Atzinums

Projekta ID
22-TA-1600
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
08.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 6.punktā ir noteikts, ka: “Investīcijas ietvaros netiek atbalstītas projekta iesniedzēja aktivitātes, kurām atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Investīcijas ietvaros atbalsts tiek piešķirts pašvaldības funkcijas iedzīvotāju izglītības nodrošināšanai īstenošanai un no šīs funkcijas izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildei”, lūdzam sniegt skaidrojumu kādā gadījumā  uzdevumu izpildītājs nodarbojas ar saimniecisko darbību un kad nē. Patreiz nav īsti skaidrs uzstādījums kad bezemisiju transportlīdzekļu iegāde un elektrouzlādes infrastruktūras izveidošana varētu tikt skaidrota kā šķērssubsīdija kādai saimnieciskai darbībai
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam paskaidrot noteikumu projekta 9. punktu, kurā Finansējuma saņēmējs nodrošina investīcijas projekta (turpmāk - projekts) darbību īstenošanu, uzņemas visu atbildību par projekta īstenošanu un priekšfinansē projektā plānotās izmaksas no saviem līdzekļiem, izņemot, ja projektā plānots avanss saskaņā ar šo noteikumu 10. punktā noteikto. Vai pašvaldības gadījumā ir iespējama sadarbības partnera iesaiste, kas būtu attiecīgā izglītības iestāde, pašvaldības aģentūra, pašvaldības iestāde
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projekta 10.punktā norādot iespēju palielināt avansa maksājuma apjomu, jo piedāvātais avansa maksājums 30% ir pārāk mazs. Šis lūgums tiek pamatots ka pašvaldībām ir jāsedz PVN no saviem resursiem, jo tas nav attiecināmas finansēšanai no AF.    
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikuma projekta 17. punktu,  kāda papildus  informācija un dokumenti projektā plānoto darbību pamatošanai pašvaldībām būs jāiesniedz CFLA
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot  61.punkta redakciju, lai nodrošinātu tiesību normas skaidrību, kādā gadījumā finansējuma saņēmējs ir pārsniedzis šo noteikumu 26. punktā noteikto 20 procentu apjomu no M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa un tā darbības nodrošināšanai nepieciešamā uzlādes punkta gada jaudas laika izteiksmē
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
LPS  ANM saskaņošanas procesā aicināja atbildīgās nozares ministrijas virzīties uz tādu procesu, pakalpojumu,  produktu kurā iepērkam Latvijas uzņēmēju jaunas zinātniskās, tehniskās vai citas jomas idejas, izstrādnes un tehnoloģijas. Publiskais sektors iepirktu izmantojot inovācijas vai zaļo iepirkumu. LPS tieši ANM izstrādes laikā aicināja vadīties pēc nacionālā kopprodukta ekonomiskā principa, kas nozīmētu spēju palielināšanu valsts un pašvaldību pasūtījumiem un radītu apstākļus vietējiem uzņēmumiem piederošās rūpnīcās saražot inovatīvas galapreces un pakalpojumus.  Vērtējot ANM darbības programmas caur šo nacionālo kopproduktu, tad  ir skaidrs, ka mēs, iepērkot šos bezemisijas vai H₂ autobusus, būtiski palielināsim citu valstu nacionālo kopproduktu, tā dodot viņiem iespēju maksāt lielākas algas saviem darbiniekiem.
Patreiz vērtējot šos MK notiekumus lūdzam pievērst uzmanību, ka primāri šie noteikumi paredz konkursu par labāku dīleru piedāvājumu, un patreiz nav redzams atbalsts vietējiem Latvijas autobusu ražotājiem, kas ilgtermiņā novedīs pie situācijas, kad vienīgais ieguvums vietējā budžetā ir servisa pakalpojumi nākotnē.
Tāpat vēlamies vērst uzmanību uz Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2019/1161 par “tīro” un energoefektīvo autotransporta līdzekļu izmantošanas veicināšanu. PIL jau ir paredzēts, ka pasūtītājam katrā autotransporta līdzekļu iepirkumā un noteiktos pakalpojumu līgumos, jānodrošina noteikts procents tīru autotransporta līdzekļu, kur likumprojekts stājās spēkā jau  2021.gada 2.augustā un tas nozīmē ka no racionālas saimniekošanas ir svarīgi uzlādes infrastruktūru veidot optimālu, kurā ir ātrā uzlāde un var izmantot ne tikai skolas autobuss. Piemēram, MK noteikumi precīzi nosaka ka nebūs ātrās uzlādes iekārtas jo  4.6. kritērijā rēķina projekta finanšu atdevi pret vienu jauno transporta līdzekli, t.sk. ņemot vērā arī uzlādes iekārtu izmaksas, un projektiem, kas iegādāsies ātrās uzlādes iekārtas, šī atdeve būs sliktāka, kā tiem, kas izvēlēsies tikai lēnās uzlādes iekārtas.
Tāpat no izmaksau viedokļa būtu svarīgi apsvērt domu iepērkt nevis katrai skolai atsevišķi, bet konsolidēt  atsevišķos iepirkumos – M2 un M3 klases elektriskos autobusus, pie kam atsevišķām pašvaldībā pieļaujot iepirkt lietotu modernizētu elektrisko autobusu, kur šajā gadījumā budžets uz vienu vienību ar uzlādi varētu samazināties līdz 300 000 – 350 000 EUR pie M3 klases autobusiem un dotu iespēju dubultot apjomu.
 
Piedāvātā redakcija
-