Atzinums

Projekta ID
23-TA-1396
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanas noteikumi
Iebildums
Tā kā plānota ierobežota atlase un projekta apjoms var pārsniegt 1 milj. EUR, MKN projektā ir jāparedz nosacījumi atbilstoši normatīvā akta, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā 4.pielikumā “Projekta izmaksu efektivitātes novērtēšana” noteiktajam vai izmaksu efektivitātes analīzi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.5. darbība, kurai nav saimnieciska rakstura, – augstākās izglītības institūcijas darbība, kura neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2010. gada 30. marts, Nr. C 83/47) 107. panta 1. punktā noteiktajā darbības jomā. Saimnieciska rakstura nav tai skaitā šādām augstākās izglītības institūcijas darbībām:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka  Komisijas paziņojuma Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes (2022/C 414/01) (turpmāk - Pamatnostādnes) 20 (a) punktā minēti saimniecisko darbību izslēdzoši kritēriji pētniecības organizāciju un pētniecības infrastruktūru pamatdarbībā, bet 2.5.punktā tiek minēta augstākās izglītības institūcijas darbība. Attiecīgi šobrīd MK noteikumu projekts paredz nepamatotu Pamatnostādņu 20.punkta interpretāciju. Lūdzam ņemt vērā Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) 2021.gada decembra skaidrojumu un Eiropas Komisijas 2022.gada atbildi (nosūtīta IZM ar 09.12.2022. Finanšu ministrijas vēstuli Nr.7-4/18/3645) attiecībā uz Latvijas augstskolu darbību un pētniecības organizāciju statusu un to nošķiršanu, t.sk. ES Tiesas spriedumu apvienotajās lietās C‑164/21 un C‑318/21 SIA “Baltijas Starptautiskā akadēmija” , SIA “Stockholm School of Economics in Riga” pret Latvijas Zinātnes padomi, un precizēt noteikumus tā, lai skaidrs, kuras ir finansējuma saņēmēja augstākās izglītības institūcijas izglītības darbības un kuras ir finansējuma saņēmēja darbības kā pētniecības organizācijai, kā arī to, vai šajā aktivitātē finansējuma saņēmēji un to partneri iesaistās kā augstākās izglītības institūcijas vai pētniecības organizācijas. Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijā iekļauto skaidrojumu par šo darbību nodalīšanu saistībā ar tiesas spriedumā pausto un noteikumos plānoto.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
5. Pasākuma ietvaros tiek atbalstīti doktorantūras granti, kas sniedz ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā, izaugsmes prioritāšu īstenošanā vai specializācijas jomu attīstībā.
Iebildums
Ņemot vērā to, ka pasākuma ietvaros pēc būtības netiek atbalstīti doktorantūras granti (nav uzskatāms par atbalsta subjektu), lūdzam IZM pārskatīt 5.punkta formulējumu, izsakot to, piemēram, šādā redakcijā:
"5. Pasākuma ietvaros tiek sniegts atbalsts doktorantūras grantu veidā, kas sniedz ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķus sasniegšanā, izaugsmes priortāšu īstenošanā vai specializācijas jomu attīstībā."
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
6. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
Iebildums
Saskaņā ar VI rādītāju tabulu, kurā apkopota visa AI iesniegtā informācija par SAM un to pasākumu rādītājiem 1.1.1.8.pasākumam ir iekļauts rādītājs RCO 10 “Uzņēmumi, kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām”, kas nav noteikts MKN projektā. Savukārt, 1.1.1.SAM rādītāju pasē skaidrots, ka RCO 10 tiek piemērots attiecībā uz plānotajiem 1.1.1.SAM ieguldījumiem praktiskas ievirzes pētniecības projektu un pēcdoktorantu pētniecības pieteikumu īstenošanai. Lūdzam IZM iesūtīt aktualizēto rādītāju tabulu, kur atspoguļojas rādītāju sadalījums pa pasākumiem atbilstoši pasei.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
7. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj RIS3 rādītāji par iesaistīto personālu:
Iebildums
Ņemot vērā IZM un EM priekšlikumu par definējamiem RIS3 rādītājiem, vēršam uzmanību, ka attiecībā uz zinātniskā personāla un zinātnes tehniskā personāla skaitu un PLE ir uzkrājami dati, t.sk. šādā iedalījumā- jaunie zinātnieki, maģistri, doktoranti. Lūdzam izvērtēt, vai rādītāju formulējumos nav nepieciešami redakcionāli precizējumi atbilstoši pasākuma specifikai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
15. Pasākuma ietvaros īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Iebildums
Ievērojot MK noteikumu 15.punktā noteikto, lūdzam anotācijā norādīt, ka atbalsta programmas izstrādātājs, līdz atlases izsludināšanai atbalsta programmā, izstrādās metodiku, atbilstoši kurai tiks novērtēts katrs atbalsta pretendents un tā sadarbības partneris, lai izdarītu secinājumu, vai šī subjekta plānotās aktivitātes ir tādas, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu vai arī tas nodarbojas ar saimnieciskajām aktivitātēm, bet attiecībā uz to neattiecas kāda no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
17. Projektu iesniedzēji ir:
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas ir domāts ar noteikumu projekta 17.2., 17.4., 17.5., 17.6. un 17.7.apakšpunktā minēto sadarbību. Gadījumā, ja šajos apakšpunktos minētās iestādes ir domātas kā sadarbības partneri, lūdzam precizēt noteikumu projektu, atsevišķi norādot projektu iesniedzējus (t.i. potenciālos finansējuma saņēmējus) un sadarbības partnerus.
Papildus lūdzam izvērtēt un veikt atbilstošu precizējumus arī noteikumu projekta 18. un 19.punktā, ņemot vērā, ka projekta ietvaros finansējums tiek piešķirts finansējuma saņēmējam, un 20. un 21.punktā, ņemot vērā, ka projekta ietvaros par rādītāju sasniegšanu atbild finansējuma saņēmējs.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
20.3. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei – 5,57;
Iebildums
Lūdzam precizēt rādītāju uz 5,75, lai kopējais rādītājs atbilstu 6.1. apakšpunktā noteiktajam "66", kā arī atbilstoši anotācijā norādītajam
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
23. Projekta iesniedzējs ar katru projekta sadarbības partneri pirms projekta iesniegšanas sadarbības iestādē noslēdz sadarbības līgumu par projekta īstenošanu. Sadarbības līgumā iekļauj vismaz:
Iebildums
Lūdzam savstarpēji saskaņot ar 22. punktu sadarbības līguma noslēgšanas brīdi, proti, iesniedzot projekta iesniegumu pievieno sadarbības līguma projektu, attiecīgi, pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas noslēdz sadarbības līgumu/-us.
Piedāvātā redakcija
Projekta iesniedzējs ar katru projekta sadarbības partneri pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ar sadarbības iestādi, noslēdz sadarbības līgumu par projekta īstenošanu. Sadarbības līgumā iekļauj vismaz:
10.
Noteikumu projekts
25.1. doktorantu iesaiste studiju vai zinātniski pētnieciskajā darbā augstākās izglītības institūcijā vai projekta sadarbības partnera organizācijā vismaz 12 mēnešus projekta ietvaros, nepārsniedzot 50 procentus no pilnas darba slodzes;
Iebildums
Vai pareizi saprotam, ka kontekstā ar 5. un 6.2.apakšpunktā minēto doktorantu iesaiste pētnieciskajā darbā augstākās izglītības institūcijās notiks to studiju vai zinātniski pētniecisko darbu veikšanas ietvaros, nepārsniedzot 50% no pilnas darba slodzes?
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
25.3. informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
Iebildums
Ievērojot vadošās iestādes vadlīnijās Nr.1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 25.3. un 26.1.7.apakšpunktu un 41.punktu.

Lūdzam no noteikumu projekta 26.1.7.apakšpunkta attiecīgi svītrot vārdus un skaitļus "atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā noteiktajam un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināmas komunikācijas un vizuālās identitātes prasības".

Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā iekļauto informāciju atbilstoši noteikumu projekta 41.punktā minētajam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
26. Pasākuma projektā plāno šādas izmaksu pozīcijas:
Iebildums
Lūdzam definēt, kādas izmaksu pozīcijas attiecināmas finansējuma saņēmējam un kādas sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
26.1.1. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 25.2. un 25.3. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
Iebildums
Ņemot vērā MK noteikumu projektā un anotācijā iekļauto informāciju, ka, lai projekta līdzekļus fokusētu uz atbalsta sniegšanu doktorantiem, noteikumu projekts paredz, ka doktorantu iesaistei studiju vai zinātniski pētnieciskajā darbā jāparedz vismaz 90 procentus no projekta īstenošanai pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma", lūdzam 26.1.1. un 26.1.2. apakšpunktā norādītās izmaksas segt piemērojot vienoto personāla atlīdzības likmi līdz 20 % saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 55.panta 1.punktu vai argumentēti skaidrot anotācijā, kāpēc vienkāršotās izmaksas netiek piemērotas.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
26.1.3. jaunu darba vietu aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam un nodarbinātā iesaistes periodam projektā;
Iebildums
Tā kā saskaņā ar MK noteikumu projekta 26.1.3.apakšpuntu paredzēts atbalstīt arī jaunu darba vietu aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas, tad lūdzam attiecīgi papildināt MKN projektu ar punktu, kas nosaka finansējuma saņēmēja īpašumtiesības uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus.
Īpašumtiesības: īpašumā, ilgtermiņa nomā, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā, kurām jābūt nostiprinātām Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā, apbūves tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
26.1.3. jaunu darba vietu aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam un nodarbinātā iesaistes periodam projektā;
Iebildums
Ņemot vērā Finanšu ministrijas vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 9.1.apakšpunktu, lūdzam vārdus "vai esošo darba vietu atjaunošanas izmaksas" aizstāt ar vārdiem "vai gadījumos, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts".
Vienlaikus lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka tiks vērtēts aprīkojuma iegādes samērīgums attiecībā uz darbiniekiem, kuriem tiek piemērots daļlaika noslodzes princips.
Piedāvātā redakcija
26.1.3. jaunu darba vietu aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas projekta vadības un īstenošanas personālam, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, vai gadījumos, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam. Savukārt daļlaika izmaksu attiecināmības principa gadījumā tiek ņemts vērā nodarbinātā iesaistes periods projektā pret kopējo īstenošanas ilgumu;
16.
Noteikumu projekts
26.1.6. pakalpojumu izmaksas šo noteikumu 25.2. un 25.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai pareizi saprotam, ka projektu vadības un īstenošanas personālu ir plānots piesaistīt ārpakalpojumu veidā?
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
26.1.8. atlīdzība doktorantam par studiju vai zinātniski pētnieciskā darba veikšanu, ievērojot šo noteikumu 25.1. apakšpunktā minētos nosacījumus. Attiecināmais atlīdzības izmaksu apmērs tiek noteikts, atbilstoši vadošās iestādes saskaņotai vienas vienības izmaksu metodikai;
Iebildums
Lūdzam precizēt apakšpunkta redakciju, skaidri norādot, ka izmaksas tiks attiecinātas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajai vienkāršoto izmaksu metodikai.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
26.1.9. pētniecības izmaksas doktorantam šo noteikumu 25.1. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai, tai skaitā pētniecībai nepieciešamo materiālu iegādes, tehnoloģiju tiesību aizsardzības un ārpakalpojumu izmaksas, mācību izmaksas un tīklošanas pasākumu izmaksas, tai skaitā komandējumi, konferenču dalības maksa un iesaistes izmaksas informatīvajos pasākumos, atbilstoši vadošās iestādes saskaņotai vienas vienības izmaksu metodikai;
Iebildums
Lūdzam precizēt apakšpunkta redakciju, skaidri norādot, ka izmaksas tiks attiecinātas atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajai vienkāršoto izmaksu metodikai.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
28. Ja projekta attiecināmo izmaksu kopsumma pārsniedz 1 000 000 euro, tad par katriem 1 000 000 euro projekta ietvaros finansējuma saņēmējs paredz iesaistīt ne mazāk kā vienu projekta sadarbības partneri, ar kuru kopā tiek īstenota doktora studiju programma, neskaitot šo noteikumu 17.4., 17.5. un 17.6. apakšpunktā minētos sadarbības partnerus.
Iebildums
Ņemot vērā 14/20 pieredzi, piemēram 8.2.2. SAM, lūdzam izvērtēt šī nosacījuma lietderību vai arī konkrēti definēt nosacījumus attiecināmā finansējuma samazinājumam, ja MK noteikumu 28.punktā minētais nosacījums netiek izpildīts.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
IV. Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta IV nodaļu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām, kā arī finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
32. Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
Iebildums
Ierosinām pārskatīt pasākuma īstenošanas termiņu, ņemot vērā to, ka šobrīd noteiktais termiņš 31.12.2029. sakrīt ar 2021.-2027.gada plānošanas perioda beigām un ir arī pēdējais datums, kurā finansējuma saņēmējs var veikt maksājumus.
25.04.2023. MK noteikumu Nr.205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 20.punktā noteikts, ka sadarbības iestāde pieņem maksājuma pieprasījumus, pārbauda tos un apstiprina ne vēlāk kā līdz 2030.gada 15.martam, savukārt saskaņā ar 21.03.2023. MK noteikumu Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 48.punktu, sadarbības iestāde iesniegto maksājuma pieprasījumu izskata, gūst pārliecību par iekļauto izdevumu atbilstību un apstiprina attiecināmo izdevumu summu 80 dienu laikā. Attiecīgi ierosinām kā samērīgu projekta īstenošanas termiņu noteikt 2029.gada 31.oktobri gan attiecībā pret sadarbības iestādes, gan finansējuma saņēmēja tiesībām, veicamajām funkcijām, atbildību un pienākumiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
38. Sadarbības partneriem izmaksas ir attiecināmas pēc šo noteikumu 23. punktā minēto sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no dienas, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 38.punktu, ņemot vērā, ka vienošanās par projekta īstenošanu tiek slēgta pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas, savukārt saskaņā ar noteikumu projekta 23.punktu sadarbības līgumu plānots slēgt vēl pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas. Līdz ar to noteikumu projekta 38.punktā minētās darbības nonāk savstarpējā pretrunā.
Precizējot normu, aicinām izvērtēt - ja izmaksas būs attiecināmas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, vai nepastāv neattiecināmo izdevumu risks, ja projekta iesniegums netiks apstiprināts, un šādā gadījumā skaidrot, no kādiem līdzekļiem tiks segtas sadarbības partnera veiktās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
40. Ja projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējam ir paredzēts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Finansējuma saņēmējam  avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procenti no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 40.punktā tiek paredzēts avansa un starpposma maksājumu kopsumma 100 procentu apmērā, lūdzam anotācijā sniegt izvērstu skaidrojumu un pamatojumu attiecīgā apmēra noteikšanai.
Papildus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar avansa izmaksāšanas kārtību, tostarp, piemēram, norādot, ka nākamo avansu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais ir izmantots pilnā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
43.5. atbalstu saņēmušām šo noteikumu 4. punktā minētajām personām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu I un II pielikumu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, nodrošinot personu datu apstrādi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktu likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu neparedz datu par dalībniekiem uzkrāšanu un ziņošanu Eiropas Komisijai, līdz ar to lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 43.5.apakšpunkta nepieciešamību.

Ja ir nepieciešams uzkrāt un apstrādāt datus par atbalstu saņēmušajām personām nacionālām vajadzībām, lūdzam svītrot minētajā apakšpunktā atsauci uz minēto regulu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Savukārt finansējuma saņēmēja pienākumu apstrādāt personu datus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) izteikt jaunā punktā.

Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 8.2.sadaļas pēdējā rindkopā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
45. Projekta iesniedzējs iesniedz projektu, kas atbilst visiem šiem nosacījumiem:
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 45.punktu, jo kārtību, kādā projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu, nosaka Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums, Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija noteikumi Nr.408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" un projektu atlases nolikums.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
48. Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no vienošanās par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 48.punktu, ņemot vērā, ka gadījumi, kādos sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no vienošanās par projekta īstenošanu, noteiktas Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija noteikumos Nr.408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Nepieciešamības gadījumā attiecīgā informācija iekļaujama anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam koriģēt anotācijā tabulā "1.1.1.8. pasākuma projektu finansējums un sasniedzamie rādītāji" Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei plānoto kopējo attiecināmo finansējumu, saskaņojot ar noteikumu projektā norādīto (1 668 936 euro).
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai anotācijā norādītais "Ja līdz 1.1.1.8. pasākuma īstenošanas noteikumos noteiktajam maksimālajam projekta īstenošanas termiņam nav iespējams īstenot doktorantūras grantu, tad puses var izbeigt līgumu par doktorantūras granta īstenošanu un doktorantūras granta iesniedzējam ir tiesības saņemt tikai to finansējuma daļu, kas sedz attiecināmās izmaksas par jau veiktajām darbībām proporcionāli sasniegtajiem rezultātiem, vai arī doktorantūras granta iesniedzējam pašam jānodrošina finansējums doktorantūras granta pabeigšanai." nav pretrunā ar MK noteikumu 25.1. un 26.1.8.apakšpunktā noteikto un attiecīgi sasvstarpēji salāgot informāciju.


 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā MK noteikumu anotācijā norādīto "1.1.1.8. pasākuma ieviešanā tiks nodrošināta  sinerģija un papildinātība, kā arī nepārklāšanās ar Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda 8.2.2. SAM trešo kārtu, jo to īstenošana nepārklāsies laika ietvarā, kā arī demarkācija tiks nodrošināta arī saturiskā ziņā, tā kā 8.2.2. SAM trešās kārtas mērķis bija doktorantu iesaiste akadēmiskajā darbā, tādējādi stiprinot un atjaunojot akadēmisko personālu", vēršam uzmanību, ka 8.2.2.. SAM 3.kārtā doktorants projektā varēja tikt un tika piesaistīts gan docētāja amatā (lektors, vieslektors, utt.), gan kā zinātniskais personāls (zinātniskais asistents, pētnieks utt.), lūdzam precizēt un papildināt anotāciju, norādot kādās jomās primāri atbalsts doktorantiem tiek sniegts,  kā plānots nodrošināt nepārklāšanos, kādi nosacījumi būtu jāņem vērā finansējuma saņēmējam gadījumā, ja kāds no doktorantiem vai zinātniskā grāda pretendentiem, ir saņēmis atbalstu kādā no 8.2.2. SAM kārtām?
Vienlaikus, lai nodrošinātu dubultā finansējamu neesamību, lūdzu papildināt anotāciju, ka gadījumos, ja doktorants ir saņēmis atbalstu iepriekšējā periodā, tad šajā projektā atbalsts attiecināms vienīgi ar nosacījumu, ka doktora grāds tiek iegūts (noslēguma fāze).
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, ka "finansējuma saņēmējam projekta īstenošanas laikā ir pienākums uzkrāt informāciju par zinātniskajiem rakstiem, kuru izstrādē ar projekta atbalstu doktorants ir piedalījies un kas publicēti Web of Science un SCOPUS datubāzē iekļautos žurnālos vai konferenču rakstu krājumos, projekta laikā atbalstīto doktorantu aizstāvētajiem promocijas darbiem, to sadalījumu pa Viedās specializācijas jomām, kā arī atbalstu saņēmušajiem doktorantiem. Finansējuma saņēmējiem ir pienākums minēto informāciju iesniegt Izglītības un zinātnes ministrijai pēc tās pieprasījuma. Vienlaikus finansējuma saņēmējam ir pienākums uzkrāt informāciju arī par RIS3 rādītājiem, kas attiecas uz zinātnisko personālu un zinātnes tehnisko personālu, kā arī par horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju" lūdzam papildināt anotāciju, ar informāciju par to, kur un kā finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj uzskaitītie dati, kā arī papildināt ar informāciju, ka sadarbības iestāde, finansējuma saņēmēja norādīto informāciju par zinātniskajiem rakstiem pieņem zināšanai un tai nav pienākums Web of Science un SCOPUS datubāzē iekļautos žurnālos vai konferenču rakstu krājumos  pārbaudīt un pārliecināties par to atbilstību katra doktoranta pētniecības darbam, atbildību par sniegto informāciju uzņemas finansējuma saņēmējs.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā 8.2.2.SAM 3.kārtas MK noteikumos iekļauto identisko nosacījumu un reālo situāciju, kad finansējuma saņēmējam vai tā sadarbības partnerim ne vienmēr ir iespēja izpildīt izvirzīto nosacījumu par to, ka finansējuma saņēmējiem vai to sadarbības partneriem ir jānodrošina doktorantiem papildu darba slodzi vismaz 25 procentus no pilnas darba slodzes, lūdzam izvērtēt šāda nosacījuma  pamatotību/nepieciešamību, gadījumā, ja finansējuma saņēmējam vai sadarbības partnerim nav iespēja šo nosacījumu nodrošināt, MK noteikumos vai anotācijā vai vienas vienības metodikās paredzēt nosacījumus, kas veicinātu minētā nosacījuma izpildi jeb "sankcijas", ja netiek izpildīts izvirzītais nosacījums? Ja minētajam nosacījumam nav izšķirošas nozīmes projekta mērķu sasniegšanai, lūdzam izvērtēt izvirzītā nosacījuma svītrošanu, jo tā uzraudzība ir papildus slogs iesaistītajām pusēm.

 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Norādām, ka anotācijas 1.3.sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" pie sniegtās informācijas par 1.1.1.8. pasākuma projektu finansējuma un sasniedzamajiem rādītājiem un noteikumu projekta 18.punkta apakšpunktos iekļautais plānotais kopējais attiecināmā finansējuma sadalījums pa projekta iesniedzējiem nesakrīt ar anotācijas pielikumā iekļauto informāciju. Līdz ar to lūdzam novērst neatbilstības.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Norādām, ka anotācijas 1.3.sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā pie "Risinājuma apraksts" pasākuma plānotā kopējā finansējumā (tai skaitā elastības finansējums 3 018 863 euro) veidojas 1 euro nesakritība ar noteikumu projekta 9.punktā norādīto informāciju. Lūdzam savstarpēji salāgot sniegto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
35.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka 1.1.1.8. pasākuma ietvaros komercdarbības atbalsta sniegšana nav paredzēta, jo, analizējot statistikas datus par studējošo skaitu augstskolās, kā arī Latvijas augstākās izglītības institūciju vietu pasaules augstskolu reitingos, Izglītības un zinātnes ministrija secinājusi, ka visam 1.1.1.8. pasākuma ietvaros sniegtajam atbalstam nav ietekmes uz  konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū, kā rezultātā neizpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā minētās komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes. 
Vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) 2021.gada decembra skaidrojumu, Eiropas Komisija 2022.gadā sniedza atbildi (nosūtīta IZM ar 09.12.2022. Finanšu ministrijas vēstuli Nr.7-4/18/3645) par Latvijas augstskolu darbību un pētniecības organizāciju statusu un to nošķiršanu, t.sk. arī norādot uz nepieciešamību vērtēt katru augstākās izglītības institūciju atsevišķi, lai secinātu, vai tā ir/nav uzskatāma par saimnieciskās darbības veicēju un, ja uzskatāma par saimnieciskās darbības veicēju, vai attiecībā uz to neizpildās kāda no komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijā ietverto skaidrojumu un projektu atlases gaitā nodrošināt korektu katra finansējuma saņēmēja un tā partnera izvērtējumu.



 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1.sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Izglītības un zinātnes ministriju, kā arī noteikumu projekta 17.punktā noteiktajiem projektu iesniedzējiem, t.i., plānotajiem finansējuma saņēmējiem. Atbilstoši papildināma arī attiecīgā apakšsadaļa "Ietekmes apraksts", norādot, ka Izglītības un zinātnes ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, savukārt attiecīgie finansējuma saņēmēji pildīs finansējuma saņēmēju funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13.apakšsadaļu ar informāciju par konkrētiem datiem, kas tiks uzkrāti un apstrādāti, kā arī attiecīgo mērķi, tostarp ievērojot anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādīto par datu iesniegšanu Izglītības un zinātnes ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.8. pasākuma "Doktorantūras granti" īstenošanas noteikumi
Priekšlikums
Lūdzam IZM izvērtēt, vai MKN projektā un anotācijā nebūtu jāatrunā atbalsta piešķiršanas apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība finansējuma gala labuma guvējiem, t.i., nosacījumi doktorantūras grantu piešķiršanas apstrīdēšanai.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
1.3. pasākumam pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.3.apakšpunktu ar vārdiem "plānoto un" aiz vārda "pasākumam".
Vienlaikus, ņemot vērā, ka noteikumu projektā nav ietverts regulējums par nacionālā līdzfinansējuma likmi, lūdzam svītrot vārdus "un nacionālā līdzfinansējuma likmi".
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
2.5.3.1. zināšanu un tehnoloģiju pārneses darbības veic augstākās izglītības institūcija, augstākās izglītības institūcijas nodaļa vai augstākās izglītības institūcijas meitas sabiedrība (tāda komercsabiedrība, kurā mātes sabiedrības līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentu vai kurā mātes sabiedrībai ir balsu vairākums), atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem;
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kā tiks organizēts noteikumu projekta 2.5.3.1.apakšpunktā minētais atklātais konkurss.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
6. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 6.punktā norādīto rādītāju sasniedzamās vērtības. Saskaņā ar 1.1.1.SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu tika paredzētas jaunas amata vietas 67 PLE apmērā un atbalsts 267 doktorantiem. 
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
6.1. programmas rezultāta rādītājs – atbalstītajās struktūrās izveidotās pētniecības darbvietas  – 66 pilna laika slodzes ekvivalents;
Priekšlikums
Ierosinām koriģēt apakšpunktu, "programmas rezultāta rādītājs" vietā norādot "rezultāta rādītājs", saskaņojot rādītāja veidu ar Vadlīnijām Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā (turpmāk- Vadlīnijas). Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vadlīnijām ir paredzēti trīs rādītāju veidi- rezultāta, iznākuma un nacionālie rādītāji. 
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
6.2. pasākuma nacionālais rādītājs – doktorantu skaits, kas saņēmuši Eiropas Reģionālā attīstības fonda atbalstu studiju vai zinātniski pētnieciskajam darbam projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera institūcijā, – 264.
Priekšlikums
Ierosinām koriģēt apakšpunktu, "pasākuma nacionālais rādītājs" vietā norādot "nacionālais rādītājs", saskaņojot rādītāja veidu ar Vadlīnijām Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā (turpmāk- Vadlīnijas). Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vadlīnijām ir paredzēti trīs rādītāju veidi- rezultāta, iznākuma un nacionālie rādītāji. 
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
8. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 8.punktu, atrunājot saīsinājumu "atbildīgā iestāde".
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
16. Šo noteikumu 17.  punktā minētais projekta iesniedzējs, kas pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ar sadarbības iestādi, ir arī Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs), sagatavo projekta iesniegumu un projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajā kārtībā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 1.panta 3.punktu finansējuma saņēmējs ir persona, kuras projekta iesniegums ir apstiprināts.
Līdz ar to lūdzam svītrot noteikumu projekta 16.punktā vārdu "arī".
Piedāvātā redakcija
-
46.
Noteikumu projekts
23. Projekta iesniedzējs ar katru projekta sadarbības partneri pirms projekta iesniegšanas sadarbības iestādē noslēdz sadarbības līgumu par projekta īstenošanu. Sadarbības līgumā iekļauj vismaz:
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un pārliecināties, lai noteikumu projekta 23.punktā norādītā sadarbības līgumā ietveramā informācija nedublētu Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija noteikumu Nr.408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 6.punktā noteikto.

Papildus lūdzam precizēt noteikumu projekta 23.punkta ievaddaļu, aizstājot vārdus "projekta iesniegšanas" ar vārdiem "projekta iesnieguma iesniegšanas".
Piedāvātā redakcija
-
47.
Noteikumu projekts
23. Projekta iesniedzējs ar katru projekta sadarbības partneri pirms projekta iesniegšanas sadarbības iestādē noslēdz sadarbības līgumu par projekta īstenošanu. Sadarbības līgumā iekļauj vismaz:
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un sniegt skaidrojumu, vai nepastāv risks pret sadarbības partneri, ja projekta iesniegums netiks apstiprināts. Aicinām izvērtēt iespēju paredzēt, ka pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas tiek noslēgts nodomu protokols starp projekta iesniedzēju un potenciālo sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
23.1. informāciju, kas noteikta normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 23.1.apakšpunktu, papildinot ar vārdiem "sadarbības līgumā norādāmo" pirms vārda “informāciju”.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Noteikumu projekts
23.6. nosacījumu, ka sadarbības partnerim nodotās ar projekta īstenošanu saistītās tiesības un saistības netiek nodotas citai personai, izņemot gadījumus, kad sadarbības partnera reorganizācijas rezultātā tā tiesības un saistības tiek nodotas finansējuma saņēmējam;
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kāda būs rīcība, ja sadarbības partneris tiks likvidēts. Rosinām izvērtēt iespēju šos nosacījumus atrunāt konkrētā sadarbības līguma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
50.
Noteikumu projekts
24. Lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu un projektam piešķirto līdzekļu lietderīgu un efektīvu izlietošanu, projekta iesniedzējs iekļauj projekta iesniegumā informāciju par iekšējo projekta vadības un kontroles sistēmu, paredzot sadarbības regulējumu ar projekta īstenošanas sadarbības partneriem, kā arī aprakstot, kādas darbības un uzraudzības instrumenti ir plānoti vai ieviesti iestādē šādos procesos:
Priekšlikums
Lūgums izskatīt iespēju uzraudzības funkcijās piesaistīt Valsts izglītības attīstības aģentūru (tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības joma saistīta ar MKN minēto nozari). Šādas sadarbības mērķis, piemēram, varētu būt projekta rezultātu kvalitātes novērtēšana atbilstoši nozares specifikai.
Piedāvātā redakcija
-
51.
Noteikumu projekts
30. Projekta iesniedzējs izsludina atklātu doktorantu atlasi šo noteikumu 25.1. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai un atlases komisijā paredz visu doktora studiju programmu īstenošanā iesaistīto pušu pārstāvniecību, tai skaitā augstskolas, projekta sadarbības partneru, zinātnisko institūciju un citu augstāko izglītības iestāžu pārstāvniecību, kā arī konsultējas ar studentus pārstāvošām organizācijām.
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kā norisināties doktorantu atlase. Vēršam uzmanību, ka, ja plānots organizēt dalībnieku (doktorantu) atlasi, tad jābūt skaidri noteiktiem nosacījumiem, pēc kādiem attiecīgos dalībniekus plānots atlasīt, turklāt tiem jābūt skaidri un caurspīdīgi noteiktiem, lai, atlasot dalībniekus, tiktu ievērots vienlīdzības princips. Kā arī nevar veidoties situācija, ka atlases procesā mainās nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
52.
Noteikumu projekts
34. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju piemērot sociāli atbildīga publiskā iepirkuma un/vai inovatīvu publiskā iepirkuma nosacījumu iekļaušanu MKN projektā.
Piedāvātā redakcija
-
53.
Noteikumu projekts
35. Plānojot šo noteikumu 26.1.1.un 26.1.2. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās personāla atlīdzības izmaksas, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts pilnu darba laiku vai nepilnu darba laiku, vai daļlaiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, attiecīgi veicot projekta vadības un īstenošanas personāla darba laika uzskaiti par veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku.
Priekšlikums
Lūdzam 35.punktu papildināt ar nosacījumu, ka plānojot personāla atlīdzības izmaksas, finansējuma saņēmējam jāievēro MK noteikumu 27.punktā noteikto proporciju.
Piedāvātā redakcija
-
54.
Noteikumu projekts
36. Pievienotās vērtības nodoklis uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk- Regula Nr.2021/1060) 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 36.punktā minētās regulas saīsinājumu atrunāt jau noteikumu projekta 25.3.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
55.
Noteikumu projekts
43.4. horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunktu, norādot arī sasniedzamo rādītāju horizontālajam principam “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”.
Piedāvātā redakcija
-
56.
Noteikumu projekts
46. Projekta iesniedzējs nodrošina, ka projekta sadarbības partneris ievēro šādas prasības:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 46.punktu, ņemot vērā, ka plānotās darbības veicamas tad, kad projekts jau tiek īstenots (t.i. par projekta īstenošanu ir atbildīgs finansējuma saņēmējs). Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai attiecīgās prasības nav iekļaujamas sadarbības līgumā, noteikumu projekta 46.punktu svītrojot.
Piedāvātā redakcija
-
57.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti MKN projekta izstrādē.
Piedāvātā redakcija
-
58.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādītais par gadījumiem, kad doktorantūras granta īstenotājam ir tiesības pagarināt līgumu par doktorantūras granta īstenošanu, ja objektīvu iemeslu dēļ doktorantam nav iespējas pabeigt doktorantūras grantu noteiktajā termiņā, nebūtu iekļaujams arī noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
59.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām IZM novērst tehnisku kļūmi anotācijas sadaļas "Problēmas un risinājumi" apakšsadaļā "Problēmas apraksts" rindkopā, kas nosaka, ka "Noteikumu projekts paredz, ka, ja projekta attiecināmo izmaksu kopsumma pārsniedz 1 00 000 euro [..] - kļūdaini norādīti 100 000 eur, viena miljona eur vietā.
Piedāvātā redakcija
-
60.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atsauces [3] [4] "Vienkāršoto izmaksu metodiku plānots izstrādāt, pamatojoties uz Eiropas Savienības Pētniecības un inovācijas pamatprogrammas "Apvārsnis Eiropa" Darba programmas 2023.-2024.gadam (Eiropas Komisijas 2022. gada 6. decembra Lēmums C(2022)7550) "Marijas Sklodovskas-Kirī vārdā nosauktās programmas ...." nosaukumu, atbilstoši anotācijā, MK noteikumu 26.1.8. un 26.1.9. apakšpunktā norādītajam, un atsūtītajai vienas vienības izmaksu metodikai. Vienlaikus, lūdzam noteikt, ka anotācijā minētās metodikas tiks apstiprinātas līdz projektu iesniegumu  iesniegšanai, lai potenciālie finansējuma saņēmēji, korketi un atbildīgi varētu plānot projekta budžetu un sagatavot kvalitatīvu projekta iesniegumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
61.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidru un nepārprotamu informāciju visos pasākuma normatīvajos dokumentos, aicinām gan anotācijā, gan MK noteikumos izmantot vienotu terminoloģiju, piemēram, nav skaidri saprotams, kas domāts ar "doktorantūras granta īstenotāju"  un "pētījuma  pieteikuma pieteicējs", vai papildināt anotāciju ar skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
62.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka rādītāja pasē ir noteikts, ka "Rādītājs tiek uzskatīts par izpildītu, ja ar pētnieku noslēgts darba līgums vai papildvienošanās (ja attiecināms) par nodarbinātību projekta ietvaros jaunizveidotajā amata vietā (tiek pārbaudīts pie maksājuma pieprasījuma) un jaunizveidotā darba vieta tiek saglabāta vismaz vienu gadu pēc projekta īstenošanas beigām" un to, ka 1.1.1.8.pasākums pēc būtības ir ieguldījums cilvēkresursu kapacitātē, lūdzam papildināt ar skaidrojumu par anotācijā norādīto un MK noteikumu 47.punktā paredzēto rezultātu ilgstpējas nodrošināšanu - "Lai nodrošinātu projektā sasniegto rezultātu ilgtspēju, noteikumu projekts paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina izveidoto darbvietu saglabāšanu vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Projektā izveidotās darbvietas izmaksas pēc projekta pabeigšanas tiks segtas no finansējuma saņēmēju pašu līdzekļiem" kā plānots uzraudzīt uzraudzības rādītāja ilgstspējas nodrošināšana un kādas sekas finansējuma saņēmējam var iestāties, ja rādītāja ilgtspēja netiek nodrošināšana.
Piedāvātā redakcija
-
63.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu papildināt anotāciju skaidrojot, vai anotācijā norādītais jēdziens "doktorantūras grants" būs viens maksājums doktorantam, kurš sastāvēs gan no atalgojuma, gan no pētniecības veikšanai nepieciešamajām izmaksām? Ja tomēr, maksājumi plānoti kā atsevišķa viena vienība – stipendija un atsevišķa kā pētniecības izmaksas, tad aicinām anotācijā tās nodalīt. Vienlaikus, lūdzam, pirms MK noteikumu virzīšanas uz apstiprināšanu, saskaņot vienas vienību izmaksas gan doktorantu atalgojumam, gan pētniecības izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
64.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim (-iem) jābūt vienādam doktorantūras grantu pretendentu atlases nolikumam, vai tie var būt atšķirīgi. Nepieciešamības gadījumā papildināt par sadarbības partneru nosacījumu izvērtēšanu grantu pretendentu atlases nolikumos. Kā aŗī, norādīt vai projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (-u) grantu pretendentu atlases nolikumiem jābūt savstarpēji saskaņotiem.
Piedāvātā redakcija
-
65.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Risinājuma apraksts" ar skaidrojumu, kādai informācijai jābūt ietvertai sadarbības kārtībā, piemēram, pamatprincipi sadarbības partneriem dalībai kopīgi īstenotā studiju programmā , t.sk., nepieciešamais zinātniskais personāls, nepieciešamais materiāli tehniskais nodrošinājums, u.c.prasības. Kā arī norādīt vai minētajam dokumentam jābūt publiski pieejamam, lai potenciālajiem sadarbības partneriem būtu skaidri sadarbības nosacījumi doktora studiju programmu īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
66.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Risinājuma apraksts", skaidrojot, vai gadījumos, kad doktorants darba līguma ietvaros ir ātrāk iesniedzis savu promocijas darbu doktora zinātniskā grāda piešķiršanai, viņam var saglabāties vienas vienības izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
67.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu 19.4. un 19.6. apakšpunktā norādītais projekta iesniedzējam pieejamais finansējums sastāda vairāk kā 5 milj. Euro, kas nozīmē, ka būtu piesaistāmi 5 partneri, savukārt 18.4. un 18.6.apakšpunktā norādītais plānotais finansējums (kas var būt pieejams pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu) sastāda vairāk kā 6 milj, līdz ar to būtu piesaistāmi 6 partneri. Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Risinājuma apraksts", skaidrojot, vai pēc Eiropas Komisijas lēmuma par pieejamā finansējuma palielināšanu līdz 19.punktā noteiktajam, 17.4. un 17.6. apakšpunktā noteiktajiem iesniedzējiem papildu būs jāpiesaista vēl viens partneris.
Piedāvātā redakcija
-
68.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7.1.sadaļu "Projekta izpildē iesaistītās institūcijas".
Piedāvātā redakcija
-