Atzinums

Projekta ID
24-TA-1350
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Precizētajam projektam pievienots 2020. gada 14. februārī starp Rēzeknes tehnikumu un privātpersonu noslēgtais zemes nomas līgums  (Izglītības un zinātnes ministrijā reģistrēts 2020. gada 21. februārī ar Nr.4806-020), nomas objekta lietošanas mērķis piebraucamā ceļa nodrošināšana dzīvojamajai mājai  "Dūjas", Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā. Kā secināms no Tiesību akta lietai pievienotā Latgales rajona tiesa Kaunatas pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr.179 noraksta, zemes līgums nav ierakstīts zemesgrāmatā. Ņemot vērā minēto, lūdzam norādīt tiesisko pamatojumu anotācijā ietvertajam apgalvojumam, ka  Daugavpils Universitāte pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas nodrošinās privātpersonai piebraucamā ceļa lietošanas iespēju.

Pamatojums:
  Saskaņā ar Civillikuma 2174. pantu, kad iznomātājs vai izīrētājs nomas vai īres priekšmetu atsavina, ieguvējam jāievēro nomas vai īres līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (2126.p.).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur savu iebildumu (izziņas 6. punkts) par nepieciešamību skaidrot, kāpēc uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010151) Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētā būve  - piebraucamais ceļš (būves kadastra apzīmējums 78620010105015), un uz kuru īpašumtiesības nav reģistrētas, nav iekļauta atsavināmā nekustamā īpašuma sastāvā un netiek atsavināta Daugavpils universitātei kopā ar citām rīkojuma projektā minētajām būvēm, kas atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 78620010151, kā arī paredzamo rīcību ar minēto būvi pēc rīkojuma projekta pieņemšanas tās neatsavināšanas gadījumā.

Pamatojums: 1. Saskaņā ar likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 14. panta ceturto daļu  ēkas (būves), kuras zemesgrāmatā, Valsts zemes dienestā vai pašvaldībā nav reģistrētas kā patstāvīgi īpašuma objekti, uzskatāmas par zemes īpašnieka īpašumu atbilstoši Civillikuma 968. pantam. Citas personas īpašuma tiesības uz šādām ēkām (būvēm) var iegūt, ja tiesa apmierinājusi šo personu prasību atzīt īpašuma tiesības uz attiecīgajiem objektiem;
                     2. Atbilstoši Civillikuma 853. pantam visas tiesiskās attiecības, kas zīmējas uz galveno lietu, pašas par sevi attiecas arī uz tās blakus lietām, kādēļ, atsavinot galveno lietu, pie tās piederīga blakus lieta šaubu gadījumā atzīstama par atsavinātu kopā ar to, ja vien nav tieši noteikts pretējais.
                  3. Civillikuma 930. panta piezīme, kas noteic, ka nekustamas bezīpašnieka lietas piekrīt valstij.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam, pilnīgas informācijas nodrošināšanai par atsavināmo nekustamo īpašumu, papildināt anotāciju ar informāciju par lietu tiesībām un citiem reģistrētajiem atsavināmā nekustamā īpašuma apgrūtinājumiem.

Pamatojums:

1. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta 10. daļu  valsts pārvaldi organizē pēc iespējas efektīvi. Par efektīvu nevar atzīt situāciju, kad, pastāvot vienotam tiesiskajam regulējumam par tiesību aktu projektu sākotnējās ietekmes izvērtēšanu, katra tiešā valsts pārvaldes iestāde atšķirīgi aizpilda anotāciju attiecībā uz atsavināmo nekustamo īpašumu apgrūtinājumiem, kuru ietekme ir īpaši nozīmīga īpašuma tiesību pārejas gadījumā.
2. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021 gada 7. septembra noteikumu Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 2. un 3. punktu sākotnējās ietekmes izvērtēšanas mērķis ir apzināt ietekmi un sekas, ko var radīt projekts, un, pamatojoties uz iegūtajiem secinājumiem, izvēlēties piemērotāko regulējuma apjomu, saturu un formu. Sākotnējās ietekmes izvērtēšanas rezultātus atspoguļo anotācijā. Anotācijas uzdevums ir informēt lēmuma pieņēmējus un ieinteresētās puses par projekta ietekmi un sekām, ko projekts var radīt uz dažādām darbības jomām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam atbilstoši nodibinātajai analoģisku rīkojuma projektu izstrādes praksei anotācijā ietvert informāciju par rīkojuma projektā ietvertajiem Daugavpils universitātes īpašuma tiesību aprobežojumiem (sk., piemēram, Ministru kabineta 2022. gada 6. jūlija rīkojuma Nr.482 "Par valstij piekrītošo nekustamo īpašumu nodošanu Rīgas Stradiņa universitātes īpašumā" anotācijas 1.3. apakšsadaļu).

Pamatojums: 
 Saskaņā ar Ministru kabineta 2021 gada 7. septembra noteikumu Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 2. un 3. punktu sākotnējās ietekmes izvērtēšanas mērķis ir apzināt ietekmi un sekas, ko var radīt projekts, un, pamatojoties uz iegūtajiem secinājumiem, izvēlēties piemērotāko regulējuma apjomu, saturu un formu. Sākotnējās ietekmes izvērtēšanas rezultātus atspoguļo anotācijā. Anotācijas uzdevums ir informēt lēmuma pieņēmējus un ieinteresētās puses par projekta ietekmi un sekām, ko projekts var radīt uz dažādām darbības jomām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Tieslietu ministrija nepiekrīt izziņas 12. punktā norādītajam, ka anotācijas 2. sadaļa nav aizpildāma, jo nav attiecināms, jo nav ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmo daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām, tajā skaitā tiesību aktu izstrādātājiem ir saistoši Ministru kabineta 2021.  gada 7. septembra noteikumi Nr.617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība", kuru 15. punkts noteic, ka šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto  anotācijas sadaļu (sabiedrības grupas, kuras ietekmēs projekts, projekta ietekme uz tām, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu, tai skaitā administratīvo izmaksu monetārs novērtējums un atbilstības izmaksu monetārs novērtējums, kā arī administratīvā sloga novērtējums laika izteiksmē) aizpilda visiem projektiem. Ņemot vērā minēto, atkārtoti aicinām aizpildīt anotācijas 2. sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk