrijas un iestādes”, “Visas ministrijas”, “Institūcijas, kuras iesaistītas ES Atveseļošanas fonda plāna ieviešanā un atbalsta saņemšanā ES fondu projektos 2021.–2027. gadam”, “Visas institūcijas, kuras iesaistītas atbalsta saņemšanā ES fondu projektu 2021.–2027. gadam ietvaros”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt plāna projekta sadaļā “Lietotie saīsinājumi” saīsinājumu "ES Atveseļošanas fonda plāns" uz  saīsinājumu "ANM plāns". Papildus lūdzam skaidrot arī saīsinājumu un atšifrējumu Latvijas "AF - Atveseļošanas fonds", un papildināt plāna projektu ar indikatīviem ANM plāna reformu finansējuma apmēriem, no kuriem plānots īstenot plāna projekta pasākumus.
Vienlaikus lūdzam aizstāt vārdu un skaitļu “Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.-2027.gada plānošanas periods” saīsinājumu uz saīsinājumu “ES fondu 2021.–2027.gada plānošanas periods”, ņemot vērā, ka  plāna projektā tas vairākkārt tiek lietots, kā arī, iespējams papildināt saīsinājumu sadaļu ar saīsinājumu un tā atšifrējumu “ESF+ – Eiropas Sociālais fonds Plus”.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta sadaļas “Rīcības virzieni un uzdevumi” tabulas ar kolonnu “Sasaiste ar NAP2027[1] pasākumu”, tādējādi nodrošinot izsekojamību gan konkrētiem Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda darbības programmas “Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programma 2021.-2027.gadam” specifiskā atbalsta mērķiem vai to pasākumiem, gan finansējumam, un/vai iekļaujot pasākumus, kurus plānots finansēt no Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk - ANM plāns) attiecīgās reformas komponentes, norādot arī attiecīgā pasākuma Nr. un nosaukumu.

[1] Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.-2027.gadam
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam noformēt plāna projektu atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 2.decembra noteikumiem Nr.737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.737) saistībā ar tāda politikas plānošanas dokumentu izstrādi kā plāns, t.sk. ņemot vērā MK noteikumu Nr.737  2.pielikumu. (https://likumi.lv/ta/id/270934-attistibas-planosanas-dokumentu-izstrades-un-ietekmes-izvertesanas-noteikumi), izstrādājot un sniedzot:
1) atsauci uz konkrētiem plāna mērķiem un rīcības virzieniem, norādot pasākumus noteiktā mērķa sasniegšanai, darbības rezultātus un to rezultatīvos rādītājus, termiņus pasākumu īstenošanai ar precizitāti līdz pusgadam, utt.,
kā arī 2) plāna projektā iekļaut tabulu, t.i. ietekmes novērtējumu uz valsts un pašvaldību budžetu ar informāciju par uzdevumu, pasākumu, budžeta programmas (apakš-programmas) kods un nosaukums, vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānoto finansējumu u.c.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
1. Lūdzam plāna projekta tabulās “Rīcības virziena ietvaros īstenojamie pasākumi” kolonnas nosaukumu “Finansējums” izteikt šādā redakcijā:
“Finansējums un tā avoti”,
kā arī pie pasākumiem, kuriem finansējums tiks nodrošināts piešķirto līdzekļu ietvaros, vienoti norādīt “Esošā budžeta ietvaros”, turklāt informācija par finansēšanas avotu jānorāda pie katra pasākuma.
2. Plāna projekta 3.apņemšanās 2.pasākumā (19.lpp.) un  4.apņemšanās 4. pasākumā (27.lpp.) norādīts, ka pasākumi tiks nodrošināti esošā budžeta ietvaros vai piesaistot jaunu finansējumu. Lūdzam skaidrot kāds varētu būt papildu finansējuma avots. Ja nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, tad jānorāda kurai institūcijai, kādā apmērā un jāsniedz detalizēts aprēķins.
3. Lūdzam precizēt 1.apņemšanās 3.pasākumam (16. lpp.), 4.pasākumam (17.lpp.), kā arī 4.apņemšanās 1. pasākumam (26.lpp.) finansējuma avotus, svītrojot atsauci uz Publiskajā pārvaldē nodarbināto mācīšanās un attīstības plānu 2021.-2027. gadam un norādot konkrētu plānoto finansēšanas avotu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 5.apņemšanās 3.pasākuma (31.lpp.) b) punktā iekļauts pasākums - turpināsies darbs pie valsts amatpersonu deklarāciju, valsts amatpersonu atalgojuma datubāzes, kā arī valsts un pašvaldību budžetu un maksājumu datu publicēšanas atvērto datu formā.
Vēršam uzmanību, ka valsts amatpersonu atalgojums ir iekļauts attiecīgajā deklarācijā. Līdz ar to no pašreizējās redakcijas nav saprotams, kas ir domāts ar jēdzienu “amatpersonu atalgojuma bāze”, kā arī kā jau minēts iepriekš - nepieciešams izvērtēt konkrētajā pasākumā iekļauto uzdevumu atbilstību fizisko personu datu apstrādes regulējumam. Lūdzam veikt attiecīgus precizējumus.

Turklāt plāna projekta 2.rīcības virzienā iekļauta informācija, ka daudziem sabiedrībā pandēmijas laiks nozīmēja negatīvu personīgo pieredzi, piemēram, zaudēts darbs, samazinājušies ienākumi, nav pieejami pabalsti, palielinājušies nodokļi u. tml. Lūdzam detalizēt, kādi nodokļi palielinājās tieši pandēmijas laikā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 5.apņemšanās 3.pasākuma (30.lpp.) a) punkts nosaka, ka jaunu datu kopu atvēršanas jomā tiks izvērtēta nepieciešamība izveidot valstij un pašvaldībām piederošu nekustamo īpašumu sarakstu. Minētajam pasākumam atbildīgās institūcijas noteiktas Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija un Tieslietu ministrija (Valsts zemes dienests).
Informējam, ka Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā jau šobrīd ir pieejama informācija par visiem valstij un pašvaldībām piederošajiem nekustamajiem īpašumiem. Papildus atbilstoši MK noteikumu Nr.445  20.9.apakšpunktam viena no iestādes tīmekļvietnē obligāti ievietojamām sadaļām ir sadaļa “Īpašumi”, kurā iekļauj arī informāciju par iestādes iznomātajiem nekustamajiem īpašumiem, kā arī par nekustamajiem īpašumiem, kurus paredzēts iznomāt atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Savukārt, publiskas personas nekustamā īpašuma atsavināšanas gadījumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 11.panta pirmajā daļā noteikto, sludinājumi par publiskas personas nekustamā īpašuma izsoli publicējami oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, institūcijas, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu (9.pants), tīmekļvietnē un attiecīgās pašvaldības teritorijā izdotajā vietējā laikrakstā, ja tāds ir, kā arī elektroniskās izsoles rīkošanas gadījumā sludinājumu ievieto arī elektronisko izsoļu vietnē (https://izsoles.ta.gov.lv).
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka informācija par valsts un pašvaldību (kā arī citu publisku personu) nekustamajiem īpašumiem ir mainīga, līdz ar to nebūtu iespējams izveidot konstantu sarakstu, tas nepārtraukti būtu atjaunojams. Ja papildus iepriekš minētajām informācijas ieguves iespējām nepieciešams vienkopus informāciju par visiem valstij un pašvaldībām piederošajiem nekustamajiem īpašumiem padarīt pieejamu atvērto datu veidā, par attiecīgo pasākumu atbildīgā ministrija būtu nosakāma Tieslietu ministrijā, kuras padotībā ir Valsts zemes dienests, kas ir Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas pārzinis un turētājs, un Tiesu administrācija, kas ir Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas sistēmas pārzinis.
Ņemot vērā iepriekš minēto un to, ka nav saprotama kārtība, kādā plānots veikt izvērtējumu un tā izpildes termiņš, lūdzam izvērtēt minētā pasākuma svītrošanu no plāna projekta vai arī svītrot no tā Finanšu ministriju kā vienu no atbildīgajām institūcijām par šo pasākumu. Ja minētais pasākums tiek saglabāts, lūdzam kā līdzatbildīgās institūcijas norādīt arī pašvaldības un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, jo pasākumā ir plānots izvērtēt nepieciešamību izveidot valstij un pašvaldībām piederošo nekustamā īpašuma sarakstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Iebildums izteikts saistībā ar "Latvijas Piektā nacionālā atvērtās pārvaldības rīcības plāna 2022.–2025. gadam" projekta 2.rīcības virzienu “Valsts institūciju darba sabiedrības interesēs atklātība un caurskatāmība” - par 3.rindkopu 24.lapā un 5.apņemšanās 3.pasākuma b) apakšpunktu (31.lapā).
VID, ievērojot no Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmās daļas izrietošo, ka valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām, darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros un savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim, un pamatojoties uz likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 26.panta sesto daļu un Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlija noteikumu Nr.445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr.445) 3.punktu, valsts amatpersonu deklarācijās norādītos publiskojamos datus šobrīd publicē elektroniskā veidā savā tīmekļa vietnē – Publiskojamo datu bāzē (https://www6.vid.gov.lv/VAD). VID tīmekļvietnē nav pieejamas valsts amatpersonu deklarāciju publicējamās daļas mašīnlasāmā (atvērto datu) formātā.
Ņemot vērā, ka valsts pārvaldē tiek plānots nākotnē pilnā apjomā pāriet uz vienoto valsts iestāžu tīmekļvietņu platformu, VID ir uzsācis vērtēt iespēju tostarp deklarāciju publiskojamās daļas publicēt atvērto datu veidā Atvērto datu portālā (https://data.gov.lv/lv).
1)        Par valsts amatpersonu sarakstiem informējam.
Atbilstoši likumam “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” valsts amatpersonu saraksti un to grozījumi netiek publiskoti. Ievērojot, ka valsts amatpersonu sarakstos un to grozījumos ir iekļauta ierobežotas pieejamības informācija, tai skaitā valsts amatpersonu personas kodi, tie pilnā apjomā nebūtu publiskojami. Līdz ar to vispirms VID ir jāizvērtē, vai būtu publiskojami valsts amatpersonu saraksti un to grozījumi, kāds ieguvums ir sabiedrībai šādu sarakstu publiskošanai, izvērtējot arī sarakstu publiskošanas apjomu un iespējamos tehniskos risinājumus valsts amatpersonu sarakstu publiskošanai, aprēķināt nepieciešamo finansējumu šo datu publiskošanai un publiskojamās datu bāzes uzturēšanai.
Ņemot vērā, ka ir plānots publiskot fizisko personu datus, tad attiecīgi ir jāvērtē publiskojamo datu apjoms, ievērojot Vispārīgo datu aizsardzības regulā noteiktos principus datu apstrādei.
         Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5.panta 1.punkta a) un b) apakšpunktā noteikts, ka pārzinim, apstrādājot fiziskās personas datus, ir jānodrošina, ka personas dati:
1) tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā,
2) tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā.
Savukārt Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6.panta 1.punkta e) apakšpunktā noteikts, ka apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no turpmāk minētajiem pamatojumiem – apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.
Ievērojot minēto primāri būtu izvērtējams, vai sabiedrības interese būtu vērtējama augstāk par fizisko personu datu publiskošanu.
Tādējādi ierosinām precizēt 24.lpp. ietverto teikumu par to, ka VID Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plāna 2021.–2024. gadam ietvaros līdz 2022. gada 1. jūnijam plānots izvērtēt iespēju tehniski un finansiāli nodrošināt VID rīcībā esošo valsts amatpersonu sarakstu publicēšanu VID tīmekļvietnē mašīnlasāmā formā, papildinot to, ka VID primāri izvērtēs nepieciešamību publiskot valsts amatpersonu sarakstus un izvērtēs iespējamo publiskojamo datu apjomu, ievērojot Vispārīgo datu aizsardzības regulu.
2)        Par valsts amatpersonu deklarācijām informējam.
VID  2021.gada 8.novembrī saņēma Datu valsts inspekcijas vēstuli Nr. 7-4.2/387-N, kurā norādīts, ka valsts amatpersonas deklarācijas publiski pieejamā un publiski nepieejamā daļa satur personas datus. Attiecīgi neatkarīgi no tā, vai tiek apstrādāti deklarāciju publiski pieejamā vai publiski nepieejamā daļā ietvertie personas dati uz šādu datu apstrādi ir piemērojamas Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasības. Tas savukārt nozīmē to, ka šādu datu apstrādi jebkurš pārzinis ir tiesīgs veikt, ja šādai rīcībai pastāv vismaz viens no Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6.panta 1.punktā noteiktais tiesiskais pamats un atbilstošs nolūks, kā arī datu apstrādē tiek ievēroti Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5.pantā noteiktie personas datu apstrādes principi.
Datu valsts inspekcija vienlaikus norādīja, ka likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 26.panta trešajā daļā noteiktās tiesības masu saziņas līdzekļu darbiniekiem, kā arī citām personām piekļūt un publicēt jebkuras deklarācijas publiskā daļā ietverto informāciju, ir īstenojamas  atbilstoši šā likuma 2.pantā noteiktajam likuma mērķim. Līdz ar to citiem mērķiem deklarāciju publiskajā daļā ietvertā informācija nav apstrādājama.
Ņemot vērā augstāk norādīto un to, ka personas datu apstrāde ir veicama, ja pastāv vismaz viens no Vispārīgās datu aizsardzības regulas  6.panta 1.punktā minētajiem tiesiskajiem pamatiem un atbilstošs nolūks, Datu valsts inspekcijas skatījumā nav pieļaujama deklarāciju publiskojamās daļas publicēšana atvērto datu veidā atvērto datu portālā.”
Ņemot vērā par datu apstrādi un aizsardzību kompetentās institūcijas - Datu valsts inspekcijas viedokli, lai publiskotu valsts amatpersonu deklarācijas atvērto datu portālā,  VID ir nepieciešams papildus izvērtēt par iespējamiem grozījumiem tiesību aktos, kā arī papildus izvērtēt par datu apstrādes tiesiskumu un atbilstību datu apstrādes un aizsardzības tiesību aktiem, saskaņojot ar Datu valsts inspekciju.
          Ievērojot minēto valsts amatpersonu deklarāciju publiskošana atvērto datu veidā atkārtoti ir izvērtējama.
Piedāvātā redakcija
Lūdzu "Latvijas Piekto nacionālo atvērtās pārvaldības rīcības plāna 2022.–2025.gadam" projekta 24.lapas 3.rindkopu izteikt šādā redakcijā:
“Norādāms, ka VID publiskojamo datu bāzē  ir pieejamas valsts amatpersonu deklarācijas.  Ceturtā rīcības plāna ietvaros tika atbalstīta šo datu publicēšana atvērto datu formātā. Ievērojot Datu valsts inspekcijas viedokli, ka valsts amatpersonu deklarācijas nav publiskojamas Atvērto datu portālā, Valsts ieņēmumu dienests atkārtoti izvērtēs iespējamos grozījumus normatīvajos aktos un pēc attiecīgiem grozījumiem normatīvajos aktos, ja tādi tiks atbalstīti, nodrošinās valsts amatpersonu deklarāciju publiskošanu Atvērto datu portālā. Korupcijas novēršanas un apkarošanas pasākumu plāna 2021.–2024. gadam ietvaros plānots, ka VID primāri izvērtēs nepieciešamību publiskot valsts amatpersonu sarakstus un izvērtēs iespējamo publiskojamo datu apjomu, ievērojot Vispārīgās datu aizsardzības regulu”.
11.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt plāna projekta sadaļu "Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu" ar informāciju, ka plānā norādīto pasākumu īstenošanu arī pašvaldības veic savu budžeta līdzekļu ietvaros vai ES fondu projektu līdzekļu un Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzu skaidrot, kuras ir rīkojuma projekta 5.punktā minētās atbildīgās institūcijas un nepieciešamības gadījumā, lūdzu precizēt minēto rīkojuma projekta punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt plāna projekta sadaļā “Plāna rīcības virzieni un pasākumi” teikuma “Līdzīga sabiedriskā uzraudzība Eiropas Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas procesā plānota arī  Itālijā un Portugālē.” nepieciešamību un pievienoto vērtību, ņemot vērā, ka šis teikums izteikts apgalvojuma formā, nesniedzot un nenorādot papildus informāciju, kāda ir sabiedriskā uzraudzība Itālijā un Portugālē.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvairīties plāna projektā no anglicisma  “widget”  lietošanas, aizstājot to ar vārdiem latviešu valodā, jo ne visiem sabiedrības locekļiem šis ir zināms un  saprotams jēdziens.
Piedāvātā redakcija
-