Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
24-TA-31
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā noteikts, ka: "Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023. gada 31. decembri izbeidz savu darbību", lūdzam šo informāciju precizēt, ņemot vērā, ka Komisijas Regula Nr. 1407/2013 ar 2024.gada 1.janvāri zaudējusi spēku, bet ir piemērojama līdz 2024.gada 30.jūnijam atbilstoši tās 7.panta 4.punktā un 8.pantā noteiktajām.

Kā arī aicinām papildināt anotāciju ar informāciju par to, ka Komisijas regulas Nr. 2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados. Papildus ierosinām papildināt anotāciju ar praktisko piemēru kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.

Kā arī lūdzam papildināt anotācijas V sadaļas 1.tabulā ietvertā izvērtējuma atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem, ņemot vērā, ka MK noteikumi tiks papildināti ar visiem nepieciešamajiem piemērojamā de minimis atbalsta regulējuma nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas izziņas 2.punktā sniegto skaidrojumu, ka Jaunuzņemumu darbības atbalsta likums (turpmāk - Likums) tiks virzīts saskaņošanai TAP portālā (23-TA-2178), jo Likumā tiks dzēsti nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013 (piemērojamā de minimis atbalsta regula līdz 30.06.2024.), un noteiks, ka atbalsts tiks sniegts saskaņā ar spēkā esošo de minimis regulējumu, lūdzam MK noteikumus papildināt ar attiecīgajiem komercdarbības atbalsta nosacījumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831, lai nodrošinātu, ka vienā dokumentā tiek ietverti visi nepieciešamie piemērojamā de minimis atbalsta regulējuma nosacījumi. Līdz ar to lūdzam MK noteikumus papildināt:
• ar normu par robežvērtību ievērošanu, piemēram, šādā redakcijā: "Plānotais de minimis atbalsta apmērs
kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr.2023/2831 2.panta 2.punktā noteiktajam"
;
• ar normu par izslēgtajām nozarēm un darbībām, kā arī nodalīšanas pienākumu, piemēram, šādā redakcijā: "De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja jaunuzņēmums vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta saņēmējs nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.";
• ar normu, kas paredz atbalsta kumulācijas (apvienošanas) nosacījumus, nosakot, vai atbalsta kumulācija ir/nav iespējama gan par tām pašām attiecināmajām izmaksām, gan par citas atbalsta programmas ietvaros piešķirto finansējumu (ņemot vērā 23-TA-2178 virzīšanu, lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešami precizējumi MK noteikumu 3.1.13. apakšpunktā);
• ar normu, kas paredz lēmuma par de minimis atbalsta piešķiršanu pieņemšanas termiņu, piemēram, šādā redakcijā: "Lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām";
• ar normu, kas nosaka atbalsta piešķiršanas brīdi, jo ir loģiski to ietvert šajos MK noteikumos, kas ir atbalsta programma, kura ietver visus nepieciešamos de minimis nosacījumus, tai skaitā, aŗi de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi. Vēršam uzmanību, ka atbalsta piešķiršanas brīža identificēšana ir būtisks priekšnosacījums korektai interpretācijai par datumu, kurā uzskatāms, ka saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831, atbalsts piešķirts tā saņēmējam. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, iekļaujot minēto normu MK noteikumos, Likuma 10.panta trešā daļā noteiktais: "Par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad Komisija ir pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai sniegusi atzinumu par nosacījumu izpildi šā likuma 16. panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā"  būtu svītrojams.

Iepriekšējā atzinumā Finanšu ministrija īpašo uzmanību vērsa arī uz to, ka, ņemot vērā, ka Likuma 6., 7.un 8.pantā noteiktie pasākumi tiek īstenoti kā de minimis atbalsts un minētajā Likumā ir ietverti tikai atsevišķi de minimis atbalsta nosacījumi, pārējos iekļaujot MK noteikumos, abus normatīvos aktos nevar skatīt atrauti vienu no otra. Tādējādi MK noteikumiem ir sasaiste ar Likumu un grozījumiem abos normatīvos aktos jāstājas spēkā vienlaicīgi. Gadījumā, ja grozījumi MK noteikumos stāsies spēkā ātrāk nekā grozījumi Likumā, varētu izveidoties pretruna starp Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumiem, kas iekļauti MK noteikumos, un Komisijas regulas 1407/2013 nosacījumiem, kas ir iekļauti Likumā saskaņā ar šobrīd spēkā esošo redakciju. Līdz ar to lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par esošo sasaisti starp MK noteikumiem un Likumu un apliecinājumu, ka grozījumi MK noteikumos nestāsies spēkā ātrāk par Likuma grozījumiem.


Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti lūdzam, ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.un 7.punktā ir noteikti datu glabāšanas nosacījumi, precizēt noteikumu 28.punktā minētās atsauces, norādot sasaisti ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu un Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punktu.
Vienlaikus lūdzam noteikumu 28.punkta pirmajā teikumā dzēst vārdus "administrējošā iestāde un", jo pirmais teikums attiecas uz jaunuzņēmumu, savukārt otrs jau uz administrējošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas risinājuma apraksta 13.punktu un svītrot vārdus “un darba ņēmēja ar darba devēja starpniecību veiktajām papildu obligātajām iemaksām valsts pensiju apdrošināšanai vai iemaksām privātajā brīvprātīgajā pensiju shēmā”, izsakot redakciju atbilstoši Noteikumu 10.12 apakšpunktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd tiek virzīti grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr.715), kas stāsies spēkā 01.07.2024. Pēc grozījumu MK noteikumos Nr.715 spēkā stāšanās aicinām MK noteikumu attiecīgajos punktos likt atsauci uz to aktuālo nosaukumu, kas ir "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība".
Piedāvātā redakcija
-