Atzinums

Projekta ID
25-TA-539
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
29.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 76.lpp. Pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz izglītojamo  skaitu vienā pirmsskolas izglītības grupā, nosakot, ka vienā pirmsskolas izglītības grupā tiek iekļauti ne vairāk kā divi izglītojamie ar speciālajām vajadzībām, no kuriem ne vairāk kā viens izglītojamais ir ar garīgās attīstības traucējumiem vai ne vairāk kā viens izglītojamais ir ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem. 

Priekšlikums: Kā arī pilnveidot normatīvo regulējumu attiecībā uz pedagoģiskā personāla nodrošinājumu, ja vienā pirmsskolas izglītības grupā tiek iekļauti ne vairāk kā divi izglītojamie ar speciālajām vajadzībām, no kuriem ne vairāk kā viens izglītojamais ir ar garīgās attīstības traucējumiem vai ne vairāk kā viens izglītojamais ir ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 32.lpp. Lai arī ir radīti visi priekšnosacījumi, lai izglītojamo ar speciālām vajadzībām iekļautu vispārizglītojošā izglītības iestādē, tomēr to reālā īstenošana izglītības iestādes un mācību klases līmenī mēdz būt arī problemātiska. Tas saistīts gan ar pedagogu nepietiekamu sagatavotību darbam ar bērniem ar speciālām vajadzībām, gan ar vecāku noraidošo attieksmi. Ir novērojams, ka pedagogiem nav pietiekošas praktiskās prasmes darbam ar bērniem ar speciālajām vajadzībām, lai veidotu iekļaujošu mācību vidi

Priekšlikums: Viens no priekšnosacījumiem, lai izglītojamo ar speciālām vajadzībām iekļautu vispārizglītojošā izglītības iestādē, ir pedagogu sagatavošana darbam ar izglītojamiem ar speciālām vajadzībām. Esošās vispārizglītojošo pedagogu augstākās izglītības programmas bakalaura līmenī ietver virspusēju teorētisku zināšanu apguvi iekļaujošās izglītības jomā. Pedagogu sagatavošanā nepieciešams integrēt praktiskas mācības iekļaujošas izglītības jomā, un tām būtu jābūt īstenotām visā bakalaura līmeņa studiju posmā, sasaistot to ar citiem programmā ietvertajiem moduļiem. Tas nodrošinātu to, ka topošie pedagogi vismaz pamata līmenī prastu augstskolā iegūtās pedagoģiskās zināšanas izmantot darbā ar izglītojamiem ar speciālām vajadzībām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par: 17.-18.lpp. Izglītības likums paredz, ka izglītojamajam ir tiesības iegūt izglītību katrā nākamajā pakāpē, secīgi pārejot no vienas izglītības pakāpes uz nākamo. Saskaņā ar Izglītības likuma 11. pantu izglītojamajiem par pirmsskolas pakāpes izglītības ieguvi izglītības dokumentu neizsniedz, un ikviens bērns var turpināt izglītību pamatizglītības pakāpē bez ierobežojumiem. Lai izglītojamā līdzdalība mācību procesā jaunā izglītības iestādē būtu efektīva jau no pirmās dienas, ir svarīgi uzlabot informācijas apmaiņu starp izglītības iestādēm, lai atbalsta pasākumi, ko saņēma izglītojamais pirmsskolas pakāpē, tiktu nodrošināti arī pamatizglītības pakāpē.

Bērnu slimnīcas fonda īstenotā projekta “Sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu (skolēnu ar uzvedības problēmām) interešu aizstāvība, veidojot valsts atbalsta sistēmu” izstrādātajā ieteikumā bērniem ar uzvedības grūtībām skolu vidē norādīts, ka būtu nepieciešami “iekļaušanas plāni pārejas periodos”, kad
izglītojamais pāriet uz jaunu izglītības iestādi. Bērniem ar autismu, uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu (UDHS) vai mācīšanās traucējumiem iekļaušanas plāni būtu ieteicami un noderīgi, jo izglītības vides maiņa šādiem bērniem var būt īpaši izaicinoša, tāpēc ir būtiski izstrādāt un īstenot detalizētus iekļaušanas plānus, kas ņem vērā katra bērna individuālās vajadzības. Lai atvieglotu šo procesu, nepieciešama iepriekšēja sagatavošana, kas ietver informācijas apmaiņu starp vecākiem, iepriekšējās un jaunās izglītības iestādes personālu par bērna stiprajām pusēm, izaicinājumiem un nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem. Ieteicams organizēt arī iepriekšējas vizītes izglītības iestādē, lai bērns varētu iepazīties ar jauno vidi, pedagogiem un klases biedriem, tādējādi mazinot neziņu un trauksmi.


Priekšlikums: Sagatavot kvalificētus pirmsskolas izglītības speciālistus (atbalsta personālu), lai nodrošinātu savlaicīgu bērna individuālo vajadzību diagnostiku, mācību programmas piemērotības noteikšanu līdz 7 gadu vecumam, kā arī lai sniegtu izglītojošu un konsultatīvu atbalstu bērna vecākiem.
Piedāvātā redakcija
-