Atzinums

Projekta ID
24-TA-2817
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Personu apliecinošu dokumentu likuma 7. panta septīto daļu
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 47. punkts noteic, kā izstrādā pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot ārēju normatīvo aktu. Personu apliecinošu dokumentu likuma spēkā esošā 7. panta septītās daļas formulējums neatbilst izpratnei par to, kas ir uzskatāms par pilnvarojumu Ministru kabinetam, bet plānotā Personu apliecinošu dokumentu likuma 7. panta septītā daļa vēl tikai tiek izskatīta Saeimā un nav pieņemta. Tāpēc lūdzam virzīt noteikumu projektu saskaņošanai un izskatīšanai Ministru kabinetā pēc tam, kad būs Saeimā otrajā lasījumā pieņemta tiesību norma, kura satur konkrēto deleģējumu Ministru kabinetam izdot šos noteikumus.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 100. punktam noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu.
Tāpat iesakām pārskatīt arī anotācijā ietverto skaidrojumu "Deleģējums Likumā Ministru kabinetam izdot noteikumus par valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, atvieglojumiem un atbrīvojumiem no valsts nodevas samaksas noteikts tā 7. panta septītajā daļā[..]", ņemot vērā, ka plānotie grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likuma 7. panta septītā daļā paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt "Pagaidu ceļošanas dokumenta paraugu un saturu, izsniegšanas kārtību un nosacījumus, kā arī derīguma termiņus". 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5. sadaļu un veikt tajā nepieciešamos precizējumus, piemēram:
1) izvērtēt un, tam paredzētajā anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas ailē skaidrot, kā ir izmantota Eiropas Savienības tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas tiesību akta normas? Kādēļ? Vēršam uzmanību, ka, piemēram, pretēji skaidrotajam Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīvas (ES) 2019/997, ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ lēmumu 96/409/KĀDP (turpmāk - Direktīva 2019/997) 5. panta 3. punkts neparedz rīcības brīvību;
2) izvērtēt un precizēt tabulas "5. panta 2. punkts" rindas "C" aili, ievērojot, ka atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā norāda, vai tabulas "A" ailē minētā vienība projektā tiek pārņemta pilnībā vai daļēji. Daļējas pārņemšanas gadījumā precīzi norāda, kad un kādā veidā tiks nodrošināta saistību izpilde pilnībā un norāda institūciju, kura ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā. Daļa no šajā ailē pašlaik skaidrotās informācijai attiecināma uz rīcības brīvības sadaļu;
3) salāgot tabulā sniegto informāciju, piemēram, ņemot vērā, ka tabulas rindas "5. panta 2. punkts" "C" ailē norādīts uz daļēju pārņemšanu, bet rīcības brīvības sadaļā uz pārņemšanu, savukārt likumprojekta "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā" anotācijā norādīts arī uz direktīvas 2019/997 5. panta 2. punkta pārņemšanu tā 5. pantā;
4) norādīt, kā un kādos tiesību aktos tiek/tiks pilnībā pārņemta direktīva 2019/997, jo Latvija vēl nav nodrošinājusi no tās izrietošo starptautisko saistību izpildi un pārņemšanu kopumā. Arī noteikumu projekts direktīvu 2019/997 pārņem tikai daļēji. Vienlaikus, ņemot vērā noteikumu projekta būtību un to, ka tiek pārņemts direktīvas 2019/997 5. pants un tā saistību ar 15. panta ceturto punktu, kurā noteikts palīdzību sniedzošo dalībvalstu pienākums attiecībā uz datu aizsardzību, secināms, ka arī direktīvas 2019/997 15. panta 4. punkts ir pārņemams noteikumu projektā vai citā, saistītā tiesību aktā, un ir skaidrojams, kā tiks nodrošināta personas datu aizsardzība iekasējot valsts nodevu par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Noteikumi par valsts nodevu par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta nosaukumu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta nosaukums neatbilst noteikumu Nr. 108 90., 91. un 92. punktam, kas noteic, ka noteikumu projekta nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam, vārdus “kārtība”, “noteikumi” v.tml. rakstot kā nosaukuma pēdējo vārdu un ka nosaukumu ar vārdiem “Noteikumi par” iesāk tikai retos izņēmuma gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijā skaidrojumus par noteikumu projekta saistību un atbilstību direktīvai 2019/997. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektam atzinuma sniegšanas termiņš noteikts kā 2024. gada 11. decembris. Attiecīgi, secināms, ka netiks izpildīts direktīvas 2019/997 19. panta 1.punktā noteiktais 24 mēnešu laikā pēc 9. pantā minēto papildu tehnisko specifikāciju pieņemšanas (līdz 2024. gada 9. decembrim) pieņemt un publicēt normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu direktīvas 2019/997 prasības.
Tāpat iesakām izvērstāk skaidrot noteikumu projekta mērķi, ņemot vērā, ka to jādefinē tādā formā, lai varētu novērtēt tā sasniegšanas progresu. Mērķiem jābūt sasniedzamiem pašreizējos ekonomiskos apstākļos, noteiktā laikposmā un ar pieejamajiem resursiem un tas nedrīkst attaisnot jau iepriekš nolemtu rīcību, tam ir jābūt neitrālam un vērstam uz problēmu izraisošo cēloņu mazināšanu vai likvidēšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojumus un nodrošināt tiesību normu adresātiem pilnīgu un korektu noteikumu projekta izpratni. Vēršam uzmanību uz to, ka, piemēram:
1) Personu apliecinošu dokumentu likuma grozījumu likumprojekta 7. panta septītā daļa paredz, ka Ministru kabinets nosaka "Pagaidu ceļošanas dokumenta paraugu un saturu, izsniegšanas kārtību un nosacījumus, kā arī derīguma termiņus", bet anotācijas 1.3. apakšsadaļā skaidrots, ka deleģējums Ministru kabinetam paredzēs "izdot noteikumus par valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, atvieglojumiem un atbrīvojumiem no valsts nodevas samaksas". Lūdzam salāgot no likumprojekta izrietošo ar tā skaidrojumiem anotācijas 1.3. apakšsadaļā;
2) noteikumu projekts anotācijas 1.3. apakšsadaļā skaidrots tikai daļēji, piemēram, nav skaidroti maksājumu veidi.
Piedāvātā redakcija
-