Atzinums

Projekta ID
22-TA-2143
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1.4.apakšpunktu, nosakot to atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 2.punkta deleģējumam un attiecīgi svītrojot vārdus “un kārtību” (šie vārdi attiecas uz noteikumu projekta 1.5.apakšpunktu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sadaļu pārskatīt atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda
vadības likuma 7.pantam, kas nosaka, ka Ministru kabinets nosaka par minēto horizontālo principu, kā arī principu "energoefektivitāte pirmajā vietā" un "klimatdrošināšana" koordināciju atbildīgās institūcijas, to tiesības un pienākumus. Vienlaikus vēlamies atzīmēt, ka koordinācija un ieviešanas uzraudzība pēc būtības ir atšķirīgas funkcijas.
Piedāvātā redakcija
7. Par horizontālo principu koordināciju Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk – programma) ieguldījumu ietvaros ir atbildīgas šādas institūcijas:
 
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 7.1.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: 

7.1. par horizontālo  principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” (regulas Nr.2021/1060 9. panta 2. un 3. daļa), Labklājības ministrija, aptverot tādas jomas kā pamattiesību ievērošana, dzimumu līdztiesība starp vīriešiem un sievietēm, diskriminācijas novēršana dzimuma, rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai pārliecības, invaliditātes, vecuma vai dzimumorientācijas dēļ, Tieslietu ministrija – pamattiesību ievērošanu un atbilstību Eiropas Savienības Pamattiesību hartai (regulas Nr.2021/1060 9. panta 1.daļa).

 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrija un Tieslietu ministrija ir atbildīgas par dažādām jomām, aicinām noteikumu projektā tās nodalīt, t.sk. atbilstoši Regulas Nr.2021/1060 9. panta 1., 2. un 3. daļā noteiktajam.
 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts noteic, ka šajos MK noteikumos tiek noteiktas regulas Nr. 2021/1060) 9. pantā minēto horizontālo principu koordināciju atbildīgās institūcijas. Par regulas Nr. 2021/1060 9. panta 1., 2., 3. punkta horizontālā principa koordināciju atbildība ir noteikta Labklājības ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju, bet par regulas Nr. 2021/1060 9. panta 4. punkta horizontālā principa koordināciju – visām atbildīgām iestādēm.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likumā (turpmāk – ES fondu likums) noteiktajam atbildīgās iestādes un to funkciju apjoms ir noteikts ES fondu likumā un tajā nav noteikts pienākums atbildīgajām iestādēm nodrošināt horizontālo principu koordinācijas pienākumus. Vienlaikus likumdevējs ir deleģējis Ministru kabinetam noteikt par horizontālo principu koordināciju atbildīgās institūcijas, to tiesības un pienākumus. Vēršam uzmanību, ka Labklājības ministrija saskaņā ar 2004. gada 27. janvāra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 49 “Labklājības ministrijas nolikums” ir vadošā valsts pārvaldes iestāde darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības jomā. Tādējādi Labklājības ministrijas kompetencē nav vides aizsardzības un klimata pārmaiņu jautājumi. Minētie jautājumi atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr.434 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" 4.punktā noteiktajam ir Vides aizsardzības un reģinālās attīstības ministrijas kompetencē. Ņemot vērā minēto, Labklājības ministrija lūdz precizēt noteikumu projekta 7.4. apakšpunktu un par regulas Nr. 2021/1060 9. panta 4. daļas horizontālo principa koordināciju noteikt attiecīgajā jomā kompetento valsts pārvaldes iestādi.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam aizstāt noteikumu projektā vārdus “ieviešanas uzraudzība” ar vārdu “koordinēšana”, kā tas ir noteikts Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 7.pantā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 9. punktu precizēt, nosakot par konkrētā horizontālā principa koordināciju un ieviešanas uzraudzību atbildīgajai institūcijai atbilstošus pienākumus (līdzīgi kā noteikts noteikumu projekta 8. punktā).
Tāpat arī lūdzam aizstāt noteikumu projektā vārdus “ieviešanas uzraudzība” ar vārdu “koordinēšana”, kā tas ir noteikts Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 7.pantā.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrija un Tieslietu ministrija ir atbildīgas par dažādām jomām atbilstoši Regulas Nr.2021/1060 9. panta 1., 2. un 3. daļā noteiktajam, ziņošana uzraudzības komitejai ir jānodrošina abām institūcijām.
 
Piedāvātā redakcija
13. Labklājības ministrija un Tieslietu ministrija reizi gadā informē Eiropas Savienības fondu uzraudzības komiteju par šo noteikumu 12.punktā noteiktajiem pārkāpumiem atbilstoši Eiropas Savienības fondu uzraudzības komitejas reglamentam.
 
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot sadarbības mehānismu. Ņemot vērā līdzšinējo praksi, skaidrojumus izstrādā atbildīgā iestāde, virza izskatīšanai Uzraudzības komitejas apakškomitejā, un pēc tam sadarbības iestāde tos iekļauj projektu iesniegumu atlases nolikumā. Tiesību akta anotācijā nav minēts, kurā dokumenta virzības stadijā tas ir iespējams/nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka komunikācijas stratēģija satur atbildīgo iestāžu plānus, kas var mainīties tik ilgā pārskata periodā, nepieciešams: 1) noteikt arī stratēģijas grozījumu izdarīšanas kārtību; 2) paredzēt atbildīgo iestāžu  pienākumu piedalīties stratēģijas izstrādē un aktualizēšanā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai visām atbildīgajām iestādēm tiks piešķirti pietiekami tehniskās palīdzības līdzekļi, lai nodrošinātu 39.5. apakšpunktā minēto. Vēlamies atzīmēt, ka atbildīgā iestāde īstenos pasākumus atbilstoši stratēģijai, kas jau ir izstrādāta. Papildus lūdzam skaidrot pazīmes liela mēroga pasākumam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt, ka finansējuma saņēmējs var īstenot arī citus sabiedrības izpratnes veidošanas un informēšanas pasākumus, ja to paredz attiecīgie MK noteikumi par SAM īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām aizvietot vārdu "slēgšanas" ar vārdu "noslēgšanas" atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda
vadības likuma deleģējumam. Tāpat lūdzam precizēt atbilstoši noteikumu projekta 1.6.pakšpunktā minētajam saīsinājumam. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt vārda "kārtība" pareizrakstību, kā arī lietot atbilstošu interpunkciju (nodalot palīgteikumu).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju (ja nepieciešams, arī šo noteikumu izdošanas pamatojumu) ar atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.— 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma pantu, kas nosaka deleģējumu Ministru kabinetam noteikt projekta izmaksu efektivitātes novērtēšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt punkta redakciju, svītrojot iekavas. 
Tāpat arī lūdzam aizstāt noteikumu projektā vārdus “ieviešanas uzraudzība” ar vārdu “koordinēšana”, kā tas ir noteikts Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 7.pantā.
 
Piedāvātā redakcija

 
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt ar palīgteikumu šādā redakcijā “, negaidot noteiktās projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigas".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām svītrot vārdus “Ja finansējuma saņēmējs līgumu vai vienošanos nenoslēdz noteiktajā termiņā,”. LM ieskatā ir pietiekami noteikt, ka pēc šī termiņa līguma vai vienošanās slēgšana nav iespējama.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus “šādā apmērā”, jo kārtība jau definē robežas.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt arī ar individuālo daļu. Atbilstoši loģiskai secībai sākt ar līguma vai vienošanās vispārīgo noteikumu skaidrojumu (31. punkts), tad secīgi aprakstīt individuālo daļu (30. punkts).
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projektā salāgot "un" un "vai" lietojumu. 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju svītrot vārdu "vismaz", jo vispārīgiem noteikumiem vajadzētu būt nemainīgiem, izrietošiem no ārējiem normatīvajiem aktiem un attiecināmiem visos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izteikt punkta ievaddaļu šādā redakcijā:
"Sadarbības iestādei ir tiesības veikt vienpusēju uzteikumu, atkāpjoties no līguma vai vienošanās, šādos gadījumos:".
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt nosaukumu atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda
vadības likuma deleģējumam.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas saprotams ar vārdiem "operatīvās informācijas atjaunošana".
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, ko ietver vārdi "operatīvās informācijas atjaunošana".
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
 Lūdzam skaidrot šāda termiņa nepieciešamību, jo plāns tiek izstrādāts kalendārajam gadam un 1. novembrī vēl nebūs faktiskās izpildes informācijas.  
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt 39.7. apakšpunkta nepieciešamību, jo tas dublē 38.3. un 40.7. apakšpunktu. Ja tiek plānotas atbildīgās iestādes komunikatora pieejas tiesības ES fondu tīmeklim, tad gan 38.3., gan 39.7., gan 40.7.  apakšpunktā jānoregulē pienākuma apmērs vai katras iestādes kompetencē esošo jautājumu loks.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot sadaļas saistību ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda
vadības likuma deleģējumu.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju pievienot atsauci uz regulas attiecīgo pantu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju (ja nepieciešams, arī šo noteikumu izdošanas pamatojumu) ar atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.— 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma pantu, kas nosaka deleģējumu Ministru kabinetam noteikt projekta izmaksu efektivitātes novērtēšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-