Atzinums

Projekta ID
24-TA-1725
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
18.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 8. punkts paredz, ka Izglītības un zinātnes ministrijai ir jāsagatavo un izglītības un zinātnes ministram noteiktā kārtībā jāiesniedz Ministru kabinetā saistītie tiesību aktu projekti par Valsts izglītības satura centra likvidāciju, Latviešu valodas aģentūras reorganizāciju un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju. Vienlaikus ar šī rīkojuma projekta 1.1., 1.2. un 1.3. apakšpunktu jau tiek izlemts jautājums par attiecīgi Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju, un Latviešu valodas aģentūras reorganizāciju, līdz ar to nav skaidrs, kādi vēl saistītie tiesību akti projekti būs iesniedzami izskatīšanai Ministru kabinetā par šo iestāžu likvidēšanu vai reorganizāciju. Attiecīgi lūdzam precizēt rīkojuma projekta 8. punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Atbilstoši anotācijā norādītajam, īstenojot 2.posma 1.etapa pasākumus, atsevišķas LVA funkcijas attiecībā uz izglītības politiku tiks nodotas Jaunajai Aģentūrai, saglabājot LVA kompetencē valsts valodas politikas īstenošanu. Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju vai LVA turpmākai darbības nodrošināšanai iestādē tiks saglabātas atbalsta funkcijas, vai arī tās šai iestādei tiks nodrošinātas centralizēti. Kā arī lūdzam atkārtoti izvērtēt šādas mazas iestādes saglabāšanas pamatotību un ekonomiskumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Atbilstoši anotācijā norādītajam, veikta VISC, VIAA, JSPA un LVA funkciju analīze, tiek paredzēta atbalsta funkciju (juridiskā, finanšu, grāmatvedības, komunikācijas) centralizācija, funkciju dublēšanās novēršana u.c., tādējādi panākot ekonomisko efektu (ietaupījumu) un novēršot nelietderīgu valsts budžeta līdzekļu izlietošanu.
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par provizoriskajiem ieguvumiem no īstenojamās reorganizācijas, norādot, piemēram, kāds finanšu resursu ietaupījums tiek prognozēts no atbalsta funkciju centralizācijas, kā arī novēršot reorganizējamo iestāžu šobrīd identificēto funkciju dublēšanu. Atbilstoši lūdzam aizpildīt arī anotācijas 3.sadaļas 7.punktu, norādot kādas provizoriskās cilvēkresursu (amata vietu, t.sk. vakanto amata vietu) izmaiņas reorganizācijas rezultātā ir plānotas. Vēršam uzmanību, ka uz 31.05.2024. Atlīdzības uzskaites sistēmā (datu bāze) reorganizācijai pakļautajās iestādēs kopumā ir identificējamas 79 vakantas amata vietas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Tiesību akta projekts "Par Valsts izglītības attīstības aģentūras nosaukuma maiņu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju" un tā anotācija nesniedz pilnvērtīgu informāciju par Jaunās Aģentūras darbības modeli un tālāko attīstību. Tiesību akta projekts paredz četru izglītības nozares iestāžu reorganizāciju pamatojot šī procesa pakāpenību un norādot, ka tas nodrošinās efektīvākus pakalpojumus un labāku pārvaldību nākotnē. Iztrūkst skaidrs redzējums par pakāpeniskā pārmaiņu procesa vadību, par jaunās institūcijas darbības modeli un turpmāko attīstību. Valsts kancelejas ieskatā, pirms valdība pieņem rīkojumu par četru iestāžu likvidāciju vai reorganizāciju, tai ir jāizvērtē Jaunās Aģentūras darbības modelis, kurš ietvertu gan redzējumu par jaunās iestādes darbības modeli (iestādes darbības stratēģiju, pamatojumu strukturālajam un vadības (menedžmenta) risinājumam, funkciju un to īstenošanai nepieciešamo cilvēkresursu (t.sk. kompetenču) kartējumu un to īstenošanas sasaisti ar Jaunās Aģentūras budžetu), gan arī pārmaiņu procesa monitoringu, lai pārliecinātos, ka reorganizācijas procesā notiek risku vadība un jaunā iestāde nodrošina nepārtrauktus uzlabojumus tajos darbības rādītājos, kur pirms reorganizācijas bija identificētas problēmas. Respektīvi, lai pieņemtu pilnvērtīgā informācijā balstītu lēmumu, kopā ar šo tiesību akta projektu ministrijai ir jāvirza informatīvais ziņojums par reorganizācijas rezultātā izveidotās jaunās valsts pārvaldes iestādes darbību un attīstību.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt informāciju par sagaidāmajiem ieguvumiem no administratīvo funkciju centralizācijas, ņemot vērā, ka Valsts kanceleja un Valsts kase īsteno projektu valsts pārvaldes vienoto pakalpojumu centra izveidei, kas tiek veidots ar mērķi samazināt atbalsta funkciju izpildes dublēšanos dažādās organizācijās, koncentrējot funkciju izpildi vienuviet, un nodrošinās konkrētu atbalsta funkciju uzdevumu apstrādi un izpildi, piemēram, grāmatvedību, cilvēkresursiem, algām, iepirkumiem, u.c. atbalsta funkcijām. Respektīvi, lūdzam skaidrot kādi papildu ieguvumi no sagaidāmās reorganizējamo iestāžu funkciju centralizācijas veidosies ārpus vienotā pakalpojuma centra nodrošinātajiem valsts pārvaldes funkciju centralizācijas risinājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Valsts pārvaldes reformām ir jāveicina iedzīvotāju uzticēšanās. Caurskatāmība un atklātība lēmumu pieņemšanas procesos attiecībā uz reformu pamatojumu ir būtiska. Nav saprotams, kāpēc netiek ņemts vērā Finanšu ministrijas priekšlikums (izziņas 18.punkts FM - 15.07.2024.) "Lūdzam papildināt anotācijas sadaļas pēdējo rindkopu ar zemsvītras atsauci, kur būtu publiski pieejams Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) 2024. gadā veiktās izpētes “Enhancing the institutional capacity for education quality monitoring and school improvement support in Latvia” rezultāti un ieteikumi."
Lūdzam nodrošināt publisku pieeju gan šim, gan arī citiem dokumentiem (piem., minēti FM ieteikumi), lai sabiedrība gūtu pilnu informāciju par ieteikumu saturu, uz kuriem tiek balstīts piedāvātais reorganizācijas risinājums.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā Valsts kontroles revīzijas ziņojumā "Vai pieaugušo izglītība sasniedz tai izvirzītos mērķus un atbilst darba tirgus vajadzībām?" konstatēto funkciju pārklāšanos starp VIAA un NVA, kā arī Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL)  2024.gada 27. jūnija vēstulē Nr. 38/2024 “Par pieaugušo izglītību un pārkvalifikācijas politiku” norādīto, ka pašreiz īstenotie pasākumi nerisina Valsts kontroles ziņojumā minētās problēmas, lūdzam plānotās reorganizācijas kontekstā veikt arī izvērtējumu arī par funkciju optimizāciju starp VIAA / Jauno Aģentūru un NVA.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam pārbaudīt vai visā anotācijas tekstā ir lietota korekta terminoloģija (skat. Administratīvā sloga mazināšana | Ministru kabinets (mk.gov.lv)) norādot uz administratīvo slogu. Ja, vērtējot reorganizācijas projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām, ir identificējams administratīvā sloga samazinājums iestādēs, to nepieciešams atspoguļot anotācijas sadaļā 7.2. "Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums".
Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā sniedz detalizētu aprakstu par to, kā jāveic novērtējums (t.sk. aprēķini) par ietekmi uz administratīvām procedūrām un to izmaksām fiziskām un juridiskām personām.


 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka anotācijā ir norādīts, ka reorganizējamajās iestādēs ir veikts funkciju audits un ir skaidrs plāns Jaunās Aģentūras strukturālajam un funkcionālajam risinājumam, lūdzam norādīt precīzu reorganizācijas procesa ietekmi uz valsts budžetu. 
Izziņas 9. un 10.punktā iekļautā informācija, ka FM iebildumi (15.07.2024.) ir ņemti vērā ir maldinoša, jo tiek skaidrots, ka detalizēti aprēķini tiks veikti uzsākot reorganizācijas procesus. 
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Iebildums
Ņemot vērā, ka anotācijā ir teikts, ka "Tāpat ir būtiski nodrošināt materiāltehnisko līdzekļu pietiekamību Jaunajai Aģentūrai, sekmēt efektīvu savienojamību starp reorganizējamo iestāžu izmantotajiem resursiem pakalpojumu nodrošināšanā, tai skaitā datu bāžu, IT sistēmu, un digitālo instrumentu konsolidācija, kā arī mākslīga intelekta rīku ieviešana, un iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošana,"
lūdzam attiecīgi precizēt 6.punktu
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt rīkojuma projektu un to sagatavot strukturētā veidā, skat.: https://vktap.mk.gov.lv/help/ka-ievadit-ta-saturu-struktureta-veida. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Anotācijas 4.1. sadaļā vairākos apakšpunktos norādīts, ka attiecīgajos normatīvajos aktos izdarāmi grozījumi aizstājot līdzšinējo kompetento iestādi ar Valsts izglītības attīstības aģentūru. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekta 1.1. apakšpunkts paredz, ka tiks mainīts Valsts izglītības attīstības aģentūras nosaukumus lūdzam precizēt anotācijas 4.1. apakšpunktos minēto iestādes nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūgums papildināt anotācijas 6.2. un 6.3. sadaļu ar sabiedrības līdzdalības norises veidu un rezultātu, ņemot vērā, ka 6.1. sadaļā nav norādes, ka sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.
Piedāvātā redakcija
-