Atzinums

Projekta ID
22-TA-2212
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
28.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
LTRK ieskatā nepieciešams precizēt likumprojektā terminoloģiju saistībā ar ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves darbu veikšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
LTRK aicina svītrot 4. pantā (saglabāt spēkā esošo redakciju), aizstājot ceturtajā daļā vārdu "anulēšanas" ar vārdiem "apturēšanas un atcelšanas".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Kategoriski nav pieļaujams uzlikt komersantam par pienākumu rekultivēt tās platības, kuras ir skartas zemes dzīļu izmantošanas rezultātā, kā licences laukumā tā ārpus tā, ja kaimiņu platībās ir konstatēta ieguve vai tās rezultātā izsaukta erozija; pienākumu rekultivēt tās platības, kur nav veikta zemes dzīļu ieguve, bet ir notikuši sagatavošanas darbi (noņemta augsne, zemsedze, bojāts reljefs un virszemes ūdens notece), kas tiek pamatota ar trešās personas saņemtu sūdzību. Ieviešot plānoto Likumprojektu tiek veicināta patvaļa un neierobežotas spekulācijas, kas vērstas pret komersantiem, kas strādā jebkādu derīgo izrakteņu ieguves jomā, a apriori uzskatot komersantus par tiesību normu pārkāpējiem, kā arī pieļaujot plaša spektra spekulācijas kā no blakus esošo zemes īpašnieku, tā arī kontrolējošo institūciju amatpersonu puses. Jāņem vērā arī apelācijas sūdzību par kontrolējošo institūciju pieņemtajiem lēmumiem skaita palielinājumu, apelācijas institūcijas un tiesu sistēmas kapacitāti - spēju izskatīt un izvērtēt kontrolējošo institūciju izdoto administratīvo aktu likumisko pamatu. Tas nozīmē ne tikai iespējamu komersantu līdzekļu nepamatotu izlietojumu blakus esošo zemju nepamatotai rekultivācijai, bet arī valsts budžeta līdzekļu izšķērdēšanu pārbaudēm, pārbaužu rezultātu izvērtēšanai un citām darbībām.
 
Piedāvātā redakcija
svītrot grozījumus un saglabāt esošo redakciju: “uz sava rēķina rekultivēt zemes dzīļu izmantošanas rezultātā radušos zemes gabala bojājumus atļaujā vai licencē norādītajā termiņā
4.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Likumprojekta izstrādes pamatojumā norādīts uz Valsts kontroles ieteikumu, savukārt, aprakstošajā daļā norādīts uz Valsts kontroles dotā uzdevuma - "iniciēt grozījumus normatīvajos aktos, piešķirot papildus tiesības kontrolējošajām iestādēm un nosakot licences darbības kontroles, apturēšanas un anulēšanas kārtību, lai nodrošinātu savlaicīgu un operatīvu reaģēšanu uz pārkāpumiem saistībā ar ogļūdeņražu izpēti un ieguvi" (Revīzijas lieta Nr. 2.4.1-38/2016 "Par Latvijas Republikas 2016. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem") - izpildi. Valsts kontrole veic revīzijas saskaņā ar starptautiskajiem publiskā sektora revīzijas standartiem, kuru atzīšanu Latvijā nosaka valsts kontrolieris, no kā izriet, ka minētie revīzijas standarti neregulē zemes dzīļu kompleksas, racionālas, vidi saudzējošas un ilgtspējīgas izmantošanas, kā arī zemes dzīļu aizsardzības prasību ievērošanu. Valsts kontroles likuma 2.panta (2) apakšpunkts nosaka Valsts kontroles tiesības ierosināt Ministru kabinetam veikt pasākumus Valsts kontroles revīziju rezultātu izvērtēšanai, bet nedod tiesības uzdot likumdevējam veikt grozījumus normatīvajos aktos. Bez tam, nav loģiska pamatojuma 2022.gadā izstrādātā normatīvā regulējuma atsaucei uz Valsts kontroles secinājumiem par 2016.gadu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Likumprojekta Anotācijā nav loģiski pamatota grozījumu nepieciešamība, jo spēkā esošajā normatīvajā regulējumā - likumā “Par zemes dzīlēm” un MK 22.12.2015. Noteikumos Nr.805 “Noteikumi par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi” (spēkā ar 12.01.2016.) ir noteiktas visas iespējamās rīcības saistībā ar ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi. Minētajās rīcībās, t.sk. licences darbību, ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves kontroli u.c. iesaistīta virkne valsts institūciju, t.sk., Ekonomikas ministrija, Būvniecības valsts kontroles birojs, Valsts vides dienests, kā arī pašvaldības, šis kontroles mehānisms izriet no citiem normatīvajiem aktiem.
 
Piedāvātā redakcija
-