Projekta ID
25-TA-908Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
04.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
4.2. rezultāta rādītājs – primārais enerģijas ikgadējais patēriņš 1 067 900 kWh/gadā. Rezultāta rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja atlases kārtas projektu ietvaros veikti ieguldījumi, kas nodrošina primārās enerģijas samazinājumu vismaz 1 030 000 kWh/gadā apmērā;
Iebildums
Ministrijas vērtējumā jebkurai atbalsta programmai ir jānes pienesums un jābūt atbilstošai izvirzītajiem mērķiem, kas izriet no ES direktīvām - Direktīva 2023/1791, Direktīva 2023/2413 un Direktīva 2024/1275, kuras visas trīs ir iekļaujošās daļas un tika pārstrādātas "Gatavi mērķrādītājam 55" (Fit for 55). Tādējādi attiecībā uz noteikumu projektu, vēršam uzmanību, ka nepilnvērtīgi enerģijas samazinājuma rādītāji palielina risku, ka atbalsta programmas un veiktie pasākumi netiks ieskaitīti ne saistošo direktīvu, ne Aktualizētā Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030. gadam (NEKP) mērķos, pasākumos un izpildē vai pat tiek izslēgti no uzskaites. Lai nodrošinātu racionālu finansējuma izlietošanu, nodrošinot, ka atbalsta programmas dod pienesumu valstij noteiktajiem mērķiem: nepieciešams ne tikai primārās enerģijas samazinājuma, bet arī gala patēriņa samazinājuma rādītājs, kas ir saistošs un obligāts Direktīvas 2023/1791 mērķu sasniegšanā (8. panta kumulatīvais enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķis).
Piedāvātā redakcija
Papildus pievienot rādītāju:
Nacionālais rādītājs - kopējais sasniedzamais enerģijas galapatēriņa ietaupījums. Nacionālā rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja veikti ieguldījumi, kas nodrošina enerģijas galapatēriņa ietaupījumu atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
Nacionālais rādītājs - kopējais sasniedzamais enerģijas galapatēriņa ietaupījums. Nacionālā rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja veikti ieguldījumi, kas nodrošina enerģijas galapatēriņa ietaupījumu atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
2.
Noteikumu projekts
12. Atlases kārtas ietvaros projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, ir pašvaldība vai tās izveidota iestāde, pašvaldības kapitālsabiedrība, kas pilda pašvaldības deleģētos pārvaldes uzdevumus vai ir noslēgusi pakalpojumu līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, kā arī publiski privātā kapitālsabiedrība, kurā visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vairākām publiskām personām, tai skaitā, vismaz vienai pašvaldībai un kura pilda pašvaldības deleģētos pārvaldes uzdevumus vai ir noslēgusi pakalpojumu līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu.
Iebildums
Aicinām Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai ievērot konsekvenci un salāgot terminus visās atbalsta programmās, pievēršot uzmanību, kas ir atbalsta programmas saņēmējs un atbilstoši tam, kā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija lūdz labot terminus Klimata un enerģētikas ministrijai normatīvajos aktos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
14.3. pašvaldības kapitālsabiedrības vai publiski privātās kapitālsabiedrības īpašumā esošajā ēkā, ja attiecīgā kapitālsabiedrība tajā sniedz ūdenssaimniecības vai siltumapgādes sabiedriskos pakalpojumus.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc šāds ierobežojums un precizējumu gadījumā, veikt labojumus visos atbilstošajos punktos un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
14.3. pašvaldības kapitālsabiedrības vai publiski privātās kapitālsabiedrības īpašumā esošajā ēkā.
4.
Noteikumu projekts
16. Projektu īsteno finansējuma saņēmēja īpašumā, valdījumā, pārvaldīšanā vai bezatlīdzības lietošanā esošajā ēkā vai ēkas daļā, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība. Ja ēkā vai ēkas daļā sniedz sabiedriskos pakalpojumus (ūdenssaimniecības vai siltumapgādes), kuru sniegšanas nodrošināšanai atbalstu piešķir kā kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tad projektu iesniedz un īsteno sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, kuram pašvaldība ir noteikusi pienākumu sniegt šo sabiedrisko pakalpojumu.
Iebildums
Atsaucoties uz publicēto Publiskā sektora ēku sarakstu, ēkas daļai nevar būt iespējams finansējums. Labot visos attiecīgajos nākamajos punktos, piemēram, 31. un 32. punkts un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
16. Projektu īsteno finansējuma saņēmēja piekritībā esošajā ēkā, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība. Ja ēkā sniedz sabiedriskos pakalpojumus (ūdenssaimniecības vai siltumapgādes), kuru sniegšanas nodrošināšanai atbalstu piešķir kā kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tad projektu iesniedz un īsteno sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs, kuram pašvaldība ir noteikusi pienākumu sniegt šo sabiedrisko pakalpojumu.
5.
Noteikumu projekts
22.8. projektā ir paredzētas darbības, kas nodrošina horizontālā principa ”Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanu (ja attiecināms).
Iebildums
Lūdzam svītrot nosacījumu "ja attiecināms", ievērojot nediskrimināciju.
Piedāvātā redakcija
22.8. projektā ir paredzētas darbības, kas nodrošina horizontālā principa ”Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanu.
6.
Noteikumu projekts
24.2. ēkām, kuru kopējā iekštelpu platība pārsniedz 250 kvadrātmetrus, tiek uzstādītas piemērotas saules enerģijas iekārtas (ja attiecināms).
Iebildums
Lūdzam svītrot "ja attiecināms" un labot ar ", ja vien nav pierādīta tehniskā un ekonomiskā neiespējamība", izrietoši no Direktīvas 2024/1275 11.panta, un iekļaut skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
22.4. ēkām, kuru kopējā iekštelpu platība pārsniedz 250 kvadrātmetrus, tiek uzstādītas piemērotas saules atjaunīgos energoresursus izmantojošas enerģijas ražošanas iekārtas, ja vien nav pierādīta tehniskā un ekonomiskā neiespējamība.
7.
Noteikumu projekts
25.1. ēku pārbūve vai atjaunošana, tai skaitā būvdarbi ēkas norobežojošajās konstrukcijās, kas nodrošina ēkas energoefektivitātes un siltumnoturības uzlabošanu, un, kas ir paredzēta ēkas energosertifikātā;
Iebildums
Lūgums atgriezt apakšpunktu kā 1.redakcijā.
Piedāvātā redakcija
ēku pārbūve vai atjaunošana, tai skaitā būvdarbi ēkas norobežojošajās konstrukcijās, kas nodrošina ēkas energoefektivitātes uzlabošanu, sasniedzot gandrīz nulles enerģijas ēkas vai bezemisijas ēkās līmeni atbilstoši būvniecības un ēku energoefektivitātes normatīvo aktu prasībām, un ir paredzēti ēkas energosertifikātā;
8.
Noteikumu projekts
25.5. atjaunojamos energoresursus izmantojošu enerģiju ražojošu - bezizmešu iekārtu uzstādīšana, ja šādas darbības paredzētas ēkas energosertifikātā un tiek ievēroti šādi nosacījumi:
Iebildums
Lūdzam papildināt ar piedāvāto 25.5.4. apakšapakšpunktu un salāgot ar 26.2.7., pieļaujot skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
25.5.4. saražotās enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtu iegādei un uzstādīšanai, ja enerģijas akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas kombinē ar atjaunīgās enerģijas ražošanas tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu vai, ja akumulēšanas vai uzglabāšanas iekārtas savieno jau ar esošo atjaunīgās enerģijas iekārtu. Ja projektā atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, akumulēšanas aprīkojums vismaz 75 procentus no gada laikā akumulētās enerģijas akumulē no tieši pieslēgtas atjaunīgās enerģijas iekārtas.
9.
Noteikumu projekts
25.5.1. enerģija, kas gadā saražota ar projektā iekļautajām iekārtām, 100 procentu apjomā tiks izmantota ēkas pašpatēriņam;
Iebildums
Lūdzam precizēt un noteikt 80 procentus, ievērojot Eiropas Komisijas rekomendācijas un šī brīža nacionālo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
25.6. ēkas energosertifikātā paredzēta cietās biomasas kurināmā siltumenerģijas ražošanas iekārtas nomaiņa pret cietās biomasas kurināmā siltumenerģijas ražošanas iekārtu, ja:
Iebildums
Lūdzam aizstāt šo apakšpunktu ar atsevišķu punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
26.' Ja projekts tiek realizēts pilsētās, projekta ietvaros atbalsts siltumenerģijas ražošanas avotu iegādei, uzstādīšanai un nomaiņai tiek sniegts atbilstoši turpmāk minētajai prioritārajai kārtībai, paredzot, ka nākamo prioritārās kārtības pasākumu var īstenot, ja iepriekšējais pasākums nav tehniski īstenojams vai neatmaksājās savā dzīves ciklā:
26'.1. pieslēguma izveidošana efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveide;
26'.2. efektīvas bezemisiju siltumapgādes tehnoloģijas;
26'.3. biomasas apkures katlu uzstādīšana.
26'.1. pieslēguma izveidošana efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai un siltummezgla izveide;
26'.2. efektīvas bezemisiju siltumapgādes tehnoloģijas;
26'.3. biomasas apkures katlu uzstādīšana.
11.
Noteikumu projekts
25.11. darbības, kas paredzētas projekta ēkas funkcionāli saistītajā teritorijā un saistītas ar dabā balstītiem risinājumiem, "zaļās infrastruktūras" vai atjaunojamos energoresursus izmantojošiem un enerģiju taupošiem risinājumiem, kā arī bezemisiju mobilitāti veicinoši pasākumi, ja to īstenošana netiek kvalificēta kā komercdarbības atbalsts. Ēkas funkcionāli saistītajā teritorijā kopējās primārās enerģijas ietaupījumu nosaka un iekļauj projekta sasniedzamajos rādītājos tikai tad, ja atbilstoši normatīvajiem aktiem par ēku energoefektivitātes aprēķina metodēm un ēku energosertifikāciju attiecīgais process iekļaujas ēkas energoefektivitātes novērtējuma robežās un procesa enerģijas patēriņš pēc pasākuma īstenošanas nepārsniedz enerģijas patēriņu, kas procesam tika patērēts pirms pasākuma īstenošanas;
Iebildums
Ņemot vērā jau esošos gadījumus par publiski pieejamo uzlādes punktu infrastruktūras attīstību par uzlādes izbūves nelietderību (piemēram Zemkopības ministrijas, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas autobusu programma), ja tiek atbalstīta elektroauto uzlādes punktu ierīkošana(bezemisiju mobilitāti veicinoši pasākumi), pieprasām rast risinājumu, ka elektroauto uzlādes punkti ir vismaz daļēji pieejami pašvaldības iestāžu ietvaros un, ja iespējams, publiski.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
26.7. attiecināmās izmaksas, kas ir saistītas ar projekta īstenošanu un veicamas ēkas funkcionāli saistītajā teritorijā, ir:
Iebildums
Aicinām rast iespēju noteikt, ka kopējās izmaksas nedrīkst pārsniegt 5%, lai būtu samērīgi ar 26.3. un 26.4. apakšpunktiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
26.8. ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas. Minētās izmaksas nepārsniedz vienu procentu no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
Iebildums
Lūdzam skaidrot un pārskatīt noteikto % ierobežojumu (vai noteikt euro) un to samazināt, lai finansējums primāri novirzīts un realizēts programmas pamatmērķim.
Lieliem un apjomīgiem projektiem 1 % komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumiem ir par daudz, tāpēc aicinām, lai nepārsniedz 1 %, bet ne vairāk kā x euro.
Kā arī skaidrot anotācijā, ka šī ir statēģiski nozīmīga programma.
Lieliem un apjomīgiem projektiem 1 % komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumiem ir par daudz, tāpēc aicinām, lai nepārsniedz 1 %, bet ne vairāk kā x euro.
Kā arī skaidrot anotācijā, ka šī ir statēģiski nozīmīga programma.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
26.10. neparedzētie izdevumi, nepārsniedzot 5 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
Iebildums
Aicinām precizēt ar "ja tie ir nepieciešami projekta īstenošanai".
Piedāvātā redakcija
neparedzētie izdevumi, nepārsniedzot piecus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un kuru izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, ja tie ir nepieciešami projekta īstenošanai;
15.
Noteikumu projekts
27. Finansējuma saņēmējs sadarbības iestādē iesniedz plānotā enerģijas ietaupījuma ilgtermiņa uzturēšanas plānu (turpmāk - plāns), kas satur ziņas par projekta ietvaros uzstādāmo iekārtu, aprīkojuma un siltināšanas tehnoloģijas korektas ekspluatācijas nosacījumiem un ēkas īpašnieka periodiski veicamajām darbībām, lai nodrošinātu iekārtu un tehnoloģiju ilgtspēju visā iekārtu vai tehnoloģiju dzīves ciklā. Plānu sagatavo, ievērojot būvniecību regulējošos normatīvos aktus. Ja plāns uz projekta iesniegšanas brīdi nav izstrādāts, iesniedz informāciju par plāna izstrādāšanas laika grafiku, kas nedrīkst pārsniegt noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas datumu un informāciju par galvenajiem uzdevumiem, kas iekļaujami plānā. Šādā gadījumā plānu iesniedz pirms vai vienlaikus ar noslēguma maksājuma pieprasījumu.
Iebildums
Lūgums skaidrot, kāds ir plāna mērķis un kā tiks paredzēts izmantot iegūtos datus. Piedāvājam nevis plānu, bet apliecinājumu, ka apņemas uzturēt.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
28.3. finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta ietvaros atjaunojamā vai pārbūvējamā ēka vai ēkas daļa projekta īstenošanas rezultātā netiek atslēgta no efektīvas centralizētās siltumapgādes sistēmas un tiek turpināta efektīvas centralizētās siltumapgādes sistēmas siltumenerģijas izmantošana.
Iebildums
Atbalstāms apakšpunkts pēc būtības, ja tiek svītrots "vai ēkas daļa".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
31. Šo noteikumu 26. punktā minētās izmaksas ir attiecināmas, ja ar saimniecisko darbību nesaistītā projekta ēkā vai ēkas daļā, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, tiek sniegti parastie papildpakalpojumi un tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība, kas kopumā nepārsniedz 20 procentus no ēkas kopējās gada jaudas (platības, laika vai finanšu izteiksmē), vai ēkas daļas, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, gada jaudas (platības, laika vai finanšu izteiksmē). Šā punkta nosacījumi nav attiecināmi uz šo noteikumu 16. punktā minētajiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un 20. punktā minētajai nesaimnieciskai kultūras infrastruktūrai.
Iebildums
Lūdzam svītrot "ēkas daļā".
Piedāvātā redakcija
31. Šo noteikumu 26. punktā minētās izmaksas ir attiecināmas, ja ar saimniecisko darbību nesaistītā projekta ēkā, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība vai sniegti parastie papildpakalpojumi, kas kopumā nepārsniedz 20 procentus no ēkas kopējās gada jaudas (platības, laika vai finanšu izteiksmē), vai ēkas daļas, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, gada jaudas (platības, laika vai finanšu izteiksmē). Šā punkta nosacījumi nav attiecināmi uz šo noteikumu 16. punktā minētajiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem.
18.
Noteikumu projekts
32. Šo noteikumu izpratnē ar ēkas daļu, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, saprot tādu ēkas daļu, kurā vismaz 80 procentus no tās kopējās gada jaudas (platības, laika vai finanšu izteiksmē) izmanto pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu īstenošanai un līdz 20 procentiem no kopējās gada jaudas – papildinošas saimnieciskās darbības īstenošanai un parasto papildpakalpojumu sniegšanai, un kurā nenotiek nekāda cita saimnieciskā darbība. To ēkas daļu, kurā tiek veikta jebkura cita saimnieciskā darbība, neiekļauj projekta iesniegumā un izmaksas finansē no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts. Šajā punktā minētais nav attiecināms uz ūdenssaimniecības vai siltumapgādes sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un šo noteikumu 20. punktā minētajiem kultūras jomas pakalpojumu sniedzējiem.
Iebildums
Lūdzam svītrot visu 32. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
35. Izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām un objektiem, kas ir pieņemti ekspluatācijā.
Iebildums
Lūgums precizēt datumu - "2023. gada 1. janvāra". Nav skaidrs, kāpēc ir noteikts atpakaļejošs datums. Uzskatām, ka nevaram atbalstīt jau veiktos darbus, izņemot audita un projekta dokumentācijas sagatavošanu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
38.1. uzkrāj datus par projektā sasniedzamo rādītāju vērtībām un sniedz šo informāciju sadarbības iestādei;
Iebildums
Lūgums skaidrot, cik ilgi tiks uzglabāti dati. Lai sasniegtu uzraudzības rādītājus, nepieciešams ziņot tikai vienu reizi (par vienu kalendāro gadu).
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
38.2. nodrošina kopējās primārās enerģijas patēriņa ietaupījumu gadā atbilstoši projekta iesniegumā noteiktajam apjomam vai vismaz 30 procentu apjomā;
Iebildums
Precizēt redakciju, ņemot vērā, ka jebkurā gadījumā jānodrošina, ka ēka kļūst par vismaz gandrīz nulles enerģijas patēriņa ēku.
Piedāvātā redakcija
38.2. nodrošina, ka ēka ir vismaz gandrīz nulles enerģijas ēka vai bezemisiju ēka un kopējās primārās enerģijas patēriņa ietaupījumu gadā atbilstoši projekta iesniegumā noteiktajam apjomam vai vismaz 30 procentu apjomā;
22.
Noteikumu projekts
38.14. projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru, un nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (“zaļais” publiskais iepirkums), ja attiecināms atbilstoši normatīvo aktu prasībām, kā arī izvērtē sociāli atbildīga un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu;
Iebildums
Lūdzam pievienot apakšpunktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
38.14.' projekta īstenošanai iegādājas tikai preces, pakalpojumus un būvdarbus ar augstu energoefektivitātes līmeni, izņemot, ja tas nav tehniski iespējams;
23.
Noteikumu projekts
38.14. projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru, un nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (“zaļais” publiskais iepirkums), ja attiecināms atbilstoši normatīvo aktu prasībām, kā arī izvērtē sociāli atbildīga un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu;
Iebildums
Lūdzam precizēt, iekļaujot - "preču, pakalpojumu un būvdarbu", kā anotācijā.
Piedāvātā redakcija
38.14. projekta īstenošanai nepieciešamo preču, pakalpojumu un būvdarbu iegādi veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru, un nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (“zaļais” publiskais iepirkums), ja attiecināms atbilstoši normatīvo aktu prasībām, kā arī izvērtē sociāli atbildīga un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu;
24.
Noteikumu projekts
38.16. nodrošina elektrotransporta līdzekļu uzlādes punkta iegādi un uzstādīšanu par privāto finansējumu, ja to uzstādīšanas nepieciešamību nosaka citi ārējie normatīvie akti.
Iebildums
Lūgums izvērtēt, vai šis nav pretrunā ar 25.10. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Papildināt anotāciju ar piedāvātās redakcijas skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
Noteikumu projekts paredz, ka, ja projekts tiek realizēts pilsētās, atbalsts siltumenerģijas ražošanas avotu iegādei, uzstādīšanai un nomaiņai tiek sniegts šādā prioritārā kārtībā (ēkas ar iespēju vai nepieciešamību izvēlēties starp pieslēgumu efektīvai centralizētai siltumapgādei vai pašām uzstādīt savus apkures katlus vai citu tehnoloģiju, kas nodrošinās mājas siltumapgādi).
Jāņem vērā, ka ir ēkas, kuras nav pieslēgtas centralizētajai siltumapgādei. Attiecīgi šādas ēkas tiek nodrošinātas ar siltumu no apkures katliem, kas ir uzstādīti pašā ēkā. Līdz ar to, lai pilnvērtīgi sasniegtu energoefektivitātes mērķus, nepieciešamības gadījumā ir jānodrošina ne tikai ēkas (būves) energoefektivitātes uzlabošana, bet arī apkures katlu energoefektivitātes uzlabošana. Jo apkures katlu energoefektivitāte šādos gadījumos ir tieši saistīta ar paša ēkas energoefektivitāti. Faktiski apkures katls ir daļa no ēkas un attiecīgi arī tieši ietekmē ēkā saražoto un patērēto siltumu.
Pasākuma ietvaros nav atbalstāma atslēgšanās no centralizētās siltumapgādes sistēmas.
Neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā vai sertificēts būvspeciālists "Siltumapgādes, ventilācijas un gaisa kondicionēšanas sistēmu projektēšanā" sagatavo siltumenerģijas ražošanas avotu izmantošanas prioritārās kārtības izvērtējumu, ņemot vērā tehniskās iespējas, juridiskos šķēršļus un ekonomisko pamatotību ieviest izvēlēto risinājumu. Siltumenerģijas ražošanas avotu izmantošanas prioritārās kārtības izvērtējums ir skaidrojošs apraksts, kas tiek pievienots projekta pieteikumam.
Izvērtējuma sagatavošanā tiek:
1) izvērtētas tehniskās iespējas pieslēgties primāri pie centralizētās siltumapgādes sistēmas. Ja tas tehniski nav iespējams, tad uzstādīt siltumsūkņus vai citas ne-emisiju AER tehnoloģijas;
2) izvērtēta ekonomiskā pamatotība - vērtējot konkrētā risinājuma potenciālās ieviešanas, kā arī lietošanas izmaksas, par ekonomiski nepamatotu risinājumu uzskatāms tāds risinājums, kas ir vismaz par 20 % dārgāks par citu iespējamo variantu;
3) izvērtēti juridiskie šķēršļi konkrētā risinājuma ieviešanai.
Jāņem vērā, ka ir ēkas, kuras nav pieslēgtas centralizētajai siltumapgādei. Attiecīgi šādas ēkas tiek nodrošinātas ar siltumu no apkures katliem, kas ir uzstādīti pašā ēkā. Līdz ar to, lai pilnvērtīgi sasniegtu energoefektivitātes mērķus, nepieciešamības gadījumā ir jānodrošina ne tikai ēkas (būves) energoefektivitātes uzlabošana, bet arī apkures katlu energoefektivitātes uzlabošana. Jo apkures katlu energoefektivitāte šādos gadījumos ir tieši saistīta ar paša ēkas energoefektivitāti. Faktiski apkures katls ir daļa no ēkas un attiecīgi arī tieši ietekmē ēkā saražoto un patērēto siltumu.
Pasākuma ietvaros nav atbalstāma atslēgšanās no centralizētās siltumapgādes sistēmas.
Neatkarīgs eksperts ēku energoefektivitātes jomā vai sertificēts būvspeciālists "Siltumapgādes, ventilācijas un gaisa kondicionēšanas sistēmu projektēšanā" sagatavo siltumenerģijas ražošanas avotu izmantošanas prioritārās kārtības izvērtējumu, ņemot vērā tehniskās iespējas, juridiskos šķēršļus un ekonomisko pamatotību ieviest izvēlēto risinājumu. Siltumenerģijas ražošanas avotu izmantošanas prioritārās kārtības izvērtējums ir skaidrojošs apraksts, kas tiek pievienots projekta pieteikumam.
Izvērtējuma sagatavošanā tiek:
1) izvērtētas tehniskās iespējas pieslēgties primāri pie centralizētās siltumapgādes sistēmas. Ja tas tehniski nav iespējams, tad uzstādīt siltumsūkņus vai citas ne-emisiju AER tehnoloģijas;
2) izvērtēta ekonomiskā pamatotība - vērtējot konkrētā risinājuma potenciālās ieviešanas, kā arī lietošanas izmaksas, par ekonomiski nepamatotu risinājumu uzskatāms tāds risinājums, kas ir vismaz par 20 % dārgāks par citu iespējamo variantu;
3) izvērtēti juridiskie šķēršļi konkrētā risinājuma ieviešanai.
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums papildināt, ka nostiprinot un veicinot energoefektīvu preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumus, tas samazinās tekošos rēķinus un izmaksas.
Piedāvātā redakcija
Jānodrošina publiskā iepirkuma reglamentējošiem normatīvajiem aktiem vai "zaļā" publiskā iepirkuma vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iegādē, tādējādi ilgtermiņā mazinot ietekmi uz klimata pārmaiņām, koncentrējoties uz otrreizējo būvmateriālu un materiālu izmantošanu, tāpat priekšroka dodama videi draudzīgākiem materiāliem, kas satur mazāk kaitīgo vielu un precēm, pakalpojumiem un būvdarbiem ar augstu energoefektivitāti, izņemot, ja tas nav tehniski iespējams.
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums papildināt, ka Direktīvas 2023/1791 6.panta izpilde palīdz sasniegt 5. pantu par ikgadējo enerģijas ietaupījumu un 8. pantu valsts enerģijas ietaupījuma pienākums.
Piedāvātā redakcija
Vienlaikus pastāvīgai pašvaldību nepieciešamībai atjaunot to ēku fondu, 2025.gada 11.oktobrī jābūt pārņemtām Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstradātā redakcija) 6. panta prasībām, ar kurām noteikti pienākumi publisko ēku sektoram ik gadu atjaunot 3 procentus to īpašumā esošās ēkas, tās atjaunojot līdz vismaz gandrīz nulles enerģijas ēkas vai bezemisiju ēkas līmenim, tādēļ investīcijām jāveicina arī virzība uz šo mērķu izpildi. Ar pienākumu atjaunot ēkas līdz vismaz gandrīz nulles enerģijas ēkas vai bezemisiju ēkas līmenim tiek nodrošināt arī Direktīvas 2023/1791 5.panta izpildi publiskajam sektoram samazināt kopējo enerģijas galapatēriņu par vismaz 1,9%. Tāpat, ...
28.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūgums papildināt ar Direktīvas 2023/1791 attiecīgajiem pantiem.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Iebildums
Lūgums papildināt anotāciju piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Tiek samazināts enerģijas patēriņš publiskajā sektorā un būvniecībā tiek izmantotas preces, pakalpojumi un būvdarbi ar augstu energoefektīvitāti.
30.
Anotācija (ex-ante)
8.1.11. uz veselību
Iebildums
Lūgums papildināt anotāciju piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Jā - Noteikumu projekts sniegs pozitīvu ietekmi uz personām, kas uzturās atjaunotajā ēkā un to veselību, jo tajās tiks uzlabots mikroklimats ar adekvātu, regulējamu iekštelpu temperatūru un ventilācijas risinājumiem.
31.
Noteikumu projekts
2. Pasākuma un atlases kārtas mērķis ir uzlabot pašvaldību ēku un ar tām tieši saistītās infrastruktūras energoefektivitāti, lai samazinātu ikgadējo primāro enerģijas patēriņu un sasniegtu enerģijas ietaupījumu, ieviešot efektīvākos pasākumus pašvaldību ēku energoefektivitātes un siltumnoturības uzlabošanai.
Priekšlikums
Ēkas energoefektivitātes uzlabošana jau iekļauj siltumnoturības uzlabošanu. Aicinām labot visā noteikumu projektā, var iekļaut izvērstāk vai skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
2. Pasākuma un atlases kārtas mērķis ir uzlabot pašvaldību ēku un ar tām tieši saistītās infrastruktūras energoefektivitāti, lai samazinātu ikgadējo primāro enerģijas patēriņu un sasniegtu enerģijas ietaupījumu, ieviešot efektīvākos pasākumus pašvaldību ēku energoefektivitātes un siltumnoturības uzlabošanai.
32.
Noteikumu projekts
2. Pasākuma un atlases kārtas mērķis ir uzlabot pašvaldību ēku un ar tām tieši saistītās infrastruktūras energoefektivitāti, lai samazinātu ikgadējo primāro enerģijas patēriņu un sasniegtu enerģijas ietaupījumu, ieviešot efektīvākos pasākumus pašvaldību ēku energoefektivitātes un siltumnoturības uzlabošanai.
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot un papildināt anotāciju, kas ir domāts "tieši saistīta infrastruktūra" un nodrošināt nepārklāšanos ar citām atbalsta programmām un aktivitātēm.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķa grupa ir šo noteikumu 12. punktā minētie tiesību subjekti, kuru īpašumā, valdījumā, pārvaldīšanā vai bezatlīdzības lietošanā esošajās ēkās tiks uzlabota energoefektivitāte un ietaupīti energoresursi, tādējādi samazinot pašvaldību budžeta izdevumus turpmākai ēku uzturēšanai, kā arī komunālo pakalpojumu izmaksas iedzīvotājiem, kuri saņem pašvaldību sniegtos pakalpojumus.
Priekšlikums
Priekšlikums izmainīt no "ietaupīti energoresursi" uz "racionāla (energo)resursu izmantošana un pārvaldība".
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķa grupa ir šo noteikumu 12. punktā minētie tiesību subjekti, kuru īpašumā, valdījumā, pārvaldīšanā vai bezatlīdzības lietošanā esošajās ēkās tiks uzlabota energoefektivitāte un ietaupīti energoresursi, tādējādi samazinot pašvaldību budžeta izdevumus turpmākai ēku uzturēšanai, kā arī komunālo pakalpojumu izmaksas iedzīvotājiem, kuri saņem pašvaldību sniegtos pakalpojumus.
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādu ēku energoefektivitāti plāno uzlabot šī programma, ievērojot, ka pašreizēja publicētajā Publiska sektora ēku sarakstā nav iekļautas dzīvojamās ēkas.
Vai šis programmas ietveros plānots atbalstīt sociālās mājas (tās nav iekļautas publisko ēku sarakstā)?
Vai šis programmas ietveros plānots atbalstīt sociālās mājas (tās nav iekļautas publisko ēku sarakstā)?
Piedāvātā redakcija
3. Pasākuma mērķa grupa ir Latvijas Republikas pašvaldības un šo noteikumu 12. punktā minētie citi tiesību subjekti, kuru īpašumā, valdījumā, pārvaldīšanā vai bezatlīdzības lietošanā esošajās ēkās tiks uzlabota energoefektivitāte un nodrošināta racionāla energoresursu izmantošana un pārvaldība, tādējādi samazinot pašvaldību budžeta izdevumus turpmākai ēku uzturēšanai.
35.
Noteikumu projekts
4.3. nacionālais rādītājs - uzstādītā atjaunīgos energoresursus izmantojošo tehnoloģiju enerģijas papildu ražošanas jauda. Nacionālā rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja veikti ieguldījumi, kas nodrošina atjaunīgos energoresursus izmantojošo tehnoloģiju enerģijas papildu ražošanas jaudas uzstādīšanu atbilstoši īstenojamo projektu iesniegumos norādītajiem sasniedzamajiem rezultātiem (ja attiecināms).
Priekšlikums
Lūgums skaidrot anotācijā, kas ir domāts kā nacionālais rādītājs "uzstādītā atjaunīgos energoresursus izmantojošo tehnoloģiju enerģijas papildu ražošanas jauda". Vai tiks skaitīta gan siltumenerģijas, gan elektroenerģijas ražošanas jauda?
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
8. Ja atlases kārtas ietvaros pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums netiek izmantots, atlikušo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu, sadarbības iestādei vienojoties ar atbildīgo iestādi par atlases nosacījumiem, novirza nākamo pasākuma atlases kārtu vai papildu uzsaukumu organizēšanai.
Priekšlikums
Lūgums skaidrot anotācijā, kas ir sadarbības iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
22.6. projektā ir veikts siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma aprēķins;
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai minētajai prasībai nav jābūt jau ēkas energosertifikātā.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
25.5. atjaunojamos energoresursus izmantojošu enerģiju ražojošu - bezizmešu iekārtu uzstādīšana, ja šādas darbības paredzētas ēkas energosertifikātā un tiek ievēroti šādi nosacījumi:
Priekšlikums
Lūdzam labot visā noteikumu projektā un anotācijā no "bezizmešu" uz "bezemisiju".
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
25.5. atjaunojamos energoresursus izmantojošu enerģiju ražojošu - bezizmešu iekārtu uzstādīšana, ja šādas darbības paredzētas ēkas energosertifikātā un tiek ievēroti šādi nosacījumi:
Priekšlikums
Lūgums salāgot visā noteikumu projektā un anotācijā no "atjaunojamos " uz "atjaunīgie energoresursi".
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
26.5. projekta rezultātu nodrošināšanai nepieciešamo elektroenerģijas un siltumenerģijas skaitītāju uzstādīšanas izmaksas;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, lai atjaunotajās ēkās tiktu nodrošināta arī individuāla siltuma uzskaite. Tas nodrošinās iespēju regulēt temperatūras dažādās atsevišķās telpās pēc pielietojuma, nepieciešamības un iespējas regulēt nepieciešamo enerģiju.
Piedāvātā redakcija
26.5. projekta rezultātu nodrošināšanai nepieciešamo ievades un individuālo elektroenerģijas un siltumenerģijas attālināti nolasāmu skaitītāju vai siltuma maksas sadalītāju, ja attiecināms, nodrošinot individuālu siltuma uzskaiti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālajām prasībām uzstādīšanas izmaksas;
41.
Noteikumu projekts
38.15. nodrošina, ka ēkā, pabeidzot projektu, ir uzstādīti un darbojas elektroenerģijas un siltumenerģijas skaitītāji, nodrošinot precīzu saražotās un patērētās enerģijas datu uzskaiti;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt konsekventi kopā ar 26.5. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
38.15. nodrošina, ka ēkā, pabeidzot projektu, ir uzstādīti un darbojas elektroenerģijas un siltumenerģijas skaitītāji vai siltumenerģijas siltuma maksas sadalītāji, ja attiecināms nodrošinot precīzu saražotās un patērētās enerģijas datu uzskaiti;
42.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums papildināt ar skaidrojumu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
plānotais kopējās primārās enerģijas ietaupījums pēc projekta īstenošanas ir ne mazāks kā 30 procenti gadā no ēkas energosertifikātā aprēķinātā kopējās primārās enerģijas patēriņa pirms projekta īstenošanas. Šis nodrošina, ka tiek atjaunotas ēkas ar zemāko energoefektivitāti un energosniegumu;
43.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinājums noteikt konkrētu periodu. Piedāvājam 10-20 gadus, vai arī jebkuru citu periodu, kas Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas ieskatā ir atbilstošs.
Piedāvātā redakcija
Ēku energoefektivitātes uzlabošana prasa ievērojamus ilgtermiņa kapitālieguldījumus, kuru atmaksāšanās periods ir 10-20 gadi. Tāpēc pašvaldībām, kas iegulda ēkās, kas nodrošina pašvaldību autonomās funkcijas, nereti trūkst pietiekamu finanšu resursu, lai īstenotu nepieciešamos energoefektivitātes uzlabojumus.
