Projekta ID
22-TA-3824Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
11.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
5. Pedagogs, atbilstoši šo noteikumu pielikumā sniegtajam programmas paraugam, izstrādā un īsteno savu programmu, kurā norāda mērķi, uzdevumus, satura tematisko sadalījumu, mērķauditoriju un plānojamos sasniedzamos rezultātus, plānoto nodarbību skaitu nedēļā, darba organizācijas formas, mācību metodes, nepieciešamos mācību līdzekļus un materiālus, atgriezeniskās saites nodrošināšanu.
Iebildums
IEBILDUMS Noteikumu projekta 5. punkta redakcijai,
- 5.punkts neatbilst VISC ieteikumiem interešu izglītības programmu izveidei,
VISC metodiskais materiāls “Ieteikumi interešu izglītības programmas izveidei” https://registri.visc.gov.lv/intizglitiba/dokumenti/metmat/ieteikumi_int_izgl_programmas_izveidei.pdf;
-punkta redakcija neietver Noteikumu projekta pielikuma ““Mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas paraugs” (turpmāk tekstā – Programmas paraugs)” būtiskās sadaļas;
- punkts ierobežo iespējas pašvaldībai ietvert Programmas parauga citas, pašvaldībai būtiskās prasības interešu izglītības programmas veidošanai.
Papildināt Noteikumu projekta 5. punktu un izteikt šādā redakcijā:
- 5.punkts neatbilst VISC ieteikumiem interešu izglītības programmu izveidei,
VISC metodiskais materiāls “Ieteikumi interešu izglītības programmas izveidei” https://registri.visc.gov.lv/intizglitiba/dokumenti/metmat/ieteikumi_int_izgl_programmas_izveidei.pdf;
-punkta redakcija neietver Noteikumu projekta pielikuma ““Mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas paraugs” (turpmāk tekstā – Programmas paraugs)” būtiskās sadaļas;
- punkts ierobežo iespējas pašvaldībai ietvert Programmas parauga citas, pašvaldībai būtiskās prasības interešu izglītības programmas veidošanai.
Papildināt Noteikumu projekta 5. punktu un izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“5. Pedagogs, atbilstoši šo noteikumu pielikumā sniegtajam programmas paraugam, izstrādā un īsteno savu programmu, kurā norāda mērķi, uzdevumus, programmas īstenošanas laiku, mērķauditoriju, plānoto nodarbību skaitu nedēļā un gadā satura tematisko sadalījumu, darba organizācijas formas, mācību metodes, plānojamos sasniedzamos rezultātus, atgriezeniskās saites nodrošināšanu, mācību vides raksturojumu, nepieciešamos mācību līdzekļus un materiālus, literatūras sarakstu/izmantotos informācijas avotus programmas izstrādei, kā arī citas pašvaldībā noteiktās sadaļas.”
2.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS par 11. punkta ietveršanu Programmas paraugā, jo punkta saturs ir attiecināms uz vadlīnijām.
Svītrot no Programmas parauga 11. punktu un papildināt Noteikumu projektu ar atsevišķu punktu šādā redakcijā:
“Izglītības iestāde vai cits interešu izglītības pakalpojuma sniedzējs nodrošina normatīvajos aktos noteiktajām higiēnas prasībām atbilstošu mācību procesu, iekļaujošu, intelektuālo, sociāli emocionālo attīstību un veselību veicinošu, fiziski un emocionāli drošu mācību vidi, kas atbilst izglītojamo vecumposma fiziskās un garīgās attīstības vajadzībām un universālā dizaina prasībām, piemēram, viegli uztverama informācija, ērta piekļuve, vides objektu kontrastējošs noformējums grīdā un iekštelpās.”
Svītrot no Programmas parauga 11. punktu un papildināt Noteikumu projektu ar atsevišķu punktu šādā redakcijā:
“Izglītības iestāde vai cits interešu izglītības pakalpojuma sniedzējs nodrošina normatīvajos aktos noteiktajām higiēnas prasībām atbilstošu mācību procesu, iekļaujošu, intelektuālo, sociāli emocionālo attīstību un veselību veicinošu, fiziski un emocionāli drošu mācību vidi, kas atbilst izglītojamo vecumposma fiziskās un garīgās attīstības vajadzībām un universālā dizaina prasībām, piemēram, viegli uztverama informācija, ērta piekļuve, vides objektu kontrastējošs noformējums grīdā un iekštelpās.”
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS par 10. punkta ietveršanu Programmas paraugā, jo punkta saturs ir attiecināms uz vadlīnijām.
Svītrot no Programmas parauga 10. punktu un papildināt Noteikumu projektu ar atsevišķu punktu šādā redakcijā:
“Mācību satura īstenošanai pedagogs izmanto dažādas metodes un izvēlas mācību līdzekļus atbilstoši plānotajam izglītības procesam un izmanto Ministru kabineta noteikumos par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību noteiktos kritērijus.”
Svītrot no Programmas parauga 10. punktu un papildināt Noteikumu projektu ar atsevišķu punktu šādā redakcijā:
“Mācību satura īstenošanai pedagogs izmanto dažādas metodes un izvēlas mācību līdzekļus atbilstoši plānotajam izglītības procesam un izmanto Ministru kabineta noteikumos par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību noteiktos kritērijus.”
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
PRIEKŠLIKUMS svītrot no Programmas parauga 9.3. punkta vārdus “gan pirmsskolas, gan pamatizglītības pakāpē -”
un izteikt šādā redakcijā:
“9.3. dalība ar programmas satura apguvi saistītos izglītojamā plašākas izglītības pieredzes veidošanas pasākumos, piem., koncerti, izstādes, konkursi, ekskursijas, teātra izrāžu apmeklējumi, nometnes u.c.”
un izteikt šādā redakcijā:
“9.3. dalība ar programmas satura apguvi saistītos izglītojamā plašākas izglītības pieredzes veidošanas pasākumos, piem., koncerti, izstādes, konkursi, ekskursijas, teātra izrāžu apmeklējumi, nometnes u.c.”
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS par 8. punkta ietveršanu Programmas paraugā, jo punkta saturs ir attiecināms uz vadlīnijām un daļēji dublē Noteikumu projekta 5.punkta saturu.
Svītrot no Programmas parauga 8. punktu.
Svītrot no Programmas parauga 8. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS par 7. punkta ietveršanu Programmas paraugā, jo punkta saturs ir attiecināms uz vadlīnijām.
Svītrot no Programmas parauga 7. punktu un papildināt Noteikumu projektu ar atsevišķu punktu šādā redakcijā:
“Mācību satura apguves secību pedagogs plāno un īsteno no vieglākā un vienkāršākā uz grūtāko un sarežģītāko mācīšanās, mācīšanas un audzināšanas vienotībā, izmantojot individualizētu un diferencētu pieeju.”.
Svītrot no Programmas parauga 7. punktu un papildināt Noteikumu projektu ar atsevišķu punktu šādā redakcijā:
“Mācību satura apguves secību pedagogs plāno un īsteno no vieglākā un vienkāršākā uz grūtāko un sarežģītāko mācīšanās, mācīšanas un audzināšanas vienotībā, izmantojot individualizētu un diferencētu pieeju.”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS par 6. punkta ietveršanu Programmas paraugā, jo punkta saturs ir attiecināms uz vadlīnijām un dublē Noteikumu projekta 3.punkta saturu.
Svītrot no Programmas parauga 6. punktu.
Svītrot no Programmas parauga 6. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS par 5. punkta ietveršanu Programmas paraugā, jo punkta saturs ir attiecināms uz vadlīnijām un daļēji dublē Noteikumu projekta 7.punkta saturu.
Svītrot no Programmas parauga 5. punktu.
Svītrot no Programmas parauga 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS Programmas parauga 4.3. punkta teikuma “dabas un kultūras pieminekļus (piem., pilsētu vēsturiskie centri, parki, kultūrvēsturiskas ainavas un teritorijas, vēsturisku notikumu vietas, ievērojamu cilvēku darbības vietas u.c.)” redakcijai, jo teikuma saturs dublē pārējo teikumu saturu, kā arī pastāv nevēlamie interpretācijas riski attiecībā uz vēsturiskiem aspektiem.
Programmas parauga 4.3. punktu izteikt šādā redakcijā:
“4.3. kultūras savdabību raksturojošos artefaktus (literatūrā, mūzikā, tēlotāja mākslā, dejas, teātra, kino mākslā); ievērojamākās kultūras personības un viņu nozīmīgāko veikumu, kultūras vērtību saglabāšanas un tālāknodošanas iespējas u.c.”.
Programmas parauga 4.3. punktu izteikt šādā redakcijā:
“4.3. kultūras savdabību raksturojošos artefaktus (literatūrā, mūzikā, tēlotāja mākslā, dejas, teātra, kino mākslā); ievērojamākās kultūras personības un viņu nozīmīgāko veikumu, kultūras vērtību saglabāšanas un tālāknodošanas iespējas u.c.”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS par 3.2. punkta ietveršanu Programmas paraugā, jo punkta saturs ir attiecināms uz vadlīnijām.
Svītrot no Programmas parauga 3.2. punktu un iekļaut Noteikumu projekta 4.punktā
Svītrot no Programmas parauga 3.2. punktu un iekļaut Noteikumu projekta 4.punktā
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
IEBILDUMS par 3.1. punkta ietveršanu Programmas paraugā, jo punkta saturs ir attiecināms uz vadlīnijām un dublē Noteikumu projekta 4.punkta saturu.
Svītrot no Programmas parauga 3.1. punktu.
Svītrot no Programmas parauga 3.1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
IEBILDUMS par anotācijas 1.3. punkta “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” sadaļas “Risinājuma apraksta” priekšpēdējās rindkopas teikumā noteikto:
“Pašvaldība arī nosaka kārtību, kā tiek apstiprinātas pedagogu izstrādātās programmas.”
Kas ir pretrunā ar Izglītības likuma 34.panta otra daļa noteikto:
“ (2) Mācību priekšmetu vai kursu programmu apstiprina izglītības iestādes vadītājs”.
“Pašvaldība arī nosaka kārtību, kā tiek apstiprinātas pedagogu izstrādātās programmas.”
Kas ir pretrunā ar Izglītības likuma 34.panta otra daļa noteikto:
“ (2) Mācību priekšmetu vai kursu programmu apstiprina izglītības iestādes vadītājs”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
4. Programmas saturu veido mazākumtautības valodas, nemateriālā kultūras mantojuma un kultūras savdabības komponenti. Programmas satura komponenti var tikt īstenoti vienotā veselumā, atsevišķi vai kombinēti, prioritāri nodrošinot izglītojamajiem mazākumtautības valodas prasmju apguvi un attīstību.
Priekšlikums
Papildināt Noteikumu projekta 4. punktu un izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“4. Programmas saturu veido mazākumtautības valodas, nemateriālā kultūras mantojuma un kultūras savdabības komponenti. Programmas satura izstrādē tiek ņemtas vērā Latvijas Republikas Satversmē un Ministru kabineta noteikumos par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām noteiktās prasības, definētās vērtības, tikumi un citi ieteikumi. Programmas satura komponenti var tikt īstenoti vienotā veselumā, atsevišķi vai kombinēti, prioritāri nodrošinot izglītojamajiem mazākumtautības valodas prasmju apguvi un attīstību.”
14.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Izteikt Programmas parauga 4.1. punktu šādā redakcijā:
“4.1.valoddarbības (pirmsskolas vecuma izglītojamajiem - runāt un klausīties, skolas vecuma izglītojamajiem - runāt, klausīties, lasīt, rakstīt) prasmes un izkopj tekstveides prasmi un valodas kā mazākumtautības kultūras un identitātes vērtības lietojumu”
“4.1.valoddarbības (pirmsskolas vecuma izglītojamajiem - runāt un klausīties, skolas vecuma izglītojamajiem - runāt, klausīties, lasīt, rakstīt) prasmes un izkopj tekstveides prasmi un valodas kā mazākumtautības kultūras un identitātes vērtības lietojumu”
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Daugavpils valstspilsēta vērš uzmanību, ka šādas programmas īstenošana vēl vairāk apdraudēs tā jau trauslo valsts valodas stāvokli mūsu pusē.
Aicinām izvērtēt Anotācijā norādīto:
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Lūdzam Anotācijā skaidrot no kādiem līdzekļiem plānots finansēt šīs programmas pašvaldībā, kurā lielākā daļa izglītojamo šobrīd mācās mazākumtautību programmās. Paužam viedokli, ka nepieciešams mērķa finansējums šīs programmas īstenošanai. Interešu izglītībai pieejamais finansējums, kuru šobrīd mēs novirzām latviešu valodas un kultūras, un STEM jomas stiprināšanai, būs nepietiekams mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas īstenošanai.
Aicinām izvērtēt Anotācijā norādīto:
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Lūdzam Anotācijā skaidrot no kādiem līdzekļiem plānots finansēt šīs programmas pašvaldībā, kurā lielākā daļa izglītojamo šobrīd mācās mazākumtautību programmās. Paužam viedokli, ka nepieciešams mērķa finansējums šīs programmas īstenošanai. Interešu izglītībai pieejamais finansējums, kuru šobrīd mēs novirzām latviešu valodas un kultūras, un STEM jomas stiprināšanai, būs nepietiekams mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-