Projekta ID
23-TA-3271Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 31.10. apakšpunktu aiz vārda "prasībām" ar vārdiem "un paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība, noteikumu projektā jāietver nosacījums, ka finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo, un sadarbības iestāde avansa pieprasījumu apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs, tā pamatojums atbilst spējai to izlietot saimnieciskā gada ietvaros (piemēram, sešu mēnešu laikā).
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta 32. punktu aiz vārdiem "sešu mēnešu laikā" ar vārdiem "saimnieciskā gada ietvaros".
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta 32. punktu aiz vārdiem "sešu mēnešu laikā" ar vārdiem "saimnieciskā gada ietvaros".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta 10.punkts paredz iespēju saņemt lielāku Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmēru (līdz 95%), ja projekta ietvaros plānots nodrošinātu lielāku pienesumu "zaļās" infrastruktūras rādītājam, izveidojot vai atjauninot infrastruktūru nolūkā pielāgoties klimata pārmaiņām. Vienlaikus anotācijā norādīts, ka ES fondu 2021-2027 programmā konkrētajai prioritātei (2.1.prioritāte "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām") noteiktā atbalsta likme netiks pārsniegta, jo paredzētas investīcijas vairākos pasākumos, piemērojot finanšu instrumenta pieeju, kur nevienā gadījumā ES fondu ieguldījums nav paredzams lielāks par 65%.
Vēršam uzmanību, ka normatīvais regulējums investīciju īstenošanai klimata pārmaiņu mazināšanai un pielāgošanās pasākumiem klimata pārmaiņām ir apstiprināts nelielai daļai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Iekšlietu ministrijas pārziņā esošajām investīcijām, attiecīgi noteikumu projekta saskaņošanas brīdī nav iespējams pārliecināties, ka atbalsta likme netiks pārsniegta kopumā prioritātes līmenī. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt MK protokollēmuma projektu ar uzdevumu VARAM rīcībai, ja tiek konstatēta situācija, ka ES fondu 2021-2027 programmā konkrētajai prioritātei noteiktā atbalsta likme tiek pārsniegta.
Vēršam uzmanību, ka normatīvais regulējums investīciju īstenošanai klimata pārmaiņu mazināšanai un pielāgošanās pasākumiem klimata pārmaiņām ir apstiprināts nelielai daļai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Iekšlietu ministrijas pārziņā esošajām investīcijām, attiecīgi noteikumu projekta saskaņošanas brīdī nav iespējams pārliecināties, ka atbalsta likme netiks pārsniegta kopumā prioritātes līmenī. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt MK protokollēmuma projektu ar uzdevumu VARAM rīcībai, ja tiek konstatēta situācija, ka ES fondu 2021-2027 programmā konkrētajai prioritātei noteiktā atbalsta likme tiek pārsniegta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.6.sadaļu “Cita informācija” ar izvērtējumu par to, vai finansējuma saņēmējiem pasākuma ietvaros sniegtais atbalsts netiek sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka "projekta vispārīgs ietekmes uz tautsaimniecību novērtējums", kas noformēts apraksta veidā, nav uzskatāms par izmaksu un ieguvumu analīzei līdzvērtīgu projekta ekonomiskā novērtējuma dokumentu, kā tas ir norādīts anotācijā. Izmaksu un ieguvumu analīzes rezultāts ir pārbaudāmos aprēķinos balstīti secinājumi. Tas neizriet skaidri no VARAM piedāvātā redzējuma. Ja tomēr ir plānots, ka "projekta vispārīgs ietekmes uz tautsaimniecību novērtējums" satur pārbaudāmus aprēķinus, tad aicinām aprēķinus veikt atbilstoši aprobētai metodikai, kas samazinās administratīvo slogu gan projekta iesniedzējam, gan CFLA.
Izmaksu un ieguvumu analīzes galvenais mērķis publiskās pārvaldes projektos ir noteikt, vai sabiedrības ieguvumi, kas izteikti naudas izteiksmē, ir lielāki par projekta radītajām izmaksām projekta dzīves cikla laikā.
Ja tiek plānota pretplūdu infrastruktūra, tad ir jāpieņem, ka infrastruktūras projekta dzīves cikla laikā vismaz vienu reizi tiks novērsti plūdu izraisīti postījumi (pretējā gadījumā nav attaisnojama projekta īstenošana), līdz ar to jānovērtē potenciālie zaudējumi, kas varētu rasties sabiedrībai potenciālo plūdu apgabalā. Ja šie potenciālie zaudējumi projekta dzīves cikla laikā ir lielāki par infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas izmaksām, tad arī projekta kopējie ieguvumi ir lielāki par kopējām projekta izmaksām.
Ņemot vērā minēto, aicinām MK noteikumu projektā noteikt, ka izmaksu un ieguvumu analīze tiek veikta vai nu "projekta vispārīgās ietekmes uz tautsaimniecību novērtējuma" ietvaros, vai arī tiek pievienota kā atsevišķs dokuments projekta iesniegumam. Bet abos gadījumos izmaksu un ieguvumu analīzi būtu jāveic atbilstoši iepriekš izstrādātai metodikai.
Izmaksu un ieguvumu analīzes galvenais mērķis publiskās pārvaldes projektos ir noteikt, vai sabiedrības ieguvumi, kas izteikti naudas izteiksmē, ir lielāki par projekta radītajām izmaksām projekta dzīves cikla laikā.
Ja tiek plānota pretplūdu infrastruktūra, tad ir jāpieņem, ka infrastruktūras projekta dzīves cikla laikā vismaz vienu reizi tiks novērsti plūdu izraisīti postījumi (pretējā gadījumā nav attaisnojama projekta īstenošana), līdz ar to jānovērtē potenciālie zaudējumi, kas varētu rasties sabiedrībai potenciālo plūdu apgabalā. Ja šie potenciālie zaudējumi projekta dzīves cikla laikā ir lielāki par infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas izmaksām, tad arī projekta kopējie ieguvumi ir lielāki par kopējām projekta izmaksām.
Ņemot vērā minēto, aicinām MK noteikumu projektā noteikt, ka izmaksu un ieguvumu analīze tiek veikta vai nu "projekta vispārīgās ietekmes uz tautsaimniecību novērtējuma" ietvaros, vai arī tiek pievienota kā atsevišķs dokuments projekta iesniegumam. Bet abos gadījumos izmaksu un ieguvumu analīzi būtu jāveic atbilstoši iepriekš izstrādātai metodikai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā pasākuma ietvaros plānotos sasniedzamos rādītājus, lūdzam papildināt noteikumu projekta 31.punktu ar jaunu apakšpunktu, kas nosaka pienākumu finansējuma saņēmējam uzkrāt datus arī par iznākumu un rezultātu rādītāju sasniegšanas progresu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 31.6. apakšpunktu, paredzot, ka finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā. Ja minētajam nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu ir izņēmums, tas attiecīgi aprakstāms anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam norādīt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts", ka komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi tiks nodrošināti gan saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, gan arī tiks ievērotas Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Vienlaikus informācijas izsekojamībai lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju par pasākuma 2.kārtas sinerģijas un demarkācijas nodrošināšanu ar citiem atbalsta instrumentiem.
Vienlaikus informācijas izsekojamībai lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju par pasākuma 2.kārtas sinerģijas un demarkācijas nodrošināšanu ar citiem atbalsta instrumentiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā veikt šādus precizējumus:
- kā kārtējo gadu norādīt 2024.gadu, attiecīgi precizējot pārējos gadus un tajos norādīto finansējumu sadalījumā pa gadiem;
- 6.punktā precizēt norādīto finansējuma sadalījumu pa gadiem, jo, saskaitot kopā šobrīd norādīto kopējo finansējumu un pašvaldību budžeta finansējumu, to kopsumma par 1 euro atšķiras no tās, kas norādīta noteikumu projekta 8.punktā;
- punktu “Cita informācija” papildināt ar informāciju, ka finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no valsts budžeta 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
- kā kārtējo gadu norādīt 2024.gadu, attiecīgi precizējot pārējos gadus un tajos norādīto finansējumu sadalījumā pa gadiem;
- 6.punktā precizēt norādīto finansējuma sadalījumu pa gadiem, jo, saskaitot kopā šobrīd norādīto kopējo finansējumu un pašvaldību budžeta finansējumu, to kopsumma par 1 euro atšķiras no tās, kas norādīta noteikumu projekta 8.punktā;
- punktu “Cita informācija” papildināt ar informāciju, ka finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no valsts budžeta 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-