Atzinums

Projekta ID
23-TA-3101
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
27.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk tekstā - LDDK) ir iepazinusies ar Veselības ministrijas (VM) precizēto projektu “Informatīvais ziņojums par zāļu finansiālo pieejamību " (turpmāk tekstā - Projekts) un izsaka šādu viedokli un  iebildumus:

1. LDDK uztur iebildumu pret Projekta sadaļas “VI Veselības ministrijas piedāvātie pasākumi zāļu pieejamības nodrošināšanai un ietekmes izvērtējums” punktu 1.2 VM piedāvātajā redakcijā. 
Pamatojums
LDDK izsaka pateicību par VM iniciatīvu jaunā zāļu uzcenojumu veidošanā iesaistīt nozares pārstāvjus un vērtēt dažādus priekšlikumus, tomēr LDDK nav pārliecības, ka, izvēloties risinājumus, tiks pietiekami ņemts vērā iesaistīto pušu viedoklis.

2. LDDK uztur iebildumu pret Projekta sadaļas “VI Veselības ministrijas piedāvātie pasākumi zāļu pieejamības nodrošināšanai un ietekmes izvērtējums” punktu 1.3 un MK sēdes protokollēmuma projekta 2.3. punktu VM piedāvātajā redakcijā. 
Pamatojums
punktā 1.3. VM piedāvā noteikt, ka Latvijas zāļu reģistrā iekļauto recepšu zāļu cena nepārsniedz šo zāļu ražotāja realizācijas cenu vai vairumtirdzniecības cenu Igaunijā un Lietuvā.
no izvērtēšanai izmantojamiem lielumiem var būt zāļu cenu atšķirības reģionā, tomēr ir jāņem vērā, ka korekti tirgus lielumu salīdzinājumu var veikt, ja citi nosacījumi, tostarp, veselības aprūpes pieejamība, tiešmaksājumu līmenis, kompensējamo zāļu klāsts un intensitāte, iedzīvotāju pirktspēja, sociālais atbalsts u.c. ir līdzīgi.
ieskatā svarīgākais ir nodrošināt, lai zāļu cenu izlīdzināšanas rezultātā nesamazinātos pieejamais zāļu klāsts.
Papildus jānorāda, ka viens no būtiskiem valsts rīcībā esošajiem zāļu cenu samazināšanas instrumentiem ir pievienotās vērtības nodokļa likme. LDDK ieskatā pie tik zema veselības aprūpes pieejamības līmeņa un tik augsta tiešmaksājumu līmeņa, kāds tas ir Latvijā, pievienotās vērtības nodokļa likme zālēm ir jāsamazina līdz nullei.

3. LDDK uztur iebildumu pret Projekta sadaļas “VI Veselības ministrijas piedāvātie pasākumi zāļu pieejamības nodrošināšanai un ietekmes izvērtējums” 3.punktu VM piedāvātajā redakcijā. 
Pamatojums
LDDK ieskatā atlaižu piemērošana ir atstājama aptiekas kompetencē.

4. LDDK uztur iebildumu pret Projekta sadaļas “VI Veselības ministrijas piedāvātie pasākumi zāļu pieejamības nodrošināšanai un ietekmes izvērtējums” apakšsadaļas “II         Zāļu cenu kompensācijas jomā” 5.punktu VM piedāvātajā redakcijā. 
Pamatojums
LDDK ieskatā maksimālā pacienta veikto līdzmaksājumu apmēra ieviešana ir nepieciešama, vienlaikus LDDK ieskatā kalendārais gads nav labākais iespējamais laika atskaites periods, jo tas smagāk ietekmētu personas, kurām ārstēšana ir nepieciešama, piemēram, no novembra līdz janvārim vai februārim u.c. LDDK ieskatā labāks risinājums varētu būt sociālās apdrošināšanas sistēmā plaši izplatītais 12 mēnešu periods. 

5. LDDK uztur iebildumu pret Projekta sadaļas “VI Veselības ministrijas piedāvātie pasākumi zāļu pieejamības nodrošināšanai un ietekmes izvērtējums” apakšsadaļas “II Zāļu cenu kompensācijas jomā” 8.punktu un MK sēdes protokollēmuma projekta 9. punktu VM piedāvātajā redakcijā. 
Pamatojums
LDDK ieskatā konkurences apstākļos līgumu slēgšanas brīvība starp ražotājiem un zāļu lieltirgotavām ir atstājama līgumslēdzēju (ražotāju un zāļu lieltirgotavu) kompetencē. 

6. LDDK atbalsta Projekta priekšpēdējā rindkopā minēto, ka, izstrādājot jauno zāļu pieejamības nodrošināšanas modeli, svarīgi sekmēt aptieku pakalpojumu attīstību, farmaceitu profesionālo neatkarību, kas ir būtiski farmaceitiskās aprūpes kvalitātes veicināšanā. LDDK ieskatā farmaceitiskās aprūpes sniegšana ir būtiska ārstniecības procesa sastāvdaļa un VM ir jāvērtē iespēja tās sadaļu, kas nav tieši saistīta ar zāļu iegādi, finansēt no valsts budžeta, kā patstāvīgu veselības aprūpes sastāvdaļu. It īpaši svarīgi tas ir reģionos ar zemu iedzīvotāju blīvumu.

 
Piedāvātā redakcija
-