Projekta ID
22-TA-3208Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka apsaimniekošanas izmaksas attiecināmas ne tikai uz īpašumiem, kas "iegūti" Rail Baltica projekta vajadzībām, bet arī uz īpašumiem, kuri tiek izmantoti projekta vajadzībām, pamatojoties uz Dzelzceļa likuma 15. pantā regulētajiem aprobežojuma līgumiem, ierosinām atkārtoti izvērtēt Informatīvā ziņojuma nosaukuma un Ministru kabineta protokollēmuma projekta nosaukuma, un 1. un 3. punkta formulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam arī precizēt šo Informatīvā ziņojuma 2. un 3. lp. ietverto informāciju: "Tādejādi Ministrija Projekta vajadzībām kopumā ieguvusi 132 īpašumus (noslēgti 35 pirkuma līgumi ar privātpersonām atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā, četri īpašumi iegūti piespiedu atsavināšanas procesā, viens par bezmantinieku mantu atzītais valstij piekrītošais nekustamais īpašums pārņemts Ministrijas valdījumā, pārņemti 59 publisko personu īpašumi, kā arī par 33 zemes vienībām atbilstoši Dzelzceļa likuma 15. panta 1.1 daļā noteiktajam noslēgti aprobežojuma līgumi ar VAS “Latvijas dzelzceļš”, ar Rīgas pilsētas pašvaldību, ar AS “Rīgas starptautiskā autoosta” un Mārupes novada domi.)" Tieslietu ministrijas ieskatā no Dzelzceļa likuma 15.panta ietvertā regulējuma izriet, ka noslēgtie aprobežojuma līgumi paredz tikai īpašuma lietošanas aprobežojumu jau esošajam nekustamā īpašuma īpašniekam, nevis īpašuma tiesību uz šo nekustamo īpašumu pāreju valstij, līdz ar to attiecībā uz 33 zemes vienībām, par kurām noslēgti aprobežojuma līgumi, nebūtu korekti norādīt, ka tās Ministrija ieguvusi Projekta vajadzībām. Ierosinām drīzāk norādīt, piemēram, ka Ministrija ir konstatējusi, ka Projekta vajadzībām būs nepieciešams apsaimniekot 132 īpašumus, no kuriem attiecīgi 35 iegūti, noslēdzot pirkuma līgumu, 4 - atsavināti piespiedu kārtā uz atsevišķa likuma pamata utt., kā arī par 33 zemes vienībām noslēgti aprobežojuma līgumi, vai kā tamlīdzīgi. Attiecīgi precizējama arī šī rindkopa Informatīvā ziņojuma 4. lp.: "Uz 2022. gada 12. septembri Rail Baltica projektam vajadzībām iegūti 132 nekustamie īpašumi, no kuriem šobrīd apsaimniekojami ir 123 nekustamie īpašumi."
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma 2. lp. ietverto tekstu: "Līdz 2022. gada 12. septembrim pieņemti 46 Ministru kabineta (turpmāk – MK) rīkojumi par privātpersonu nekustamo īpašumu atsavināšanu Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā Rail Baltica vajadzībām VAS “Starptautiskās lidosta “Rīga”” (turpmāk – RIX), Rīgas Centrālās stacijas posmā un posmā no RIX līdz Lietuvas robežai. Tā ietvaros noslēgti pirkuma līgumi par 35 nekustamo īpašumu iegādi, kā arī atsavināti četri īpašumi piespiedu atsavināšanas procesā, un atbilstoši Dzelzceļa likuma 15. panta 1.1 daļā noteiktajam par diviem īpašumiem noslēgts aprobežojuma līgums." Ierosinām tomēr skaidrības labad nodalīt atsavināšanu sabiedrības vajadzībām un atbilstoši Dzelzceļa likuma 15. panta 1.1 daļā noteiktajam noslēgtos aprobežojuma līgumus, jo Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likums, saskaņā ar kura 9. panta pirmo daļu tiek pieņemti Ministru kabineta rīkojumi ar lēmumu ierosināt sabiedrības vajadzību nodrošināšanai nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanu par noteikto atlīdzību, pēc būtības regulē tikai atsavināšanas procesu, savukārt īpašuma lietošanas tiesību aprobežojums, kas minēts augstāk minētajā tekstā, kā jau attiecīgi norādīts, tiek regulēts Dzelzceļa likuma tiesību normās. Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā tomēr nav korekti norādīt, ka aprobežojuma līgumi noslēgti Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā regulētās atsavināšanas sabiedrības vajadzībām ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām skaidrības labad precizēt Informatīvā ziņojuma 1. un 2. lp. sekojošo informāciju: "Lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildi attiecībā uz nekustamo īpašumu apsaimniekošanu, Satiksmes ministrija (turpmāk – Ministrija), saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu, kas pieņemts ar 2019. gada 6. jūnija grozījumiem, ar deleģēšanas līguma Nr. SM 2021/41 starpniecību ir deleģējusi sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” (turpmāk – EDzL) īpašumu, kas reģistrēti uz valsts vārda Ministrijas personā vai Ministrijas valdījumā[1] esošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešami Rail Baltica projekta īstenošanai, apsaimniekošanu." Tieslietu ministrijas ieskatā nav skaidrs, kādēļ un pēc kādām pazīmēm nodalīti īpašumi, kas: 1) reģistrēti uz valsts vārda Ministrijas personā un 2) Ministrijas valdījumā esoši nekustamie īpašumi, jo arī īpašumiem, kas pārņemti no citu ministriju valdījuma, un īpašumiem, kas iegūti no pašvaldībām atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajai kārtībai, būtu jābūt reģistrētiem uz valsts vārda Ministrijas personā. Tieslietu ministrijas ieskatā skaidrāk saprotams, par kādiem īpašumiem tiek runāts konkrētajā teksta daļā (un attiecīgi visā Informatīvajā ziņojumā), būtu tad, ja, piemēram, tiktu norādīts, ka Satiksmes ministrija ir deleģējusi sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” uz valsts vārda Ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītu nekustamo īpašumu, kas nepieciešami Rail Baltica projekta īstenošanai, apsaimniekošanu, un tad attiecīgi izvērstāk norādīt, ka šie nekustamie īpašumi ir gan tādi, kuri atsavināti no privātpersonām Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā, gan tādi, kas pārņemti no citu ministriju valdījuma, gan arī tādi, kas atsavināti no pašvaldībām atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajai kārtībai.
Piedāvātā redakcija
-