Atzinums

Projekta ID
22-TA-2360
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
05.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
MK 19.04.2022. noteikumu Nr.248 "Kārtība, kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei" 13.punkts nosaka, ka VPVKAC darbības nodrošināšanas mainīgo daļu aprēķina, šo noteikumu 17.punktā minētā finansējuma apmēru reizinot ar pakalpojumu vadības sistēmā reģistrēto pakalpojumu skaitu, ko iepriekšējā kalendāra gadā snieguši katras pašvaldības visi vienotie klientu apkalpošanas centri, un ņemot vērā klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas prasības, kas noteiktas citos normatīvajos aktos publisko pakalpojumu jomā. Minēto noteikumu 14.punkts nosaka dotācijas mainīgās daļas aprēķināšanu jaunizveidotiem VPVKAC.

Ņemot vērā, ka likumprojekta 13.panta (32) daļa nosaka, ka 8 eiro apjomā tiek kompensēts pašvaldības, t.sk. VPVKAC darbs, un nav pieļaujams dubults finansējums, tiek lūdzam papildināt anotāciju ar norādi, ka atbalsta iesniegumu reģistrācija VPVKAC netiek segta no VPVKAC 2023.gadam paredzētās dotācijas apjoma. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tā kā par malkas iegādi ne vienmēr var būt saglabājies maksājuma apliecinošs dokuments, lūdzam izteikt likuma 14.panta otro daļu un papildināt likuma 14.panta ceturto daļu ar 5.1 punktu VARAM piedāvātajā redakcijā.


 
Piedāvātā redakcija
"(2) Mājsaimniecībām, kuras mājokli apkurina ar malku ir tiesības saņemt valsts atbalstu 50 procentu apmērā no izmaksām par malkas iegādi, kas pārsniedz  40 euro par berkubikmetru, bet ne vairāk kā 15 euro par berkubikmetru par laikposmu no 2022.gada 1.maija līdz 2023.gada 30.aprīlim, bet piektās daļas 5.1 punktā noteiktajā gadījumā 140 eiro apmērā par laika posmu no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim.".

"5.1) pašapliecinājumu, ka maksājumu apliecinošs dokuments par malkas iegādi nav saglabājies."
 
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka LM kā pakalpojuma turētājam atbalsta pakalpojumu ir jāapraksta Publisko pakalpojumu katalogā (MK 04.07.2017. noteikumi Nr.399) un plānots pakalpojumu apraksta kanālu sadaļā norādīt saiti uz elektroniski aizpildāmu veidlapu, aicinu svītrot vārdus "Labklājības ministrijas tīmekļvietnē ievietoto veidlapu". Tostarp, saiti uz veidlapu ieinteresētās iestādes varēs izvietot pēc nepieciešamības vairākās tīmekļvietnēs.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūgums tiesiskajā regulējumā skaidri norādīt personas datu pārzini atbilstoši personas datu tiesiskajam regulējumam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka likuma 14. pantā ceturtajā daļā ir ietverta informācija par visiem atbalsta veidiem, attiecīgi lūdzam precizēt 14. panta vienpadsmitās daļas pirmo teikumu.
Piedāvātā redakcija
"(11) Valsts kompensē pašvaldībām izdevumus 100 procentu apmērā par šā panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā noteiktā atbalsta mājsaimniecībām sniegšanu."
 
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt par pašvaldību  lomu kontrolē par finanšu līdzekļu izlietojumu un atbilstību, izsakot 14.panta četrpatsmito daļu VARAM piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
“(14) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija:
1) 10 darbdienu laikā saskaņo šā panta vienpadsmitajā daļā minētās informācijas atbilstību Valsts kases pārskatam. Pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteikto līdzekļu izlietojuma kontroli un atbilstību šā likuma mērķim;
2) reizi mēnesī kompensē pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar šā panta vienpadsmitajā daļā noteikto atbalstu;
4) konstatējot neatbilstību Valsts kases pārskatam par finansējuma izlietojumu atbalstam mājsaimniecībām un administrēšanas izdevumiem, pārtrauc finansējuma izmaksu līdz pārskata precizēšanai;
5) pēc pārskata par finansējuma izlietojumu atbalstam mājsaimniecībām vai administrēšanas izdevumiem precizēšanas izdara pārrēķinu un veic maksājumu par iepriekšējo periodu vai ietur nepamatoti izmaksātos līdzekļus no nākamajā mēnesī pašvaldībai paredzētajiem līdzekļiem.”.
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļā "3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" par VARAM nepieciešamajām administrēšanas izmaksām uzdevuma izpildē (31. un 32. lpp), aiz rindkopas:

"Malka (ieviešana caur pašvaldībām, pārskatus iesniedz VARAM): Malkas atbalstam nepieciešamais finanšu līdzekļu apjoms aprēķināts, pieņemot, ka mēnesī mājsaimniecību patēriņš ir 216 000 ber.m3, maksimālā kompensējamā cena par ber.m3 ir 15 EUR, tādējādi gada ietvaros budžeta izmaksas sastādītu EUR 37 500 000 bez PVN un EUR 42 000 000 ar PVN 12%.".
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā likumprojekta 14. pantā noteikto VARAM kompetenci un veicamos papildus uzdevumus no 2022. gada 1. novembra līdz 2023. gada 31. decembrim (nav pieejami cilvēkresursi esošo resursu ietvaros), VARAM ir nepieciešamas administrēšanas izmaksas, lai varētu kvalitatīvi un savlaicīgi nodrošināt pārskatu par faktiski izlietotajiem līdzekļiem  atbalstam mājsaimniecībām un izskatīto iesniegumu par atbalstu mājsaimniecībām skaitu izvērtēšanu un nepieciešamo dokumentu sagatavošanu virzībai uz Ministru kabinetu. Provizoriski ir nepieciešamas šādas administrēšanas izmaksas 14 mēnešiem: 62 818 euro (vienā mēnesī 4 487 euro).
 
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ir norādīts, ka "Lai nodrošinātu elektroenerģijas, granulu, brikešu un malkas iegādes izdevumu daļēju kompensāciju, paredzēta mājsaimniecību iesniegumu iesniegšana pašvaldībā. Iesniegumu reģistrēšanu, datu uzkrāšanu, lēmumu pieņemšanu un uzskaiti, kā arī piešķirtā atbalsta apjoma kontrolei paredzēts izmantot VPVKAC pakalpojumu vadības sistēmas www.pakalpojumucentri.lv bāzes veidotu risinājumu (turpmāk – risinājums), t.i., pilnveidojumi VPVKAC pakalpojumu vadības sistēmā. Risinājuma izveidošanu, uzturēšanu un pilnveidošanu finansē no valsts budžetā šiem mērķiem paredzētajiem līdzekļiem."
Norādam, ka jauna risinājuma izveidei uz VPVKAC paklapojumu vadības bāzes ir nepieciešams finansējums provizoriski 82`280 EUR ar PVN apmērā un papildus - risinājuma uzturēšanai līdz 2023.gada 1.septembrim 16`456 eiro. Lūdzam precizēt anotāciju, norādot, ka VPVKAC papildinājumam nepieciešamie finanšu līdzekļi izveidošanai, uzturēšanai un pilnveidošanai tiek piešķirti papildus no LNG.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka VPVKAC IS papildinājumam (risinājumam) ir jādarbojas līdz 2023.gada 1.septembrim, lūdzu iekļaut finansējuma apjomā papildus finansējumu 2023.gadam provizoriski 16`456 eiro apjomā risinājuma uzturēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Saskaņā ar VARAM izteikto viedokli anotācijā par nepieciešamajām administrēšanas izmaksām uzdevuma izpildē (14 mēneši: 62 818 euro, vienā mēnesī 4 487 euro) un nepieciešamību uzturēt VPVKAC papildinājumu no 01.10.2022 līdz 01.09.2023, lūdzam palielināt Ministru kabineta rīkojuma projektā par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” finansējumu līdz 59 860 125 euro. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai likuma 13. pantā minētais finansējums 8 euro apmērā ietilpst MK sēdes protokollēmuma 13. punktā norādītājā finansējumā. Papildu lūdzam anotācijā MK sēdes protokollēmuma 13. pantā norādīto finansējumu atšifrēt pa pozīcijām.
Piedāvātā redakcija
"13. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” ne vairāk kā 59 860 125  euro apmērā pašvaldībām elektroenerģijas cenas, koksnes granulu, koksnes brikešu un malkas iegādes izmaksu kompensējošo pasākumu īstenošanai likumprojekta 9. pantā un 14. pantā noteiktajā kārtībā, kā arī lai ieviestu un uzturētu pilnveidojumus Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru pakalpojumu vadības sistēmā iedzīvotāju elektronisko iesniegumu apstrādei.".
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka VPVKAC pakalpojumu vadības sistēmas www.pakalpojumucentri.lv lietotājs nav iedzīvotājs, rosinām iespēju svītrot vārdus "www.pakalpojumucentri.lv" visā projektā, atstājot skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Precizējums vārdā "Vienoto"- ar mazo burtu.
Piedāvātā redakcija
Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru pakalpojumu vadības sistēmā