Projekta ID
22-TA-1355Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk - Programma) nosaukumu, attiecīgus precizējumus veicot arī citviet anotācijā, kur minētais dokuments nosaukts.
Vienlaikus, informācijas izsekojamībai, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka nepieciešamais atbalsts un finansējums šūnu apraides tehnoloģiju ieviešanai plānots Programmas 2.1.3.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” 2.1.1.3.pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" ietvaros, t.sk. norādot arī minētajam pasākumam plānoto finansējumu. Attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī citviet anotācijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka uzturēšanas izmaksu segšanai Eiropas Savienības fondu finansējums nevar tikt novirzīts.
Vienlaikus, informācijas izsekojamībai, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka nepieciešamais atbalsts un finansējums šūnu apraides tehnoloģiju ieviešanai plānots Programmas 2.1.3.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” 2.1.1.3.pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" ietvaros, t.sk. norādot arī minētajam pasākumam plānoto finansējumu. Attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī citviet anotācijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka uzturēšanas izmaksu segšanai Eiropas Savienības fondu finansējums nevar tikt novirzīts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā to, ka tiešos izdevumus, kuri prognozējami radīsies mobilo sakaru operatoru pusē šūnu apraides tehnoloģiju ieviešanas procesā, paredzēts segt no šūnu apraides tehnoloģiju ieviešanai piešķirtajiem publiskajiem finanšu līdzekļiem, ja tie atbildīs noteiktajiem attiecināmības nosacījumiem, lūdzam sniegt izvērtējumu, vai šo izmaksu segšana atbilst visām Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5.pantā noteiktajām komercdarbības atbalstu raksturojošām pazīmēm un tādējādi kvalificēsies kā komercdarbības atbalsts mobilo sakaru operatoriem.
Skaidrojam, ka gadījumā, ja šūnu apraides tehnoloģiju ieviešana ir saistīta tikai ar valsts pārvaldes funkcijas īstenošanu, kas saistīta, piemēram, ar sabiedrības drošības pasākumu īstenošanu, un nerada nekādu ekonomisko priekšrocību mobilo sakaru operatoru saimnieciskajai darbībai, var tikt uzskatīts, ka neizpildās KAKL 5. panta 2. punktā noteiktā komercdarbības atbalstu raksturojošā pazīme un tādējādi pasākuma ietvaros komercdarbības atbalsts mobilo sakaru operatoriem netiks piešķirts.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 16.novembra rīkojumam Nr.841 “Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam darbības programmas 2.1.3.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” ietvaros ir paredzēts, ka atbalsts nav plānots peļņu gūstošiem vai saimnieciska rakstura projektiem, bet valsts, pašvaldību pakalpojumu efektivitātes uzlabošanai, kas dod pienesumu klimatnoturības pasākumiem. Ievērojot minēto, gadījumā, ja ir plānota komercdarbības atbalsta piešķiršana, nepieciešams pārliecināties, ka attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa darbības programma, no kuras paredzēts finansēt izmaksas, pieļauj komercdarbības atbalsta sniegšanu.
Vienlaikus lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar skaidrojumu, kādēļ plānotos pakalpojumus var nodrošināt tikai mobilo sakaru sniedzēji, nevis jebkurš sakaru pakalpojumu sniedzējs un vai šie plānotie pakalpojumi tiks sniegti deleģētās valsts funkcijas ietvaros, ko nodrošinās mobilo sakaru sniedzēji.
Skaidrojam, ka gadījumā, ja šūnu apraides tehnoloģiju ieviešana ir saistīta tikai ar valsts pārvaldes funkcijas īstenošanu, kas saistīta, piemēram, ar sabiedrības drošības pasākumu īstenošanu, un nerada nekādu ekonomisko priekšrocību mobilo sakaru operatoru saimnieciskajai darbībai, var tikt uzskatīts, ka neizpildās KAKL 5. panta 2. punktā noteiktā komercdarbības atbalstu raksturojošā pazīme un tādējādi pasākuma ietvaros komercdarbības atbalsts mobilo sakaru operatoriem netiks piešķirts.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 16.novembra rīkojumam Nr.841 “Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam darbības programmas 2.1.3.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” ietvaros ir paredzēts, ka atbalsts nav plānots peļņu gūstošiem vai saimnieciska rakstura projektiem, bet valsts, pašvaldību pakalpojumu efektivitātes uzlabošanai, kas dod pienesumu klimatnoturības pasākumiem. Ievērojot minēto, gadījumā, ja ir plānota komercdarbības atbalsta piešķiršana, nepieciešams pārliecināties, ka attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa darbības programma, no kuras paredzēts finansēt izmaksas, pieļauj komercdarbības atbalsta sniegšanu.
Vienlaikus lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar skaidrojumu, kādēļ plānotos pakalpojumus var nodrošināt tikai mobilo sakaru sniedzēji, nevis jebkurš sakaru pakalpojumu sniedzējs un vai šie plānotie pakalpojumi tiks sniegti deleģētās valsts funkcijas ietvaros, ko nodrošinās mobilo sakaru sniedzēji.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot to, ka anotācijā ir minēts, ka no valsts puses šūnu apraides tehnoloģiju ieviešanai paredzēts organizēt iepirkumu procesu, skaidrojam, ka, lai valsts iestāde/finansējuma saņēmējs veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam preču vai pakalpojumu sniedzējam, tai jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem.
Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču vai pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie preču/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie preču/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Lai nodrošinātu, ka preču/pakalpojumu sniedzēju līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt anotāciju ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, valsts iestāde/finansējuma saņēmējs izvēlas preču/pakalpojuma sniedzējus īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču vai pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie preču/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie preču/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Lai nodrošinātu, ka preču/pakalpojumu sniedzēju līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt anotāciju ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, valsts iestāde/finansējuma saņēmējs izvēlas preču/pakalpojuma sniedzējus īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā norādīto, ka šūnu apraides tehnoloģiju uzturēšanai indikatīvi būs nepieciešams papildu finansējums 507 500 euro apmērā ikgadam, lūdzam aizpildīt anotācijas 3. sadaļu, tajā iekļaujot informāciju, no kura gada būs nepieciešams papildu finansējums šūnu apraides tehnoloģiju uzturēšanai un kā ir plānots nodrošināt finansējumu uzturēšanas izdevumiem, pamatojot tos ar detalizētiem aprēķiniem.
Piedāvātā redakcija
-