Atzinums

Projekta ID
24-TA-1923
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
22.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Valsts finansējuma mērķdotācijas aprēķinā netiek iekļauti vispārējās pirmsskolas izglītības pakāpes izglītības obligātā vecuma sasniegušo bērnu skaits administratīvajā teritorijā, lai gan šī vecumposma piedāvājums un pieprasījums interešu izglītībā ir, turklāt agrīna iesaiste STEM izglītības programmās veicina pozitīvu attieksmi un interesi par šīm jomām, kas savukārt ilgtermiņā palielina iespēju izvēlēties karjeru STEM jomās.

Priekšlikums
Izteikt 8.2.apakšpunktu šādā redakcijā: “atbilstoši izglītojamo skaitam kārtējā gada 1. septembrī vispārējās pirmsskolas obligātā vecuma, pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās attiecīgajā administratīvajā teritorijā”
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Rosinām svītrot Noteikumu projekta 8.22. punktā vārdus “kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas;” un izteikt šādā redakcijā:
“8.22. desmit procentu apmērā no šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētās mērķdotācijas par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem – to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem;”

Pamatojums:
Izglītības likumā 47.3 un 103. pantā noteikts, ka pašvaldībai jānodrošina iespēja bez maksas apgūt mazākumtautību izglītības saturs mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmās mazākumtautību izglītojamiem, kuri tās administratīvajā teritorijā esošajās vispārējās izglītības iestādēs apgūst pirmsskolas izglītības programmu vai pamatizglītības programmu, kas ņemot vērā Rīgas un citu valstspilsētu situāciju, rada būtisku slogu uz pašvaldības budžetu.
Ņemot vērā grozījumus Vispārējās izglītības likumā, kas paredz pāreju uz mācībām tikai latviešu valodā trīs gadu laikā, Ministrijas aprēķinātais papildu finansējuma apmērs mērķdotācijai mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmu īstenošanai ar katru nākamo gadu tiks samazināts, jo samazinās izglītojamo skaits, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas, savukārt, lai nodrošinātu Izglītības likuma 103. pantā noteikto, pašvaldības finansējuma apmērs palielināsies.
Vienlaikus Noteikumu projektā un Izglītības likumā nav norādīts vai un kā Valsts piedalīsies minēto programmu finansēšanā pēc 2025. gada, kas var nozīmēt to, ka, lai nodrošinātu Izglītības likumā 47.3 pantā noteikto, minēto programmu īstenošana pēc 2025. gada būtu jānodrošina no pašvaldības līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Nepieciešams papildus skaidrojums vai esošā Noteikumu projekta 8.punkta 8.1. apakšpunkta redakcija “Ministrija aprēķina papildu finansējumu mērķdotācijai četrām pedagogu likmēm katrā valsts nozīmes interešu izglītības iestādē (turpmāk – Iestāde), ievērojot normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto interešu izglītības skolotāja zemāko mēneša darba algas likmi" paredz iespēju Iestādēm minēto piešķirto finansējuma apmēru izmantot arī citiem pedagoģiskiem amatiem, kas noteikti Ministru kabineta noteikumos Nr.354 “Noteikumi par pedagogu profesiju un amatu sarakstu”, kā piemēram, izglītības metodiķis, kas būtu nepieciešams pilnvērtīgam valsts nozīmes interešu izglītības centru darbam, lai izpildītu Ministru kabineta noteikumos Nr. 26 “Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss“ noteiktās prasības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Stājoties spēkā šo noteikumu 11. 3 punktam ir nepieciešami grozījumi arī MK noteikumos Nr. 155 “Kārtība, kādā valsts un pašvaldības finansē mācību līdzekļu iegādi izglītības iestādēm”, kuri nosaka kārtību un kritērijus, pēc kādiem aprēķina un finansē no valsts budžeta mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvei nepieciešamo mācību līdzekļu iegādi. Tā kā MK noteikumu Nr. 382 grozījumu projekts saistīts ar valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu STEM jomu interešu izglītības programmu realizāciju, savukārt MK noteikumi Nr. 155 saistīti ar mācību līdzekļu iegādi ir nepieciešama kārtība un kritēriji, pēc kādiem aprēķināt un finansēt no valsts budžeta STEM jomu interešu izglītības programmas apguvei nepieciešamo mācību līdzekļu iegādi
Piedāvātā redakcija
-