Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
22-TA-435
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojektu "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā" (turpmāk - projekts), norādot, kādus konkrētus fizisko personu datus pasūtītājs ir tiesīgs iegūt un apstrādāt par Publisko iepirkumu likuma 25. panta pirmās daļas 2., 3. un 5. punktā minētajām fiziskajām personām, kā arī tāpat lūdzam projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk - anotācija) skaidrot, kā tiks pieprasīti un iegūti Publisko iepirkumu likuma 25. panta pirmās daļas 2., 3. un 5. punktā minēto fizisko personu dati.
 Paskaidrojam, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 Par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības, godprātības un pārredzamības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam, fiziskām personām vajadzētu būt pārredzamam tam, ka viņu personas datus vāc, izmanto, aplūko vai citādi apstrādā, un tam, kādā apjomā. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā noteiktai datu minimizēšanas princips noteic, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Vēršam uzmanību, ka projektā nav noteikts, kādus personas datus pasūtītājam ir tiesības iegūt, kā arī, kā šīs tiesības realizējamas, proti, vai pasūtītājs vērsīsies pie attiecīgās personas ar pieprasījumu sniegt datus, vai tas ietver plašākas tiesības, kā, piemēram, piekļuvi informācija sistēmām, kur tiek apstrādāti attiecīgo personu personas dati. Pēdējā gadījumā, par piekļuvi informācijas sistēmām, šādas tiesības nepieciešams atsevišķi noregulēt ārējā normatīvajā aktā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 6. pantā ietvertajā Publisko iepirkumu likuma 25. panta sestās daļas otrajā teikumā iepirkuma komisijas priekšsēdētājam paredzēto pienākumu nodrošināt, ka tiek uzraudzīts, ka iepirkuma procedūras dokumentu sagatavotājs (pasūtītāja amatpersona vai darbinieks), iepirkuma komisijas locekļi, iepirkuma komisijas sekretārs un eksperti neatrodas interešu konflikta situācijā, kā arī veikt pasākumus situācijas novēršanai. Vēršam uzmanību uz to, ka iepirkuma komisijas priekšsēdētājs varēs nodrošināt interešu konflikta situāciju novēršanu tikai attiecībā uz tām personām, kas ir iekļautas iepirkuma komisijā vai kuras piesaistījusi pati iepirkuma komisija (eksperti), savukārt attiecībā uz tām personām, kas ar konkrēto iepirkumu darbojas kā pasūtītāja amatpersonas vai darbinieki, noteiktu rīcību būtu jāveic pašam pasūtītājam. Lūdzam ņemt vērā, ka atbilstoši likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 20. panta otrās daļas pirmajā teikumā noteiktajam publiskas personas institūcijas vadītāja pienākums ir ar rakstveida rīkojumu nodot kādas funkcijas vai uzdevuma izpildi citai valsts amatpersonai, ja valsts amatpersona, kurai konkrētā funkcija vai uzdevums atbilstoši tās amata pienākumiem būtu jāveic, ir interešu konflikta situācijā. Minēto pienākumu nevarēs veikt iepirkuma komisijas priekšsēdētājs attiecībā uz pasūtītāja amatpersonām vai darbiniekiem, kas nebūs iepirkuma komisijas locekļi. Vienlaikus secināms, ka ar konkrēto normu nav aptverts jautājums par to, kas pārliecināsies, vai pats iepirkuma komisijas priekšsēdētājs neatrodas interešu konflikta situācijā. Tādējādi apsverama nepieciešamība attiecīgo pienākumu uzlikt pasūtītājam, nevis iepirkuma komisijas priekšsēdētājam. Papildus lūdzam norādīt, kādi būs pasākumi, kurus varēs veikt iepirkuma komisijas priekšsēdētājs, lai novērstu interešu konflikta situāciju, piemēram, vai ir plānots, ka iepirkuma komisijas priekšsēdētājs atbilstoši likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" paredzētājam varēs uzdot attiecīgos pienākumus veikt citai personai, vai ir plānots, ka viens no veicamajiem pasākumiem attiecībā uz personām, kas ir pasūtītāja amatpersonas vai darbinieki, būs informēt pasūtītāju un aicināt uzdot attiecīgo pienākumu veikšanu citai personai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par Publisko iepirkuma likuma 5. pantā paredzētā grozījuma (jauns izņēmums no iepirkuma procedūru piemērošanas gadījumā, kad iepirkuma līgums tiek slēgts par speciālistu un ekspertu pakalpojumiem saskaņā ar Starptautiskās palīdzības likumu īstenotajos attīstības sadarbības projektos, starptautiskajās misijās vai operācijās) saskanīgumu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīva 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK (turpmāk - direktīva). Proti, lūdzam anotācijā norādīt, kurš no direktīvas I sadaļas I nodaļas nosacījumiem pieļauj šāda izņēmuma noteikšanu. 
Nepieciešamības gadījumā lūdzam šādu informāciju par atbilstību direktīvas prasībām norādīt arī par citiem projektā paredzētajiem grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, sniedzot skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā), kā arī sniedzot īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādu kategoriju datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, papildus norādot arī – vai personu dati tiks glabāti un kāds būs datu glabāšanas termiņš, kāds ir pamatojums glabāšanas termiņam, kā arī informāciju par to, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt projekta 2. panta pirmajā daļā ietverto regulējumu. Vēršam uzmanību uz to, ka Valsts ieņēmumu dienesta noteiktajā nodokļu maksātāju reitingā ir paredzēts "J" klases novērtējums, proti, jaunreģistrēts nodokļu maksātājs. Šāds pretendents arī var piedalīties iepirkumā, bet tā darbības laiks būs bijis pārāk īss, lai pierādītu sevi kā uzticamu nodokļu maksātāju un sadarbības partneri, lai saņemtu "A" klases novērtējumu. Vienlaikus pretendentam, kas vēl ilgstoši nedarbojas, var nebūt pagājis nepieciešamais laika periods noteikta reitinga rādītāja novērtēšanai, piemēram, 36 mēneši, kuru ietvaros vērtē uzņēmuma amatpersonu reputāciju un uzņēmuma izslēgšanu no Valsts ieņēmumu dienesta Pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra. Papildus šo regulējumu aicinām izvērtēt kontekstā ar Publisko iepirkumu likuma 51. pantu, kas paredz, ka saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu nosaka pēc cenas vai izmaksām, kas prasītu izvēlēties to piedāvājumu, kam ir zemākā cena vai izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt Publisko iepirkumu likuma 9. panta 14. daļu, ja tajā tiek veikti projekta 2. panta otrajā daļā paredzētie grozījumi. Vēršam uzmanību uz to, ka Publisko iepirkumu likuma 9. panta 13. daļā un atbilstoši tam arī 14. daļā ir minēts lēmums, ar kuru noteikts uzvarētājs (izraudzīts pretendents vai pretendenti). Savukārt Publisko iepirkumu likuma 9. panta 13.1 daļā minēts lēmums par iepirkuma izbeigšanu bez rezultāta. Ievērojot minēto, Publisko iepirkumu likuma 9. panta 14. daļa saturiski nav attiecināma uz Publisko iepirkumu likuma 9. panta 13.1 daļu, ja tajā netiek veikti saturiski precizējumi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām anotācijā norādīt, vai šā panta ietvaros tiek plānots apstrādāt arī fizisko personu datus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas 5.4.1. tabulā norādīto informāciju, konkretizējot direktīvas normas, kas tiek pārņemtas (kam atbilst) konkrētas projekta normas. Piemēram, attiecībā uz Publisko iepirkumu likuma 51. pantā paredzētajiem grozījumiem aicinām norādīt attiecīgi likuma 51. panta septīto daļu un direktīvas 67. panta 3. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk