Atzinums

Projekta ID
22-TA-1140
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
20.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
2. VARAM veidoto aptauju rezultātā identificētā nepieciešamā rīcība informācijas vienreizes principa ievērošanas nodrošināšanai valsts tiešās pārvaldes iestādēs un pašvaldībās pakalpojumu sniegšanas procesā.
LLPA ieskatā norādītais termiņš (2022. gada 29. decembris) šo uzdevumu izpildei ir jāpagarina vismaz par gadu.
Priekšlikums pārskatīt šo termiņu un pagarināt vismaz par gadu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Nepieciešamā rīcība informācijas vienreizes principa nodrošināšanā valsts pārvaldes pakalpojumos.
Nr. 4. Izveidot atbilstošas integrācijas ar DAGR platformu automatizētai un strukturētai datu apmaiņai nodrošinot valsts IS esošo datu pieejamību un automatizētu izmantošanu valsts pārvaldes pakalpojumos, nepieprasot datu subjektiem iesniegt tos atkārtoti.

LLPA lūdz definēt datu pieejamības termiņu DAGR platformā no visiem valsts reģistriem, kas nodrošinās datu saņemšanu DAGR. Savukārt datu ņēmējiem noteikt termiņu, kas seko pēc datu nodošanas termiņa, paredzot laiku integrāciju nodrošināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Nepieciešamā rīcība informācijas vienreizes principa nodrošināšanā valsts pārvaldes pakalpojumos.
Nr. 2.3. Pārveidot informācijas apmaiņas procesu un veikt citas nepieciešamās darbības.
Nr. 2.3.1. Pārveidot informācijas apmaiņas procesu, paredzot primāri automatizētu informācijas apmaiņu. Gadījumos, ja automatizētas informācijas apmaiņas izveide nav iespējama vai nav lietderīga, īstenot informācijas apmaiņu alternatīvos saziņas kanālos, primāri izmantojot oficiālo elektronisko adresi.
Nr. 2.3.2. Veikt citas nepieciešamās darbības ar mērķi, pārveidot pakalpojumu sniegšanas procesu tādejādi, ka tiek ievērots informācijas vienreizes princips.
Nr. 5. Veikt VARAM aptauju rezultātā identificētās nepieciešamajā rīcībā norādītās aktivitātes.
Izpildes termiņš: 2022. gada 29. decembris

LLPA ieskatā norādītais termiņš (2022. gada 29. decembris) informācijas apmaiņas procesa pārveidošanai ir nesamērīgi īss un nav pamatots. Informācijas apmaiņas process ietver arī informācijas apmaiņu un informācijas sistēmu salāgošanu starp dažādiem valsts reģistriem un valsts nozīmes informācijas sistēmām. Turklāt informācijas apmaiņas process ietver arī informācijas sistēmu tehnisku salāgošanu, kas prasa finanšu resursus un ieguldījumus, kurus attiecīgā budžeta gada ietvaros nav iespējams izpildīt un ir nepieciešama savlaicīga izmaksu ieplānošana nākošā gada budžetā.
Papildus iepriekš minētājam, informācijas sistēmu apmaiņas procesam un no tā izrietošajai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiski pamatotai. Līdz ar to, vispirms ir nepieciešams veikt izmaiņas likumos vai Ministru kabineta noteikumos, kas paredz nodrošināt  pakalpojuma sniegšanas procesā nodrošināt informācijas vienreizes principu un noteikt pārejas periodu, lai to ieviestu pašvaldībās.
Priekšlikums pārskatīt šo termiņu un pagarināt vismaz par gadu.
 
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums pārskatīt šo termiņu un pagarināt vismaz par gadu.
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Nepieciešamā rīcība informācijas vienreizes principa nodrošināšanā valsts pārvaldes pakalpojumos.
Nr. 2. Veikt nepieciešamās darbības ar mērķi, pārveidot pakalpojumu sniegšanas procesu tādejādi, ka tiek ievērots infomācijas vienreizes princips. Izpildes termiņš: 2022. gada 29. decembris.

LLPA ieskatā norādītais termiņš (2022. gada 29. decembris) pakalpojumu sniegšanas procesa pārveidošanai ir nesamērīgi īss un nav pamatots. Pašvaldības pakalpojumu sniegšanas pārveidošanas process ietver arī informācijas apmaiņu un informācijas sistēmu salāgošanu starp dažādiem valsts reģistriem un valsts nozīmes informācijas sistēmām. Turklāt informācijas apmaiņas process ietver arī informācijas sistēmu tehnisku salāgošanu, kas prasa finanšu resursus un ieguldījumus, kurus attiecīgā budžeta gada ietvaros nav iespējams izpildīt un ir nepieciešama savlaicīga izmaksu ieplānošana nākošā gada budžetā.
Papildus iepriekš minētājam, informācijas sistēmu apmaiņas procesam un no tā izrietošajai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiski pamatotai. Līdz ar to, vispirms ir nepieciešams veikt izmaiņas likumos vai Ministru kabineta noteikumos, kas paredz nodrošināt  pakalpojuma sniegšanas procesā nodrošināt informācijas vienreizes principu un noteikt pārejas periodu, lai to ieviestu pašvaldībās.
Priekšlikums pārskatīt šo termiņu un pagarināt vismaz par gadu.

Drukas kļūda vārdā “informācijas”.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums pārskatīt šo termiņu un pagarināt vismaz par gadu.
 
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Nepieciešamā rīcība informācijas vienreizes principa nodrošināšanā valsts pārvaldes pakalpojumos.
Nr. 1. Identificēt iestādes sniegtos pakalpojumus, kuros netiek ievērots informācijas vienreizes princips un iesniegt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sarakstu ar identificētiem pakalpojumiem.
Izpildes termiņš: 2022. gada 31. jūlijs.

LLPA ieskatā norādītais termiņš (2022. gada 31. jūlijs) pakalpojumu identificēšanai ir jāpagarina.
Ņemot vērā, ka uzdevuma termiņš iekrīt vasaras atvaļinājumu laikā, uzskatam, ka pakalpojumu identificēšanai būtu jānosaka termiņš 2022. gada 30. septembris.
 
Piedāvātā redakcija
Lizpildes termiņš: 2022. gada 30. septembris.
 
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vispārīgi komentāri:

1. Ir grūtības ar atsevišķu informācijas sistēmu sasaisti, kur visticamāk būtu nepieciešams VARAM atbalsts un iesaiste. Pirms pāris gadiem ir bijis mēģinājums uzsākt procesu, lai sasaistītu VIIS un SOPA, kas nav tikai Sociālo lietu pārvaldes (SLP) vajadzība. Piemēram, Valmieras SLP iepauzēja tādēļ, ka līguma slēgšanas process bija sarežģīts un padārgs (SLP nepieciešamais datu apjoms nav tik liels), tādēļ risinājuma meklēšana tika atlikta uz nākotni.
2. Joprojām problemātiska ir pārskatu iegūšana iedzīvotājam/ klientam par savu bankas un pasta norēķinu sistēmas kontu stāvokli (piemēram, lai iegūtu trūcīgas vai maznodrošinātas personas statusu) gadījumos, kad klientam nav internetbanka (un tādu nav maz). Pašvaldību sociālie dienesti kopā ar Labklājības ministriju ir iniciējuši šādu datu pieejamības iegūšanu citos veidos, tomēr vienīgais iespējamais šajā procesā ir klienta pieprasījums bankai vai Latvijas Pastam par pārskata saņemšanu par viņa kontu stāvokli, ko var iegūt maksājot ne mazu summu. Banku sektorā ir cita likumdošana, kas liedz, piemēram, sociālajam dienestam kā iestādei iegūt informāciju par klienta kontu stāvokli.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
LLPA lūdz papildināt informatīvā ziņojuma pielikumu ar šādām jaunām nepieciešamajām rīcībām un atbildībām:
1. Priekšlikums pakalpojumu sarakstu papildināt ar “Pieteikuma iesniegšana Speciālajai atļaujai (licencei) pasažieru komercpārvadājumiem”. Šis process pašvaldībā ir ļoti manuāls – komersants sniedz informāciju par sevi un dati par komersantu tiek apkopoti no vairākām sistēmām – uzņēmumu reģistra, CSDD, VID, u.t.t.;
2. Nodrošināt datu saņemšanā atvieglotu juridiskā pamatojuma saskaņošanu no datu devējiem;
3. Izskatīt iespēju pašvaldībām piešķirt finansējumu vismaz to pakalpojumu pielāgošanai, kas tiek izmantoti centralizēti visās pašvaldībās.
Piedāvātā redakcija
-