Atzinums

Projekta ID
24-TA-1353
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā Problēmas apraksta 1.punktā ir minēts, ka pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) nomaksu viesnīcām un līdzīgām izmitināšanas vietām, tostarp – arī īstermiņa īres mītnēm, nosaka saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta desmito daļu, nosakot, ka tiek piemērota PVN samazinātā likme 12 procentu apmērā, ja izmitināšanas pakalpojumu sniedzējs atbilst Tūrisma likuma 1.panta pirmās daļas 17.punktam, kurā noteikta tūristu mītnes definīcija un likumprojekta grozījumos iekļautā īstermiņa īres mītne.
Vispirms vēlamies vērst uzmanību, ka PVN piemēro darījumam - preču piegādēm un pakalpojumu sniegšanai, nevis subjektam, jo Problēmas aprakstā iekļauto informāciju var pārprast un interpretēt, ka PVN samazināto likmi piemēro izmitināšanas pakalpojumu sniedzējam, ja tas atbilst Tūrisma likuma definīcijai. PVN piemērošanas nolūkā izmitināšanas pakalpojumu sniedzējam ir saistošs Pievienotās vērtības nodokļa likumā minētais neatkarīgi no Tūrisma likumā iekļautajiem nosacījumiem un prasībām. Līdz ar to Anotācijas 1.3.sadaļā Problēmas apraksta 1.punktā minēto daļā par PVN piemērošanu izmitināšanas pakalpojumiem iespējams interpretēt, kas attiecīgi var maldināt potenciālus Tūrisma likuma subjektus.
Informējam, ka saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42.panta desmīto daļu  PVN samazināto likmi 12 procentu apmērā piemēro izmitināšanas pakalpojumiem tūristu mītnēs. Atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 59.panta pirmajai daļai izmitināšanas pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienesta PVN maksātāju reģistrā, ja tā veikto ar PVN apliekamo preču piegāžu un sniegto pakalpojumu kopējā vērtība iepriekšējo 12 mēnešu laikā nav pārsniegusi 50 000 euro. Tas nozīmē, ka jau šobrīd normatīvie akti PVN jomā nosaka PVN samazināto likmes piemērošanu gan izmitināšanas pakalpojumiem, ko sniedz viesnīcās, gan izmitināšanas pakalpojumiem, ko sniedz īstermiņa īres mītnēs, ja pakalpojumu sniedzējs ir reģistrēts PVN maksātājs, un noteiktajos gadījumos ir pieļaujama izmitināšanas pakalpojumu sniegšana, nereģistrējoties PVN nolūkam. Grozījumi Tūrisma likumā neietekmē PVN piemērošanu izmitināšanas pakalpojumiem tūristu mītnēs pēc būtības, bet padara skaidrāku tūristu mītnes un sniedzamo pakalpojumu tvērumu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam Anotācijas 1.3.sadaļā Problēmas apraksta 1.punktā precizēt informāciju daļā par PVN piemērošanu izmitināšanas pakalpojumiem tūristu mītnēs, uzsvaru liekot uz nodokļu normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam detalizētāk papildināt likumprojekta anotāciju ar skaidrojumu par atšķirībām starp termina “tūristu mītne” un termina “īstermiņa īres mītne” definīcijām, ņemot vērā, ka vienīgā atšķirība, gramatiski lasot abas definīcijas, ir norādes uz dzīvojamo telpu (piemēram, ēkas daļa, ēka vai dzīvojamo telpu grupa). No termina “īstermiņa īres mītne” piedāvātās definīcijas nav skaidrs, kurš normas parametrs norāda tieši uz “īstermiņu”.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā (5.lpp.) tiek norādīts, ka “Likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” nosaka, ka viesnīcas un līdzīgas izmitināšanas vietas ir jāreģistrē kā saimnieciskās darbības veicēji, ja nodokļu maksātājam rodas saimnieciskās darbības izdevumi.”
Vēršam uzmanību, ka likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” nosaka, ka nodokļa maksātājs, kas gūst ienākumus no nekustamā īpašuma iznomāšanas vai izīrēšanas, var maksāt nodokli vispārējā kārtībā, t.i., reģistrējot saimniecisko darbību un attiecīgi iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanas vajadzībām grāmatvedības uzskaitē atspoguļojot saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus vai arī izmantojot vienkāršoto nodokļa nomaksas kārtību saskaņā ar likuma 11.panta divpadsmito daļu, nereģistrējot saimniecisko darbību.
Lūgums precizēt anotācijā iekļauto tekstu atbilstoši likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” noteiktajam, neradot maldīgu priekšstatu, ka likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” nosaka īpašu regulējumu viesnīcām un līdzīgām izmitināšanas vietām.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām likumprojekta anotācijā pie sadaļas "[3] Pašvaldību kompetence tūrisma jomā" papildināt tekstu, norādot, ka saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12.panta pirmās daļas 3.punktu vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā noteikt pašvaldības nodevu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta anotācijā papildināt aiz teksta "(...) gan tūristu mītnēm, tai skaitā, viesnīcām un līdzīgām izmitināšanas vietām, gan īstermiņa īres mītnēm vienlīdz piemērojamas šādas prasības:" uzskaitīto punktu  "2. Sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana;" un "3. Alkoholisko dzērienu tirdzniecība;" prasības līdzīgi, kā norādīts piemēram pie punkta "1. Autortiesības".
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk