Atzinums

Projekta ID
22-TA-390
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
27.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam sasaukt starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmi klātienē vai attālināti.  Finanšu ministrijas izziņā norādītais LPS iebilduma neņemšanas vērā pamatojums nav korekts.

LPS gadiem ilgi ir lūgusi Valsts ieņēmumu dienestu, Finanšu ministriju sakārtot struktūrvienību/ nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības vietu regulējumu, lai dati būtu par visām fizsikajām vietām, kur tiek veikta saimnieciskā darbība, kā arī tie būtu izmantojami automatizētos procesos, t.sk., piemēram, LPS 09.11.2020. vēstulē Nr. 202011/INIC502. Vēl vairāk Ministru kabinets jau ar 2021. gada 8. jūnija sēdes protokolu  Nr.46 33.§ uzdeva līdz 2021.gada decembrim izvērtēt LPS rosinājumus, t.sk. par struktūrvienībām/ saimneiciskās darbības vietām (Valsts ieņēmumu dienestam sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju sešu mēnešu laikā sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu). Vai un kā minētais MK uzdevums ir vai nav izpildīts, diemžēl LPS nav informācijas. VID jau 2021. gada 26. jūlijā izdeva rīkojumu Nr. 203 “Par darba grupas izveidošanu nodokļu maksātāju un nodokļu maksātāju struktūrvienību reģistrācijas tiesiskā regulējuma pilnveidošanaiValsts ieņēmumu dienestā”. Minētajā darba grupā arī VID pārstāvji atzina nepieciešamību nodrošināt vienādus un automatizēti apstrādājamus datus par visām fiziskajām vietām, kurās tiek veikta saimnieciskā darbība. Par problemātiku VID struktūrvienību datos un informācijā par nodokļu maksātāju saimneiciskās darbības vietām, LPS sniedza informāciju un prezentāciju arī VID konsultatīvajā padomē 2020.gada novembrī.

Tādejādi nav pamatotas atrunas par nepieciešamo grozījumu likumā veikšanu. Jo tas ir tikai pirmais solis, lai nodrošinātu identisku un automatizēti lietojamu informāciju par visām nodokļu maksātāju fiziskajām saimnieciskās dabības veikšanas vietām, kas nepieciešama automatizētai datu apstrādei. Vai nu valsts vāc datus, kas ir izmantojami automatizētos procesos, vai arī atsakās no nepieciešamības vākt kādus konkrētus datus, bet tādu rosinājumu ne VID, ne FM šo gadu gaitā nav izteikuši.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Pienākuma reģistrēt struktūrvienību būtība ir nodrošināt, ka Valsts ieņēmumu dienests zina, kur juridiskā persona veic savu saimniecisko darbību. Savukārt juridiskā adrese bieži tiek reģistrēta tikai kā pasta adrese, bet bez papildus pārbaudēm to nav iespējams noskaidrot. Struktūrvienības termins sevī ietver tikai daļu no saimnieciskās darbības, jo saimniecisko darbību var veikt dažādās vietās arī gadījumos, ja juridiskajai personai nav nevienas struktūrvienības, tāpēc būtu jāaizstāj termins- 'reģistrēt struktūrvienību'  ar terminu 'reģistrēt saimnieciskās darbības vietu'. Tādējādi arī virtuālās darbības vietas- portāli, mājas lapas, kas šobrīd arī ir jāreģistrē kā struktūrvienības, lai arī tās pēc būtības nav uzņēmuma struktūrvienība, bet gan saimnieciskās darbības vieta virtuālajā vidē, atbilstoši tiktu reģistrēta kā saimnieciskās darbības vieta. Tāpat šobrīd Valsts ieņēmumu dienests nezina- vai saimnieciskā darbība tiek veikta juridiskajā adresē, bet gadījumā ja tā tiek veikta, tad par šo saimnieciskās darbības vietu būtu jāreģistrē tādi pat dati kā par citām fiziskajām saimnieciskās darbības vietām. 

Nepiekrītam FM argumentācijai, ka būtu nepieciešamas diskusijas, jo tās jau ir noritējušas vairāk kā pusotra gada garumā un pieminētajā darba grupā arī VID pārstāvji atzina, ka gadījumos, kad juridiskā persona ir reģistrējusi vismaz vienu struktūrvienību, VID nezina - vai saimnieciskā darbība tiek veikta arī uzņēmuma juridiskajā adresē vai arī tikai struktūrvienībā. Šādu grozījumu nepieciešamību pamato arī VID publiskotā informācija par juridiskajām personām, no kuras ir redzams, ka juridiskās personas, kurai nav reģistrētu struktūrvienību, juridiskā adrese ir dzīvojamās telpās, bet juridiskās personas VIDā deklarētā saimnieciskā darbība tiesiski nevar tikt veikta dzīvojamajās telpās, tāpat normatīvie akti būvniecības jomā aizliedz ekspluatēt telpas pretēji to lietošanas veidam, tā kā būvniecības normatīvie akti skaidri nodala dzīvojamās telpu grupas no biroju telpu grupām, tad neviena dzīvojamā telpu grupa nevar tikt ekspluatēta kā birojs, bet VID publiskotā informācija liecina, ka gadiem ilgi ļoti daudzu juridisko personu juridiskā adrese ir dzīvojamajās telpās, vienlaikus neesot nevienai citai struktūrvienībai, kas atbilstoši Finanšu ministrijas paskaidrojumam izziņā nozīmētu, ka it kā ir tiesiski ekspluatēt dzīvojamās telpas pretēji normatīvajos aktos noteiktajam.
Lūdzam likuma 15.1 pantā veikt precizējumus tā septītajā daļā, izsakot to šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
(7) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā nodokļu maksātāji, kuri nav jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā, un nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības vietas ir reģistrējamas Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam iesniedzamos dokumentus.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam likuma 15.1 pantā veikt precizējumus tā septītajā daļā, izsakot to šādā redakcijā:         (7) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā nodokļu maksātāji, kuri nav jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā, un nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības vietas ir reģistrējamas Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī Valsts ieņēmumu dienestam iesniedzamos dokumentus.