Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. Ņemot vērā, ka alkoholisko dzērienu degustāciju varētu uzskatīt arī par  alkoholisko dzērienu piedāvāšana par velti, lai novērstu neskaidrības šīs normas piemērošanā, lūdzam sniegt anotācijā skaidrojumu, kas ir saprotams ar jēdzienu “alkoholisko dzērienu degustācija”.
Iebildums.
2. Ņemot vērā, ka Azartspēļu un izložu likuma 41.panta otrās daļas 8.punkts nosaka, ka azartspēles nav atļauts organizēt bāros un kafejnīcās, izņemot totalizatoru un derības, lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu par azartspēļu veidiem, uz kuriem attieksies šī prasība par alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību konstruktīvi nodalītā telpā.
3. Ņemot vērā, ka iesniegumā speciālās atļaujas (licences) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības saņemšanai komersantam ir jāapliecina atbilstība Alkoholisko dzērienu aprites likumā noteiktajām prasībām, proti, ka pieteiktā mazumtirdzniecības vieta ir konstruktīvi nodalīta no azartspēļu organizēšanas vietas, ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumos Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība” un nepieciešams veikt izmaiņas Elektroniskās deklarēšanas sistēmā. Aptuvenās nepieciešamās izmaksas izmaiņu veikšanai Elektroniskās deklarēšanas sistēmā ir 3 920,40 EUR.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Pašlaik Alkoholisko dzērienu aprites likuma 6.panta trešajā daļā paredzētais aizliegums piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti (izņemot degustāciju), kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu, attiecas uz alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietām, kurām ir izsniegta speciālā atļauja (licence) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai. Izstrādātais likumprojekts 1.panta (likuma 5.panta desmitā daļā) paredz noteikt aizliegumu tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietās, kurām nav izsniegta speciālā atļauja (licence) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai, (piemēram, skaistumkopšanas saloni, frizētavas/barberšopi, kāzu saloni, elektropreču veikali, auto piederumu veikali) piedāvāt alkoholiskos dzērienu par velti (izņemot degustāciju), kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu. Vēršam uzmanību, ka, mūsuprāt, šāda redakcija ir neskaidra un rezultātā var radīt interpretācijas iespējas. Norādām, ka redakcija (piedāvātajā formulējumā) pieļauj, ka gadījumā, ja atļauja ir saņemta, tad persona šādu piedāvājumu var sniegt. Turklāt nav skaidrs, kā paredzētais korelē ar Alkoholisko dzērienu aprites likuma 6.panta trešajā daļā paredzēto ierobežojumu. Līdz ar to lūdzam atkārtoti pārskatīt likumprojekta 1.panta (likuma 5.panta desmitās daļas) redakciju un attiecīgi to precizēt vai attiecīgi papildināt anotāciju ar paskaidrojumu par minēto normu piemērošanu un mijiedarbību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekta redakcija paredz papildināt esošo likuma panta daļas redakciju ar jaunu teikumu, aicinām to izteikt šādā redakcijā:
Papildināt trešo daļu ar teikumu: "Azartspēļu organizēšanas vietās ir aizliegta alkoholisko dzērienu degustācija.".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. Lūdzam papildināt pārejas noteikumu 22.punktu nosakot, ka komersants iesniedz anulēšanas iesniegumu, jo var būt gadījumi, kad komersants nespēs nodrošināt Alkoholisko dzērienu aprites likuma 5.panta vienpadsmitajā daļā noteikto prasību izpildi un tāpēc speciālā atļauja (licence) būs jāanulē.
2. Lūdzam svītrot pārejas noteikumu 23.punktu, jo Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā nav informācijas par speciālajām atļaujām (licencēm), kas ir izsniegtas azartspēļu organizēšanas vietās, līdz ar to Valsts ieņēmumu dienests varēs anulēt speciālajā atļaujā (licencē) norādīto darbības vietu vai attiecīgo speciālo atļauju (licenci) tikai saņemot informāciju no uzraudzības iestādēm par to, ka komersanta darbības vieta neatbilst Alkoholisko dzērienu aprites likuma 5.panta vienpadsmitajā daļā noteiktajām prasībām.
 
Piedāvātā redakcija
22. Komersanti, kuri līdz 2023.gada 1.janvārim ir saņēmuši speciālo atļauju (licenci) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai vai alus mazumtirdzniecībai azartspēļu organizēšanas vietās, un kuriem atbilstoši šā likuma ar 5.panta vienpadsmitā daļā noteiktajām prasībām bija nepieciešams veikt izmaiņas licencē norādītajai darbības vietai, līdz 2023.gada 31.martam iesniedz iesniegumu Valsts ieņēmumu dienestam attiecīgās speciālās atļaujas (licences) pārreģistrācijai vai anulēšanai. Veicot speciālās atļaujas (licences) pārreģistrāciju azartspēļu organizēšanas vietā, valsts nodeva par attiecīgās speciālās atļaujas (licences) pārreģistrāciju nav jāmaksā.

 
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. Lūdzam papildināt pārejas noteikumu 22.punktu nosakot, ka komersants iesniedz anulēšanas iesniegumu, jo var būt gadījumi, kad komersants nespēs nodrošināt Alkoholisko dzērienu aprites likuma 5.panta vienpadsmitajā daļā noteikto prasību izpildi un tāpēc speciālā atļauja (licence) būs jāanulē.
2. Lūdzam svītrot pārejas noteikumu 23.punktu, jo Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā nav informācijas par speciālajām atļaujām (licencēm), kas ir izsniegtas azartspēļu organizēšanas vietās, līdz ar to Valsts ieņēmumu dienests varēs anulēt speciālajā atļaujā (licencē) norādīto darbības vietu vai attiecīgo speciālo atļauju (licenci) tikai saņemot informāciju no uzraudzības iestādēm par to, ka komersanta darbības vieta neatbilst Alkoholisko dzērienu aprites likuma 5.panta vienpadsmitajā daļā noteiktajām prasībām.
 
Piedāvātā redakcija
22. Komersanti, kuri līdz 2023.gada 1.janvārim ir saņēmuši speciālo atļauju (licenci) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai vai alus mazumtirdzniecībai azartspēļu organizēšanas vietās, un kuriem atbilstoši šā likuma ar 5.panta vienpadsmitā daļā noteiktajām prasībām bija nepieciešams veikt izmaiņas licencē norādītajai darbības vietai, līdz 2023.gada 31.martam iesniedz iesniegumu Valsts ieņēmumu dienestam attiecīgās speciālās atļaujas (licences) pārreģistrācijai vai anulēšanai. Veicot speciālās atļaujas (licences) pārreģistrāciju azartspēļu organizēšanas vietā, valsts nodeva nav jāmaksā.

 
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši likumprojekta 7.pantam ir plānots papildināt pārejas noteikumus ar 22.punktu, ar kuru paredzēts noteikt, ka, veicot speciālās atļaujas (licences) pārreģistrāciju azartspēļu organizēšanas vietā, komersants ir atbrīvots no valsts nodevas. Ņemot vērā minēto, lūdzam konkretizēt atsauci uz valsts nodevu, norādot tās pilnu nosaukumu, proti, no kuras valsts nodevas komersants ir atbrīvots saistībā ar pārreģistrāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka iesniegumā speciālās atļaujas (licences) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības saņemšanai komersantam ir jāapliecina atbilstība Alkoholisko dzērienu aprites likumā noteiktajām prasībām, proti, ka pieteiktā mazumtirdzniecības vieta ir konstruktīvi nodalīta no azartspēļu organizēšanas vietas, ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumos Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība” un nepieciešams veikt izmaiņas Elektroniskās deklarēšanas sistēmā. Aptuvenās nepieciešamās izmaksas izmaiņu veikšanai Elektroniskās deklarēšanas sistēmā ir 3 920,40 EUR.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Ņemot vērā, ka iesniegumā speciālās atļaujas (licences) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības saņemšanai komersantam ir jāapliecina atbilstība Alkoholisko dzērienu aprites likumā noteiktajām prasībām, proti, ka pieteiktā mazumtirdzniecības vieta ir konstruktīvi nodalīta no azartspēļu organizēšanas vietas, ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumos Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tirdzniecības vietās uz likuma spēkā stāšanās brīdi varētu atrasties šādi alkoholiskie dzērieni, ir nepieciešams paredzēt pārejas periodu šo dzērienu iztirgošanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 73.punktā noteikts, ka grozījumu terminoloģiju, stilistiku un noformējumu veido atbilstoši grozāmā likuma terminoloģijai, stilistikai un noformējumam.
Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmatā norādīts, ka normatīvajos aktos vairās no vajadzības izteiksmes lietošanas, jo normatīvajā aktā noteiktās prasības jāievēro neatkarīgi no tā, vai tajā lietota vajadzības izteiksme. Ne nozīmes ziņā, ne stilistiski normatīvajā aktā neiederas darbības vārds vajadzēt. 
Pamatojoties uz minēto, lūdzam precizēt likumprojekta 3.pantā ietverto 7.1 panta redakciju, nelietojot tajā vajadzības izteiksmi, bet lietojot darāmo kārtu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums

Ņemot vērā Alkoholisko dzērienu aprites likuma 9.panta pirmajā daļā noteikto, ka  alkoholisko dzērienu ražošana mājas apstākļos, izejvielu sagatavošana, iegāde vai uzglabāšana alkoholisko dzērienu izgatavošanai mājas apstākļos, kā arī to ražošanai paredzētu aparātu, ierīču, iepakojuma, etiķešu, korķu un vāciņu izgatavošana vai uzglabāšana ir aizliegta, un alkoholisko dzērienu ražošana ir atļauta akcīzes preču noliktavās, lai mazinātu alkoholisko dzērienu patēriņu, ir nepieciešams noteikt, ka stipro alkoholisko dzērienu un starpproduktu ražošanai paredzētu aparātu realizācija fiziskām personām, kurām nav speciālas atļaujas (licences) apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai, ir aizliegta.
Lūdzam papildināt likumprojektu ar grozījumu Alkoholisko dzērienu aprites likuma 9.pantā,  papildinot to ar piekto daļu šādā redakcijā:


 
Piedāvātā redakcija
papildināt 9.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Likuma “Par akcīzes nodokli” 3.panta pirmās daļas 4. un 5.punktā minēto alkoholisko dzērienu ražošanai paredzētos aparātus aizliegts realizēt fiziskām personām, kurām nav speciālas atļaujas (licences) apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai."
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Papildināt 14.pantu ar vienpadsmito daļu šādā redakcijā:

 
Piedāvātā redakcija
"(11) Par alkoholisko dzērienu ražošanai paredzēto aparātu realizēšanu fiziskām personām, kurām nav speciālas atļaujas (licences) apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no desmit līdz četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskai personai - naudas sodu no desmit līdz septiņdesmit naudas soda vienībām.”
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.apakšpunkta "Pašeizējās situācijas apraksta" sadaļas "Alkoholisko dzērienu papildus marēķejuma izveitošana" norādīto informāciju un lietot tajā korektu Ministru kabineta 2015.gada 3.marta  noteikumu Nr. 115 “Prasības fasētas pārtikas marķējumam” pierakstu ("Ministru kabineta" norāda pirms noteikumu izdošanas datuma).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Daļā "Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības ierobežošana azartspēļu organizēšanas vietās" izteiktais apgalvojums, ka, nosakot ierobežojumus, samazinātos arī likumpārkāpumu skaits spēļu zālēs un to tuvumā. Vēršam uzmanību, ka izteiktais apgalvojums turpmāk tekstā nav pamatots, ne ar informāciju par līdz šim konstatēto likumpārkāpumu skaitu azartspēļu organizēšanas vietās, ne arī, ka šādi pārkāpumi ir izdarīti tiešā alkoholisko dzērienu ietekmē.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Rosinām precizēt ietekmes aprakstu attiecībā uz fiziskām personām, jo alkoholiskos dzērienus aizliegts pārdot personām, kuras ir jaunākas par 18 gadiem, un šīs personas nedrīkst tos iegādāties, tātad alkoholiskos dzērienu aizliegts pārdot bērniem un bērniem tos nedrīkst iegādāties. Līdz ar to likumprojektā ietvertais regulējums nevar tikt attiecināts uz bērniem, t.i., nepilngadīgām personām.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikums
Lūdzam Sabiedrības līdzdalības rezultātus papildināt ar izvērstu izvērtējumu par saņemtajiem viedokļiem publiskajā apspriešanā, kādi iebildumi un priekšlikumi par likumprojektu un tā anotāciju tika saņemti, vai tie ir ņemti vērā un, ja nav ņemti vērā, kāds pamatojums tam. 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt likumprojekta publiskās apspriešanas periodu, jo anotācijā norādītais periods "2020.gada 30.jūlija līdz 26.jūnijam" ir nekorekts.
Piedāvātā redakcija
-