Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 16. februārī laikā no plkst. 19:00 līdz plkst. 22:00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēta vai nepieejama e-Identitātes apliecināšana ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Projekta ID
23-TA-1941
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
22.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Priekšlikums
1.5.6.4. Jūrmalas valstspilsēta 
Sabiedriskā transporta pakalpojumus Jūrmalas valstspilsētā nodrošina SIA "Jūrmalas autobusu satiksme", kas gadā pārvadā aptuveni 3 miljonus pasažieru, no kuriem aptuveni 80% brauc bez maksas un 20% iegādājas biļetes.  Sabiedriskā transporta pakalpojumus faktiski sniedz SIA "B-bus", kas ir SIA "Jūrmalas autobusu satiksme" apakšuzņēmējs. 
2023. gada jūlijā Jūrmalas pašvaldība plāno uzsākt sadarbību ar PV, noslēdzot vienošanos, ka katrs Jūrmalas iedzīvotājs var izmantot divus bezmaksas braucienus ar vilcienu dienā maršrutā Jūrmala-Rīga vai Jūrmalas pilsētas robežās. Pašvaldība cer salīdzinoši lielu satiksmes apjomu novirzīt uz vilcienu (daļēji tā būs papildu satiksme, bet daļēji arī satiksme, kas novirzīta no autotransporta, tostarp sabiedriskajiem autobusiem). 
Jūrmalas iedzīvotāji varēs iegādāties dienā divas 0 EUR biļetes, veicot validāciju PV biļešu sistēmā ar Jūrmalas iedzīvotāja karti. Jūrmalas pašvaldība pārrunāja sadarbības iespējas ar ATD, taču trīspusējā sanāksmē puses nolēma, ka Jūrmalas pašvaldībai ir izdevīgāk izmantot AS "Pasažieru vilciens" sistēmu, nevis ATD vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu. 
Jūrmalas iedzīvotāji ar Jūrmalnieka karti Jūrmalas pilsētas sabiedriskajā transportā var pārvietoties bez maksas. Jūrmalnieka kartes iegūšanai ir vairāki kritēriji: dzīvesvietas deklarēšana, nekustamais īpašums, mācības pašvaldības izglītības iestādēs.
Pasažieriem, kuriem nav Jūrmalnieka kartes, biļete jāuzrāda autobusa vadītājam. Tā kā Jūrmalā nav īpaši liela pasažieru plūsma, pašvaldība par e-kartes validācijas ātrumu nesūdzas. Vienlaikus Attīstības pārvalde atzīst, ka biļešu pārdošana autobusos aizņem laiku un nav droša autobusu vadītājiem. Pašvaldība plāno modernizēt biļešu validatorus, lai tie būtu savienoti ar bankas karšu termināli. Šobrīd biļetes var iegādāties tikai par skaidru naudu. Karšu termināļus plānots ieviest 2023. gadā. Būs atsevišķa ierīce – karšu terminālis, kas tiks savienots ar validatoru. Pakalpojumu sniegs SIA “Transport Technology Systems” (TTS). (validatori un biļešu pārdošana). Bankas kartēm būs nepieciešams kredītiestādes pakalpojums. TTS nodrošinās sinhronizāciju, jo validatoriem šī funkcija nepieciešama saskaņā ar tehniskajām specifikācijām. Validatoriem ir SIM kartes, kas nodrošina piekļuvi internetam. Taču tiešsaistes pakalpojums autobusos nav pieejams nepārtraukti, jo pilsētās ir apgabali bez mobilā pārklājuma. Validācijas dati tiek atjaunināti maršrutu galapunktos. 
Jūrmalas pašvaldība analizēja VARAM izstrādāto AVIS sistēmu, taču konstatēja, ka tai nav saistības ar pašvaldības plānoto sadarbību ar AS "Pasažieru vilciens". 
Jūrmalā pagaidām nav izstrādāta biļešu tirdzniecības mobilā aplikācija, jo tā nav prioritāte. Pašvaldība plāno rīkot validācijas karšu/biļešu iepirkumu ar prasību, ka katrai kartei jābūt GPS koordinātēm. Biļešu lasītājs tad attiecīgi nosūtīs serverim paziņojumu, ka karte/biļete ir apstiprināta. Izkāpšana no sabiedriskā transporta netiek fiksēta un pašvaldība tuvākajā laikā neplāno ieviest check in/check out sistēmu.


Priekšlikums izteikt 1.5.6.4. apakšpunktu šādā redakcijā:

Jūrmalas valstspilsēta 

Sabiedriskā transporta pakalpojumus Jūrmalas valstspilsētā nodrošina SIA "Jūrmalas autobusu satiksme", kas gadā pārvadā aptuveni 3 miljonus pasažieru, no kuriem aptuveni 80% brauc bez maksas un 20% iegādājas biļetes. 
2023.gada 24.augustā, Jūrmalas dome pieņēma Saistošos noteikumus Nr. 21 “Par pabalstu transporta izdevumu segšanai”, kuri nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts un izlietots pabalsts transporta izdevumu segšanai AS “Pasažieru vilciens” nodrošinātā dzelzceļa līnijā “Rīga – Tukums II”, maršrutā Ķemeri – Rīga un Rīga – Ķemeri. Jūrmalas iedzīvotājs, kurš ir deklarējis dzīvesvietu Jūrmalas pašvaldībā uz tekošā gada 1. janvāri un kuram ir derīga Jūrmalas iedzīvotāja karte vai Skolēna apliecība, var izmantot divus bezmaksas braucienus ar vilcienu dienā. Pašvaldība cer salīdzinoši lielu satiksmes apjomu novirzīt uz vilcienu, kas veicinās, mazāku automašīnu izmantošanu, samazinot gaisa piesārņojumu, kā arī samazinot satiksmes sastrēgumus, tādejādi uzlabot pārvietošanās efektivitāti. 
Jūrmalas iedzīvotāji, kuri atbilst saistošo noteikumu nosacījumiem, dienā varēs saņemt divas biļetes AS "Pasažieru vilciens" biļešu tirdzniecības vietās - kasēs, mobilājā aplikācijā vai interneta vietnē. Jūrmalas pašvaldība pārrunāja sadarbības iespējas ar ATD, taču trīspusējā sanāksmē puses nolēma, ka Jūrmalas pašvaldībai optimālākais risinājums būtu izmantot AS "Pasažieru vilciens" sistēmu, nevis ATD vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu. 
Jūrmalas iedzīvotāji ar Jūrmalas iedzīvotāja karti vai Skolēna apliecību Jūrmalas valstspilsētas sabiedriskajā transportā var pārvietoties bez maksas, ja atbilst dažādiem kritērijiem, kā piemēram, dzīvesvieta deklarēta Jūrmalā, pieder nekustamais īpašums Jūrmalā, mācās pašvaldības dibinātās izglītības iestādēs un citi.
Pasažieriem, kuriem nav Jūrmalas iedzīvotāja karte, biļeti jāiegādājas pie autobusa vadītāja. Ņemot vērā, ka Jūrmalā nav īpaši liela pasažieru plūsma, pašvaldība par Jūrmalas iedzīvotāja kartes autorizācijas ātrumu nesūdzas. Vienlaikus Attīstības pārvalde atzīst, ka biļešu pārdošana autobusos aizņem laiku un nav droša autobusu vadītājiem. Šobrīd biļetes var iegādāties tikai par skaidru naudu, tāpēc tuvākajā nākotnē, Pašvaldība plāno modernizēt biļešu elektroniskos datu nolasītājus, lai tie būtu savienoti ar bankas karšu termināli. Iespēju norēķināties ar bezskaidras naudas norēķiniem, Pašvaldība plāno ieviest 2023. gadā. 
Jūrmalā pagaidām nav izstrādāta biļešu tirdzniecības mobilā aplikācija, jo 80% no pasažieriem saņem braukšanas maksas atvieglojumu 100% autorizējot Jūrmalas iedzīvotāja karti pie elektroniskā datu nolasītāja. Pašvaldība izmantotajā risinājumā tiek piefiksēta biļetes pārdošanas vai Jūrmalas iedzīvotāja kartes reģistrācijas GPS koordinātes, kuras nākotnē ļaus analizēt pasažieru plūsmu un veikt iespējamus pilnveidojumus pakalpojuma nodrošināšanā. Šobrīd izkāpšana no sabiedriskā transporta netiek fiksēta, bet, lai efektīvāk organizētu sabiedriskā transporta pakalpojumu, Pašvaldība tuvākajā laikā plāno sadarbību ar uzņēmumu, kas nodrošina mobilitātes datus, lai vērtētu pasažieru pārvietošanās paradumus.  


 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk