Atzinums

Projekta ID
23-TA-499
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
11.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu,  norādot:
1) kā tiks nodrošināta kontrole par valsts budžeta finansējuma saņemšanas nosacījumu izpildi (kāds būs monitoringa mehānisms)?
2) piedāvātā jaunā uzņēmējdarbības atbalsta pasākuma plānotos sasniedzamos rezultatīvos rādītājus 2023.-2025.gadam? Šobrīd nav skaidrs, kā tiks mērīta pasākuma ietekme, efektivitāte?
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
No informatīvā ziņojumā ietvertās informācijas izriet, ka viens no galvenajiem jaunā piedāvātā uzņēmējdarbības atbalsta pasākuma mērķiem ir remigrācijas veicināšana. Vienlaikus norādām, ka informatīvajā ziņojumā ietvertie nosacījumi un kritēriji pašvaldībām valsts budžeta finansējuma saņemšanai, vairāk atbilst nevis tiešam remigrācijas atbalstam, bet remigrācijas priekšnosacījumu veidošanai pašvaldībās un uzņēmējdarbības atbalstam (jaunu darba vietu radīšana). Pašvaldībai ir paredzēta iespēja saņemt lielāku valsts budžeta finansējumu arī bez pašvaldības papildu ieguldījuma remigrācijas veicināšanā (attiecībā uz remigrāciju noteikts tikai viens minimālais kritērijs - jānodrošina vismaz 1 remigranta  dibināta uzņēmuma izveidi vai vismaz 1 darbavietas izveidi remigrantam tam paredzot 8000 EUR valsts budžeta finansējuma, pārējie nosacījumi nav tieši saistīti ar remigrācijas atbalstu/veicināšanu).
Papildus  vēršam uzmanību, ka 2018. gadā VARAM jau izveidoja valsts reģionālās attīstības atbalsta pasākumu – remigrācijas atbalsts, kura īstenošanas kārtību nosaka 2018. gada 7. augusta Ministru kabineta noteikumi Nr. 496 "Remigrācijas atbalsta pasākuma īstenošanas, novērtēšanas un finansēšanas kārtība". Informatīvajā ziņojumā par 2018.gadā izveidoto pasākumu informācija nav iekļauta.
Ņemot vērā augstāk minēto, kā arī, lai nejauktu jauno piedāvāto pasākumu ar 2018. gadā izveidoto pasākumu, aicinām izvērtēt iespēju precizēt vai mainīt informatīvā ziņojuma  "Par valsts reģionālās attīstības atbalsta pasākumu – remigrācijas atbalstu" nosaukumu, piemēram, izsakot to šādā redakcijā "Par valsts reģionālās attīstības atbalsta pasākumu remigrācijas priekšnosacījumu veidošanai". 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 3.3. nodaļu, ietverot pārskatāmu laika grafiku, kurā uzskatāmi norādītas visas paredzamās veicamās darbības plānošanas reģioniem, lai noteiktu pašvaldības, kas saņems valsts budžeta finansējumu, un arī pašvaldībām valsts budžeta finansējuma saņemšanai, tai skaitā lūdzam norādīt, kad tiek paredzēts, ka pašvaldības varētu saņemt valsts budžeta finansējumu? Lūdzam arī precizēt, vai plānošanas reģioni sludinās konkursu, lai noteiktu pašvaldības, kuras saņems valsts budžeta līdzfinansējumu uzņēmējdarbības atbalstam, katru gadu (2023., 2024., 2025. gadā) atsevišķi? Kādos termiņos?
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt 3.1. nodaļā minēto iespēju plānošanas reģioniem noteikt papildu kritērijus.  Norādām, ka tādējādi netiks nodrošināti vienādi nosacījumi pašvaldību starpā, lai pieteiktos valsts budžeta finansējumam (grantam). 
Lūdzam arī skaidrot minēto: "Pašvaldības budžeta līdzfinansējums vai pārējais pašvaldību budžeta finansējums var tikt piešķirts plašākam uzņēmējdarbības atbalsta saņēmēju lokam.".
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 3.2. nodaļā ietvertie nosacījumi paredz, ka uzņēmumiem jārada jaunas darba vietas, kas jāsaglabā noteiktu termiņu (jauno darba vietu skaits un saglabāšanas ilgums (gadi) noteikts atkarībā no uzņēmuma lieluma). Aicinām norādīt, kas kontrolēs minētā nosacījuma izpildi? Tāpat nav skaidrs, kas notiek gadījumos, ja darba vieta netiek saglabāta noteikto termiņu, vai arī tā tiek saglabāta, bet netiek aizņemta, vai, ja remigrants aiziet no uzņēmuma, kurā viņam izveidota darba vieta?
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un precizēt 3.2. nodaļā minēto nosacījumu/ kritēriju: "Darbavietu izveidošanas gadījumā nodrošina vismaz vidējo algu (pēc CSP iepriekšējā gada datiem) plānošanas reģionā vai nozarē  - ja darbavieta ir radīta uzņēmumā, kas veic saimniecisko darbību vismaz 3 gadus". Norādām, ka minētais nosacījums ir izplūdis un pieļauj lielu izvēles brīvību. Plānošanas reģionā un nozarē vidējā alga var būtiski atšķirties. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 3.2. nodaļā tiek rosināts pašvaldībām noteikt šādas saistības /kritērijus  valsts budžeta finansējuma (granta) saņemšanai "Uzņēmējdarbības projekta ietvaros ir jānodrošina jaunu produktu un/vai pakalpojumu attīstība" un "Priekšroka (prioritāte) tiek dota remigrantu dibinātiem uzņēmumiem". Aicinām precizēt:
1)  vai minētajiem kritērijiem jāizpildās vienlaicīgi? Nav skaidrs, kas ir galvenais mērķis - remigrācijas veicināšana vai jaunu produktu/pakalpojumu attīstīšana? 
2) kas pasākuma ietvaros ir "jauns produkts/ pakalpojums"? Piemēram, vai tas ir jauns produkts/ pakalpojums uzņēmumam, reģionam, vai arī - jauns produktam/ pakalpojumam globālā mērogā?
3) cik ilgi saglabājas statuss – remigranta dibināts uzņēmums?
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
No informatīvā ziņojumā sniegtās informācijas izriet, ka viens no piedāvātā jaunā pasākuma uzņēmējdarbības atbalstam (atbalsts uzņēmējdarbības veicināšanai reģionālajai attīstībai) mērķiem ir mazināt reģionālās disproporcijas. Tādēļ aicinām izvērtēt, vai 3.1.nodaļā ietvertais vērtēšanas kritērijs, kas paredz, ka reģiona ietvaros pieteikumu vērtēšanā augstāku rezultātu piešķir pašvaldībai, kura spēj sniegt lielāku pašvaldības līdzdalību, nepalielinās reģionālās disproporcijas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Paredzēts, ka pašvaldībām būs iespējams pieteikties valsts finansējumam (grantam) pasākuma uzņēmējdarbības atbalsta īstenošanai. Lai pieteiktos/ saņemtu valsts finansējumu, pašvaldībām jānodrošina līdzfinansējuma apjoms vismaz 1,5 reizes lielāks par valsts budžeta finansējumu, kā arī jāpiesaista privātais līdzfinansējumu (uzņēmēja ieguldījums), kura apjomu noteiks plānošanas reģions.
Aicinām noteikt pašvaldībām vismaz minimālo piesaistāmo privātā finansējuma daļu (konkrētu daļu, līdzīgi kā pašvaldību līdzfinansējumam, norādot bāzi no kuras daļu aprēķina - informatīvā ziņojuma piemērā tas ir valsts un pašvaldības finansējums kopā). Pretējā gadījumā nebūs vienādi nosacījumi pašvaldību starpā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 2. nodaļā minēto: "Prioritārā pasākuma apraksta D. aktivitātē ir noteikts - Prioritārā pasākuma ietvaros 2018. gada otrajā pusē tiks izveidots remigrācijas reģionālās attīstības atbalsta pasākums, piešķirot finansējumu (grantu) uzņēmējdarbības uzsākšanai vai attīstībai Latvijā.".  Norādām, ka nav skaidrs, kas ir minētā "D.aktivitāte", kā arī nav saprotama atsauce uz 2018.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 1. nodaļā (4.lpp.) precizēt tekstu: "Vienlaikus zemāku rezultātu izvirzīšana ir saistīta ar salīdzinoši mazo finansējumu, kas pieejams šādos grantu konkursos. Tāpat šobrīd sniegtais atbalsts pašvaldību grantu konkursu ietvaros pārsvarā tiek nodrošināts lokālā aspektā, bet fragmentāri.". Norādām, ka nav saprotams, kas ir minētie "rezultāti", jo iepriekš tekstā par rezultātiem nekas nav minēts. Tāpat nav saprotams minētais par atbalsta nodrošināšanu "lokālā aspektā, bet fragmentāri".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt informatīvā ziņojuma 1.nodaļā (1.lpp.) minēto "Kopumā Latvijas ekonomikas izaugsme pēdējos gados ir vērtējama kā stabila...". Vēršam uzmanību, ka pēdējo gadu laikā Latvijas ekonomisko attīstību ir ietekmējusi gan Covid-19 pandēmija, gan Krievijas iebrukums Ukrainā un ģeopolitiskās situācijas pasliktinšānās, gan energoresursu cenu pieaugums.
Piedāvātā redakcija
-