Atzinums

Projekta ID
22-TA-1978
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
29.2 panta otrā daļa paredz, ka valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam ir tiesības apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu tiesībām, ar servitūtiem ēku (būvju) virszemes un pazemes komunikāciju būvniecībai vai citas saimnieciskās darbības veikšanai, iznomāt, izīrēt, slēgt par to apbūves tiesību līgumu, ierosināt nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Vēršam uzmanību, ka Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 6.5 panta otrā daļa paredz, ka lēmumu par apbūves tiesību piešķiršanu pieņem īpašuma tiesiskais valdītājs (tātad publiska persona), ne pārvaldnieks. Lūdzam anotāciju papildināt ar detalizētu problemātikas izklāstu, normas nepieciešamību un pamatojumu. Lūdzam skaidrot, kādā procesā un kārtībā lēmums par apbūves tiesību piešķiršanu tiks pieņemts, kādā kārtībā tiks izvēlēts apbūves tiesīgais un noteikta apbūves tiesību maksa par valsts vai pašvaldības zemes lietošanu. Norādām, ka ne pa velti ir Ministru kabineta 2018.gada 19. jūnija noteikumi Nr350 “Noteikumi par valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas principiem un kārtību, kā arī kārtību, kādā apkopojama informācija par valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un valsts iestāžu lietotajiem nekustamajiem īpašumiem”, kuri nodrošina visiem skaidru un caurredzamu kārtību un procesu. Nav saprotams, kādēļ šie noteikumi nebūtu piemērojami arī lidlauka teritorijai.
Tāpat vēršam uzmanību, ka servitūta nodibināšana arī ir nekustamā īpašuma apgrūtināšana ar lietu tiesību. Lūdzam skaidrot, par kādām lietu tiesībām vēl bez servitūta ir domāts. Lūdzam izvērtēt, vai ir nepieciešam atsevišķi norādīt uz tiesībām apgrūtināt ar servitūtu, ja tiesības apgrūtināt ar lietu tiesībām aptver arī tiesības nodibināt servitūtu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur 05.06.2023. un 22.11.2023. atzinumos paustos iebildumus par likumprojekta 5. pantu, ar kuru likums "Par aviāciju" tiek papildināts ar 29.2 pantu "Rīcība ar publiskai personai, atvasinātai publiskai personai piederošu nekustamo īpašumu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka vajadzībām".
Lūdzam iepazīties ar iebildumu būtību un precizēt anotāciju, iekļaujot tajā detalizētu normu skaidrojumu, kā arī pamatojot izvēlēto risinājumu. Ja tiek izlemts anotāciju nepapildināt, lūgums skaidrot izziņā norādītos problēmjautājumus, lai Tieslietu ministrija varētu rast skaidrojumu un pamatojumu uz tās izteiktajiem iebildumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
29.2 panta piektās daļas grozījumi paredz, ka pēc apbūves tiesības izbeigšanās ēka (būve) pāriet valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka pārvaldīšanā atbilstoši 29.2 panta pirmajai daļai. Savukārt 29.2 panta pirmā daļa paredz, ka valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka pārvaldīšanā uz līguma pamata tiek nodots nekustamais īpašums, kas netiek izmantots valsts pārvaldes funkciju vai pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai. Vienlaikus anotācijā norādīts, ka ēka (būve) pāries valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka pārvaldīšanā, to paredzot līgumā uz saistību un nosacījumu pamata. Līdz ar to secināms, ka ēka (būve) tiks nodota valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka pārvaldīšanā, nevis tā pāries uz likuma pamata. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt normu atbilstoši anotācijā skaidrotajam.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
29.2 panta ceturtās daļas grozījumi paredz, ka nekustamā īpašuma nomas, īres vai apbūves tiesības termiņš, kā arī nodibināto servitūtu tiesību termiņš drīkst pārsniegt 30 gadus, ja: 1) darbības nav pretrunā ar Valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka stratēģiskās attīstības plānu; 2) nekustamais īpašums nav nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai; 3) līguma darbības termiņā godprātīgi pildītas līguma saistības un nav parādsaistību; 4) netiek mainīts līguma priekšmets.
Anotācijā norādīts, ka lēmumu par līguma pagarināšanu pieņem lidostas valde, pamatojoties uz valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka izstrādātajam ģenerālplānam un iepriekš minētajiem kritērijiem.
Tieslietu ministrija uztur iepriekš izteiktos iebildumus par termiņa ilgumu, lēmuma caurspīdīgumu (skatīt iepriekšējās redakcijas Tieslietu ministrijas iebildumu pie likumprojekta 29.2 panta piektās daļas) īpaši uzsverot, ka atšķirīgu termiņu ir iespējams noteikt speciālajā likumā, taču šāda nepieciešamība ir īpaši jāpamato. Proti, jābūt skaidram un pamatotam (izmērāmam) maksimālam termiņam; jābūt tādiem kritērijiem, kas atļauj visiem vienādi šo maksimālo termiņu piemērot, vai paredzēt, kāds varētu būt sākotnējais līguma termiņš vai uz kādu līguma pagarinājuma termiņu var cerēt. Piedāvātā norma faktiski paredz ne tikai garākus termiņus, bet arī atkārtotas pagarināšanas iespējamību, kas faktiski nozīmētu nekustamā īpašuma beztermiņa lietošanas tiesības. Vienlaikus arī minētie kritēriji ir ļoti vispārināti bez strikti noteiktām / izmērāmām robežām un iztrūkstošu skaidrojumu par kritērijos noteikto gadījumu kvalificēšanos / nekvalificēšanos. Ņemot vērā, ka Tieslietu ministrijas iebildumi, kas izteikti iepriekšējā redakcijā, nav ņemti vērā, lūdzam atkārtoti iepazīties ar tiem un sniegt anotācijā atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
29.2 panta otrās daļas grozījumi paredz valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam tiesības rīkoties ar tā pārvaldīšanā nodotajiem nekustamajiem īpašumiem – apgrūtināt ar lietu tiesībām un ierosināt nekustamā īpašuma atsavināšanu.
Anotācijā, skaidrojot minēto normu norādīts, ka pārvaldniekam ir tiesības: 1) uz nekustamā īpašuma pārvaldīšanu; 2) rīkoties ar tā pārvaldīšanā nodotajiem nekustamajiem īpašumiem; 3) tiek noteikts, ka ieņēmumi no zemes lietošanas atsevišķi ir jāuzskaita; 4) zemes atsavināšana noris atbilstoši esošam likumdošanas regulējumam.
Norma un tā skaidrojums anotācijā nesniedz skaidrojumu, kādā veidā pārvaldnieks slēgs civiltiesiskus līgumus nekustamo īpašnieku vārdā un apgrūtinās publiskas personas nekustamos īpašumus, proti, kādi kritēriji tiks izvirzīti līgumslēdzēju pusei, vai konkrētajā gadījumā netiks piemēroti Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumi Nr.350 ,,Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesību noteikumi”, kā tiks ievērotas publiskas personas tiesības un intereses, kur un kā tiks uzskaitīti ieņēmumi no zemes lietošanas, vai ieņēmumi tiks uzskaitīta arī no nekustamā īpašuma iznomāšanas. Nav aprakstīts, kā nekustamā īpašuma atsavināšanas gadījumā nekustamais īpašums tiks atsavināts. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar normas un procesa, pēc normas spēkā stāšanās, skaidrojumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
29.2 panta pirmās daļas grozījumi paredz, ka valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieka pārvaldīšanā uz līguma pamata tiek nodots nekustamais īpašums, kas netiek izmantots valsts pārvaldes funkciju vai pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.
Savukārt anotācijā attēlotajā versijā iepriekšminētais pants citēts savādāk: ,,[..] īstenošanai un nav nodots citas valsts kapitālsabiedrības pārvaldīšanā”. Ievērojot minēto, lūdzam pārliecināties, lai likumprojektā ietverta pareizā normas versiju.
Attiecībā uz minēto normu Tieslietu ministrija izteica iebildumu, ka nav saprotams, kas būs iekļauts pārvaldīšanas līgumā; nav saprotams, kādēļ nebūtu piemērojami Ministru kabineta 2011. gada 6. decembra noteikumi Nr. 934 ,,Noteikumi par valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas principiem un kārtību, kā arī kārtību, kādā apkopojama informācija par valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un valsts iestāžu lietotajiem nekustamajiem īpašumiem”; nav saprotams, kā notiks šādu nekustamo īpašumu uzraudzība. Tāpat tika vērsta uzmanību, ka virkni lēmumu var pieņemt tikai pats nekustamā īpašuma īpašnieks nevis pārvaldnieks. Izziņā norādīts, ka attiecībā uz šo iebildumu anotācija ir papildināta, taču aktuālajā anotācijā papildus norādīts, ka nekustamie īpašumi tiks nodoti uz pārvaldīšanas līguma pamata bezatlīdzības kārtībā un ieņēmumi, kas tiks iegūti no šo īpašumu pārvaldīšanas, būs civilās aviācijas lidlauka īpašnieka finanšu līdzekļi, kas izlietojami ar pārvaldīšanu saistīto izdevumu segšanai. Anotācijā ir sniegta informācija tikai par finanšu līdzekļu avotiem.
Tādēļ lūdzam anotāciju papildināt atbilstoši iepriekš izteiktajam iebildumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojektā norādīts, ka tas stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. Savukārt anotācijas 1.2. apakšsadaļā norādīts, ka tas stāsies spēkā vispārējā kārtībā. Aicinām saskaņot likumprojektā un anotācijas 1.2. apakšsadaļā minēto likumprojekta spēkā stāšanās noteikumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļu "Risinājuma apraksts", kurā skaidrota likumprojekta 29.panta trešā daļa, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai ar atsaucēm uz konkrētiem normatīvajiem aktiem un rīcību, kā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašnieks nodrošinās iznomāšanai / apbūves tiesības piešķiršanai paredzēto un lietošanā nodoto objektu uzskaiti un minētās informācijas publisku pieejamību.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
23.1 panta trešās daļas 1. punkta grozījumi paplašina subjektu loku, kuriem ir tiesības realizēt pirmpirkuma tiesības, ja īpašnieks atsavina savu nekustamo īpašumu valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijas robežās. Vienlaikus minētais pants paredz, ka valsts pirmpirkuma tiesības izmanto tikai tad, ja atsavināmais nekustamais īpašums nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai.
No Ministru kabineta 2012. gada 31. jūlija noteikumu Nr. 532 ,,Kārtība, kādā valsts un pašvaldība izmanto pirmpirkuma tiesības valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka teritorijā” 6. punkta izriet, ka valsts savas pirmpirkuma tiesības izmanto, ja atsavināmais nekustamais īpašums ir nepieciešams lidlauka attīstībai un ir lietderīgi izmantot pirmpirkuma tiesības, ministrija mēneša laikā pēc pirkuma līguma vai tā noraksta saņemšanas pieņem lēmumu par pirmpirkuma tiesību izmantošanu.
Anotācijā norādīts, ka šobrīd spēkā esošais regulējums neparedz izņēmumu kārtību, kādā civilās aviācijas lidlauka teritorijā esošie nekustamie īpašumi tiktu nodoti valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka īpašniekam teritorijas attīstībai. Šobrīd nepieciešamo zemes vienību var nomāt vai iegūt apbūves tiesību tikai vispārējā kārtībā – publiskā izsolē, vienlīdzīgi ar jebkuru pretendentu.
No likuma "Par aviāciju" un no anotācijā atspoguļotās informācijas neizriet, ka šādi īpašumi automātiski nododami kapitālsabiedrībai, kurai pieder valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks, turklāt saskaņā ar minētiem noteikumiem Nr. 532 valsts pirmpirkuma tiesības uz nekustamo īpašumu izmanto, ja saredz tā potenciālu lidlauku attīstībai. Tādēļ lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par normā ietverto ierobežojumu, ka valsts pirmpirkuma tiesības var izmantot tikai tad, ja nekustamais īpašums nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai, minot dažus piemērus, kāda ir valsts rīcība pēc atsavināmo nekustamo īpašumu iegādes šobrīd un kāda būs pēc grozījumu spēkā stāšanās. Tieslietu ministrijas ieskatā minētajai informācijai ir būtiska nozīme, lai izprastu iespējamos šķēršļus lidlauka teritorijas attīstībai un nepieciešamībai paplašināt pirmpirkuma tiesību subjektu loku ar pirmpirkuma tiesību izmantošanas kritērija (ierobežojuma) definēšanu valsts pusē.
Piedāvātā redakcija
-