Atzinums

Projekta ID
22-TA-2143
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
16.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 26.04.2023. Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas sēdē netika pieņemts gala lēmums par Eiropas Savienības fondu ieguldījumu izdevumu un ieguvumu analīzes nosacījumiem un to veikšanas kārtību, piedāvājam citu risinājumu šī jautājuma virzībai. Ierosinām MK protokollēmuma 3. punktā noteikt pienākumu Finanšu ministrijai - vadošajai iestādei kopā ar atbildīgajām iestādēm sagatavot vienotu sarakstu ar Eiropas Savienības fondu finansētajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem vai to pasākumiem, kuriem Ministru kabineta noteikumos par šo specifisko atbalsta mērķu vai to pasākumu īstenošanu ir paredzams nosacījums finansējuma saņēmējam veikt izmaksu un ieguvumu analīzi. Pirms tam nepieciešams vienoties par nosacījumiem specifisko atbalsta mērķu vai to pasākumu iekļaušanai minētajā sarakstā. Uzskatām, ka šāda pieeja izdevumu un ieguvumu analīzē nodrošinās mazāku administratīvo slogu, jo nebūs jātērē papildu resursi gan pamatojumu gatavošanai Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķu vai to pasākumu īstenošanu anotācijās, gan pamatojumu saskaņošanai, kas, kā liecina pieredze, var aizņemt ilgu laiku un var tikt izvirzītas aizvien jaunas prasības pamatojuma detalizācijai, tādējādi kavējot Ministru kabineta noteikumu izstrādes un projektu atlases uzsākšanas grafikus, kam ir tieša ietekme uz n+3 principa izpildi. Ar šādu pieeju, attiecīgi dokumentējot specifiskā atbalsta mērķa vai tā pasākuma iekļaušanas vai neiekļaušanas sarakstā nosacījumus, tiks sasniegts tāds pats mērķis kā piedāvā Finanšu ministrija - vadošā iestāde, t.i., tajos specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu Ministru kabineta noteikumos, kur tas attiecināms, tiks iekļauts nosacījums par izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu. Tāpat Labklājības ministrijas ieskatā daudzpakāpju projektos izdevumu un ieguvumu analīzes veikšanas nepieciešamība vērtējama gala finansējuma saņēmēju līmenī, kur, piemēram, atbalsta summa nepārsniedz de minimis limitu (šobrīd - 200 000 euro). Attiecībā uz labklājības nozares pārziņā esošajiem specifiskajiem  atbalsta mērķiem un to pasākumiem, vēlamies vērst uzmanību, ka šajos projektos pamatā nav plānoti neto ieņēmumi, un izmaksu un ieguvumu analīzi nav iespējams korekti veikt gadījumos, kad projektu īsteno tiešās valsts pārvaldes iestāde vai projekts pēc būtības ir publiskās pārvaldes funkcijas nodrošināšana vai sociālo pakalpojumu sniegšana. Šāda veida analīze un diskontēto neto ienākumu aprēķināšanas metode ir attiecināma uz biznesa projektiem, nevis projektiem ar sociālu mērķi un mērķi sniegt normatīvajos aktos noteiktos pakalpojumus noteiktām sabiedrības grupām.
Piedāvātā redakcija
3. Lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu ne tikai gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, Finanšu ministrijai kā vadošai iestādei kopā ar atbildīgajām iestādēm izstrādāt nosacījumus un sagatavot sarakstu ar Eiropas Savienības fondu finansētajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem vai to pasākumiem, kuriem Ministru kabineta noteikumos par šo specifiskā atbalsta mērķu vai to pasākumu īstenošanu ir paredzama prasība finansējuma saņēmējam veikt izmaksu un ieguvumu analīzi.