Atzinums

Projekta ID
22-TA-1828
Atzinuma sniedzējs
AS "Latvenergo"
Atzinums iesniegts
06.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tīkla kodekss elektroenerģijas nozarē jau šobrīd nosaka regulējumu, kā pārvades sistēmas operators īsteno atjaunošanas plānā un aizsardzības plānā ietvertos pasākumus, un sistēmas dalībnieku pienākumu šo plānu prasības īstenot. Uzskatām, ka nav nepieciešams šādu regulējumu iekļaut likumā.
Piedāvātā redakcija
Svītrot panta 12 daļu
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Izsakot panta daļu jaunā redakcijā, tā tiek papildināta ar jaunu pēdējo teikumu, kas nosaka, ka Ministru kabinets var noteikt kārtību, kā finansē pieslēgumu ierīkošanu. Uzskatām, ka nepieciešamība pēc jaunā deleģējuma nav pietiekami skaidra un saprotama. Deleģējuma ietvars nedod pietiekamu skaidrību, vai regulējumam būtu jānosaka pieslēguma izmaksu līdzfinansējumu, vai jāveido atšķirīga pieeja pieslēguma ierīkošanas izmaksu sadalījumam starp lietotāju un sistēmas operatoru. Ja, saskaņā ar likumprojekta anotācijā iekļauto informāciju, šādas deleģējums ir nepieciešams, lai varētu regulēt citu specifisku pieslēgumu ierīkošanas izmaksu sadalījumu, tad regulējuma izmaiņas būtu jāveido likuma 9.panta 2.1 daļā, saglabājot vienotu pieslēguma ierīkošanas regulējumu, saskaņā ar pieslēguma ierīkošanas metodiku.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Priekšlikums paredz svītrot normu, ka pārvades sistēmas operatoram, lai tas atbilstu sertificēšanas prasībām, tā rīcībā jābūt personāls, tehniskie un finanšu resursi, lai nodrošinātu likumā noteikto operatora pienākumu izpildi. Uzskatām ka šī norma ir jāsaglabā, jo tās svītrošana radīs tiesisku nenoteiktību, kas pieļaus iespēju ka operatoram, nav jānodrošina šie resursi, lai pildītu operatora funkcijas un atbilstu sertificēšanas prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Svītrojot no normas vārdus "katru gadu", tiek veidota tiesiskā nenoteiktība, kad operatoram ir jāsniedz ziņojums par atbilstību sertificēšanas prasībām, jo netiek noteikts laika ietvars.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzskatām, ka elektroapgādes drošuma garantēšanas pienākumam ir jābūt saistītam ar  nākotnes elektroapgādes sistēmas nepieciešamībām un mērķiem. Tāpēc rosinām noteikt, ka jaudu pieejamībai jābūt vismaz 80% apjomā no 2030. gada prognozētā patēriņa.
Piedāvātā redakcija
(4) Valsts elektroapgādes drošuma garantēšanai Latvijas teritorijā jebkurā brīdī pieejamo elektroenerģijas ražošanas jaudu summai jābūt tādai, lai nodrošinātu elektroenerģijas ražošanas apjomu, kas nav mazāks par 80 procentiem no 2030. gada kopējā prognozētā elektroenerģijas patēriņa.
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzskatām, ka ir jāsaglabā pienākums operatoram10 gadu attīstības plānu sagatavot un iesniegt katru gadu. Laikā, kad elektroapgādes nozarē notiek pārmaiņas, kas ir balstītas gan zaļās enerģētikas politikas īstenošanā, gan Latvijas energosistēmas atvienošanās no BRELL tīkla, ir svarīgi, ka pārvades operators 10 gadu attīstības plānu sagatavo katru gadu. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijā jau šobrīd pastāv elektroenerģijas cenu salīdzināšanas portāli (www.energija24.lv  un www.elektroenergija.lv), kurus ir izveidojuši un uztur ar elektroenerģijas tirgus sistēmu nesaistīti subjekti. Ierosinātais regulējums iejaucas tirgus darbībā, kurā jau ir veiktas privātas investīcijas un šie privāti izveidotie cenu salīdzināšanas rīki spēj nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu, piedāvājot elektroenerģijas cenu salīdzināšanas iespēju.

Ievērojot  Direktīvas 2019/944 14.panta 2.- 5. daļas regulējumu, rosinām cenu salīdzināšanas regulējumu veidot adaptējot jau izveidotos rīkus, nosakot, institūciju, kas ir atbildīga par uzticības zīmes piešķiršanu salīdzināšanas instrumentiem. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Rosinām aizstāt vārdus "savā tīmekļa vietnē" ar vārdiem "klientu apkalpošanas portālā". Ievērojot, ka datu salīdzinājums jānodrošina klienta līmenī, atbilstošā vieta, kur lietotājs šos datus varētu saņemt ir klientu apkalpošanas portāls.
Piedāvātā redakcija
20.2 pants. Elektroenerģijas patēriņa salīdzināšana
"(1) Sadales sistēmas operators, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk par simt tūkstošiem lietotāju, reizi mēnesī līdz mēneša 20.datumam klientu apkalpošanas portālā publicē informāciju par savstarpēji salīdzināmu galalietotāju, kas ir mājsaimniecības lietotāji, iepriekšējā mēneša vidējo elektroenerģijas patēriņu. Attiecīgā informācija klientu apkalpošanas portālā  tiek uzglabāta vismaz vienu gadu
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Rosinām šādas izmaiņas likumprojektā iekļautajā 29.2 pantā:
- minētā panta devītās daļā tiek noteikta izcelsmes apliecinājumā iekļaujamā informācija un šīs daļas 5.punktā tiek noteikts, ka apliecinājumā ir jānorāda atļaujas elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai paralēlam darbam ar sistēmu datums. Šis definējums var neatbilst vēsturiskajām stacijām, kuras darbu ir uzsākušas pirms sistēmas operators izsniedz šādu dokumentu.     





.

 
Piedāvātā redakcija
"(5) atļaujas elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai paralēlam darbam ar sistēmu datumu vai elektroenerģijas ražošanas iekārtas ekspluatācijas uzsākšanas datumu, ja šāda atļauja nav izsniegta."