Projekta ID
23-TA-2026Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā Latvijas Republikas valdības un Ukrainas Ministru kabineta līguma par tehnisko un finansiālo sadarbību projekta (turpmāk - līgums) I. panta 1. punktā norādīto mērķi noteikt tiesisko noteikumu un procedūras kopumu, lai atvieglotu to programmu un projektu īstenošanu, kas ir šī līguma tvērumā un to, ka līguma projekts tiek apstiprināts ar Ministru kabineta noteikumiem, lūdzam noteikumu projekta anotācijā detalizēti skaidrot līguma projekta praktiskās piemērošanas mehānismu, tostarp tiesisko pamatojumu, piem., mantas nodošanai Ukrainas puses rīcībā (ja attiecināms). Vēršam uzmanību, ka valsts kustamās mantas nodošanas bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā pamatnoteikumus regulē Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.¹ pants. Ievērojot Latvijas tiesību aktu hierarhiju, tai skaitā likuma "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" 13. panta noteikumus, norādām, ka ar Ministru kabineta līmenī noslēgta starptautiska līguma normām nevarēs pamatot izņēmumus no Latvijas likumu prasībām.
Papildus lūdzam anotācijā skaidrot, kādā veidā paredzēts noslēgt līguma projekta I. panta 3. punktā minētās specifiskās vienošanās (“arrangements”), tai skaitā, vai tās paredzēts slēgt kā starptautiskus līgumus vai starpresoru vienošanās, kas nebūs saistošas Latvijai kā starptautiskie līgumi 1969. gada 23. maija Vīnes līgumtiesību konvencijas izpratnē, vai kā privāttiesiskas vienošanās. Norādām, ka no noteikumu projekta anotācijas skaidri neizriet minēto vienošanos juridiskā daba, tai skaitā ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijai šīs vienošanās cita starpā paredzēts slēgt arī starp biedrībām, nodibinājumiem, komersantiem, arodbiedrībām un citiem subjektiem.
Papildus lūdzam anotācijā skaidrot, kādā veidā paredzēts noslēgt līguma projekta I. panta 3. punktā minētās specifiskās vienošanās (“arrangements”), tai skaitā, vai tās paredzēts slēgt kā starptautiskus līgumus vai starpresoru vienošanās, kas nebūs saistošas Latvijai kā starptautiskie līgumi 1969. gada 23. maija Vīnes līgumtiesību konvencijas izpratnē, vai kā privāttiesiskas vienošanās. Norādām, ka no noteikumu projekta anotācijas skaidri neizriet minēto vienošanos juridiskā daba, tai skaitā ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijai šīs vienošanās cita starpā paredzēts slēgt arī starp biedrībām, nodibinājumiem, komersantiem, arodbiedrībām un citiem subjektiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu, skaidrojot ar līgumu uzņemtās saistības, proti, skaidrojot 5. sadaļā attiecīgo saistību būtību (norādot arī konkrētas līguma vienības, kas šīs saistības paredz), kā arī skaidrojot pasākumus vai uzdevumus, ar ko tiks izpildītas šīs saistības (ieviestas attiecīgās prasības).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Starptautiskā līguma projekts latviešu valodā
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam līgumā nodrošināt, ka simbols "/" un simbols un vārdi "un/vai" tiek aizstāti ar saikli "un" vai saikli "vai", jo no attiecīgā regulējuma teksta līgumā (piem., sk. IV pantu un V panta 1. punktu) nav skaidrs, vai ar attiecīgi simbolu "/" un simbolu un vārdiem "un/vai" tiek saprasts saiklis "un" vai saiklis "vai".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Starptautiskā līguma projekts latviešu valodā
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar pamatotu skaidrojumu, kā paredzēts nodrošināt Latvijas budžeta līdzekļu izlietošanas Ukrainā uzraudzību (tai skaitā, bet ne tikai, vai to paredzēts īstenot centralizēti) un minēto līdzekļu efektīvu izlietošanu. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka līgums paredz programmu un projektu ieviešanas uzraudzību, kam šobrīd nav mehānismu, kā arī atskaitīšanās procedūru ieviešanu, nodrošinot nulles toleranci pret korupciju. Tomēr līgumā nav ietverti principi attiecībā uz to, kā šāda uzraudzība (tai skaitā atskaitīšanās) tiks nodrošināta, savukārt līgumā minētā norāde uz nulles toleranci pret korupciju un to, ka uzraudzība un atskaitīšanās tiks atrunāta vienošanās vienošanās starp programmas vai projekta pusēm, varētu būt pārāk vispārīga un atkarīga no katras konkrētās programmas vai projekta vienošanās, un līdz ar to varētu nenodrošināt efektīvu Latvijas budžeta līdzekļu izlietošanas uzraudzību.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam izvērtēt iespēju līgumā nodrošināt vienotu tiesisko ietvaru Latvijas budžeta līdzekļu izlietošanas Ukrainā uzraudzībai, līgumā skaidrojot tās pamatprincipus, piem., paredzot tiesības noteiktai Latvijas institūcijai (-ām) veikt pārbaudes vai uzdevumus, kādus tā (-s) uzskata par nepieciešamiem, lai pārbaudītu programmu un projektu ieviešanu un uzraudzību, kā arī minēto līdzekļu izmantošanu, Ukrainas pusei nodrošinot jebkuru nepieciešamo palīdzību, informāciju un dokumentāciju (sal., piem., Latvijas Republikas un Norvēģijas Karalistes saprašanās memorandā par Norvēģijas finanšu instrumenta ieviešanu 2009.-2014.gadā iekļauto regulējumu).
Nepieciešamības gadījumā lūdzam izvērtēt iespēju līgumā nodrošināt vienotu tiesisko ietvaru Latvijas budžeta līdzekļu izlietošanas Ukrainā uzraudzībai, līgumā skaidrojot tās pamatprincipus, piem., paredzot tiesības noteiktai Latvijas institūcijai (-ām) veikt pārbaudes vai uzdevumus, kādus tā (-s) uzskata par nepieciešamiem, lai pārbaudītu programmu un projektu ieviešanu un uzraudzību, kā arī minēto līdzekļu izmantošanu, Ukrainas pusei nodrošinot jebkuru nepieciešamo palīdzību, informāciju un dokumentāciju (sal., piem., Latvijas Republikas un Norvēģijas Karalistes saprašanās memorandā par Norvēģijas finanšu instrumenta ieviešanu 2009.-2014.gadā iekļauto regulējumu).
Piedāvātā redakcija
-