Projekta ID
22-TA-2246Atzinuma sniedzējs
Bezdūmu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
26.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu 3.pielikumā ražotājiem ir jānorāda informācija par “publiskās vietās savāktajiem atkritumiem, kas radušies no tirgū laistajiem tabakas izstrādājumiem ar filtriem un no filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem”. Tajā pašā laikā, Noteikumi nepaskaidro kā un pēc kādas metodoloģijas ražotāji iegūst datus un aprēķina publiskās vietās savākto atkritumu svaru, līdz ar to normas interpretācija un piemērošana praksē var atšķirties.
Ražotāji, atsaucoties uz jau iepriekš pausto viedokli par Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22-TA-189), aicina normatīvā līmenī noteikt, ka publiskās vietās savākto atkritumu apjoms izriet no pētījumiem, kurus regulāri veic neatkarīgas pētniecības organizācijas, lai noteiktu to preču (tabakas izstrādājumu filtru un atsevišķi filtru) īpatsvaru, kuri tiek patērēti publiskās vietās. Vērtējums tiktu aprēķināts procentuālā izteiksmē no kopējā tirgū laistā tabakas produktu vai filtru apjoma un attiecīgi pārrēķināts tonnās.
Ja augstāk minētais princips tiek iestrādāts Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22-TA-189), ierosinām VARAM izvērtēt juridisku sasaisti starp izstrādes stadijā esošajiem noteikumiem, kas atvieglotu VARAM izstrādāto noteikumu projektu piemērošanu.
Ražotāji, atsaucoties uz jau iepriekš pausto viedokli par Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22-TA-189), aicina normatīvā līmenī noteikt, ka publiskās vietās savākto atkritumu apjoms izriet no pētījumiem, kurus regulāri veic neatkarīgas pētniecības organizācijas, lai noteiktu to preču (tabakas izstrādājumu filtru un atsevišķi filtru) īpatsvaru, kuri tiek patērēti publiskās vietās. Vērtējums tiktu aprēķināts procentuālā izteiksmē no kopējā tirgū laistā tabakas produktu vai filtru apjoma un attiecīgi pārrēķināts tonnās.
Ja augstāk minētais princips tiek iestrādāts Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22-TA-189), ierosinām VARAM izvērtēt juridisku sasaisti starp izstrādes stadijā esošajiem noteikumiem, kas atvieglotu VARAM izstrādāto noteikumu projektu piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tā kā sistēma attiecībā uz filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, un atkritumiem, kas radušies no tabakas izstrādājumiem ar filtriem un no filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem (turpmāk, Tabakas produktu atkritumi), sāks darboties tikai 2023.gadā, ražotājiem nebūs pieejami dati par tabakas atkritumu apsaimniekošanu 2022.gadā. Paredzēts, ka arī metodoloģija publiski savākto Tabakas produktu atkritumu apjoma noteikšanai tiks apstiprināta tikai 2023.gadā, līdz ar to ziņojumu iesniegšana iespējama ne ātrāk kā 2024.gadā.
Piedāvātā redakcija
Papildināt Noteikumus ar 10. punktu šādā redakcijā:
“Šo noteikumu 3.punktu attiecībā uz šo noteikumu 2.2.apakšpunktā minētajiem vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem piemēro ar 2024.gada 1.janvāri”
“Šo noteikumu 3.punktu attiecībā uz šo noteikumu 2.2.apakšpunktā minētajiem vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem piemēro ar 2024.gada 1.janvāri”
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai noslēgtu līgumu starp ražotāju un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu par Tabakas produktu atkritumu apsaimniekošanu, ir nepieciešams attiecīgs normatīvs ietvars, kurš šobrīd ir izstrādes stadijā. Tiek paredzēts, ka normatīvais regulējums stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī, bet tā saturs, kas noteiktu prasības ražotājiem un Tabakas produktu atkritumu apsaimniekotājiem vēl līdz šim brīdim nav zināms. Tādējādi, arī RAS komersanta izvēle un līguma noslēgšana starp ražotāju un RAS komersantu ir iespējama ne ātrāk kā pēc 2023.gada 1.janvāra, prognozējami 2023.gada 1.ceturkšņa laikā (ar nosacījumu, ka nepieciešamais normatīvais regulējums ir pieņemts un stājies spēkā).
Lai neradītu ražotājiem papildu administratīvo slogu ziņošanā no ražotājiem neatkarīgu iemeslu dēļ, aicinām papildināt Noteikumus ar 5.12. punktu, kas kalpotu kā pārejas periods noteikumu piemērošanā, tajā pašā laikā neradot pretrunu ES Direktīvā 2019/904 noteiktajam piemērošanas termiņam attiecībā uz Tabakas produktu atkritumu apsaimniekošanu.
Lai neradītu ražotājiem papildu administratīvo slogu ziņošanā no ražotājiem neatkarīgu iemeslu dēļ, aicinām papildināt Noteikumus ar 5.12. punktu, kas kalpotu kā pārejas periods noteikumu piemērošanā, tajā pašā laikā neradot pretrunu ES Direktīvā 2019/904 noteiktajam piemērošanas termiņam attiecībā uz Tabakas produktu atkritumu apsaimniekošanu.
Piedāvātā redakcija
Izteikt Noteikumu 5.1 punktu šādā redakcijā:
“5.1 Ražotājs ikgadējo ziņojumu par šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētajiem vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem nesniedz par periodu:
5.11. kurā tas piedalījies ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā par šo izstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu;
5.12. ja tas nepārsniedz vienu ceturksni no šo noteikumu 2.2.punkta spēkā stāšanās līdz līguma noslēgšanai starp ražotāju un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu par filtru, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, vai atkritumu, kas radušies no tabakas izstrādājumiem ar filtriem un no filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, apsaimniekošanu.
“5.1 Ražotājs ikgadējo ziņojumu par šo noteikumu 2.2. un 2.3. apakšpunktā minētajiem vienreizlietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem nesniedz par periodu:
5.11. kurā tas piedalījies ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā par šo izstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu;
5.12. ja tas nepārsniedz vienu ceturksni no šo noteikumu 2.2.punkta spēkā stāšanās līdz līguma noslēgšanai starp ražotāju un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu par filtru, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, vai atkritumu, kas radušies no tabakas izstrādājumiem ar filtriem un no filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, apsaimniekošanu.
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu 3.pielikumā ražotājiem ir jānorāda informācija par “publiskās vietās savāktajiem atkritumiem, kas radušies no tirgū laistajiem tabakas izstrādājumiem ar filtriem un no filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem”. Tajā pašā laikā, Noteikumi nepaskaidro kā un pēc kādas metodoloģijas ražotāji iegūst datus un aprēķina publiskās vietās savākto atkritumu svaru, līdz ar to normas interpretācija un piemērošana praksē var atšķirties.
Ražotāji, atsaucoties uz jau iepriekš pausto viedokli par Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22-TA-189), aicina normatīvā līmenī noteikt, ka publiskās vietās savākto atkritumu apjoms izriet no pētījumiem, kurus regulāri veic neatkarīgas pētniecības organizācijas, lai noteiktu to preču (tabakas izstrādājumu filtru un atsevišķi filtru) īpatsvaru, kuri tiek patērēti publiskās vietās. Vērtējums tiktu aprēķināts procentuālā izteiksmē no kopējā tirgū laistā tabakas produktu vai filtru apjoma un attiecīgi pārrēķināts tonnās.
Ja augstāk minētais princips tiek iestrādāts Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22-TA-189), ierosinām VARAM izvērtēt juridisku sasaisti starp izstrādes stadijā esošajiem noteikumiem, kas atvieglotu VARAM izstrādāto noteikumu projektu piemērošanu.
Ražotāji, atsaucoties uz jau iepriekš pausto viedokli par Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22-TA-189), aicina normatīvā līmenī noteikt, ka publiskās vietās savākto atkritumu apjoms izriet no pētījumiem, kurus regulāri veic neatkarīgas pētniecības organizācijas, lai noteiktu to preču (tabakas izstrādājumu filtru un atsevišķi filtru) īpatsvaru, kuri tiek patērēti publiskās vietās. Vērtējums tiktu aprēķināts procentuālā izteiksmē no kopējā tirgū laistā tabakas produktu vai filtru apjoma un attiecīgi pārrēķināts tonnās.
Ja augstāk minētais princips tiek iestrādāts Ministru kabineta noteikumu projektu “Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu plastmasu saturošiem izstrādājumiem darbības noteikumi” (22-TA-189), ierosinām VARAM izvērtēt juridisku sasaisti starp izstrādes stadijā esošajiem noteikumiem, kas atvieglotu VARAM izstrādāto noteikumu projektu piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-