Atzinums

Projekta ID
21-TA-742
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
07.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 8.panta trešā daļa paredz nosacījumus, kas jāievēro degvielas piegādātājam, piemēram, likumprojekta 8.panta trešās daļas 3.punkts paredz, ka dīzeļdegvielu atļauts realizēt tikai tad, ja tai ir pievienota biodegviela.
Vienlaikus likumprojekta 8.panta devītā daļa paredz iespēju Ministru kabinetam noteikt gadījumus, kuros benzīnam vai dīzeļdegvielai nav piemērojamas šā panta trešajā daļā noteiktās obligātā piejaukuma prasības.
Šobrīd Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu” (turpmāk – MK 332) 37.punkts paredz iespēju degvielas piegādātājiem līdz 2023.gada 31.decembrim realizēt dīzeļdegvielu bez biodegvielas piejaukuma.
Pieņemot, ka iespēja tirgot degvielu bez biodegvielas piejaukuma tiek saglabāta atbilstoši MK 332 37.punktam, rodas jautājums par likumprojekta pārejas noteikumiem:
2.punkts paredz, ka līdz 8.panta devītās daļas spēkā stāšanās dienai ir piemērojami Ministru kabineta noteikumi Nr.332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu;
10.punkts paredz, ka 8.panta devītā daļa stājas spēkā 2024.gada 1.janvārī.
Šobrīd MK 332 paredz atkāpi no prasības par biodegvielas piejaukumu, taču kontekstā ar likumprojekta pārejas noteikumiem šis izņēmums būtu pretrunā likumprojektam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam likumprojekta pārejas noteikumu 10.punktu papildināt ar atsauci uz 8.panta trešo daļu vai svītrot no pārejas noteikumu 10.punkta atsauci uz likumprojekta 8.panta devīto daļu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Pārejas noteikumi paredz, ka likumproekta attiecīgie panti stājas spēkā ar 2024.gada 1.janvāri, tomēr pārejas noteikumos iekļautie atsevišķi panti paredz pasākumus, kas izpildāmi ātrāk. Tā, piemēram, likumprojekta pārejas noteikumos ietvertis 8.panta ceturtās daļas 1.punkta a) apakšpunkts (kam it kā jāstājas spēkā ar 2024.gada 1.janvāri) paredz, ka patēriņam transportā realizējamās modernās biodegvielas un modernās biogāzes apjoms periodā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2024.gada 1.janvārim ik gadu ir ne mazāk kā 0,2 enerģijas procenti. Likumprojektā nevar tikt ietvert tiesību normas, kuras darbojas ar atpakaļejošu spēku.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt likumprojektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekta 7.panta ceturtajā daļā minētā informācijas atspoguļošana ir būtiski apgrūtinoša, lūdzam izvērtēt piedāvāto redakciju ar alternatīvu risinājumu, proti, informāciju sniedzot elektroniski.
 
Piedāvātā redakcija
(4) Pie publiski pieejamas uzlādes iekārtas vai uzpildes iekārtas, vai iekārtusistēmas piestiprina viegli pamanāmu un skaidri   saprotamu attiecīgi uzlādes vai uzpildes procesa instrukciju vai sniedz informāciju, kur ir iespējams saņemt šo informāciju elektroniski.
4.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 7.panta trešā daļa satur tikai vēlamu informācijas sniegšanu degvielas izcelsmi pamatojošie dokumentiem. Lūdzam izvērtēt piedāvāto redakciju un paredzēt iespēju informāciju sniegt elektroniski.

 
Piedāvātā redakcija
3)   Publiski   pieejamā   uzlādes   punktā   vai   uzpildes   punktā   norāda informāciju par   tajos   pieejamajiem   alternatīvās   degvielas   veidiem vai norāda iespēju, kā to var saņemt elektroniski.   Ja   uzlādespunkta   vai   uzpildes   punkta   operatoram   ir   alternatīvās   degvielas   izcelsmipamatojošie   dokumenti,   publiski   pieejamā   uzlādes   punktā   vai   uzpildes   punktānorāda   arī   informāciju   par   tajā   pieejamās   alternatīvās   degvielas   izcelsmi.Informāciju   izvieto   uz   uzpildes   punkta   sūkņiem   vai   to   sprauslām,   uzlādespieslēgumiem, vai uzlādes iekārtas vai uzpildes iekārtas sistēmām vai norāda iespēju, kā to var saņemt elektroniski. 
5.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Likumprojekta anotācijas I sadaļas 2.punktā nekorekti lietota atsauce un salīdzinājums terminiem "transportlīdzeklis" un "mehāniskais transportlīdzeklis", pamatojot, ka likumprojektā ir jālieto abi šie Ceļu satiksmes likuma termini. Ceļu satiksmes likuma izpratnē "transportlīdzeklis" ir plašāks terminš, jo ietver arī tos, kam nav motora (velosipēdi, piekabes un puspiekabes).
Nav saprotama likumprojekta normu attiecināšana uz transportlīdzekļiem bez motora.
Pie tam anotācijā ir norādīts, ka Direktīvas 98/70/EK prasības attiecas ne tikai uz ceļa transportlīdzekļiem, bet arī uz “visurgājēja tehniku (tostarp iekšzemes ūdensceļu kuģiem, kad tie nekuģo jūrā), lauksaimniecības un mežsaimniecības traktoriem, kas atbilst Ceļu satiksmes likumā iekļautajai transportlīdzekļa definīcijai, kā arī atpūtas kuģiem, kad tie nepeld jūrā”. Tādējādi ir saprotams, ka likumprojektā iekļautajiem nosacījumiem būtu jāattiecas uz Ceļu satiksmes likumā minēto transportlīdzekli un mehānisko transportlīdzekli. Vēršam uzmanību, ka Ceļu satiksmes likuma 1.panta 11.punkts noteic, ka mehāniskais transportlīdzeklis — pašgājējs transportlīdzeklis, kas pārvietojas pa ceļu ar savu enerģiju (tai skaitā traktortehnika un trolejbuss), izņemot sliežu transportlīdzekļus un elektroskrejriteņus, turpretī 23.punkts nosaka, ka transportlīdzeklis ir ierīce, kuras konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 6 kilometrus stundā un kura pēc savas konstrukcijas paredzēta izmantošanai ceļu satiksmē ar motora palīdzību vai bez motora.
Ceļu satiksmes likumā iekļautā definīcija skaidri norāda, ka attiecas tikai uz transportlīdzekļiem, kas paredzēti izmantošanai ceļu satiksmē un neietver visurgājēja tehniku, lauksaimniecības un mežsaimniecības traktorus. Vēršam uzmanību, ka lauksaimniecības  un mežsaimniecības traktoru definīcija ir iekļauta Ministru kabineta 2008.gada 7.jūlija noteikumos Nr.516 "Noteikumi par tehniskajām prasībām lauksaimniecības un mežsaimniecības riteņtraktoru redzamības laukam un priekšējā stikla tīrītājiem", turpretī atpūtas kuģis saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 25.marta  noteikumos Nr. 201 "Noteikumi par atpūtas kuģu drošību" definēts kā "sportam vai atpūtai paredzēts jebkura tipa kuģošanas līdzeklis, kurš ir reģistrēts vai reģistrējams Latvijas Kuģu reģistrā". Izrietoši atpūtas kuģis Ceļu satiksmes likuma izpratnē nav uzskatāms par transportlīdzekli, kas paredzēts izmantošanai ceļu satiksmē.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot likumprojekta anotācijā atsauci uz Ceļu satiksmes likuma sasaisti ar Direktīvu 98/70/EK.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka likumprojekta 3.pants nosaka, uz kādu konkrētu transporta enerģijas veidu/daļu attiecas likumprojekts -  uz transporta enerģiju, kas tiek izmantota autotransportlīdzekļos ceļu satiksmē, autoceļiem neparedzētajā mobilajā tehnikā – dzelzceļa transportlīdzekļos, lauksaimniecības un mežsaimniecības traktortehnikā, atpūtas kuģos, kad tie nekuģo jūrā.
Ceļu satiksmes likuma izpratnē transportlīdzeklis ir ierīce, kura pēc savas konstrukcijas paredzēta izmantošanai ceļu satiksmē, līdz ar to minētā definīcija nav attiecināma uz atpūtas kuģiem. Papildus vēršam uzmanibu, ka Ceļu satiksmes likumā termins "dzelzceļa transportlīdzeklis" nav atrunāts. Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt likumprojekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt likumprojekta 5.panta trešo daļu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
(3) Publiski pieejama uzlādes punkta vai alternatīvās degvielas uzpildes punkta operators sniedz datus par alternatīvo degvielu publiski pieejamo uzpildes un uzlādes punktu ģeogrāfiskais izvietojumu, kas, ietver informāciju par reāllaika pieejamību, kā arī vēsturisko un reāllaika uzlādes informāciju.
8.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt likumprojekta 5.panta otro daļu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
(2) Jaunas degvielas uzpildes stacijas būvniecības ietvaros un esošas degvielas uzpildes stacijas pārbūves vai renovācijas procesā jāparedz vismaz viens alternatīvās degvielas uzlādes vai uzpildes punkts atbilstoši Ministru kabineta noteiktajām prasībām un kritērijiem. Minēto būvniecības procesu ietvaros, ja degvielas uzpildes stacijas atrodas pie TEN-T tīkla autoceļiem, jāparedz vismaz viens lieljaudas uzlādes punkts atbilstoši minētajiem kritērijiem un atbilstoši tehniskajām iespējām un izmaksu efektivitātes un pieprasījuma pamatojumam. Minēto būvniecības procesu ietvaros, ja degvielas uzpildes stacija ir tikai alternatīvās degvielas uzpildei, tad lieljaudas uzlādes punkts nav jāparedz.
9.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt likumprojekta 5.panta otrajā daļā vārdus “valsts galvenajiem autoceļiem” ar vārdiem “TEN-T tīkla autoceļiem”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt likumprojekta 5.panta pirmās daļas 2. punktā vārdu “pamattīklā” ar “tīklā”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt likumprojekta 5.panta pirmās daļas 1.punktu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
1) Eiropas Transporta tīkla (turpmāk – TEN-T) valsts autoceļos, valstspilsētu pašvaldību teritorijā un to kaimiņu novadu teritorijā, kā arī blīvi apdzīvotās teritorijās tiek uzstādīti jauni lieljaudas uzlādes punkti;
12.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt likumprojekta 1.panta 29) punktu izteikt jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
29) publiski pieejams uzlādes punkts – uzlādes punkts elektrotransportlīdzekļu uzlādei ar elektroenerģiju, kuram var piekļūt visi punkta konstrukcijai atbilstošu transportlīdzekļu lietotāji