Atzinums

Projekta ID
21-TA-1706
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Reklāmas asociācija
Atzinums iesniegts
11.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Saskaņā ar Anotāciju tiesību akta izstrāde ir nepieciešama, jo gar ceļiem tiek izvietoti arvien vairāk digitālie ekrāni un gaismas objekti, kuru izstarotā gaisma rada satiksmes bīstamību, novēršot satiksmes dalībnieku uzmanību un apžilbinot. Šo noteikumu 1.1 2. punkts nosaka, kas ir reklāmas objekts – jebkuras formas vai jebkura veida priekšmets, konstrukcija vai būve, kas īpaši veidota reklāmas izvietošanai, attiecīgi regulē pilnīgi visus reklāmas objektus, ieskaitot digitālos ekrānus. 

Spēkā esošā MK noteikumu punkts 18.3 aizliedz izvietot reklāmas objektus virs brauktuvēm, pieļaujot izņēmumu attiecībā uz satiksmes pārvadu laidumiem, uz kuriem nav izvietotas ceļa zīmes.
Ja šis punkts paliek tādā redakcijā, tad sanāk tā, ka no vienas puses tiesību akta izstrādes mērķis ir radīt regulējumu, lai samazinātu digitālo reklāmas ekrānu radīto bīstamību satiksmes dalībniekiem, bet no otras puses tiek pieļauta digitālo ekrānu atrašanās tieši virs brauktuvēm - uz satiksmes pārvadu laidumiem, uz kuriem nav izvietotas ceļa zīmes, kas ir vietas, kur mainās satiksmes organizācija un palielinās satiksmes drošības riski.

Ja mērķis ir satiksmes drošības uzlabošana, tad būtu jānosaka, ka reklāma virs brauktuvēm netiek izvietota vispār, nepieļaujot nekādus izņēmumus attiecībā uz satiksmes pārvadu laidumiem, uz kuriem nav izvietotas ceļa zīmes, vai arī jānosaka, kādus reklāmas objektus drīkst un ir droši izvietot virs brauktuvēm uz satiksmes pārvadu laidumiem, uz kuriem nav izvietotas ceļa zīmes. 

Iebilstam izņēmumam par satiksmes pārvadu laidumiem. MK noteikumi ir jāpapildina ar precīzu regulējumu satiksmes pārvadu laidumiem, būves papildaprīkojuma saskaņošanas kārtību un noteikumu kontroli, jo 18.3 punkta izņēmums rada bīstamu situāciju visiem satiksmes dalībniekiem, kurus aprīkojot ar digitāliem ekrānu satiksmes dalībniekam nav iespēju izvairīties no apžilbinošas gaismas, kas ir daudzkārt spilgtāka par ceļa zīmēm un transporta apgaismojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Izslēgt šo punktu, nosakot visas spilgtuma vērtības 2.pielikumā.

"Spilgtā laikā un skaidrā laikā visu ekrānu spilgtuma ierobežojums ir 10 000 cd/m². Šāds formulējums ir Helsinku pilsētas 2023. gada 10. augustā publiskotā dokumenta "Reklāmas aprīkojums ēkās un zemes gabalos" (oriģinālais nosaukums "Mainoslaitteet rakennuksissa ja tonteilla") nodaļā "Reklāmas ierīču spilgtums" (Mainoslaitteiden kirkkaus). 
Piedāvātā redakcija
Spilgtā laikā un skaidrā laikā visu ekrānu spilgtuma ierobežojums ir 10 000 cd/m².
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ierosinām izslēgt šo punktu, jo
1) Normatīvajos aktos nepastāv termins "dienas gaišais laiks";
2) 5000cd^2 gaišajā dienas laikā būs teju neiespējama nomērīt/parbaudīt, saulainā dienā vidējā saules gaisma no lumeniem pārrēķnot uz cd/m^2 būs ap 10'000.  
Papildus tam dienas laikā mērīšanu ietekmēs apkārtējā vide un mērījumi būs apstrīdami un neprecīzi. 


 
Piedāvātā redakcija
Izslēgt.
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atkārtoti iebilstam pret 2.pielikuma saturu - patvaļīgi izvēlētu, nekur nepamatotu spilgtuma vērtību tabulu. Lai arī ir atsauce uz pētījumu, kuru izstrādājuši zinātnieki, nav nevienas zinātniskas atsauces uz tabulā iekļauto vērtību pamatotību. Pētījumā nav atsauces uz tabulā iekļauto datu pamatojumu. No minētā pētījuma neizriet, ka šīs vērtības ir pētījuma rezultātā pierādītas. Nav atsaucas, kā šīs vērtības ir iegūtas. Ja nav datos balstītu robežvērtību, mūsu ieskatā nav pieļaujama šādu robežvērtību iekļaušana. Pētījums atklāj, ka nav ne viena zināma valsts ES, kurā būtu izstrādātas ekrāna spožuma normas, kas jāievēro vides reklāmā.
Turklāt 2.pielikumā trūkst informācijas, kā ir paredzēta mērījumu veikšana. Šāda tabula un nosacījumu trūkums raisīs strīdus un interpretācijas, kas apgrūtinās kā komersantu darbu, tā kontroli.

Ierosinām vienkāršot spilgtumu vērtību tabulu, kas atvieglos noteikumu ievērošanas uzraudzību, kontroli un samazinās interpretācijas iespējas. Balstoties uz šīm vērtībām pašvaldības, pašvaldības savos saistošajos noteikumos var pielāgot tos savām vajadzībām. 

1) Piemēram, nosakot, ka 
Ja objekts atbilst 11.1. /11.2/ 12.1/ 12.2, tad maksimālais spilgtums diennakts tumšajā laikā ir 500cd/m^2
(Reklāmas konstrukcijas kas nepārsniedz 4.5metru augstumu un 1.5m platumu) 
Ja objekts atbilsts 11.3/11.4/12.3/  tad maksimālais spilgtums diennakts tumšajā laikā 200 cd/m^2
(reklāmas konstrukcija pārsniedz 4.5metru augstumu un 1.5m platumu) 
Spilgtā laikā un skaidrā laikā visu ekrānu spilgtuma ierobežojums ir 10 000 cd/m².

2) Vai izmantot citu valstu pieredzi. Piemēram, 2023. gada 10.augustā tika publiskots Helsinku pilsētas dokuments par reklāmas aprīkojumu. Šī dokumenta nodaļa Reklāmas ierīču spilgtums ir šāda:
Izgaismoto reklāmu spilgtums (materiāli vai burti) nedrīkst pārsniegt 200 cd/m².Reklāmas ekrāniem, kas izvietoti uz ēku fasādēm un ārtelpās, jābūt āra telpām automātiski pielāgotam atbilstoši spilgtumam. Ekrānam vajadzētu automātiski aptumšoties atbilstoši dabiskajam apgaismojumam. Tomēr ir jābūt iespējai arī manuāli pielāgot spilgtumu.
Tirdzniecības centru zonā reklāmas displejiem tumšajā laikā ir jāatbilst sekojošajam spilgtuma robežvērtības:
Mazie ekrāni ielas līmenī 200 cd/m² (≤ 3m²)
Lielie ekrāni 175 cd/m²
Lielas reklāmas virsmas 150 cd/m² (>20m²)
Spilgtā laikā un skaidrā laikā visu ekrānu spilgtuma ierobežojums ir 10 000 cd/m².
Spilgtums tiek mērīts kā punktu mērījums uz baltas reklāmas virsmas.
Novietojot ekrānus mazāk apgaismotās vietās, spilgtumam jābūt mazākam un jāpielāgo vides apstākļiem tā, lai displejs neradītu nepamatotu kaitējumu vai traucējumus.
Dokumenta avots ir šeit: https://www.hel.fi/static/rakvv/ohjeet/Mainoslaitteet_rakennuksissa.pdf
 
Piedāvātā redakcija

-

5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Anotāciju tiesību akta izstrāde ir nepieciešama, jo gar ceļiem tiek izvietoti arvien vairāk digitālie ekrāni un gaismas objekti, kuru iztarotā gaisma rada satiksmes bīstamību, novēršot satiksmes dalībnieku uzmanību un apžilbinot.
Ņemot vērā satiksmes regulējošajo apļu satiksmes dinamiku, nebūtu pieļaujams, ka reklāmas objekti tiek izvietoti uz satiksmi regulējoso apļu ārējām malām.



 
Piedāvātā redakcija
Papildināt noteikumus  ar 3.8. punktu šādā redakcijā: 
 "uz satiksmi regulējošo apļu ārējām malām."