Atzinums

Projekta ID
23-TA-461
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Tiesību akta projekta izstrāde pamatojas uz Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2021./2022.gadam 3.rīcības virziena Neuzskaitīti darījumi un nelegāla preču aprite 3.3.apakšpunktu.
Tiesību akta projekts pašreizējā redakcijā ir vērsts uz informācijas sniegšanu par būvobjektos ievesto dabas resursu izcelsmi, veidu un apjomu.
Valsts vides dienests norāda, ka būvobjektos dabas resursi tiek ne vien ievesti, bet arī iegūti un izvesti no būvobjektiem gadījumos, kad to izmantošana nav nepieciešama vai lietderīga.
Būvobjektos var izveidoties dabas resursu pārpalikums, kuri nav nepieciešami to izcelsmes būvobjektos. Šādos gadījumos praksē šie materiāli tiek aizvesti no būvobjekta uz citurieni, kur tie ir nepieciešami. Šādas rīcības gadījumā Dabas resursu nodokļa likuma 12.panta otrajā daļā noteiktajos gadījumos ir saņemama dabas resursu lietošanas atļauja, kā arī atbilstoši šā panta trešajā daļā noteiktajam ikvienā gadījumā ir jānomaksā dabas resursu nodoklis par saimnieciskajā darbībā izmantotajiem dabas resursiem.
Valsts vides dienests kā viena no dabas resursu apriti kontrolējošajām institūcijām ne visos gadījumos ir iesaistīts būvniecības procesos, tādēļ iestādes rīcībā bieži vien nav informācijas par dabas resursu plūsmu, it sevišķi no būvobjektiem.
Šobrīd praksē būvniecībai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos ir saņemami Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi, kuros tiek izvirzītas vides aizsardzības prasības, tai skaitā prasība par dabas resursu lietošanas atļaujas saņemšanu un dabas resursu nodokļa nomaksu.
Norādāms, ka pilsētu un ciemu teritorijās ir atvieglota būvniecības kārtība un Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi ir nepieciešami mazākam būvobjektu apjomam. Tādēļ no Valsts vides dienesta tehniskie noteikumi ar prasību par dabas resursu nodokļa nomaksu vairumam būvobjektu netiek izsniegti, tāpat arī dabas resursu aprite būvobjektā pie būvobjekta nodošanas ekspluatācijā no Valsts vides dienesta puses netiek kontrolēta, jo tādos  gadījumos būvniecības pasūtītājam nav jāvēršas Valsts vides dienestā ar lūgumu sniegt atzinumu par būves gatavību ekspluatācijai.
Lai mazinātu ēnu ekonomiku un tās ietekmi uz tautsaimniecību, būvniecības procesā ir pienākums iegūt informāciju ne vien par ienākošo dabas resursu plūsmu būvobjektā, bet arī par izejošo dabas resursu plūsmu no būvobjekta, tai skaitā informāciju par dabas resursu nodokļa nomaksu. Norādāms, ka dabas resursu nodokļa nenomaksāšanas rezultātā, valsts un pašvaldību budžetā nenonāk finanšu līdzekļi, kurus varētu izmantot visas sabiedrības vajadzībām.
Pašreiz normatīvā akta plānotā redakcija nesasniegs pilnā mērā ēnu ekonomikas ierobežošanas plānā nospraustos mērķus, jo neveicinās informācijas ieguvi par plašu sfēru – no būvobjektiem izejošo dabas resursu iesaisti saimnieciskajā apritē.
Saistībā ar viedokli, ka BIS kalpo par rīku informācijas iegūšanai, nevis par rīku kontroles veikšanai par minerālmateriālu ieguvi, piemēram, kādā karjerā, Valsts vides dienests norāda, ka informācijas iegūšana ir kontroles procesa neatņemama sastāvdaļa un nav skatāma atraujami. Valsts vides dienesta tiesību akta projekta izstrādei sniegtie iestādes priekšlikumi ir vērsti uz to, lai jebkuras institūcijas rīcībā (gan Valsts vides dienesta, gan būvvalžu, gan jebkuras citas, kuras funkcijās ietilpst piedalīšanās būvniecības procesā vai būvniecības procesa kontrole) būtu informācija, kuru tā varētu izmantot operatīvai savu funkciju veikšanai (neatkarīgi vai funkcija būtu kontroles jomā vai jebkādā citā jomā), turklāt nepatērējot lielu administratīvo resursu informācijas iegūšanas procesā.
Iepriekš uzskaitīto iemeslu dēļ Valsts vides dienests aicina ministru kabineta noteikumu 5. prim viens pielikumā ietvert jaunu 9. punktu, ar kuru būvdarbu veicējam būvdarbu žurnālā tiktu uzlikts par pienākumu ietvert informāciju un dokumentus par būvniecības rezultātā iegūto dabas resursu izmantošanu būvobjektā. Šāda būvdarbu žurnāla sadaļa sniegs būvobjektos radušos dabas resursu aprites un dabas resursu nodokļa nomaksas izsekojamības iespēju jebkurai no būvniecības procesā iesaistītajām kontrolējošajām institūcijām, ja būvdarbu veicējs vēlēsies izvest liekos dabas resursus no būvobjekta.
Piedāvātā redakcija

Valsts vides dienests ierosina ministru kabineta noteikumu 5. prim viens pielikumu papildināt ar 9.punktu sekojošā  redakcijā:
“9. Būvniecības rezultātā iegūtie dabas resursi:
9.1. būvobjektā iegūto dabas resursu veids atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma 1.pielikumam un apjoms;


9.2. no būvobjekta izvesto dabas resursu apjoms atbilstoši katram dabas resursu veidam, atsevišķi norādot katra objekta, uz kuru nogādāti dabas resursi, adresi, izvesto dabas resursu veidu un apjomu, būvniecības gadījumā – saņemošā būvobjekta būvniecības lietas numuru;


9.3. būvobjektā uz vietas izmantoto dabas resursu apjoms atbilstoši katram dabas resursu veidam, norādot izmantošanas mērķi;


9.4. pielikumi (pamatojuma dokumenti, tai skaitā arī par dabas resursu nodokļa nomaksu).”.