Atzinums

Projekta ID
22-TA-2701
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektā noteikto mērķa grupu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķī "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" noteiktajam, vienlaikus anotācijā skaidri un nepārprotami aprakstot mērķa grupu, lai potenciālie dalībnieki varētu identificēt savu atbildību (kvalificēšanos) mērķa grupai.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt iespēju noteikt nacionālo rādītāju un uzskaitīt informāciju par dalībniekiem, ņemot vērā, noteikumu projektā paredzētās mācības.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumos iekļaut informāciju par mērķa grupas personu vecumposma ierobežojumiem un nosacījumiem pakalpojumu saņemšanai, ņemot vērā anotācijā norādīto atbalsta pasākumu nodrošināšanai paredzēto vecumposma ierobežojumus, kas neatbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 3.panta 1.punktā un Jaunatnes likuma 1.pantā noteiktajam bērnu (persona, kas nav sasniegusi 18 gadu vecumu) un jauniešu (personas vecumā no 13 līdz 25 gadiem) vecumposmam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 4.1. un 4.2.1. punktā precizēt rādītāja nosaukumu atbilstoši Programmā norādītajam: Nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 3.nodaļu ar informāciju, ka sadārdzinājumu finansējuma saņēmējs apņemas segt no saviem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot atlīdzības izmaksu atspoguļošanu projektā  pēc personāla izmaksu metodikas apstiprināšanas, t.i., vai izmaksas, kas līdz minētās metodikas apstiprināšanai ir faktiski veiktas atbilstoši MK noteikumu 16.1.1.apakšpunktam pēc  metodikas apstiprināšanas ir pārceļamas uz vienas vienības ( vai vienotās likmes) izmaksām pilnā apjomā,vai tomēr jau faktiski veiktās izmaksas (atbilstoši izdevumus un maksājumus apliecinošiem dokumentiem u.tml.) ir norādāmas un uzskaitāmas atsevišķi, vienlaikus nodrošinot, ka turpmākās personāla izmaksas pēc metodikas apstiprināšanas (no nākamā mēneša) projekta budžetā iekļaujamas atsevišķā izmaksu pozīcijā. 
 
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Finanšu ministrijas vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 9.1.apakšpunktu, lūdzam vārdus "vai esošo darba vietu atjaunošanai" aizstāt ar vārdiem "vai gadījumos, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts". Vienlaikus lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka tiks vērtēts aprīkojuma iegādes samērīgums attiecībā uz darbiniekiem, kuriem tiek piemērots daļlaika noslodzes princips.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir vismaz 5 milj.EUR (ieskaitot PVN), lūdzam attiecīgo punktu papildināt ar skaidru izņēmuma nosacījumu, ka PVN ir attiecināmās izmaksas, ja tas nav atgūstams saskaņā ar valsts tiesību aktiem PVN jomā.
Piedāvātā redakcija
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr. 2021/1060) 64. panta 1.punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams saskaņā ar valsts tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot uz kāda tiesiska pamata atbalstāmo darbību īstenošanas pārvaldību veic Labklājības ministrijas izveidota pasākuma uzraudzības padome. Vēršam uzmanību, ka šādu pārvaldību neparedz Eiropas Savienības fondu 2021-2027.gada plānošanas perioda vadības likums un tam pakārtotie ministru kabineta noteikumi. Papildus lūdzam svītrot vadošās iestādes dalību minētajā padomē.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot vai ar novērtēšanas rīka digitālo risinājumu saistītie ieguldījumi plānoti publiskās pārvaldes īpašumā esošajos digitālajos risinājumos, t.sk. īpašumā atrodas pirmkodi, intelektuālā īpašuma tiesības, kā arī risinājuma modificēšanas/pielāgošanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
Vēršam uzmanību, ka no ES fondu līdzekļiem nav attiecināmi publiski ieguldījumi digitālo risinājumu veidošanā, kas atrodas komersanta īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 8.1.13.apakšsadaļā ietverto informāciju, ņemot vērā, ka noteikumu projekts neparedz attiecīgo datu vākšanu par projekta dalībniekiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 29.9. apakšpunktu ar informāciju par termiņu kādā finansējuma saņēmējams ir jānodrošina novērtēšanas rīka digitālā risinājuma izmantošanu un ilgtspēju pēc projekta īstenošanas beigām
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Attiecībā uz atsauci anotācijā uz izvērtējumu “Vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas 2021.-2027. gada ES fondu plānošanas periodā”, vēršam uzmanību, ka tas satur izvērtētāju kā ekspertu viedokli, bet nav pietiekams pamatojums vienkāršoto izmaksu nepiemērošanai, tāpēc lūdzam LM kā atbildīgo iestādi izvērtēt vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas pasākumā, un nepiemērošanas gadījumā to argumentēti pamatot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums

Lūdzam norādīt anotācijas 1.3.apakšsadaļā, pēc kādiem kritērijiem ir plānots veikt izmeģinājumprojektu dalībnieku atlasi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 24.2.apakšpunkts paredz no 80.00.00 programmas piešķirt līdzekļus izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu programmas projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē, ja Ministru kabinets, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, ir pieņēmis lēmumu par konkrētā plānotā projekta izdevumu priekšfinansēšanu noteiktā apjomā un izdevumu pozīcijām atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim. Līdz ar to nepieciešams papildināt anotācijas 1.3.apakšsadaļu, norādot pamatojumu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē, kā arī norādot nepieciešamā valsts budžeta priekšfinansējuma izdevumu pozīcijas atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam savstarpēji saskaņot un novērst savstarpējās pretrunas anotācijas 1.3.punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "Risinājuma apraksts" pie informācijas par tiešajām attiecināmajām un netiešajām attiecināmajām izmaksām norādīto informāciju, ka vienkāršoto izmaksu piemērošana šobrīd nav plānota ar MK noteikumu projekta 16.1. un 16.2.3.apakšpunktā norādīto informāciju, par plānoto vienotās likmes izmaksu metodikas izstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam precizēt norādīto ESF Plus sekundārās tēmas kodu no "09, nepiemēro" uz "06, bērnu nabadzības novēršana", atbilstoši ES kohēzijas politikas programmas Latvijai 2021. - 2027.gadam papildinājumā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Anotācijas 1.6.apakšsadaļas punktā “Ilgtspēja” norādīts, ka finansējuma saņēmējs nodrošinās 4.3.6.5.pasākuma projekta rezultātu uzturēšanu, izmantojot valsts budžeta finansējumu atbilstoši MK 2023.gada 17.janvāra noteikumu Nr.15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” (turpmāk – MKN Nr.15) 9.4.apakšpunktā noteiktajam. Norādām, ka atbilstoši MKN Nr.15 9.4.apakšpunktam Labklājības ministrija (turpmāk  - LM) Finanšu ministrijā tikai iesniegs informāciju LM pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai n+1, n+2 un n+3 gadam, kuru vienlaikus nepieciešams pamatot ar detalizētiem aprēķiniem. Savukārt, par finansējuma piešķiršanu Ministru kabinets lems valsts pamatbudžeta bāzes projekta apstiprināšanas procesā. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka datiem par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju projektu uzturēšanas izdevumiem jāpievieno Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas atzinums. Līdz ar to attiecīgi precizējama anotācijas 1.6.apakšsadaļas punktā “Ilgtspēja” norādītā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
8.1.11. uz veselību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.11.apakšsadaļu, ņemot vērā, ka pasākuma mērķis ir izveidot atbalsta sistēmu savlaicīgai bērnu un jauniešu uzvedības un atkarību problēmu veidošanās risku identificēšanai un vajadzībām atbilstošu pakalpojumu un atbalsta sniegšanu uzvedības traucējumu un atkarību problēmu risināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar kārtību kā finansējuma saņēmējs plāno pārliecināties par mērķa grupas atbilstību pasākumam, ievērojot Ministru kabineta 2022.gada 13. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 64 6. §) 3. punktā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam dzēst anotācijas 8.1.13.apakšsadaļas aprakstā norādīto atsauci iekavās uz MK noteikumu Nr.135 1.pielikumu, ņemot vērā, ka tas ir Pārskats par projekta dalībniekiem, savukārt MK noteikumu projekts neparedz pienākumu finansējuma saņēmējam iesniegt šo pārskatu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.4.apakšpunktu ar frāzi "Eiropas Sociālā fonda Plus" pirms vārda "projekta".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar "Vadlīnijām Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" ir paredzēti tikai trīs rādītāju veidi (nacionālais, iznākuma un rezultāta), lūdzam dzēst vārdu "iznākuma". 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību anotācijā norādīt termiņu līdz kuram tiks izstrādāta minētā metodika. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izmantot pilnos metodiku nosaukumus:
1) Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai.
2) Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka veselības pārbaužu izmaksas neietilpst atlīdzības izmaksās.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam 29.6.1.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: "Konsultatīva rakstura pasākumu skaits par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās un citiem piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par  tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem".
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.apakšsadaļā, atsaucoties uz CFLA, norādīt, ka tā ir sadarbības iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas apaksšadaļas "Risinājuma apraksts" 2.3. apakšpunktu un 3. punktu papildināt ar informāciju par agrīna risku novērtēšanas rīka un multidisciplināra atbalsta pakalpojuma iespējamo iegādes procesu - no kā pakalpojuma sniedzējo veiks to iegādi,  ņemot vērā to specifiku.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas apaksšadaļas "Risinājuma apraksts" 2.3. apakšpunktā norādīt, indikatīvi cik bērniem un jauniešiem tiks nodrošināts mentora pakalpojums un 3. punktā norādīt indikatīvo multidiscipilnārā atbalsta pakalpojuma izmēģinājumprojektā iesaistāmo bērnu un jauniešu skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.6.apakšsadaļas punktā “Ilgtspēja” aizstāt vārdus “gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta” ar vārdiem “likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru”, ņemot vērā, ka 2022.gada 3.novembrī stājās spēkā grozījumi Likumā par budžeta un finanšu vadību, paredzot, ka turpmāk vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojektu un gadskārtējā valsts budžeta likumprojektu sagatavo kā vienu likumprojektu. Vienlaikus lūdzam redakcionāli precizēt anotācijas 1.6.apakšsadaļas punktā “Ilgtspēja” pirmo teikumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka dati tiek uzkrāti un uzglabāti ne tikai Kohēzijas politikas fondu informācijas sistēmā. Finansējums saņēmējs, īstenojot projektu, arī uzkrāj minētos datus un uzglabā projekta īstenošanas vietā. Dati, kas tiek iesniegti Kohēzijas politikas fondu informācijas sistēmā tiek uzkrāti, lai izpildītu Eiropas Komisijas normatīvo aktu prasības. Par datu uzglabāšanu Kohēzijas politikas fondu informācijas sistēmā ir noteikts regulējums minētajos MK 2022. gada 13. decembra noteikumos Nr.770 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu” un par to ir atbildīga sadarbības iestāde. Tā kā minētie noteikumi neregulē kārtību attiecībā uz finansējuma saņēmēju, lūdzam papildināt anotācijas 8.13.sadaļu ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-