Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
21-TA-1420
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
10.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūgums papildināt šo daļu, nosakot kam tieši minētā informācija tiks pieprasīta, lai subjektam, uz kuru šis nosacījums attieksies būtu skaidrs, ka viņam varētu tikt pieprasīts sniegt konkrēto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā šo nosacījumu, lūgums likumprojektā arī noteikt, ka, ja izstrādātais gaisa kvalitātes uzlabošanas plāns un īstermiņa pasākumu plāns ietver pasākumus, kuru īstenošana nav pašvaldības kompetencē, bet ir kādas nozares ministrijas kompetencē, tad minēto plānu pašvadlība izstrādā sadarbojotiese arī ar visām tām nozaru ministrijām, kurām minētais plāns noteiks kādu pasākumu īstenošanu.
Norādām, ka nav atbalstāma situācija, kad pašvaldība, izstrādājot gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu un tajā nosakot īstenošanas pasākumu, neiesaista tās valsts vai citas pašvaldības iestādes, kurām varētu tikt noteikta konkrēto pasākumu īstenošana.
Lūgums attiecīgi papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Izvērtējot šo likumprojektu, pirmsšķietami ir konstatējams, ka gan likumprojekts, gan uz likuma pamata izdodamie pašvaldību saistošie noteikumi atbilst "tehnisko noteikumu" kritērijiem, ko paredz Eiropas Parlamenta un Padomes 2015.gada 9.septembra Direktīva 2015/1535/ES, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko noteikumu un informācijas sabiedrības pakalpojumu noteikumu jomā (turpmāk - Direktīva 2015/1535/ES), kas Latvijas tiesību sistēmā pārņemta ar ar Ministru kabineta 2010.gada 23.februāra instrukciju Nr.1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektiem” (turpmāk  - Instrukcija Nr.1). Direktīvas 2015/1535/ES mērķis ir novērst šķēršļu rašanos iekšējā tirgū pirms to realizēšanās. Šis princips ir nostiprināts arī direktīvas 2015/1535/ES 1.pantā g) apakšpunktā, kas nosaka, ka tehnisko noteikumu projekts ir teksts par tehnisku specifikāciju vai citu prasību, vai noteikumiem par pakalpojumiem, ietverot administratīvus noteikumus, kas formulēti teksta ieviešanai vai lai ieviestu to kā tehnisku noteikumu, tekstam esot sagatavošanas stadijā, kad vēl iespējams izdarīt būtiskus grozījumus. 
Ievērojot, ka šis jaunais normatīvais regulējums paredz ierobežojošas prasības uz dažāda veida produktu un to turpmāku izmantošanu (Instrukcijas Nr.1 2.3. un 2.4.apakšpunkts vai Direktīvas 2015/1535/ES 2.panta f) un g) apakšpunkti) nozīmētu, ka likumprojekts būtu paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts pirms tā pieņemšanas un tas attiecīgu ietvertu arī likumprojekta apturēšanu vai bezdarbības perioda ievērošanu.
Līdz ar to, lūdzam izvērtēt likumprojekta atbilstību augstāk minētajiem nosacījumiem attiecībā uz paziņošanu atbilstoši Direktīvas 2015/1535/ES prasībām, kā arī nepieciešamības gadījumā papildināt likumprojekta anotāciju ar nepieciešamo informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lūgums skaidrot, vai šāda enerģētikas jomas definīcija ir pilnīgi atbilstoša gan spēkā esošajām Enerģētikas likuma definīcijām, gan likumprojektā "Grozījumi Enerģētikas likumā" (VSS-307) iekļautajām definīcijām.
Lūgums skaidrot, vai šīs definīcijas ietvaros visas apkures iekārtas, kurām nav izsniegtas atļaujas A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai vai kuras nav reģistrētas C kategorijas darbībai tiks uzskatītas par infividuālajām apkures iekārtām arī gadījumos, ja šīs apkures iekārtas tiks izmantotas vairāku objektu apsildīšanai un pēc Enerģētikas likuma definīcijas tiktu uzskatītas par centralizētās siltumapgādes sistēmas iekārtām?
Ierosinām šādas iekārtas nedefinēt kā "individuālās apkures iekārtas", bet atsaucoties uz likumprojekta anotācijā iekļauto šādas iekārtas definēt, kā "iekārtas ar nominālo ievadīto siltuma jaudu zem 0,2 MW".
ierosināt šīs iekārtas arī nesaukt par "apkures iekārtām", jo arī likumprojekta anotācijā ir minēts, ka šādas iekārtas visu gadu tiek izmantotas arī ēdiena gatavošanai, kas savukārt nozīmē, ka šādas iekārtas siltajā gada laikā netiek izmantotas kā apkures iekārtas, bet kā ēdiena pagatavošanas iekārtas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Saistībā ar Ekonomikas ministrijas iepriekšējo iebildumu par to, ka gan likumprojekts, gan uz likuma pamata izdodamie pašvaldību saistošie noteikumi varētu atbilst "tehnisko noteikumu" kritērijiem, ko paredz Direktīva 2015/1535/ES un būtu paziņojami Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts pirms tā pieņemšanas, lūdzam atkārtoti izvērtēt likumprojekta 14.panta noteiktās tiesību normas par pašvaldības saistošo noteikumu izsludināšanas, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Iebildums
Lūgums šajā daļā noteikt, ka pašvaldība saistošos noteikumus nosūta atzinuma sniegšanai ne tikai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, bet arī vismaz Ekonomikas ministrijai un Satiksmes ministrijai, ņemot vērā, ka tajos var tikt noteikti nosacījumi attiecībā uz ēku apkuri (enerģētikas joma) un transportu (transporta joma).
Līdz ar to lūgums attiecīgi precizēt arī šī panta nākamās daļas un attiecīgi papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Regulas Nr. 2016/1628 3. panta 55. apakšpunkta izpratnē apstiprinātājiestāde ir dalībvalsts iestāde, kuru dalībvalsts ir izveidojusi vai norīkojusi un par kuru tā ir paziņojusi Komisijai. Līdz ar to, veidojās zināmas pretrunas starp Regulas Nr. 2016/1628 un Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumos Nr. 1047 "Noteikumi par autoceļiem neparedzētās mobilās tehnikas iekšdedzes motoru radīto piesārņojošo vielu emisiju gaisā" noteiktajām prasībām un definīcijām. Likumprojekta anotācijā minēts, ka ar sertificēšanas institūciju saprot jebkuru publisko tiesību vai privāto tiesību juridisku vai fizisku personu. Tomēr no Regulas izriet, ka apstiprinātājiestāde ir dalībvalsts izveidota iestāde vai norīkota/pilnvarota iestāde.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojektā minēto tiesību normu un sniegt skaidrojumu pār šādas prasības nepieciešamību Gaisa aizsardzības likumprojektā, it īpaši ņemot vērā, ka Eiropas Savienības tiesību aktu izpratnē apstiprinātājiestāde un sertificēšanas institūcija pēc to būtības ir atšķirīgas un šo institūciju/iestāžu darbība ir orientēta uz citiem mērķiem, kā arī to pienākumi un tiesības atšķiras.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Iebildums
Lūgums šajā pantā papildināt vai anotācijā skaidrot, kādas varētu būt minētās papildu prasības un kā izpaudīsies Ministru kabineta iesaiste - vai šis punkts nozīmē, ka tiks izdoti Ministru kabineta noteikumi ar konkrētiem pasākumiem vai ierobežojumiem kādai konkrētai tautsaimniecības nozarei veikt kādu darbību, lai mazinātu gaisa piesārņojumu?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
ņemot vērā to, ka likumprojekts nosaka pašvaldībām tiesības ierobežot kādu konkrētu apkures iekārtu izmantošanu vai ierobežot transportlīdzekļu kustību, lūgums šeit kā ietekmi minēt arī šādus aspektus, jo šādām darbībām būs gan negatīvas (apkures iekārtu nomaiņa, transportlīdzekļu izmantošanas ierobežošana un līdz ar to mobilitātes iespēju mazināšanās), gan pozitīvas (gaisa kvalitātes uzlabošana) ietekmes
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
ņemot vērā to, ka likumprojekts nosaka pašvaldībām tiesības ierobežot kādu konkrētu apkures iekārtu izmantošanu vai ierobežot transportlīdzekļu kustību, lūgums šeit minēt, ka likumprojektam būs ietekme uz tautsaimniecību, jo tas nosaka arī nepieciešamību komersantiem un tautsaimniecībai pielāgoties jaunajiem nosacījumiem, kas arī prasīs finanšu līdzekļus
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Ņemot vērā, kaut vai likumprojekta 11.panta astoto daļu ir secināms, ka likumprojektā iekļauto nosacījumu izpildē tiks iesaistītas nozaru ministrijas, ja gaisa kvalitātes uzlabošanas plānā un īstermiņa pasākumu plānā tiks noteikti pasākumi, kuru īstenošana ir nozaru ministriju kompetencē. Tāpēc lūgums šeit minēt arī "nozaru ministrijas".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām šos nosacījumus izteikt kā definīciju un iekļaut likumprojekta 1.pantā
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām šos nosacījumus izteikt kā definīciju un iekļaut likumprojekta 1.pantā
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām šos nosacījumus izteikt kā definīciju un iekļaut likumprojekta 1.pantā
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām šos nosacījumus izteikt kā definīciju un iekļaut likumprojekta 1.pantā
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām šajā pantā apvienot pirmo un trešo daļu, lai vienā panta daļā noteiktu pašvaldības iespējamo saistošo noteikumu aptvērumu gan attiecībā uz ēku apkuri, gan attiecībā uz transporta darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām šo nosacījumu pārcelt uz 8.pantu, lai vienkopus būtu iekļauti visi nosacījumi attiecībā uz gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plāna izpildi
Piedāvātā redakcija
-