Atzinums

Projekta ID
22-TA-645
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām visus lietotos saīsinājumus, rakstot pirmo reizi, atšifrē, iekavās norādot to turpmāko lietojumu. Kā arī, ja konkrētais apzīmējums tiek saīsināts, tad šis saīsinājums lietojams arī turpmāk tekstā. Ievērojot minēto, lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr. 108) 124. punkta prasībām, tai skaitā atrunājot noteikumu projektā saīsinājumu “rīkojums”(noteikumu projektā šobrīd lietots MK rīkojums), konsekventi ievērojot saīsinājumu "lēmums" u.c. Kā arī lūdzam atbilstoši minētajam punktam kā saīsinājumus noteikumu projektā neizmantot abreviatūras.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP) šobrīd nav ievietota izziņa par atzinumos izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem (cita starpā no Tieslietu ministrijas puses) saistībā ar noteikumu projektu un tā anotāciju. Attiecīgi Tieslietu ministrija šobrīd nevar pilnvērtīgi izvērtēt noteikumu projektu un tā anotāciju, ņemot vērā arī to, ka atzinumu pieprasīts sniegt nesamērīgi īsā termiņā. Ievērojot minēto, lūdzam, atkārtoti virzot saskaņošanai noteikumu projektu, TAP portālā pievienot aizpildītu izziņu, kā arī paredzēt pienācīgu termiņu atzinuma par precizēto noteikumu projektu sniegšanai, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" ietverto prasības (sk. 67., 68. punktu)  un tādējādi nodrošinot, ka noteikumu projekts un tā anotācija var tikt pilnvērtīgi izvērtēta.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 1. punktu atbilstoši noteikumu Nr. 108 100. punktam, pilnībā atspoguļojot Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 pantā doto pilnvarojumu Ministru kabineta noteikumu izdošanai. Vēršam uzmanību, ka minētās normas pilnvaro Ministru kabinetu noteikt cita starpā arī Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna uzraudzības kārtību, par ko noteikumu projektā ietverts atbilstošs tiesiskais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta ietvaros tiek slēgts līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu, turklāt attiecīgi līgums vai vienošanās tiek slēgta noteiktos apstākļos, lūdzam noteikumu projektā:
pirmkārt, 1.4. apakšpunktā vārda pirms vārda "līguma" svītrot vārdu "īstenošanas", tādējādi nodrošinot konsekventu terminoloģijas lietojumu;
otrkārt, norādīt uz līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu, izvairoties no pieturzīmes iekavas izmantošanas, kā arī noteikumu projektā skaidrot, kādos gadījumos tiek slēgts līgums, bet kādos - vienošanās par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 2.3. un 2.3.1. apakšpunkts ir savstarpēji dublējošs. Ievērojot minēto, saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktu lūdzam svītrot 2.3.1 apakšpunktu un atbilstoši precizēt nākamo apakšpunktu numerāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 13.2. apakšpunktā precizēt terminu “pārvaldošās institūcijas”, skaidri nodalot nozares ministrijas un institūciju, kuru padotībā atrodas projekta īstenotāji, atbildību, lai izvairītos no nekorektas interpretācijas par darbību un funkciju nodrošināšanu. Alternatīvi termina “pārvaldošās institūcijas” vietā lūdzam lietot terminoloģiju, kas tiek izmantota 2021. gada 10. septembra Ministru kabineta 2021. gada 10. septembra noteikumos Nr. 621 “Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtībā” (turpmāk - noteikumi Nr. 621) un Finanšu ministrijas izstrādātajās Vadlīnijās informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu, lai nodrošinātu vienādu terminoloģijas izmantošanu Atveseļošanās fonda regulējošajos noramtīvajos aktos un lai izvairītos no nekorektas interpretācijas par darbību un funkciju nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 14.4. apakšpunkta redakciju (vai noteikt atsevišķā noteikumu punktā), kurā noteikts, ka arī nozaru ministrijas veic komunikācijas pasākumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 18. punktā aizstāt terminu “Pārvaldošā institūcija”, piemēram, ar terminu “programmu vadību atbildīgā pārvaldošā institūcija" vai precizēt ministriju norādīto atbildību. Alternatīvi lūdzam termina “pārvaldošās institūcijas” vietā lietot noteikumos Nr. 621 izmantoto terminoloģiju un Finanšu ministrijas izstrādātajās Vadlīnijās informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu, lai nodrošinātu vienādu terminoloģijas izmantošanu Atveseļošanās fonda regulējošajos normatīvajos aktos un lai izvairītos no nekorektas interpretācijas par darbību un funkciju nodrošināšanu. Papildus lūdzu noteikumu projekta tekstā pārskatīt atbildības uzskaitījumu, izvērtējot, vai nav nepieciešams sadalīt vairākos punktos norādot konkrētos posmos atbildību par darbībām un funkciju nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projekta 18. punktā nodrošināt konsekventu terminoloģiju un norādīt , vai paredzēts šo noteikumu 3. pielikumā ietvert centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu vai centralizētas funkcijas vai IKT koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 18.4. apakšpunktā vai 25. punktā norādīt, kas ir atbildīgs par līguma (vienošanās) izstrādi, ņemot vērā, ka no minētajiem punktiem tas nav viennozīmīgi skaidrs. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām  tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam notiekumu projektā vai tā anotācijā skaidrot, kur ietverti vadības informācijas sistēmas lietošanas noteikumi, tai skaitā, vai tie izriet no ārējiem normatīvajiem aktiem. Attiecīgā gadījumā lūdzam izdarīt 20.2. apakšpunktā atbilstošu atsauci. Norādām, ka atbilstoši noteikumu Nr. 108 131. punktam noteikumu projekta tekstā pieļaujamas atsauces vienīgi uz citām noteikumu projekta vienībām (iekšējās atsauces) un uz citiem tāda paša vai augstāka juridiska spēka normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas neizriet noteikumu projekta 20.3.1. apakšpunktā u.c. vienībās ietvertā regulējuma nepieciešamība un mērķis, tai skaitā tiesību normās (likumā) balstīts pamatojums attiecībā uz privātpersonām (projekta īstenotājiem) pieņemtus lēmumus atzīt par pārvaldes lēmumiem, kuri nav administratīvi akti. Attiecīgi nav skaidrs pamats veidot arī atšķirīgu administratīvo aktu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību. Turklāt norādām, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 7. punktā pārvaldes lēmuma definīcija ir iekļaujoša un paredz, ka administratīvais akts ir viens no pārvaldes lēmumu veidiem. Tādējādi arī termina "pārvaldes lēmums" izmantošana šādā regulējumā nav pieļaujama. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt vai svītrot noteikumu projektā ietverto regulējumu, ciktāl tas paredz no Administratīvā procesa atšķirīgu tiesisko regulējumu, un sniegt pamatotu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta 20.5. apakšpunktā nedublēt noteikumu Nr. 621 regulējumu, bet nepieciešamības gadījumā izdarīt atbilstošu atsauci uz minētajiem Ministru kabineta noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.2. apakšpunktu, norādot, ka projektu īstenotāji ir Prokuratūra. Skaidrojam, ka Prokuratūra nav Tieslietu ministrijas pārraudzībā vai padotībā esoša iestāde. Prokuratūra ir neatkarīga institūcija, kas nav arī atvasināta publisko tiesību juridiskā persona.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā (tai skaitā atbilstoši papildinot noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu) skaidrot noteikumu projekta 23.2. apakšpunktā ietverto atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241) 22. punktu, kas nav tieši saistīts ar Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanu. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, nodrošinot minētās regulas 22. punkta korektu ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 23.3. apakšpunktā nedublēt Elektronisko dokumentu likuma 3. pantā ietverto regulējumu, svītrojot norādi attiecībā uz minētā dokumenta parakstīšanu ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu. Papildus lūdzam izvērtēt lietderību atsaukties noteikumu projektā uz iestādes oficiālo elektronisko pastu (kas daļai projekta īstenotāju būs normatīvajos aktos noteikts pienākums), nepieciešamības gadījumā uz to neatsaucoties. Kā arī lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā skaidrot, kas saprotams ar iestādes oficiālo elektronisko pastu, ja projekta īstenotājs ir privātpersona.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt un salāgot noteikumu projektā ietvertās atsauces uz noteikumu projekta pielikumiem ar pielikumu saturu un nosaukumu. Norādām, ka, piemēram, pretēji noteikumu projekta 23.6. apakšpunktā minētajam noteikumu projekta 1. pielikumā nav ietverti ieguldījumi reformu un investīciju virziena mērķrādītāju sasniegšanā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 25. punkta redakciju, jo šobrīd no minētā punkta vārdiskās jēgas izriet, ka projekta īstenotājs ir projekta īstenotājs. Attiecīgi nepieciešams stilistiski precizēt 25. punktu, izvairoties no riņķveida apzīmējumu lietošanas.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 25. punktā konkrēti norādīt, kādas ir līgumslēdzējpuses, jo nav viennozīmīgi skaidrs, kas šajā punktā ir “pārvaldošā institūcija”.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā skaidrot iekavās iekļauto piezīmi “ja attiecināms”, nepārprotami norādot, kādos gadījumos ir vai nav attiecināms konkrētais nosacījums (noteikumu projekta vienības).
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 28. punktā ietverta atsauce uz  sadarbības partneriem, bet 27. punktā - uz partneriem. Attiecīgi, ja minētie termini paskaidro vienu un to pašu, lūdzam noteikumu projektā atbilstoši vienveidot terminoloģiju. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktu lūdzam svītrot noteikumu projekta 29. punkta otro teikumu kā noteikumu projekta 24. punktu dublējošu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 30.6. apakšpunktā norādīt konkrētas regulas Nr. 2021/241 vienības, kuras paredz prasības vizuālās identitātes pasākumiem. Kā arī lūdzam izvērtēt un salāgot noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju ar minēto noteikumu projekta apakšpunktu (tai skaitā norādām, ka Savienības finansējuma saņēmēju pienākums atzīt Savienības finansējuma izcelsmi un nodrošināt to redzamību izriet no minētās regulas 34. panta 2. punkta, nevis 34. panta 1. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 33.2. apakšpunktu, kurš ir neskaidrs. Norādām, ka valsts un pašvaldību ārstniecības iestādes (slimnīcas) nav atvasinātas publiskas personas, kā arī no minētā apakšpunkta teksta skaidri neizriet, vai konkrētais nosacījums attiecas uz publiskām personām vai to iestādēm un izveidotām kapitālsabiedrībām.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidri un nepārprotami nodalīt noteikumu projekta 33.2. un 33.5. apakšpunktā minētos tiesību subjektus. Norādām, ka nav viennozīmīgi skaidrs, ar ko kapitālsabiedrības kā valsts un pašvaldību ārstniecības iestādes (slimnīcas) (33.2. apakšpunkts), atšķiras no komersantiem, kas ir plašāks jēdziens (33.5. apakšpunkts). Ierosinām izvērtēt un 33.2. apakšpunktā lietot Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā izmantoto terminoloģiju, bet 33.5. apakšpunktā norādīt uz citiem komersantiem, kuri nav minēti 33.2. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijā nepārkopēt noteikumu projekta tekstu, bet skaidrot attiecīgo noteikumu projekta vienību būtību, nepieciešamību un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt, kā arī papildināt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu atbilstoši noteikumu Nr. 617  9.19. apakšpunktam. Proti, lūdzam:
pirmkārt, skaidrot regulas Nr. 2021/241 5. panta 2. punkta ieviešanu noteikumu projektā, svītrojot norādi par attiecīgās regulas preambulas 25. apsvēruma paredzēto prasību ieviešanu, jo regulas preambulas prasības nav jāievieš;
otrkārt, skaidrot regulas Nr. 2021/241 prasību ieviešanu noteikumu projekta 29. punktā.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 3.2. apakšpunktā  pārliecināties par investīcijas 2.1.2.1.i. mērķa korektumu – “izveidot  četras sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas platformas”, tai skaitā,  vai šis mērķis ir atbilstošs Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtībā, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija, noteiktajiem rādītājiem. Nepieciešamības gadījumā lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu vai alternatīvi lūdzam sniegt skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 12. punktu, norādot uz IKT pārvaldības organizācijas funkciju izpildi, nevis šīs organizācijas lomu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projektu, novēršot tehniskas kļūdas, tai skaitā 23.5. apakšpunktā ("attīsti"), 29. punktā u.c.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 24. punktu un nepieciešamības gadījumā citas noteikumu projekta vienības, kurās ietverts līdzīgs tiesiskais regulējums, atsevišķi neizdalot no līguma (vienošanās) par projekta īstenošanu noslēgšanas līgumu (vienošanos) par atbildību un īstenošanas posma plānu, ja abas minētās būs attiecīgā līguma (vienošanās) neatņemamas sastāvdaļas.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju projektos īstenot komunikācijas pasākumus (ne tikai vizuālās identitātes prasību ievērošanu), atbilstoši precizējot noteikumu projekta 30.6. apakšpunktu vai sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-