Atzinums

Projekta ID
24-TA-3261
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā "Problēmas apraksts"  minētā informācija  "Līdz ar grozījumiem Likumā, ieviešot prasību transportlīdzekļus iepriekš pieteikt elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā, veicot rindas rezervāciju, ārējas robežas šķērsošanai ar autotransporta līdzekli vairs nav nepieciešams saņemt kontroles talonu" nav korekta un ir svītrojams.  Šāds pieņēmums balstīts uz kļūdainu interpretāciju par kontroles talonu funkcionalitāti robežšķērsošanas procesos.
Lai arī Ministru kabineta 2013. gada 20. augusta noteikumu Nr. 626 “Noteikumi par kravas transportlīdzekļu reģistrāciju ārējās sauszemes robežas šķērsošanai” spēkā zaudēšana ir izbeigusi konkrēto prasību par kontroles talona saņemšanu transportlīdzekļa reģistrācijai rindā pie robežšķērsošanas vietas, šis regulējums bija attiecināms tikai uz vienu specifisku kontroles talona izmantošanas veidu.
Faktiski kontroles taloni joprojām ir būtisks instruments robežšķērsošanas procesu pārvaldībā, jo tie tiek izmantoti, lai fiksētu vairākus procesos, tostarp dažādu iestāžu veiktās pārbaudes. Līdz ar to elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ieviešana neparedz atteikšanos no kontroles talonu izmantošanas vispārējā kārtībā.
Jautājums par iespējamu atteikšanos no kontroles taloniem ir skatāms plašākā kontekstā – proti, kā daļa no Viedās robežas projekta 2. posma ieviešanas. Tikai pēc automatizētu un integrētu risinājumu pilnīgas ieviešanas robežšķērsošanas vietās būs iespējams objektīvi izvērtēt nepieciešamību saglabāt vai atcelt kontroles talonu sistēmu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams saglabāt spēkā esošo redakciju 55., 56., 58., 59., 60. punktam, savukārt 53. punkta redakcija ir precizējama. 


 
Piedāvātā redakcija
53. Ārējo robežu šķērsojošās personas (arī viņu mantas un preces) autoceļu robežšķērsošanas vietā ielaiž:
53.1. pēc ceļošanas dokumentu un transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentu uzrādīšanas un attiecīga kontroles talona saņemšanas, ieceļojot Latvijas Republikā;
53.2. pēc reģistrācijas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā Ministru kabineta noteiktajās robežšķērsošanas vietās, ceļošanas dokumentu un transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentu uzrādīšanas un attiecīga kontroles talona saņemšanas, izceļojot no Latvijas Republikas.

 
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumi Nr. 697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi" ir izdoti, pamatojoties uz Latvijas Republikas valsts robežas likuma 26. panta piekto daļu (turpmāk - likums).
Likuma 26. panta piektā daļa paredz, ka robežšķērsošanas vietas režīma īpatnības atbilstoši robežšķērsošanas vietas ēkas, būves un teritorijas funkcionālajai nozīmei, kā arī kārtību, kādā robežšķērsošanas vietā veicamas nepieciešamās darbības, kas saistītas ar personu laišanu, kā arī mantu un preču pārvietošanu pāri ārējai robežai, nosaka Ministru kabinets.
Līdz ar to likumdevējs nav pilnvarojis Ministru kabinetu noteikt, kurām personām transportlīdzeklis nav jāreģistrē elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Uzsverams, ka likumdevējs likuma 10.1 panta daļā ir noteicis, ka attiecīgajai personai ir jāreģistrē minētajā informācijas sistēmā transportlīdzeklis, ja tā izceļo ar to, šķērsojot ārējo sauszemes robežu Ministru kabineta noteiktajās robežšķērsošanas vietās.
Likumprojekta "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā)  ir norādīts, ka termins "transportlīdzeklis" likumā tiek lietots Ceļu satiksmes likuma 1. panta 11. punktā minētajā izpratnē.
Ņemot vērā minēto, svītrot projekta 1.1. apakšpunktā ietverto 53.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums

Likuma 10.1 panta pirmā daļa nosaka, ka, lai izceļotu ar transportlīdzekli, šķērsojot ārējo sauszemes robežu Ministru kabineta noteiktajās robežšķērsošanas vietās, transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Attiecīgajai personai pienākums reģistrēt transportlīdzekli elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā ir izpildāms tikai tajās ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietās, kurās Ministru kabinets būs noteicis minētās sistēmas ieviešanas nepieciešamību. Attiecīgi likumā ietvertais 10.panta piektās daļas 3. punkts paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietas, pirms kuru šķērsošanas transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Attiecīgi robežšķērsošanas vietas uz autoceļiem uz valsts robežas ar Krievijas Federāciju un ar Baltkrievijas Republiku nosaka Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumi Nr. 704 "Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm".
Lai gan robežšķērsošanas vietu "Pededze", "Vientuļi" un "Silene" darbība ir pašreiz apturēta un no projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanas ziņojuma (anotācijas) ir saprotams, ka elektroniskās rindas rezervācijas sistēma būs pieejama pirms robežšķērsošanas vietām "Pāternieki", "Terehova" un "Grebņeva", tomēr projekta izstrādē būtu ņemams vērā likuma 10.1 panta pirmajā daļā un piektās daļas 3. punktā noteiktais.
Projekta 1.1. apakšpunktā ietvertais tiesiskais regulējums ir attiecīgi precizējams.
Piedāvātā redakcija
53. Ārējo robežu šķērsojošās personas (arī viņu mantas un preces) autoceļu robežšķērsošanas vietā ielaiž:
53.1. pēc ceļošanas dokumentu un transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentu uzrādīšanas un attiecīga kontroles talona saņemšanas, ieceļojot Latvijas Republikā;
53.2. pēc reģistrācijas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā Ministru kabineta noteiktajās robežšķērsošanas vietās, ceļošanas dokumentu un transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentu uzrādīšanas un attiecīga kontroles talona saņemšanas, izceļojot no Latvijas Republikas.
 
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumi Nr. 697 "Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi" ir izdoti saskaņā ar Latvijas Republikas valsts robežas likuma (turpmāk - likums) 26. panta piekto daļu.
Likuma 26. panta piektā daļa paredz, ka robežšķērsošanas vietas režīma īpatnības atbilstoši robežšķērsošanas vietas ēkas, būves un teritorijas funkcionālajai nozīmei, kā arī kārtību, kādā robežšķērsošanas vietā veicamas nepieciešamās darbības, kas saistītas ar personu laišanu, kā arī mantu un preču pārvietošanu pāri ārējai robežai, nosaka Ministru kabinets. Līdz ar to likumdevēja pilnvarojums Ministru kabinetam attiecas gan uz ieceļošanu, gan uz izceļošanu, šķērsojot ārējo sauszemes robežu. Savukārt projekta 1.1. apakšpunktā ietvertais 53. punkts ir attiecināms tikai uz tām darbībām, kas veicamas, izceļojot no Latvijas Republikas, šķērsojot ārējo sauszemes robežu.
Līdz ar to projekta 1.1. apakšpunkts ir attiecīgi precizējams.
Piedāvātā redakcija
53. Ārējo robežu šķērsojošās personas (arī viņu mantas un preces) autoceļu robežšķērsošanas vietā ielaiž:
53.1. pēc ceļošanas dokumentu un transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentu uzrādīšanas un attiecīga kontroles talona saņemšanas, ieceļojot Latvijas Republikā;
53.2. pēc reģistrācijas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā Ministru kabineta noteiktajās robežšķērsošanas vietās, ceļošanas dokumentu un transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentu uzrādīšanas un attiecīga kontroles talona saņemšanas, izceļojot no Latvijas Republikas.
 
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Valsts robežsardze konceptuāli neatbalsta grozījumus 55., 56., 58., 59., 60. punktā, jo tajos minētā kārtība reglamentē procesus robežšķērsošanas vietu ietvarā saistībā ar iestāžu pārbaudēm. Kontroles taloni nebūs saistīti ar elektroniskās  rindas rezervācijas sistēmu.

55. punktam jāpaliek šobrīd spēkā esošajā redakcijā.
Transportlīdzekļiem arī jāparedz kontroles talonu izsniegšana. Līdz ar elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ieviešanu nevarēs atteikties no kontroles taloniem. Kontroles taloni ir Viedās robežas projekta 2. posma jautājums, un tikai pēc automatizētiem risinājumiem robežšķērsošanas vietu ietvarā tiks lemts par atteikšanos no tiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
56. punktam jāpaliek šobrīd spēkā esošajā redakcijā.
Līdz ar elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ieviešanu nevarēs atteikties no transportlīdzekļu kontroles taloniem. To varēs izdarīt tikai, kad tiks ieviests Viedās robežas projekta 2. posms.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
58. punktam jāpaliek šobrīd spēkā esošajā redakcijā.
Personu un transportlīdzekļu kontroles taloni tiks izmantoti vismaz līdz Viedās robežas projekta 2. posma ieviešanai. Tādējādi nav nepieciešams mainīt šobrīd spēkā esošā 58. punkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
59. punktam jāpaliek šobrīd spēkā esošajā redakcijā.
Personu un transportlīdzekļu kontroles taloni tiks izmantoti vismaz līdz Viedās robežas projekta 2. posma ieviešanai. Tādējādi nav nepieciešams mainīt šobrīd spēkā esošā 59. punkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
60. punktam jāpaliek šobrīd spēkā esošajā redakcijā.
Personu un transportlīdzekļu kontroles taloni tiks izmantoti vismaz līdz Viedās robežas projekta 2. posma ieviešanai. Tādējādi nav nepieciešams mainīt šobrīd spēkā esošā 60. punkta redakciju. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
7. pielikumu nevar svītrot, kamēr nebūs realizēts Viedās robežas projekta 2. posms. Transportlīdzekļu kontroles taloni tiks izmantoti vismaz līdz Viedās robežas projekta 2. posma ieviešanai. Tādējādi nav iespējama 7. pielikuma svītrošana. 

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "autotransporta līdzeklis" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "transportlīdzeklis" (attiecīgā locījumā), nodrošinot vienotu lietoto terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Likuma 10.1 panta pirmā daļa nosaka, ka, lai izceļotu ar transportlīdzekli, šķērsojot ārējo sauszemes robežu Ministru kabineta noteiktajās robežšķērsošanas vietās, transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Ņemot vērā norādīto subjektu loku, attiecīgi precizēt anotācijas 2.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "autotransporta līdzekli" ar vārdu "transportlīdzekli", atbilstoši likuma 10.1 panta pirmajā daļā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Svītrot vārdus "Iekšlietu ministrija".
Piedāvātā redakcija
-