Projekta ID
22-TA-2309Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
03.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojektā "Grozījumi Latvijas Republikas Zemessardzes likumā" (Nr. 1409/Lp13; turpmāk – likumprojekts) piedāvātā Latvijas Republikas Zemessardzes likuma (turpmāk - likums) 4.1 panta trešā daļa noteic pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā šī panta otrajā daļā minētajām personām tiek piemēroti izņēmumi attiecībā uz mobilizāciju un pakļaušanu paaugstinātas gatavības režīmam (turpmāk – izņēmumi), kā arī kārtību, kādā Latvijas Republikas Zemessardze (turpmāk – Zemessardze) tiek informēta par šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajām personām. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 100. punkts noteic, ka noteikumu projekta 1. punktā secīgi raksta vārdus "Noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 1. punkta redakciju.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 1. punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3. Kritisko funkciju veikšanu nodrošina kompetentās valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī publisko un privāto tiesību subjekti (turpmāk – personas), kas atbilstoši likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 17. panta pirmās daļas 23. punktam:
Iebildums
Projekta 2. punkts skaidro vārdkopas "kritiskās funkcijas" saturu projekta izpratnē. Vienlaikus projekta 3.1. un 3.2. apakšpunkts noteic subjektu loku, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu. Tāpat likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta otrā daļa noteic, ka Ministru kabinets atkarībā no valsts apdraudējuma veida, intensitātes un rakstura var lemt par izņēmumu attiecināšanu arī uz citām valsts un pašvaldības institūciju amatpersonām un darbiniekiem vai publisko un privāto tiesību subjektu amatpersonām un darbiniekiem, kuri iesaistīti valsts apdraudējuma pārvarēšanas pasākumu veikšanā vai nodrošina kritiskās infrastruktūras vai kritisko finanšu pakalpojumu darbības nepārtrauktību. Noteikumu Nr. 108 3.2. un 3.3. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās, kā arī pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 3. punktu, vienlaikus vērtējot iespēju apvienot projekta 2. un 3. punktā ietverto regulējumu vienā projekta vienībā (punktā).
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 3. punktu, vienlaikus vērtējot iespēju apvienot projekta 2. un 3. punktā ietverto regulējumu vienā projekta vienībā (punktā).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
3. Kritisko funkciju veikšanu nodrošina kompetentās valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī publisko un privāto tiesību subjekti (turpmāk – personas), kas atbilstoši likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 17. panta pirmās daļas 23. punktam:
Iebildums
Norādām, ka projektā publisko un privāto tiesību subjekti, kas nodrošina projekta 2. punktā minēto kritisko funkciju veikšanu, tiek apzīmēti ar vārdu "personas" un vārdkopu "personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu".
Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un vienveidīgu terminoloģijas lietošanu, lūdzam precizēt projektu, izvēloties vienu, nemainīgu apzīmējumu vārdkopas "publisko un privāto tiesību subjekti, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu" apzīmēšanai.
Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un vienveidīgu terminoloģijas lietošanu, lūdzam precizēt projektu, izvēloties vienu, nemainīgu apzīmējumu vārdkopas "publisko un privāto tiesību subjekti, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu" apzīmēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
3. Kritisko funkciju veikšanu nodrošina kompetentās valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī publisko un privāto tiesību subjekti (turpmāk – personas), kas atbilstoši likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 17. panta pirmās daļas 23. punktam:
Iebildums
Norādām, ka no projekta 3. punkta redakcijas nav skaidri saprotams ar to iecerētais tiesiskais regulējums. Piemēram, atbilstoši projekta 2.3. apakšpunktā noteiktajam no projekta 3.2 apakšpunkta izriet, ka kritisko finanšu pakalpojumu darbības nodrošināšanas veikšanu nodrošina kompetentās valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī publisko un privāto tiesību subjekti, kas atbilstoši likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 17. panta pirmās daļas 23. punktam nodrošina kritisko finanšu pakalpojumu darbības nepārtrauktību.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 2. un 3. punktu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 2. un 3. punktu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
4. Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, identificē nepieciešamo (minimālo) personālu kritisko funkciju veikšanai (turpmāk – kritiskais personāls), nosakot konkrētus amatus un kritiskā personāla skaitu.
Iebildums
Projekta 4. punkts paredz, ka valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī privāto un publisko tiesību subjekti, kas nodrošina projekta 2. punktā minēto kritisko funkciju veikšanu (turpmāk – privāto un publisko tiesību subjekti), identificē nepieciešamo (minimālo) personālu, nosakot šī personāla skaitu. Norādām, ka ar vārdu "personāls" saprot darbinieku kopumu (sk., piem., Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta Mākslīgā intelekta laboratorijas tiešsaistes latviešu valodas skaidrojošo vārdnīcu tezaurs.lv). Tādējādi faktiski projekta 4. punkts noteic, ka valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī privāto un publisko tiesību subjekti identificē nepieciešamo (minimālo) darbinieku kopumu, nosakot šī darbinieku kopuma skaitu. Informējam, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 4. punkta redakciju.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 4. punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
5. Pirms kritiskā personāla saraksta apstiprināšanas valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, elektroniski nosūta informāciju par identificēto kritisko personālu (norādot vārdu, uzvārdu un personas kodu) Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai pārbaudes veikšanai.
Iebildums
Norādām, ka no projekta 5. punkta nav saprotams, kāda veida pārbaudi un ar kādu mērķi Zemessardze veiks par valsts un pašvaldību institūcijas un privāto un publisko tiesību subjektu identificēto personālu projekta 2. punktā minēto kritisko funkciju veikšanai (turpmāk – kritiskais personāls). Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 5. punktu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
7. Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, aizstāj kritiskā personāla sarakstā iekļautos zemessargus ar citām amatpersonām vai darbiniekiem. Kritiskā personāla sarakstā neaizstāj tos zemessargus, kuri ir kritiskās infrastruktūras objektā izveidotās Zemessardzes apakšvienības sastāvā.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta otrā daļa noteic pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā šī panta otrajā daļā minētajām personām tiek piemēroti izņēmumi, kā arī kārtību, kādā Zemessardze tiek informēta par šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajām personām. Tādējādi likumprojekts neparedz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt personu loku, kurām izņēmumi nevar tikt tiek piemēroti.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 7. punktu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
9. Šo noteikumu 8. punktā minētās personas kritiskā personāla sarakstu nosūta par nozari atbildīgajai ministrijai, kas izvērtē tās kompetencē esošo kritiskā personāla sarakstu, ja nepieciešams, iesakot nepieciešamās izmaiņas.
Iebildums
Informējam, ka spēkā esošais normatīvais regulējums neparedz privāto tiesību subjektu pienākumu saskaņot ar personāla izmaiņām saistītus lēmumus ar valsts pārvaldes iestādēm. Tādējādi nav pieļaujams projekta 9. punktā kā obligāti īstenojamu prasību noteikt, ka privāto tiesību subjekti, kas nodrošina projekta 2. punktā minēto kritisko funkciju veikšanu, kritiskā personāla sarakstu nosūta par nozari atbildīgajai ministrijai priekšlikumu sniegšanai.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 9. punktu.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 9. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
9. Šo noteikumu 8. punktā minētās personas kritiskā personāla sarakstu nosūta par nozari atbildīgajai ministrijai, kas izvērtē tās kompetencē esošo kritiskā personāla sarakstu, ja nepieciešams, iesakot nepieciešamās izmaiņas.
Iebildums
Norādām, ka no projekta redakcijas nav viennozīmīgi saprotams, vai kritiskā personāla sarakstu valsts un pašvaldības institūcijas un privāto un publisko tiesību subjekti vispirms nosūta Zemessardzei un pēc tam par nozari atbildīgajai ministrijai vai otrādi, vai arī kritiskā personāla saraksts tiek nosūtīts abām institūcijām vienlaicīgi.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projektu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu tiesisko regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
10. Izņēmums no zemessargu mobilizācijas vai pakļaušanas paaugstinātas gatavības režīmam tiek atcelts ar brīdi, kad persona tiek izslēgta no kritiskā personāla saraksta.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no likumprojekta izriet, ka izņēmumi tiek attiecināti uz likumprojektā piedāvātajā likuma 4.1 panta otrajā daļā minētajām personām. Tādējādi, ja persona sākotnēji ir iekļauta kritiskā personāla sarakstā un pēc tam no tā tiek izslēgta, tad atbilstoši likumprojektam izņēmums uz šo personu vairs netiek attiecināts (nevis tiek atcelts).
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 10. punktu, vienlaikus vērtējot nepieciešamību papildināt projektu ar regulējumu, kas paredz, ka attiecīgā institūcija informē Zemessardzi par gadījumiem, kad kritiskā personāla sarakstā tiek veiktas izmaiņas, no tā izslēdzot vai iekļaujot kādu personu.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 10. punktu, vienlaikus vērtējot nepieciešamību papildināt projektu ar regulējumu, kas paredz, ka attiecīgā institūcija informē Zemessardzi par gadījumiem, kad kritiskā personāla sarakstā tiek veiktas izmaiņas, no tā izslēdzot vai iekļaujot kādu personu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
11. Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai informāciju par personām, kurām izņēmumi noteikti, pamatojoties uz Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmo daļu, sniedz:
Iebildums
Lūdzam vērtēt nepieciešamību papildināt projekta 11. punktu ar norādi uz institūciju, kas sniedz informāciju par likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta pirmās daļas 5. punktā minētajām personām (Eiropas Savienības komisārs).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
11.5. ministrija – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 7. punktā minēto personu;
Iebildums
Ievērojot, ka projektā saīsinājums "ministrija" netiek lietots, lūdzam precizēt projekta 11.5. apakšpunktu, nosakot, ka par likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta pirmās daļas 7. punktā minēto personu (ministrijas valsts sekretārs) ziņo attiecīgā ministrija.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
14.1. lai nodrošinātu uzskaites datu sinhronizēšanu par visām personām, kurām noteikti izņēmumi, – vienu reizi gadā (līdz kārtējā gada 1. martam);
Iebildums
Likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta otrā daļa noteic, ka Ministru kabinets atkarībā no valsts apdraudējuma veida, intensitātes un rakstura var lemt par izņēmumu attiecināšanu arī uz citām valsts un pašvaldības institūciju amatpersonām un darbiniekiem vai publisko un privāto tiesību subjektu amatpersonām un darbiniekiem, kuri iesaistīti valsts apdraudējuma pārvarēšanas pasākumu veikšanā vai nodrošina kritiskās infrastruktūras vai kritisko finanšu pakalpojumu darbības nepārtrauktību. Ievērojot minēto, vēršam uzmanību, ka:
1) likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta otrā daļa ir piemērojama vienīgi valsts apdraudējuma gadījumā;
2) iestājoties valsts apdraudējumam, Ministru kabinets sākotnēji lemj, ka institūcija, kas nav minēta likumprojektā piedāvātajā likuma 4.1 pantā, ir uzskatāma par institūciju, kas veic kritiskās funkcijas, un tikai pēc tam attiecīgā institūcija veido kritiskā personāla sarakstu.
Tādējādi norādām, ka projekta 14.1. apakšpunktā noteiktais projekta 11. un 12. punktā minēto institūciju pienākums sniegt informāciju Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai par visām personām (norādot vārdu, uzvārdu un personas kodu), kurām noteikti izņēmumi, vienu reizi gadā, faktiski nav izpildāms.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt (vai svītrot) projekta 14.1. apakšpunktu, vienlaikus vērtējot, vai Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai ir objektīva nepieciešamība pastāvīgi apstrādāt datus par visām personām, kurām noteikti izņēmumi.
1) likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta otrā daļa ir piemērojama vienīgi valsts apdraudējuma gadījumā;
2) iestājoties valsts apdraudējumam, Ministru kabinets sākotnēji lemj, ka institūcija, kas nav minēta likumprojektā piedāvātajā likuma 4.1 pantā, ir uzskatāma par institūciju, kas veic kritiskās funkcijas, un tikai pēc tam attiecīgā institūcija veido kritiskā personāla sarakstu.
Tādējādi norādām, ka projekta 14.1. apakšpunktā noteiktais projekta 11. un 12. punktā minēto institūciju pienākums sniegt informāciju Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai par visām personām (norādot vārdu, uzvārdu un personas kodu), kurām noteikti izņēmumi, vienu reizi gadā, faktiski nav izpildāms.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt (vai svītrot) projekta 14.1. apakšpunktu, vienlaikus vērtējot, vai Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai ir objektīva nepieciešamība pastāvīgi apstrādāt datus par visām personām, kurām noteikti izņēmumi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
14.1. lai nodrošinātu uzskaites datu sinhronizēšanu par visām personām, kurām noteikti izņēmumi, – vienu reizi gadā (līdz kārtējā gada 1. martam);
Iebildums
Ievērojot Fizisko personu datu apstrādes likuma VII nodaļā noteikto, lūdzam papildināt projekta 14.1. apakšpunktu ar norādi uz mērķi, kura izpildei paredzēts veikt uzskaites datu sinhronizēšanu par visām personām, kurām tiek piemēroti izņēmumi, izvērstāku skaidrojumu sniedzot projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
17. Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, gada laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā kritiskā personāla sarakstus un iesniedz tos Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 9. punkts paredz, ka valsts un pašvaldību institūcijas un privāto un publisko tiesību subjekti kritiskā personāla sarakstu nosūta par nozari atbildīgajai ministrijai, kas izvērtē tās kompetencē esošo kritiskā personāla sarakstu, ja nepieciešams, iesakot nepieciešamās izmaiņas. Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt nepieciešamību atbilstoši precizēt projekta 17. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
17. Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, gada laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā kritiskā personāla sarakstus un iesniedz tos Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai.
Iebildums
Ievērojot Tieslietu ministrijas iebildumā par projekta 14.1. apakšpunktu minēto, norādām, ka projekta 17. punktā noteiktais pienākums valsts un pašvaldību institūcijām un publisko un privāto tiesību subjektiem pirms valsts apdraudējuma iestāšanās izstrādāt kritiskā personāla sarakstu faktiski nav izpildāms. Turklāt no likumprojekta neizriet nepieciešamība izstrādāt kritiskā personāla sarakstu vēl pirms valsts apdraudējuma iestāšanās.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 17. punktu vai papildināt projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļu ar izvērstu skaidrojumu, kas pamato nepieciešamību projektā noteikt šādu regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 17. punktu vai papildināt projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļu ar izvērstu skaidrojumu, kas pamato nepieciešamību projektā noteikt šādu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Informējam, ka likumprojekts 2022. gada 15. septembrī tika pieņemts Saeimā otrajā lasījumā.
Ievērojot minēto, tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļas pirmo teikumu.
Ievērojot minēto, tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotācijas 1.3. apakšsadaļas pirmo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
11.1. Valsts prezidenta kanceleja – par Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 4.1 panta pirmās daļas 1. punktā minētajām personām;
Priekšlikums
Informējam, ka, izdarot grozījumus vai zaudējot spēku vienam vai vairākiem likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta pirmās daļas punktiem, būs nepieciešams izdarīt grozījumus arī projekta 11. punktā.
Lai izvairītos no iespējamiem tehniskiem grozījumiem nākotnē, lūdzam vērtēt iespēju precizēt projekta 11. punktā ietvertās atsauces uz likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta pirmās daļas punktiem, aizstājot tās ar attiecīgā punkta noteikumiem.
Lai izvairītos no iespējamiem tehniskiem grozījumiem nākotnē, lūdzam vērtēt iespēju precizēt projekta 11. punktā ietvertās atsauces uz likumprojektā piedāvātā likuma 4.1 panta pirmās daļas punktiem, aizstājot tās ar attiecīgā punkta noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
17. Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, gada laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā kritiskā personāla sarakstus un iesniedz tos Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai.
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt projekta 17. punktu, nosakot, ka valsts un pašvaldību institūcijas un privāto un publisko tiesību subjekti gada laikā pēc projekta spēkā stāšanās izstrādā kritiskā personāla sarakstu un iesniedz to Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
17. Valsts un pašvaldību institūcijas, kā arī personas, kas nodrošina kritisko funkciju veikšanu, gada laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās izstrādā kritiskā personāla sarakstus un iesniedz tos Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai.
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam vērtēt iespēju projekta 17. punktā noteikt konkrētu termiņu, līdz kuram valsts un pašvaldību institūcijām un privāto un publisko tiesību subjektiem jāizstrādā kritiskā personāla saraksts un jāiesniedz tas Zemessardzes personāla uzskaites struktūrvienībai.
Piedāvātā redakcija
-
